Sorg i huset.

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare sandrabjelkelov
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 275
  • Visningar Visningar 16 910
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sorg i huset.

Mitt fel? Hade det varit ute hade jag kunnat accepterat det, men inomhus i ett rum där de absolut inte får vara och inte har varit i när jag inte varit hemma under de senaste 4 åren. De hade nyss fått mat. Jag kan inte acceptera det och omplacera henne hur ska jag då skriva, omplaceras för att hon hade ihjäl min kattunge på 9 veckor?
Nej, som det ser ut nu, blir det vetrinären på torsdag!
Jag anser att den som har ihjäl en i flocken, inte har alla hemma.
Hon vet att katterna bor där och att hon ska ge fan i dom, dom bode trots allt där långt innan henne.

Men en kattunge på 9 veckor har inte hunden levt med i flera år och en så liten katt har heller inte hunnit vänja sig vid hundar.

En kattunge är busig och far runt och det är mycket lätt att en hund tar en liten katt för ett bytesdjur.

Och ja, du kan skriva att hunden omplaceras till hem utan katt då den inte är pålitlig med katt eller andra smådjur. Helt normalt!

Och nej, du kan inte låta avliva hunden för att den har tagit en kattunge. Hunden har inte reagerat på något konstigt sätt.

Hade det varit eran katt så hade ni också tänkt så, det vet jag.

Inte ens mina tre barn ansåg att någon hund skulle avlivas när en av katterna förvandlades till ett bytesdjur i en av hundarnas ögon.

Hundarna är alla kattvana och det har vare sig förr eller senare varit några som helst problem med kattjakt eller kattmassaker. Vad som utlöste det hela den gången är det ingen som vet.

Är tyvärr sådan som kan hända.

Bara för att man inte som du direkt bestämmer sig för att avliva hunden, så innebär inte det att man är kall eller att man inte sörjer katten :cool:

Vad ska jag göra då? Tänk om det händer igen?
Får jag välja katt eller hund så tar jag katterna så är det bara.
Sen om jag avlivar henne är mitt beslut, men ni måste förstå att jag är förtvivlad, tänk och hitta dit djur sådär.

Men de stora katterna har också varit kattungar en gång och de har gått bra. Varför har de gått bra hittils och inte nu?

Vad ska jag göra då? Tänk om det händer igen?
Får jag välja katt eller hund så tar jag katterna så är det bara.
Sen om jag avlivar henne är mitt beslut, men ni måste förstå att jag är förtvivlad, tänk och hitta dit djur sådär.

Lås en dörr mellan hundarna och katterna när du inte är i närheten.

Även i det vilda, så kan rovdjur ta andra rovdjur..

Ex, så händer det att lodjur (=rovdjur) jagar och äter upp rävar (också rovdjur) som exempel.

Ja, det var blod över allt i hela vardagsrummet, väg golv soffa, såg ut som världens skräck film, ja vart rädd och chockad, tänk er in i den situationen så får ni se. Att få skrapa upp en liten kattungen inävlor från golvet.

Uppenbarligen är du rädd för att det ska hända igen och det är helt naturligt att du är det. Om du känner mer för dina katter än för hunden så är ju valet enkelt: Omplacera hundarna.

Tills du har hittat ett bra hem så får du helt enkelt se till att hålla hundar och katter i sär.

Nej men jag gör det om jag nu är den enda i världen.

Men de stora katterna har också varit kattungar en gång och de har gått bra. Varför har de gått bra hittils och inte nu?

För att kattungen inte betedde sig som de andra. För att hunden hade en dålig dag och kort stubin, för att kattungen råkat få busfnatt samtidigt som hunden fått det. För att katten morrat åt hunden (det händer). För att hundens jaktinstinkt vaknat till. För att katten misstolkat hundens signaler, för att djuren blev stressade av hemglassbilen eller att planeten Venus står i linje med Mars i lejonets tecken eller nån helt annan orsak som inte inträffat tidigare...

Det är med andra ord väldigt svårt att veta varför.

Men det är ju fortfarade inte samma katter. Den nya kattungen är en annan katt än de äldre katterna när de var ungar.

En liten snabb varelse som far förbi i ögonvrån kan lätt tas för ett bytesdjur. Jag och andra med vinthundar vet det allt för väl. Det är visserligen ovanligare att hundar som inte ägnar sig åt hetsjakt tar smådjur, men det händer.

Min hunds pappa, en italiensk vinthund blev ihjälbiten sina borzoikompisar. Detta trots att borzoierna var vana vid små hundar sedan tidigare. Men det kan räcka med en lek som triggas och sedan slår över till jakt på riktigt.

(Fick inte editera färdigt mitt inlägg innan tiden gick ut...så här kommer lite repris och lite nytt...sorry.)

Men snälla du! Ta reda på om hunden mår dåligt innan du bestämmer dig för att den bara har varit elak och dum och ska avlivas. Dusäger att du VET att det är något fel på den nu eftersom den efter fyra år har tagit en kattunge? Två alternativ:
1. Det är något fel. Ta reda på vad det är och se om det går att åtgärda. Jag tror inte att "Hunden har blivit en elaksinnad demon som föralltid kommer att blodtöstigt riva kattungar" är rätt sätt att döma.
2. Hunden och katten har betett sig som hundar och katter gentemot varandra. Detta är ett beteende som du ogillar, men knappast något du kan klandra dem för.

HANDLA INTE PÅ ÅNGEST! Just nu fattar du beslut utifrån hur det kändes att torka kattungen från väggen. fatta ett beslut som bygger på eftertanke, fakta och helhet istället. Vänta till du är lugn och har sörjt färdigt innan du beslutar vad som ska hända dina hundar. Håll uppsikt under tiden. Det är du som ansvarar för din flock, och som ledare måste du vara rättvis utifrån djurens perspektiv. Inte utifrån din ångest. det gör bara att du fortsätter att vara arg på den där hunden. Om du beslutar att avliva ska du minst veta vilken av hundarna det var och du ska avliva för att du inte fick bukt med beteendet. Gör du det nu kan du aldrig släppa vad som hände, det kommer att sitta som en tagg, ett inflamerat sår. Det är klart att du alltid kommer att sörja din kattunge, men sörj den på ett fint sätt, inte med ilska. det är inte rätt mot kattens minne heller!

Jag måste säga att jag håller med många svar. Katterna är inte flockmedlemmar i hundarnas ögon, de låter antagligen bli dem oftast för att de har varit oåtkomliga eller ointressanta när du inte varit hemma, resten av tiden vet de att de får "på nosen" om de skulle gå på katterna.

Ja, om en av hundarna börjat bete sig underligt skulle jag inte tolka det som att den skäms för något som den vet att den gjort fel. Inte i flera dagar, hundar funkar inte så. Däremot känner den av hur du mår och "smyger" kanske omkring för att du verkar upprörd. Tacka henne för att hon är en känslig hund som uppfattar dina signaler istället! Eller så borde du uppfattat hundens signaler redan på morgonen och stannat hemma, tagit tempen och klämt igenom henne. Hon uppträdde inte normalt, enligt din erfarenhet av just denna hund. Då kollar man upp det! (Läs gärna tråden om hunden som börjat vakta sin plats för att få ytterligare perspektiv på varför hunden kanske morrade.

En annan sak: Har hunden fästinghalsband? Hos min uppfödare finns flera dokumenterade fall av personlighetsförändringar hos hundar med sånt halsband. (Inte alls, men några hundar.)

Ja, åk till veterinären, men inte för en avlivning utan för en grundlig undersökning för att kunna utesluta att hunden mår dåligt. Skaffa sedan en ordentlig dörr eller galler mellan katter och hundar när du inte är hemma.

DU mår dåligt för något som egentligen är helt naturligt. Hundar tar kattungar. Att straffa hundarna för att du valt att leva tillsammans med två djur som tom har ett uttryck uppkallat efter sin relation...nej, det fär fel. ("Som hund och katt.")

Tja, jag började som snäll, men nu får det nog vara nog. Du ska INTE avliva en av dina hundar för en sådan här sak, för att DU mår dåligt. Du ska däremot kolla om det är något fel på tiken din. Kanske en hjärntumör? Kanske en fästingburen sjukdom? Kanske ont någonstans? Om en hund anfaller ett litet barn när man är med (utgår ifrån att man inte har hunden lös om den anfaller människor), fine, då förstår jag att man gör det (blir tvungen att göra det). Om inte annat för att visa föräldrarna att man verkligen bryr sig om vad ens hundar gör. Men i detta fall, nej.

Var rättvis mot dina djur. Även hundarna.

/Syrsa

Jag är rätt härdad på sådana syner i fråga om andra djur också. Är inte så nice att plocka ut ett ruttet lamm, som faller i bitar när man tar i det ur en livmoder, eller att behöva skjuta ett nyfött lamm med hela tarmpaketet utanför etc.

Visst är det sorgligt, men livet går vidare.

Jag förstår fullt att du är jätteledsen och förtvivlad. Jag har också katter tillsammans med två stora hundar och har själv tänkt tanken vad jag gör OM något liknande skulle hända. Mitt svar är att hur hemskt det än låter så är det en naturlig reaktion från hundens sida. En kattunge som springer blir lätt ett roligt byte för en hund- tyvärr. Det är vi som måste se till att det som hände aldrig händer om vi har hund och katt tillsammans.

Hundar och katter kan se ut att tillhöra samma flock hur mkt som helt med de är helt olika djur och reagerar/beter sig helt olika.

Jag vet hur jag reagerar. Mina hundar tog en kattunge för ett par år sedan. Jag tar på MIG det. Jag hade dålig koll och det hände på ett ögonblick. Hundarna finns kvar och umgås med våra vuxna katter lika fint som tidigare. De är precis lika normala som de alltid varit men jag är ännu mert medveten om vad som kan hända och skulle aldrig låta dem vara ensamma med en kattunge .

Att avliva hunden för att man själv är upprörd och har ändrade känslor inför den är totalt fel men tyvärr tillåtet. Dock är det ännu värre att förmänskliga hunden och mena att den vet vad den gjort och därför förtjänar att dö. Det stämmer helt enkelt inte.

Om du känner att du inte längre vill ha hunden kvar så för all del skänk bort den eller sälj den- det finns gott om hem utan katt. Att göra som du nu vill göra och avliva en hund för att den följer sina naturliga instinkter...det får mig att må illa!

Tillägg:
Det är mänskligt och okej att gå runt och avsky sin hund för en tid. Det är förståerligt, det som hänt är naturligtvis fruktansvärt! Men försök att förstå varför det hände och låt sin sambo/en vän ta hand om hunden ett tag så du i lugn och ro kan bearbeta det som hänt.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 622
Senast: Ragdoll
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 782
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Vi fick hem vår kattunge igår och vi har en hund på 6 år. Alla i familjen var helt införstådda med att introduktionen skulle ta tid då...
Svar
8
· Visningar
2 529
Senast: Bexzor
·
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 629
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka