Sorg i huset.

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare sandrabjelkelov
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 275
  • Visningar Visningar 16 910
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sorg i huset.

Mitt fel? Hade det varit ute hade jag kunnat accepterat det, men inomhus i ett rum där de absolut inte får vara och inte har varit i när jag inte varit hemma under de senaste 4 åren. De hade nyss fått mat. Jag kan inte acceptera det och omplacera henne hur ska jag då skriva, omplaceras för att hon hade ihjäl min kattunge på 9 veckor?
Nej, som det ser ut nu, blir det vetrinären på torsdag!
Jag anser att den som har ihjäl en i flocken, inte har alla hemma.
Hon vet att katterna bor där och att hon ska ge fan i dom, dom bode trots allt där långt innan henne.

Det är verkligen att förmänskliga hundarna, hundar är ROVDJUR och dödar ibland byte, tyvärr. Men så är det och kommer alltid att vara.

Om det är nåns fel (vilket jag iofs kanske inte tycker, det var en tråkig händelse/olycka) så är det faktiskt bara ditt, absolut inte varken hundens eller kattungens iaf.

Att avliva en hund för att den följt sina instinkter och dödat ett bytesdjur är HELFEL i mina ögon !!

Men om du redan har bestämt dig, vad ska du då ha råd i tråden för?
Jag tycker att du förmänskligar dina hundar något fruktansvärt. För dom är katter och inte hundar, katter är katter och det KAN gå snett. Att avliva en hund för att den hade ihjäl en katt är en ren egoistisk handling, speciellt när du inte sett händelseförloppet.
Det som hände var tragiskt naturligtvis, men helt naturligt.

Exakt. De kan ha trängts runt skålen och hunden och katten har hamnat i konflikt. Hunden har kanske morrat och med alla hundsinaler visat "flytta på dig" och katten har inte förstått. Hunden klipper till - precis som den hade gjort om en annan hund ignorerat den och katten svarar upp elelr skriker och tänder hunden som gör slut på den.

Att en sådan här olycka händer innebär inte att hundarna automatiskt är kattdödare eller bör avlivas, däremot bör man separera dem med låsta dörrar när de inte är under uppsikt.

Ja men de har bott med varandra i fyra år, tiken tog hand om de när de var små och var med och tvättade den som dog när den var mindre. Katterna var här först så de stannar iaf.

Ja jag ska dit på torsdag ev, men då finns hon inte mer. Tänker inte ha på mitt samvete att hon haft ihjäl någon annans djur om jag omplacerar henne och jag vet att om hon har ihjäl ett kattunge är det något som inte stämmer.

Jag tror att den vanligaste förklaringen när hundar tar katter inomhus, som de har lekt och månat om, är att det var på lek till en början.
En lek som dessvärre ofta spårar ur på detta sätt.
Hunden kanske har börjat med att busa med katten, sen jaga den och helt plöstligt fått tag på den efter att trissats upp och jagat den en stund.
Eftersom det var blod på väggar och golv innebär ju att den har blivit ruskad så som ofta hundar gör när de leker att de låtsasdödar ett byte.

Det går ju inte klandra hunden (eftersom inte hundar har ett mänskligt samvete) , men man ska ju absolut hålla ett öga på hunden ihop med katter senare.
För det kanske var en ganska rolig lek..:crazy:

Ledsamt när det händer sånt här.
Och stackars lille kissen då..:(
Usch, det hoppas jag innerligt att jag ska slippa.

Men de var ju inne så jag tycker inte att det var acceptabelt som sagt, hade det varit ute hade jag förstått. Men inte nu.

Det var inte roligt, vill aldrig vara med om det igen och jag tror att om de hade varit eran katt så hade ni känt samma sak, hade jag haft en gevär igår så hade inte någon av hundarna legat i hallen nu, var så förbannad, ledsen och chockad.

Ja men de har bott med varandra i fyra år, tiken tog hand om de när de var små och var med och tvättade den som dog när den var mindre. Katterna var här först så de stannar iaf.

Hunden kan knappast ha levt i 4 år tillsammans med en kattunge på 9 veckor!

Tycker det är ett märkligt resonemang du har och kanske vore det bäst om du bara har katter eller bara har hundar med detta resonemang i åtanke..

Ja det var det :cry:

Om det var en kattunge...så kan det vara en engångs händelse. Hade det varit en vuxen katt så troligtvis inga problem.

Kusinen cockerspaniel hane var guld i alla lägen men när kattungarna kom hade han smitit in hos dem över galler och ätit upp 4 st som fanns. Även min hund visade lite tendenser att vilja ta kattugen (stallets) i munnen och sa nej till honom par ggr och nu är han lugn igen men såg tendensen vart det kunde ta vägen. :crazy:

Tappade du förtroendet för din hund, så omplacera ist för avliva tycker jag.

Det innebär inte att hunden inte kan tänka sig "korrigera" den om den i hundens ögon inte uppför sig rätt eller att jaktinstinkten inte kan väckas.

Det händer att lejon slår dräktiga antilooper och när de kommit till livmodern och upptäckt antiloopungen så tvättar de den torr, försöker få den att dia och försvarar den mot andra lejon. Det är tillfällig sinnesförvirrning och innebär inte att lejonet inte skulle försöka döda det om den började fly så att den pltsligt blir en "antiloop" igen och inte en "lejonunge".

För att jag ville veta vad ni trodde, varför hon gjorde som hon gjorde. Men jag vet att det är något fel på henne om hon gör så.
Hade det varit eran katt så hade ni också tänkt så, det vet jag.
Är inte roligt att torka blod och ta reda på en liten kattunge.
Hade det varit en björn som tagit eran hund eller en varg hade nu också regerat att det är naturen?

Det var inte roligt, vill aldrig vara med om det igen och jag tror att om de hade varit eran katt så hade ni känt samma sak, hade jag haft en gevär igår så hade inte någon av hundarna legat i hallen nu, var så förbannad, ledsen och chockad.

Jag har varit i en likande situation. Min råtta dödade mitt favoritmarsvin . Innan ni rycker på axlarna så kan jag tala om att marsvinet stod mig närmare och betydde mer för mig än nån av mina hundar.

Men det går inte att klandra råttan för att den följer sina instinkter. Djur är djur - de resonerar inte som vi människor.

Jag måste säga att jag håller med. Katterna är inte flockmedlemmar i hundarnas ögon, de låter antagligen bli dem oftast för att de har varit oåtkomliga eller ointressanta när du inte varit hemma, resten av tiden vet de att de får "på nosen" om de skulle gå på katterna.

Ja, om en av hundarna börjat bete sig underligt skulle jag inte tolka det som att den skäms för något som den vet att den gjort fel. Inte i flera dagar, hundar funkar inte så. Däremot känner den av hur du mår och "smyger" kanske omkring för att du verkar upprörd. Tacka henne för att hon är en känslig hund som uppfattar dina signaler istället!

En annan sak: Har hunden fästinghalsband? Hos min uppfödare finns flera dokumenterade fall av personlighetsförändringar hos hundar med sånt halsband. (Inte alls, men några hundar.)

Ja, åk till veterinären, men inte för en avlivning utan för en grundlig undersökning för att kunna utesluta att hunden mår dåligt. Skaffa sedan en ordentlig dörr eller galler mellan katter och hundar när du inte är hemma.

DU mår dåligt för något som egentligen är helt naturligt. Hundar tar kattungar. Att straffa hundarna för att du valt att leva tillsammans med två djur som tom har ett uttryck uppkallat efter sin relation...nej, det fär fel. ("Som hund och katt.")

Tja, jag började som snäll, men nu får det nog vara nog. Du ska INTE avliva en av dina hundar för en sådan här sak, för att DU mår dåligt. Du ska däremot kolla om det är något fel på tiken din. Kanske en hjärntumör? Kanske en fästingburen sjukdom? Kanske ont någon stans? Om en hund anfaller ett litet barn när man är med (utgår ifrån att man inte har hunden lös om den anfaller människor), fine, då förstår jag att man gör det (blir tvungen att göra det). Om inte annat för att visa föräldrarna att man verkligen bryr sig om vad ens hundar gör. Men i detta fall, nej.

Var rättvis mot dina djur.

/Syrsa

För att jag ville veta vad ni trodde, varför hon gjorde som hon gjorde. Men jag vet att det är något fel på henne om hon gör så.
Hade det varit eran katt så hade ni också tänkt så, det vet jag.
Är inte roligt att torka blod och ta reda på en liten kattunge.
Hade det varit en björn som tagit eran hund eller en varg hade nu också regerat att det är naturen?

Ja jag tänker logiskt. Skulle en björn ta nån av mina hundar skulle jag inte hata björnen. jag skulle lägga skulden på mig själv, eftersom jag inte hade koll på hunden.
Du vet inte ett dugg hur vi andra skulle tänka.
Men en sak vet jag, att skulle en av mina hundar döda en katt, så vet jag att jag får ha mer koll hädanefter.

Att säga att det är fel på hunden för hon bet ihjäl en kattunge, det visar hur lite hund du kan.

Jag blir verkligen upprörd av detta och ångrar att jag öppnade tråden.
Du kan fortfarande inte veta vilken hund det var. Tänk om man skulle börja gissa sig till vad sina djur gör, och sen får en stå till svars för allt. Hemska tanke..

Sen är det skillnad på en kattunge och en vuxen. Mina reagerar mycket mer på kattungar och är kuliga att jaga och hålla koll på.

Jag säger bara usch och fy för dina tankar ang din hund.

Nej men de andra katterna, katt och katt är väl samma eller hur?
Jasså, det tycker du inte? Jag är inte känslokall som ni verkar iaf, en katt är inte bara en katt, den är också en individ.

Fy vad hemskt:cry:

Jag tycker som du att en hund som tar en katt är inte frisk.

Det är inte normalt att hundar går på någon inom flocken, snarare är det ju så att hundar brukar försvara "sina" katter mot andra djur.

Iallafall har det varit så här, min hund är 12 år, när han flyttade till mej hade jag redan en katt, hunden insåg direkt att katten var högre än honom i rang och accepterade det.

När jag köpte en ny hund för snart ett år sedan som inte var van vid katter och tyckte att det var väldigt roligt att jaga dem så kom genast gammel hunden farande och satte stopp för valpens framfart (omplacering, han var 6 månader då han kom hit) fortfarande om den gamla hunden tror att lillen gör katterna något så kommer han till deras försvar.

Samma sak om hundarna busar om ett ben, genast kommer katten och "uppfostrar" lillen genom att klappa till honom och eftersom han vet att de är högre i rang piper han och kommer rusande till mej och gömmer sig för den otäcka farliga katten.

Det hade varit skillnad om det hade varit en kanin, även om jag aldrig hade accepterat att hunden rörde kaninen så är det ju mer ett bytes djur än vad en katt är, en katt är ju ändå ett rovdjur vilket inte kaninen är.

Jag tycker att du ska åka till vet. med hunden och undersöka vad som är fel, avliva henne inte på en gång utan ta reda på vad som är fel, annars tror jag att du i framtiden kommer gå och undra varför varför...
Om du sedan känner att du inte kan tycka om hunden som förr, då kan du ta beslut om avlivning, men vänta och tänk efter, just nu är allt så fruktanvärt hemkt och då går det inte att tänka.

Skickar massor av tröstkramar till dej, lider så med dej, det här är ju verkligen en mardröm:cry:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 622
Senast: Ragdoll
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 782
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Vi fick hem vår kattunge igår och vi har en hund på 6 år. Alla i familjen var helt införstådda med att introduktionen skulle ta tid då...
Svar
8
· Visningar
2 529
Senast: Bexzor
·
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 629
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka