Sorg i huset.

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare sandrabjelkelov
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 275
  • Visningar Visningar 16 910
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sorg i huset.

hur mycket man än tränar sina hundar så fick man ju inte bort den eller hur? så jag hade ändå inte kunnat förhindra det, det är kanske lätt att vara efterklok, men man kan inte gå runt och tänka att idag blir min katt brutalt mördad, eller? jag gjorde så gott jag kunde, punkt!!!

de va ju tråkigt de som hände den lilla kissen. min hund som jag har haft i 1 ½ år, har under den tiden dödat 2 kaniner och bitit våran katt. jag tror att de är ganska lätt hänt att hundar kan döda katter. jag tror att om jag skulle släppa min hund med en lite kattunge, så skulle hon bita ihjäl den. så hemma hos oss så va katten där före, så hunden får anpassa sig efter katten. men om de skulle hända att den skulle bita ihäl katten, så vet jag faktiskt inte vad jag skulle göra :o de skulle säkert kännas samma för mig som de kändes för dig när du hitta din lilla kattunge.

Delvis
knapplån.

Hundar är hundar.

Katter är katter.

Människor är människor.

Hundar har sin inre flock, sitt språk.

Katter har sin inre flock, sitt språk.

Människor har sin inre flock, sitt språk.

Familjen som sådan har en KONSTELLATION och en gruppsamhörighet med olika individer satta tillsammans att bilda en flock.

Detta betyder 3 olika språk SAMT ett gemensamt Språk som bildats utifrån just denna unika grupp av individer.

En ny individ tillkommer.

Gruppens ledare (Vald eller självvald, vanligtvis en tik, hund, i en dylik konstellation, tar kommandot och säger, Hörru, skärp till dig, så vill vi inte ha det i vår familj)

Nykomligen fortsätter trotsa och Alfahonan säger, ok, då måste jag markera skarpare.

Nykomligen är inte van vid gruppkonstelationens gemensamma språk, han eller hon kan bara tala sitt eget språk och missförstånd uppstår.

Alfahonan tröttnar och ryter till, eventuellt beroende på ras har instinkter som talar om för henne hur hon ska gå tillväga.

Eventuellt påhejad av andra hundar, tar hon tag och ryster i rejält i nykomligen. Blodvite uppstår och Instinkterna tar HELT överhanden.

Ska hon dömas?

Vem är boven?

Var det synd om kattungen?

Hur löser man det?

Har ägaren gjort något fel?

Frågorna är tusentals.

Ska hunden dömas?

Nej. Eftersom hon är flockledare ska hon ej det. Av någon anledning har hon befälet och sköter det utmärkt. Inte hennes fel. Kan ej dömas för att hon åller ordning o reda.

Vem är boven?

Människan. Som alltid, UTAN att för den delen peka och säga, det var ditt eget fel, skyll sig själv, så handlar det åter igen om KUNSKAP. Hade ägaren varit ledare över hunden hade det förmodligen nte hänt, men hunden hade rättigheter, som hon nyttjade.

Var det synd om kattungen?

Är det synd om något djur som dör?

Tja, naturens gång, klart det är, i våra ögon ett Trauma för katungen, men glöm aldrig att de har instinkter och signaler som får kroppen att stänga ner, och reagera som den ska i ett dödsögonblick, den har nog inte lidit så mkt som man vill göra gällande utifrån scenen som såklart är vidrig för en människa att möta.

Hur löser man detta?

Ägaren har gjort så rätt hon kan i dena situation.

Hon har rättvist övervägt att göra sig av med hunden, ÄVEN om det var i ögonblickets trauma så är det rätt, vi VILL inte ha en dödsmaskin i vår familj, ingen vill det! Ägaren kommer aldrig att kunna titta på hunden utan att se olika syner ch alltid känna skuld och skam.

Alltså, Människan, Ägaren har i stundens, stridens hetta tagit ett instinktivt beslut att avskaffa det som gör ont, ta bort det som söndrar hennes lilla familj,

HUR KAN NÅGON AV ER VIKTIGPETTRAR DÖMA HENNE FÖR DET???????

SEN, Vet vi alla med lite hum om djur och natur, att allt går över, det mildras, vi KAN stå ut med sorgen, HELT beroende på referenser och tidigare erfarenheter kan vi lära oss att respektera hunden igen, MEN, om man känner att det inte går, även när Chocken lagt sig, så ska man INTE behålla hunden!!!!

Det kommer alltid att störa gruppen! Och människan kan INTE hållas ansvarig för det då hon handlar och känner instinktivt!

Sen om hon väljer avlivning tycker jag är helt ok! Precis lika ok som omplacering! För det är hennes ANSVAR som djurägare att ta det beslutet som HON tror är rätt för familjen och djuren!

Har ägaren i det hela gjort något fel?

Tja, den mest oskyldiga här kan ju kasta första stenen, (Och det har ju redan haglat :crazy: )

Det handlar om KUNSKAP om olika djurs behov. SÅKLART ska man inte möjliggöra att dylika tink ska kunna ta plats.

Ägaren tyckte sig ha läget säkrat med det gamla, väl beprövade systemet.

Nu funkade inte det.

Så skjut henne då! Eller? är det ok att i en förtvivlad tråd där ägaren behöver stöd skjuta henne mot väggen och säga, FY, DU MÄNNISKA, DU GJORDE FEL, du ska inte ha djur!

VAD vet Ni om det?

Och, HUR rättvist är det mot hunden att behålla den när Ägaren alltid kommer att se på den med sorg, besvikelse, etc???

Är det då inte bättre att hunden får somna in om ägaren inte vill placera om den?

Jag kan bara säga till Trådskaparen, ägaren, sådant här händer, överallt, hela tiden.

Jag har med mina mååånga år med olika djur varit med om en massa liknande händelser, jag glömmer dem aldrig, men jag har lärt mig att bli en duktigare observatör och ledare för min djurflock.

Allt vi är med om är läxor att lära, och nog är det så att Naturen framför allt visar oss VAD det är vi behöver lära.

Du är INTE någon dålig djurägare, du hade för lite kunskap och trodde gott om din lilla familj, INGEN kan döma dig för det, men DU kan ta till dig och lära dig av situationen, hunden behåller du om DU känner at det är rätt, avlivar om du vill eller omplacerar om du känner att du hittar rätt ägare för den.

Bara du kan avgöra det.

Din besvikelse kanaliseras just nu mot hunden först och dig själv omvartannat.

Det är så, det är naturligt och inget du ska känna är konstigt.

Detta mildras snart och du får ett annat perspektiv, kanske kan det få dig att bli mer vetgirig vad det gäller Djurkonstellationer kanske får det dig att aldrig ha djur mer, men något fel, det har du inte gjort.

*Lycka till hur du än gör*

Så du menar altså att det är normalt att hundar och katter bildar flock??

Håll koll på det verkliga, båda är rovdjur..och tyvär står hunden över. Detta är sådant som kan hända och sånt man får räkna med.

Prova och se hur det går att sätta ner en katt i en bur full med råttor.. "fyy kisse, inte röra, nu ska ni vara vänner och samsas"..tror du det funkar ?:grin:

Har jag sagt något av ovanstående eller?

Hon har rättvist övervägt att göra sig av med hunden, ÄVEN om det var i ögonblickets trauma så är det rätt, vi VILL inte ha en dödsmaskin i vår familj, ingen vill det! Ägaren kommer aldrig att kunna titta på hunden utan att se olika syner ch alltid känna skuld och skam.
Fast det är här folk blir upprörda.
När inte bara dom mänskliga känslorna kommer in (som TS har full rätt till), utan förmänskligandet av djuren. Hunden "mördade", hunden är en "dödsmaskin". Nej. Hur mycket man än vill få hunden till en slags antagonist så kommer den fortfarande aldrig ha gjort dådet för att den hade lust att ta livet av en kattunge. För att den tänkte "nu ska du döden dö en plågsam död". Det är DET folk vill få TS att förstå. Att "stopp o belägg, tänk efter nu". TS tänkte inte och det har hon redan bekänt, hon tänker nu. Väljer hon nu att ta bort sin hund har hon tänkt över beslutet, och även om många,däriband jag kan tycka att det är fel är huvudsaken att hon inte gör något överilat.

Alltså, Människan, Ägaren har i stundens, stridens hetta tagit ett instinktivt beslut att avskaffa det som gör ont, ta bort det som söndrar hennes lilla familj,
HUR KAN NÅGON AV ER VIKTIGPETTRAR DÖMA HENNE FÖR DET???????
För mig är det enkelt. Skaffar man sig ett djur
TAR MAN SITT ANSVAR. Det betyder inte att man inte får göra fel, fel gör alla jämt. Det handlar om att RÄTTVIST BEDÖMA SITT DJUR UTIFRÅN VAD DET ÄR-ETT DJUR.

även när Chocken lagt sig, så ska man INTE behålla hunden!!!!
Givetvis inte, men då ska man göra det för sin egen skull. Inte för att hunden "är dum". Hunden ÄR inte DUM!

Det kommer alltid att störa gruppen! Och människan kan INTE hållas ansvarig för det då hon handlar och känner instinktivt!
Nej, människans sorg kommer att störa gruppen. Hunden minns inte idag varför ägaren plötsligt är i osämja med henne.

å skjut henne då! Eller? är det ok att i en förtvivlad tråd där ägaren behöver stöd skjuta henne mot väggen och säga, FY, DU MÄNNISKA, DU GJORDE FEL, du ska inte ha djur!
Nu ska inget överdramatiseras här. Folk har sin fulla rätt att bli upprörda tillbaka när man anser att något inte står rätt till. Hon har fått sina utskällningar och förklaringar på folks upprördhet. Huvdsaken är att parterna förstår varandra sedan, det gör dom NU.
NU kan diskussionen fortsätta, VAD SKA ts göra och hur känner hon inför kommande val. Hur,vad,varför. Alla förstår hennes sorg, men när ett annat djur ska få sätta livet till för att man ser på det med en människas moral ska andra har rätt att ingripa. Punkt slut.

Det är en ganska hård ton gentemot TS.

Det som C_L skriver är klokt.
Lyssna på det..

Är du ok nu TS??

Det är en hemsk upplevelse att vara med om...

Det är en ganska hård ton gentemot TS.
Tonen var hård för att hon övervägde att ta bort sin hund mycket hastigt utan att ha tänkt efter. Folk ingrep.

Att det sedan finns dom som inte tycker att hon borde ha djur med mera kan få stå för det själva. Jag tycker att TS mycket väl kan ha djur, med gott samvete. Hon måste bara förstå att ibland funkar det inte två arter emellan, och hon har ju förstått.
Det som C_L skriver är klokt.
Lyssna på det..
Jag har lyssnat och håller inte med C_L om allt.

Det är en hemsk upplevelse att vara med om
Utan tvekan. Det är fruktansvärt och jag hoppas verkligen att det aldrig aldrig aldrig händer mig. Jag hade säkert reagerat som TS alldeles i början av chocken. Men jag hade verkligen velat att folk stoppat mig från att ta förhastade beslut. När man är som argast/ledsnast/mest chockad tänker man inte nyktern. Nu gör hon det och det är dags att gå vidare.

TS

Jag tror du missuppfattar när alla skriver att det var "ditt fel" att kattungen dog. Man menar att du är ansvarig för händelsen om djuren är dina, likväl som jag är snavarig om mina hundar skulle bita en annan hund eller ett annat djur. Man vill förtydliga att hunden inte bär ett moraliskt ansvar för händelsen, för den förstår inte vårt tankesätt. Du tänker säkert, och kommer säkert att fortsätta tänka "varför separerade jag dom inte bättre, varför gjorde jag inte si och så. Jag hade kunnat förhindra att det hände". Tänk INTE så.
Du har gjort vad du kunnat, du har sett händelseförloppet och du har bedömt den utifrån hur väl du känner dina djur. Du trodde aldrig att din hund skulle ta livet av en försvarslös kattunge, och du är skakad för att du gjorde fel bedömning. Du litade på hunden och så gick det snett. Jag hade gjort likadant. Inte med min schäfer men min lilla hund. Jag hade litat på att han inte dödar en kattunge och jag hade blivit svårt chockad om jag kommit hem och sett kattungen död. Jag hade blivit förtvivlad, arg och ledsen. Men i slutskedet hade jag aldrig avlivat honom. Han är inget annat än en hund, och han ser inte saken ur mina ögon. Bara ur sina egna.

Hur många här inne har inte begått misstag i sitt hanterande av djur?
Hur många känner inte ånger för något där dom har felbedömt en situation? Det är så att vi lär av djuren så länge vi lever. Man kan aldrig bli fulllärd och vägen till att bli bättre kan vara trasslig ibland.
Det här är inte det sista misstaget du kommer göra, jag eller ingen annan heller för den delen har gjort oss nöjda med våra misstag. Det kommer ständigt nya. En knapp tröst kanske, men min poäng är att alla gör fel och jag tycker inte att du ska bära den största skulden till allt. Se det för vad det var, en väldigt tråkig händelse djur emellan. Se nu istället till att rätta till och återbalansera alltihop, och försök förlåt din hund, men framförallt. Förlåt dig själv!

Men vafan, hundar ÄR rovdjur, inga gulliga små ulliga puttinuttiga människor med hårig kropp.

Min Malle dödar kaniner & marsvin. Konstigt? NEJ han ÄR ett rovdjur.
Ursäktligt?n Nej jag som hundägare bör ha uppsikt över hundarna.

Om han skulle ta en av mina katter så skulle jag se till att han aldrig mer fick vara ensam med katterna. Punkt.

hur vet hon att de kanske inte har hänt nått med hundens hjärna? hon kanske har ont nånstans som man inte märker,?
efter så lång tid tillsammans utan att göra nått så plötligt händer det??? är du veterinär?? ja e inte veterinär....
ta hunden till veterinär... kolla upp henne

Usch vad hemskt att komma hem till nåt sånt :(
Tyvärr är det väl så att hundar är rovdjur och kan ta fram sina naturliga instinkter närsomhelst.

Min kinesiska nakenhund, som inte är speciellt stor, växte upp med en kattunge. De busade med varandra hur mycket som helst.
I dag är både katt och hund vuxna och jag har skaffat mig en till hund av samma ras som den första. Han är yngre och mindre och när jag ser dem busa och ser min äldre hund ta "nackgrepp" på honom och ruska honom våldsamt fram och tillbaka så...hade det varit en kattunge på 9 v så hade den antagligen brutit nacken. Hade det varit en större hund som din som ruskade kattungen så hade det antagligen blivit blodbad.

Vad jag menar är att det behöver inte vara så att hunden gått in för att döda kattungen utan att det kan ha varit lek som blev för våldsamt.

När jag började läsa ditt inlägg så tänkte jag gud vad bra skrivet. Tills jag kom ner på andra halvan.
Iofs är det också delvis bra, ur mina ögon.
Men det du glömmer är att man vet inte vilken hund det är som gjort detta.
Och när något som detta händer, så får man faktiskt inte gå och känna "hat" mot hunden. Hur mycket man än vill för det. Det är inte rätt mot hunden.

Sen tycker jag det är jävligt fult att kalla folk för viktigpetter bara för de har en åsikt.
Kanske var det min och andras åsikt som gjorde att TS ändrade sina tankar.
Hade alla sagt, gud vad synd om katten. Klart du ska avliva. Då hade säkert TS gjort det.

Iallafall verkar det som hon börjar tänka till hur fortsättningen ska bli.

Han är yngre och mindre och när jag ser dem busa och ser min äldre hund ta "nackgrepp" på honom och ruska honom våldsamt fram och tillbaka så...hade det varit en kattunge på 9 v så hade den antagligen brutit nacken.

Lite OT, men tycker du inte att det är läge att gå in och stoppa "leken" när det går till så?

Men herre gud vad folk blir upprörda för en avlivning?!
Hunden lider väl knappast som död?
Vad spelar det för roll med en hund mindre i världen?

Jag kan verkligen inte förstå hur människor förespråkar omplacering?!
För det fösta; Ja det finns omplaceringar som går bra men hur många går fel? Det kommer ständiga trådar och uppmärksamhet riktas ständigt mot misslyckade omplaceringar.
För det andra; Rasen på hunden i fråga, vem vill ha en sådan omplaceing? EGENTLIGEN?!

Jag tycker att du TS gör rätt att avliva hunden om du inte vill ha kvar den, varför omplacera?
Ingen lider av en död hund, i högsta grad inte hunden själv.

Gah jag blir så irriterad på att hela buke tar till orda så fort en hund ska avlivas, herre gud en hund mindre i världen!

Hade det varit min hund hade jag avlivat den, på grund av att JAG hade mått dåligt av att äga den hunden och hela tiden minnas att den dödat min käka kattunge och att det NÄR SOM HELST skulle kunna upprepas!

Tänk på det TS, att din tik när som helst när ni lämnat hemmet kan käka upp ännu en av dina katter.
Spelar det längre någon roll hur säkert du gör det för katterna? Hon har ju fått "mersmak" på dödandet, dessutom vet hon inte att det är "fel" eftersom ingen har kunnat korrigera henne i just det ögonblicket det hände.

Och ännu en som missat att TS inte kan säga vilken av sina hundar det är. Men man kanske ska chansa och gissa och hoppas man tar rätt...

Jösses vilket tankesätt, en hund mindre i världen :crazy:

Och brukar du läsa här så är det väldigt många som skriver att en död hund lider inte, och ofta råder folk att avliva i olika trådar.
Men att avliva för en instinkt som djuret har, ja då har det gått för långt.

Lite OT, men tycker du inte att det är läge att gå in och stoppa "leken" när det går till så?

Nej, eftersom det inte är våldsamt på det sättet för hundarna utan det är en del i leken. Inträffar i princip vid varje lektillfälle, de försöker båda två få tag i varandras öron och nackar men eftersom den ena hunden är lite större så vinner oftast hon. Hon tar som sagt tag i nacken på honom, ruskar/rycker fram och tillbaka höger-vänster-höger och sen brukar hon välta ner honom på rygg. När han väl ligger på rygg så brukar han bita tag i hennes öra eller tass så hon skriker i högan sky och sen brukar hon själv tippa över så han får "ha övertaget", sen reser de på sig och rejsar iväg.
De leker ganska vilt men det är under kontroll hela tiden.

Busar hon med andra hundar som inte är lika vilda så anpassar hon leknivån och busar försiktigare.

Senast ändrad:

Tusen tack, faller tårar när jag läser detta.
Vill inte varken omplacera eller avliva henne, men jag är rädd för att de ska hända ännu en gång och att hon ska göra något mer och värre.

Jo det är okej, men känns fortfarande konstigt, är mest bara ledsen nu att enligt de flesta hade jag kunnat stoppat det? men jag kan då inte sitta och tänka att nu dör min katt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 626
Senast: Ragdoll
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 782
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Vi fick hem vår kattunge igår och vi har en hund på 6 år. Alla i familjen var helt införstådda med att introduktionen skulle ta tid då...
Svar
8
· Visningar
2 529
Senast: Bexzor
·
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 629
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka