Sorg i huset.

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare sandrabjelkelov
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 275
  • Visningar Visningar 16 910
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sorg i huset.

Tusen tack, faller tårar när jag läser detta.
Vill inte varken omplacera eller avliva henne, men jag är rädd för att de ska hända ännu en gång och att hon ska göra något mer och värre.

Bara du kan avgöra och om du är tveksam till henne kommer hon att känna av det.

Avvakta och se hur det känns när du smält det lite och se över dina rutiner.

Det var inte någon av er som ändrade mina tankar. Det var jag själv som gjorde det.

Jo det är okej, men känns fortfarande konstigt, är mest bara ledsen nu att enligt de flesta hade jag kunnat stoppat det? men jag kan då inte sitta och tänka att nu dör min katt.

Nej. Du missförstår för att du är upprörd. Du hade inte kunnat stoppa skeendet eftersom att du ansåg dig lita på din hund, "hon skulle ändå aldrig göra så". Men så gjorde hon det. Alla har vi rätten att missbedöma våra djur, och alla har vi rätt att lita på dom! ALLA gör det. ALLA tar även risker med sina djur. Det folk vädjar om (om än lite aggressivt) är att du måste se över hundens bästa nu. Förstår du? Ingen klandrar dig för att ha orsakat din kattunges död. Man vill bara få dig att förstå att hunden inte är en kallblodig mördare. Hon (hunden) gjorde något som bara hon vet vad det handlade om.

Jag har alltid sett min hunds bästa, alla mina djur har det otroligt bra, kom inte och säg något annan när ni inte vet hur dom har det, sedan säger vissa att hon inte ser mig som en ledare eftersom haft ihjäl katten men ändå är det instinkt, som jag har sagt så jagar hon inte katter ute och har en väldigt liten instinkt och jag är ledare i detta hus ska ni veta.

Jag har alltid sett min hunds bästa, alla mina djur har det otroligt bra, kom inte och säg något annan när ni inte vet hur dom har det, sedan säger vissa att hon inte ser mig som en ledare eftersom haft ihjäl katten men ändå är det instinkt, som jag har sagt så jagar hon inte katter ute och har en väldigt liten instinkt och jag är ledare i detta hus ska ni veta.
Men NU får du faktiskt ta och läsa vad jag skriver!!! :mad:
Jag har suttit och skrivit ord efter ord att du inte ska klandra dig själv(eller hunden heller för den delen) och att vi alla gör misstag.
HUR får du det till att jag klandrar dig för bristfälligt ledarskap och vanvård av djuren?

Knapplån.

Jag blir förbryllad när jag läser tråden.
Ord som mördade, dödsmaskin, ledarskap och massa annat som inte passar in här alls.

Visst, jag förstår att man blir upprörd och ledsen när man hittar en flockmedlem död. Men man får helt enkelt agera utifrån situationen som är, och ta det lugnt. Hundar har instinkter, som vi inte vet allting om. Vad vi dock vet, är att dom inte fungerar likadant som oss. Lekar kan gå överstyr, maten kan bli vaktad och mycket kan hända när den högsta ledaren lämnar flocken ensam. Då tar genast den som är näst högst i rang över, dvs ledarhunden.

Jag har hundar som är väldigt snälla mot våra katter, men jag skulle nog aldrig lita till 100% på att dom alltid skulle vara snäll till katten om jag inte är hemma.
Men alla gör misstag. Jag har själv gjort många misstag, och kommer säkert att göra många fler. Det är bara att lära sig av dom och gå vidare, det är helt onödigt att känna annat än sorg. Sörj din döda kattunge, men låt det inte gå ut över hunden nu.

Jag kanske är konstig, men jag anser det vara helt befängt att reagera med ilska, hat eller annat när hunden gör något som är rätt naturligt för dom. Vi människor får se till att anpassa deras liv så att sådant inte händer, och gör man misstag så får man helt enkelt försöka gå vidare.

Men var menat till alla andra också, inte ordagrant till dig, men många andra har skrivit om ledarskap och det har ju till instinkten att göra så tror inte jag det spelat ngn roll, hon ser mig som ledare!

Jag var hatisk mot hunden just i ögonblicket när jag stog och torkade blod och när jag fick gräva ner katten, men de gick snabbt över sen vart jag ledsen och klandrade mig själv.
Jag är som vanligt mot hundarna, men är ledsen såklart. Men de får mat, motion och kärlek som vanligt, men förtroendet är inte detsamma.

Våra grannar har 3 leonberger som är uppväxta med katt. Deras förra katt var 18 år och bestämde än, trots att han var skruttig som få. För några veckor sen var de kattvakt åt grannens katt och även hundvakt i samma veva. Katten kom av ngn anledning upp till dem och plötslitg gav sig hela flocken på honom. Han hittades nästan död i skogen och fick avlivas hos vet.

De kan jaga upp varandra och det behöver inte betyda att hundarna är aggressiva eller dumma. Däremot är det viktigt att hundar alltid har en låg rang i familjen efter som att de kan göra så stor skada om de blir ger sig på en annan medlem. Det kan vara ett katt men också ett barn. Var noga med att hundarna alltid har lägre rang än katter och barn i huset, och ffa att du är ranghögst. De kan göra skada trots att de inte är aggressiva eller elaka.

Det är just det jag är rädd för att det kommer mer i framtiden, jag vill ju också skaffa barn så småning om ju, då känns det osäkert!

Hur gamla är hundarna? Finns det någon du kan ta hjälp av som kan bedömma er flockreltion och kanske hjälpa dig att stärka ditt ledarskap - om det ens är där det brister?

Brukshundsklubben brukar vara ett bra forum att träffa hundfolk på som kanske kan hjälpa dig.

Men varför skulle dina hundar hoppa på ett barn helt plötsligt? Barn och katter är inte direkt samma grej..

Mina jagar gärna främmande katter ute, men jagar inte barn för det..
Min hane går på vildsvin om han får chansen, och vill döda dom. Han biter inte barn eller vuxna för det.

Det går liksom inte att göra liknelser där tycker jag.

Men jag vill kunna ha båda inne, det jag mest är rädd över är för framtiden, för hundarna verkligen älskar katterna, tvättar dem och leker med dem. De här vart so en varningens ord att hundarna kanske inte mår så bra. Jag tycker inte det är okej och kan inte bara skacka det av axlarna. tyvärr!

Jag lovar dig, dina hundar mår fint! Det är helt naturligt för en hund att göra så mot en katt. Tänk dig hur de lever i det vilda!
Vill du ha kvar alla djuren så råder jag dig till att ha dem separerade när ni inte är i närheten.

Ja men mina hundar är inte i det vilda nu, så jag kan inte tänka så.

Ja det känns hemskt, men till vetrinären ska hon inte utan hon ska få omplaceras.

Jag lovar dig, dina hundar mår fint! Det är helt naturligt för en hund att göra så mot en katt. Tänk dig hur de lever i det vilda!
Vill du ha kvar alla djuren så råder jag dig till att ha dem separerade när ni inte är i närheten.

Jag har växt upp med både hund och katt och enligt min erfarenhet så är det INTE naturligt att en hund går på en katt i familjen!!!
Inom familjen har man respekt för varandra, det gäller alla, djur som människor. En hund kan bli upptrissad över en katt ute - det håller jag med om att det är helt naturligt - men våra hundar har ALLTID sett skillnad på lösa främmande djur ute och familjemedlemmar.
Undantaget är om man tar en omplaceringshund vuxen som inte kan något om andra djurarter, sådana hundar litar jag INTE på med smådjur (av erfarenhet).
Skulle min hund uppväxt med katter (eller tvärtom, med introducerad "kattvalp" till vuxen hund) gå på min katt helt plötsligt skulle det vara något allvarligt fel på den och den skulle inte få överleva.
Som TS själv skrev, skulle en sådan hund heller inte gå att lite på ihop med småbarn.

Tack för att det finns ännu en människa som tycker det är onormalt.
Hundarna har alltid varit snäll och tagit hand om katterna som om de vore deras bebisar. Tycker det är konstigt att hon kan ena stunden ligga och tvätta den och andra stunden bita den, de är det som är så ofattbart och ledsamt. Så hur kan jag veta att det inte händer igen?

Jag tycker du är förnuftig. Ingen av de hundkloka jag känner skulle heller säga emot det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 626
Senast: Ragdoll
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 782
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Vi fick hem vår kattunge igår och vi har en hund på 6 år. Alla i familjen var helt införstådda med att introduktionen skulle ta tid då...
Svar
8
· Visningar
2 529
Senast: Bexzor
·
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 629
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Knäckemacka
  • dubbla efternamn?
  • Kriget i Ukraina, 2023 edition