Sorg i huset.

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare sandrabjelkelov
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 275
  • Visningar Visningar 16 910
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sorg i huset.

Ja katter kommer alltid vara mindre värda, fast de fyller mest funktion.

Ja, men saken är den att hon aldrig jagat katter ute och inte heller inne, går och pussar på dem och så men inte mycket mer.
Det är inte något man tror ska hända heller.

Tycker att TS gör rätt. Om en katt hade rivit en hund så den skadad så hade man gjort sig av med den på en gång.
Men så har det nog alltid varit. Att hundar har större värde en katter.

:rofl: då hade mina katter varit borta för länge sedan.. de är riktiga små mobbare mot hundarna ibland. Katterna styr huset.
Å tänka sig att trots att de är vanliga bondkatter som inte kostat mig en krona i inköpspris så är de ovärderliga här hemma. Likväl som hundarna är. ;)

De får bort råttorna så de inte biter på kablar så att huset börjar brinna tex. Och jag vet det är desamma katter tar råttor jag vet.

Nej, vi ska bearbeta allt tillsammans, jag är ute och går och är som vanligt med henne och hon får mat, så ni behöver inte vara orolig inte det minsta.

De får bort råttorna så de inte biter på kablar så att huset börjar brinna tex.

Fast...jag kan tänka mig att hundarna håller en del råttor borta också? Men det kanske inte är en diskussion för den här tråden...
För att inte tala om alla hundar som rädar människor i katastrofområden...har aldrig hört talas om en räddningskatt. (Fast det kanske finns?)

/Syrsa

Förstår att du är upprörd. Det är fullt förståeligt.

MEN. hundar är ett rovdjur. Min Briardtik, mammas Briardhane & vår Irländska Varghund, attackerade en gång ett rådjur på en promenad, Alla var lydiga, ingen jagade i vanliga fall & jag var i skogen bakom stallet. Vi går rakt på ett rådjur (måste ha varit sjukt för det stod still bakom en gran precis där vi var)..På två röda såg jag vargen i alla mina tre goshundar, de var som förbytta, de såg inte ens mig. Lyckades genom sparkar & genom att brotta ner dem (!) få dem att släppa..Fy.

Min nuvarande hund äter gärna familjens kaniner & marsvin om han kan, vilket är normalt. Han ÄR en hund.

Lugna ner dig & tänk ut en lösning för att katterna ska få leva i frid & välmående..Lycka till!

Ja katter kommer alltid vara mindre värda, fast de fyller mest funktion.

Det är klart, alla katter som nosar upp bomber, narkotika och döende personer i snöras fyller helt klart en enorm funktion! De är verkligen underskattade.
Hundar därimot, som bara går omkring och dödar en råtta då och då, är överskattade.

Senast ändrad:

Det är väl klart att hundarna gör nytta också, de håller mig sällskap när sambon är borta på veckorna, håller borta tjuvar.

Ja det är klart, men sånt pluppar inte upp i huvudet när det händer, iaf inte i detta fall, jag glömmer iaf att de har en sådan insinkt då jag sällan ser den.

Det har jag inte sagt något om, hundar är också otroliga djur.
Men egentligen så har inte en här saken till tråden att göra.
Alla mina djur är lika mycker värda, vare sig det är min bitch till häst, katterna eller hundar eller sambo :). De är mitt liv så tro inget annat, tänker lite mera klart nu och jag överreagerade förr, var bara så ledsen.

Tycker att TS gör rätt. Om en katt hade rivit en hund så den skadad så hade man gjort sig av med den på en gång.
Men så har det nog alltid varit. Att hundar har större värde en katter.

Min hund har fått ordentligt med stryk av flertalet katter. Inte fan han ngn av katterna fått efterräkningar.

Det var inte roligt, vill aldrig vara med om det igen och jag tror att om de hade varit eran katt så hade ni känt samma sak, hade jag haft en gevär igår så hade inte någon av hundarna legat i hallen nu, var så förbannad, ledsen och chockad.

Det gör dig olämplig som djurägare. Hade det funnits ett gevär hemma hos dig, hade du skjutit dina två hundar.
Självfallet blir man upprörd över en sådan händelse, men rovdjur är rovdjur. Jag var helt övertygad om att en av mina hästar dödat min hund förut. Hon sparkade honom ordentligt och han tuppade av. Den enda ilska jag kände var på mig själv, för att ha försatt dom i situation med varandra.

Just nu är du väldigt upprörd, väldigt chockad!

Jag tyckter inte du ska ta några beslut om djurens framtid i detta läge.

Försök att ta en paus, en promenad på egen hand. Avskärma dig från alla djuren en stund och återfå fokus.

Tyvärr är det sådanna här saker som händer.
Jag har heller aldrig vart med om det, och skulle förmodligen precis som du vara väldigt ledsen och chockad. Man får vara det, man får vara arg och besviken men låt det inte gå ut över djuren och ta inga beslut fören du har samlat dig, annars är risken att du gör något du ångrar.

Och nej, jag tycker faktiskt inte att du ska anse dig vara en värdelös djurägare, sånt här händer!

Alla måste vi göra misstag och få oss käftsmällar under vägens gång för att lära oss. Så enkelt är det.

Det gör dig olämplig som djurägare. Hade det funnits ett gevär hemma hos dig, hade du skjutit dina två hundar.

Oj, så många gånger jag i stridens hetta sagt att jag ska halshugga min pojkvän, hur illa det än låter så är det väldigt sällan det ligger något allvar i sådanna hot.

*KL*

Usch, vilken otäck tråd! Och inte mest för att en kattunge dog, utan för ditt tänkande kring din hunds agerande! Katter och hundar pratar inte alls samma språk. Vilket jag märker här hemma. Jag har tre katter, två hundar. En hund med stor integritet. Han gillar inte alls om en hund, människa, djur, alien what so ever lägger sig för nära honom när han vilar. Så vi ligger i soffan, hunden och katterna. Ena katten börjar stryka sig på Focus, som genast morrar. Ordentligt. Katten fattar såklart inget alls, utan fortsätter att stryka sig vilket gjorde att Focus gjorde en markering på katten som får iväg som en raket. Självklart gjorde min hund rätt, min katt lika så. Ingen av dom är ju dummare än den andra, bara helt annat språk.

Skulle Focus ta vår nya kattunge så skulle jag lägga ALL skuld på mig själv. Det är fortfarande djur vi handlar om. Här hemma kan katterna ligga i samma säng som vi tvåbenta och fyrbenta, men ibland passar det inte min stora hund alls. Så därför puttar vi helt enkelt undan katten om denna stryker sig på hunden. För att vi inte vill ha kattslakt.

Djur handlar på instinkt, och inte alltid på det vi "lärt" dom.

Jag kan förstå att det var otäckt för dig, men man får faktiskt tänka "djur" och inte på att hunden gjort något fel. För förmodligen gjorde din hund "rätt" enligt sitt tycke.

En väns katt blev dödade av dennas hund, mitt framför näsan på henne. Hunden och katten hade levt ihop runt 2 år, sedan small det till rejält. Katten hade sprungit och rätt upp för soffan där matte satt, då så det smack så var kissen död. Hemskt ja, men inte onaturligt eller konstigt för en hund. Hon klandrade hunden jättemkt, men kom över det och hunden lever idag. Hon har dessutom en katt igen, men har mer koll än innan.

Ja jag ska dit på torsdag ev, men då finns hon inte mer. Tänker inte ha på mitt samvete att hon haft ihjäl någon annans djur om jag omplacerar henne och jag vet att om hon har ihjäl ett kattunge är det något som inte stämmer.

alltså, förlåt...men är du en av de som inte ska ha djur öht? hur kan man ens TÄNKA såhär...visst hade vår fd hund haft ihjäl en av våra katter så hade jag varit skitledsen, men de hade varit MITT fel och endast mitt fel.

Och du, om du nu VET att de är något som inte stämmer. kolla upp de. hunden kanske har ont någonstans och av detta blivit triggad och dödat...

kl

Tycker att ni är lite hårda i tonen mot TS!
Jag kan förstå henne till fullo hur hon reagerar i det ögonblick hon kom hem och upptäckte sin döda kattunge,och att hunden i detta ögonblick inte var vatten värd!
Och i detta ögonblick slänger ur sig än det ena än det andra om hunden!

Jag hade nog reagerat exakt likadant..i det ögonblicket och tänkt en hel del..om min "mördarhund"..

I hennes ögon är det hennes lilla kissebebis som blivit halshuggen..Inte undra på att man blir upprörd,annars är man ingen djurmänniska,om man bara enkelt skakat på axlarna och säger,"jaja det var ju bara en katt,och såna blir helt naturligt dödade av hundar.."

Men bara för att man är arg ledsen upprörd,så är man inte en sämre djurmänniska!

Hade denna hund istället dödat en hund,då hade tongångarna varit helt andra..ALLA hade skrikt avliva hunden..
Konstigt men sant..
Då är det inga tal om att hunden är ett rovdjur..

jag förstår känslan, de gör jag. Men att utan att ens veta VILKEN hund det var så ska hon avliva. Punkt. DET tycker jag är ...ja..

Fast hund - hund = samma språk. Där har man lättare att förstå en flockkänsla. Däremot ser man att min lilla malle får något extremt "djuriskt" över sig vid lek och jakten går igång. Då vill hon inte leka längre utan "jagar byte". Detta syns främst när hon leker med små hundar. Så där är jag med och bryter på en gång innan något händer.

En hund som dödar en hund utanför flocken hör till aggressiv, så vitt jag vet uppfattar jag inte TS hund som kattaggressiv? Jag kan säga som så att min stora hund nog skulle kunna dräpa en hund om det vankades slagsmål, som tur är har jag aldrig testat :idea:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 626
Senast: Ragdoll
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 782
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Vi fick hem vår kattunge igår och vi har en hund på 6 år. Alla i familjen var helt införstådda med att introduktionen skulle ta tid då...
Svar
8
· Visningar
2 529
Senast: Bexzor
·
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 629
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka