Sorg i huset.

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare sandrabjelkelov
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 275
  • Visningar Visningar 16 910
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sorg i huset.

Tycker att TS gör rätt. Om en katt hade rivit en hund så den skadad så hade man gjort sig av med den på en gång.
Men så har det nog alltid varit. Att hundar har större värde en katter.

Aldrig att jag skulle göra mig av med nån av mina katter om den skadar en av mina hundar.
Möjligtvis om katten börjar bli aggresiv och flyger på mina hundat titt som tätt, men det gäller hundarna också.

Tråkigt att du tycker att hundarna har större värde.

Det är klart att det inte är så kul, det som har hänt.

Men den dagen man bestämmer sig för att ha katt och hund under samma tak, har man då inte övervägt möjligheten att de kanske inte kommer att komma överens?

kl

Tycker att ni är lite hårda i tonen mot TS!
Jag kan förstå henne till fullo hur hon reagerar i det ögonblick hon kom hem och upptäckte sin döda kattunge,och att hunden i detta ögonblick inte var vatten värd!
Och i detta ögonblick slänger ur sig än det ena än det andra om hunden!

Jag hade nog reagerat exakt likadant..i det ögonblicket och tänkt en hel del..om min "mördarhund"..

I hennes ögon är det hennes lilla kissebebis som blivit halshuggen..Inte undra på att man blir upprörd,annars är man ingen djurmänniska,om man bara enkelt skakat på axlarna och säger,"jaja det var ju bara en katt,och såna blir helt naturligt dödade av hundar.."

Men bara för att man är arg ledsen upprörd,så är man inte en sämre djurmänniska!

Hade denna hund istället dödat en hund,då hade tongångarna varit helt andra..ALLA hade skrikt avliva hunden..
Konstigt men sant..
Då är det inga tal om att hunden är ett rovdjur..

Det är sällan jag använder den, men här tycker jag den passar: :bow:

Och hur är det det brukar låta i andra sammanhang här på hund, jo; "En död hund lider inte" :cool:

Om en hund oprovocerat hugger människor, så brukar avlivning rekommenderas. I övriga fall med otrevliga hundar som gör utfall mot andra hundar/djur, så brukar de flesta här inne komma med många bra tips för att husse/matte ska kunna få fason på hunden :cool:

kl

Hade denna hund istället dödat en hund,då hade tongångarna varit helt andra..ALLA hade skrikt avliva hunden..
Konstigt men sant..
Då är det inga tal om att hunden är ett rovdjur..

Skillnad på att döda katt och hund är att katt och hund tillhör olika sorters djur. MEN jag hade inte alls säkert tagit bort min hund om den tog en annan hund. Jag hade kontrollerat varför det hände och sett till att det inte hände igen!

Men naturligtvis förstår jag TS dramatsika resonemang som säkert kom i stundens hetta. Nu verkar hon ju ha tänkt över det hela och är riktigt resonlig. :bow:

Oj, så många gånger jag i stridens hetta sagt att jag ska halshugga min pojkvän, hur illa det än låter så är det väldigt sällan det ligger något allvar i sådanna hot.

Visst, jag har också slängt ur mig sådana grejer många gånger. Men jag har aldrig bokat in en tid för avlivning av pojkvännen efter att jag sagt så.

Ja men det är något man känner för stunden, jag hade ALDRIG gjort det, får dåligt samvete när jag dödar getingar.

Jag har inte bestämt att jag ska ta bort henne, det var bara en sak som flög i huvudet på mig, har varit väldigt skärrad men har lungat ner mig nu.

Eventuellt är inte att boka dit, lär dig läsa. Har bara ringt och pratat med dem, inte bokat ngn tid.

ja fattar hur du menar, ja skulle absolut inte låta hunden leva, tänk om de inte va bara nån lek??
vem vet att de inte upprepas, hunden mår inte bra om den helst plöstligt gör så.

min farmors hund tog ihjäl deras katt efter 12 år tillsammans, de visade sig att han hade fått en hjärn tumör, dom åkte hem från veterinären och skulle ha en sista dag me honom, på kvällen hade hunden bitit ihjäl 5 höns och sedan förstökte bita ihjäl en ko... dom trodde inte att de skulle hända igen.. men efter den kvällen avlivades han,,
allt hände på samma dag,
hade dom tagit bort honom på en gång hade 5 höns levt och kon inte varit skadad...

Tack movi, äntligen en som förstår ens tankegångar. :bow:

Men vafan, hundar ÄR rovdjur, inga gulliga små ulliga puttinuttiga människor med hårig kropp.

Min Malle dödar kaniner & marsvin. Konstigt? NEJ han ÄR ett rovdjur.
Ursäktligt?n Nej jag som hundägare bör ha uppsikt över hundarna.

Om han skulle ta en av mina katter så skulle jag se till att han aldrig mer fick vara ensam med katterna. Punkt.

ja fattar hur du menar, ja skulle absolut inte låta hunden leva, tänk om de inte va bara nån lek??
vem vet att de inte upprepas, hunden mår inte bra om den helst plöstligt gör så.

min farmors hund tog ihjäl deras katt efter 12 år tillsammans, de visade sig att han hade fått en hjärn tumör, dom åkte hem från veterinären och skulle ha en sista dag me honom, på kvällen hade hunden bitit ihjäl 5 höns och sedan förstökte bita ihjäl en ko... dom trodde inte att de skulle hända igen.. men efter den kvällen avlivades han,,
allt hände på samma dag,
hade dom tagit bort honom på en gång hade 5 höns levt och kon inte varit skadad...

För att jag ville veta vad ni trodde, varför hon gjorde som hon gjorde. Men jag vet att det är något fel på henne om hon gör så.
Hade det varit eran katt så hade ni också tänkt så, det vet jag.
Du verkar veta en väldigt massa,jag vet att jag antagligen hade blivit hysterisk och ledsen om jag sett att hundarna dödat kattungen. I ren ångest hade jag kanske tänkt att jag skulle "avliva hundjäveln" . När jag hade lugnat ner mig vet jag att jag skulle ta tillbaka tankarna och inse att det är en hund jag har hemma. Det spelar ingen roll hur länge hunden har varit med katter.

DU har inte sett händelseförloppet, vad-som-helst kan ha hänt och ändå "vet" du att din hund har fått en knäpp och "mördat" katten.
Jag tycker du hanterar din ångest på ett osunt vis och tar överilade beslut. Varför inte ta en månad på dig och tänka efter två gånger. Har du då bestämt dig vet du mer säkert att du har tänkt noga efter och kan avliva utan hysteri och ånger som fortfarande pumpar i blodet.

Är inte roligt att torka blod och ta reda på en liten kattunge.
Hade det varit en björn som tagit eran hund eller en varg hade nu också regerat att det är naturen?
Självklart. Det ÄR det ju:confused:

Jag har inte bestämt att jag ska ta bort henne, det var bara en sak som flög i huvudet på mig, har varit väldigt skärrad men har lungat ner mig nu.

Vad bra, alla förstår att du mår fruktansvärt. En försvarslös kattunge och allt, det ÄR inte något man vill mötas av när man kommer hem. Viktigast är att fråga sig varför det kan ha hänt.
Jag beklagar verkligen att det gick som det gick, det är tragiskt :(.
Deras värld är dock inte alltid "vår värld". Våra tankegångar är inte deras..och den kan verka "brutal" ibland.

Så du menar altså att det är normalt att hundar och katter bildar flock??

Håll koll på det verkliga, båda är rovdjur..och tyvär står hunden över. Detta är sådant som kan hända och sånt man får räkna med.

Prova och se hur det går att sätta ner en katt i en bur full med råttor.. "fyy kisse, inte röra, nu ska ni vara vänner och samsas"..tror du det funkar ?:grin:

Rekommendera?! hur kan man rekommendera det om det nu vad deras instinkt, sådant går väl inte att träna bort?

Rekommendera?! hur kan man rekommendera det om det nu vad deras instinkt, sådant går väl inte att träna bort?

Vad är hundträning då? Ett sätt för människan att ta kontroll över hundens instinkter. Det är precis det vi gör med jakthundar, vallhundar, sökhundar m.m.
Du kan inte ta bort instinkten men DU kan träna din hund så att DU kan kontrollera den. Du kan aldrig klandra en hund för att den följer sina instinkter, då är de du som har brustit i träning/tillsyn. Ska du ha hund bör du känna till deras instinkter och kunna agera proaktivt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 626
Senast: Ragdoll
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 782
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Vi fick hem vår kattunge igår och vi har en hund på 6 år. Alla i familjen var helt införstådda med att introduktionen skulle ta tid då...
Svar
8
· Visningar
2 529
Senast: Bexzor
·
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 629
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka