Sömstick? Kan det bli såhär..

Sv: Sömstick? Kan det bli såhär..

Hovslagarfråga - HUR resonerar ni kring dessa ömfotade plattfotisar?
Min förra hovis, utbildad rätt nyligen gjorde allt för att försöka skåla ur sulan mesta möjliga. Sen tjärdrev och den hårdaste plastsulan (blå) och då kändes hästen bekväm på grus.

Nuvarande även han utb. och "duktig" skålar inte sulan direkt utan den är helt platt i princip och så ville jag ha de hårda sulorna, men han bytte dem mig och sa att "sånahär" fungerar bäst med dessa, en mjuk sula som ligger direkt emot stråle och sula. Jag vet ju vad jag tycker o vad jag kommer kräva nästa skoning.. Men allmänt??

Min kan inte gå utan skor på fram ö.h.t, men jag slipper sulor, bara skorna är på funkar han hur bra som helst. Han kan inte ha ens snösulor, minsta lilla skit som kommer in under en sån, så reagerar han.
Min hovslagare skålar inte ur sulan. Vet inget om denna teknik, men borde inte en redan tunn sula bli ännu tunnare då? :confused:

Min förre hovis skodde in sig på min häst under sin utbildning- med överinseende från en duktig hovslagare som skott honom innan o som var handledare under utbildningen. Vi testade då några omgångar med sole pack, men resultatet blev klent i förhållande till kostnaden. Klart hästen tyckte det var skönt, men han var minst lika ledig i gången med bara hård sula och tjärdrev (och ordentligt skålad sula).

Jag är en seriös hästägare som vill ha en bra kommunikation med min hovslagare och jag betalar mer än gärna vad det kostar för att få bra hovvård, men när man känner sig som en "pain in the ass" är det lätt att bli gråtfärdig när inga alternativ finns.. Tycker mig även ha hört att "såna här hästar ska man inte ha det är bara besvär" - VEM fn behöver en duktig hovslagare om inte en häst med känsliga hovar/sulor? Nä allt ska vara enkelt o gå fortast möjligt, så lite krångel som det bara går... Jävla attityd om man frågar mej... måste vara trist att inte vara mer intresserad av sitt yrke och att hjälpa hästar/hästägare än så. *bitter - javisst*

Jo, det blir den och det är finlir, alltså det är inte många mm det handlar om eg. Dock gör dessa mm luft underverk för känsligheten i sulan, dvs distansen som bildas mellan sula och sula eller sula och mark.. sula mot sula, sula mot mark/ platt emot är dock inte alls bra på denna häst. Min häst funkar dock bra med snösulor, skor alltid om med det på vintern - utan problem och det är ju märkligt med tanke på att de ligger emot sulan, men då är det ju bara snö och is här och inget skit som tränger in direkt och inget grus.

Delvis KL
Måste bara förtydliga vad jag menade, alu-sulan eller plåtsulan är en täcksula, (det jag skrev om), som man fäster ovanpå skon med broddar, så det sitter inte emot hoven alls. Jag hade plåt när det behövdes vid en skada som H*dén skar till efter en mall min hovis gjorde. Den skruvar man av och gör rent under och skyddar ju 100 % mot tryck mot sulan, när det är väldigt viktigt, min hade då trampat in en söm i sulan vid vridning av skon och hade alltså en ren skada och jätteont och måste skyddas av den anledningen. Det var klinikvet och hovis där som föreslog det. Inget man har genom många skoningar, så det var eg ett sidospår i denna diskussion, sorry:o

KL
Jag har på denna häst en period haft gummiklädda aluskor, det var omtyckt av henne men jag gillar inte aluskorna så jag skulle vilja veta om det finns motsv järnskor, smalare men men "gummiklädda":confused:. Det ger en stötdämpning som dåliga hovar kan behöva vissa perioder när det är mycket torrt och hårt ute tex. (självklart kan man inte flänga omkring på dom för det, på hårda underlag, men det verkar kännas behagligt för känsliga hovar:idea:)

Nu har vi inga problem med hovarna på det sättet fn men jag kom att tänka på det nu att det skulle kunna vara bra om det fanns, skulle gärna prova det i så fall:idea:. Alltså själva skon är har det svarta gummit runt om men det är ingen sula.

Nej du klarar nog snösulorna precis som du säger, pga att du bor norrut. Jag tror min skulle funka också om det verkligen var SNÖ hela vintern, men här är det ju lera och grus halva tiden minst, för att inte säga 80% av tiden, så snösulor funkar inte. Dock kan jag komma undan genom glasslocken som vi diskuterat tidigare : )

Nej och inte blötsnö halva tiden som klumpar ihop sej och trycker heller utan kall snö som den ska vara:love:

Det va nog TS som snabbt som fasen tryckte på triangeln.

Ja ja en gång kan man erbjuda sina tjänster men inte två.

TS satt på arbetet och såg det inte ens förrän det påpekades här i tråden att det fanns ett borrtaget erbjudande.

Lite OT men ang snösulor så förra vintern hade vi några genomskinliga, tunna fjantigt mjuka sulor, som glasslock i både tunnhet och mjukhet, bak på fbl och fram på ponnyn (när han hade skor) just mot snön. Fungerade suveränt bra. De ligger ju dock mot sula och stråle osv iom att de är så mjuka, men klarar hästen det så fungerar det utmärkt mot snön, de tycks 'fjädra'/röra sig/vad man ska säga såpass att snön inte får fäste. Även blötsnö bröts loss och åkte ur väldigt fort.

Fördelen gentemot glasslock var/är ju att de sitter kvar även i hage. (Nackdelen är att man inte kan ta av och göra rent).

Jag har alltid varit tacksam att jag är hovis själv, coh slipper det bekymret

I början när jag var sjuk ville jag ha avlastning, men det blev bara merjobb, och jag insåg slutade jag sko skulle jag tappa styrkan

och min ort är lik din - det finns en massa påspikare som dessutom sällan är vare sig kunniga eller ett dugg intresserade

Och deprimerande är att de på orten tycker dessa är bra

själv vrider man sig som en mask när man ser att det inte finns någon tanke alls bakom

sedan tar de 600 pix - ingen seriös kan etablera sig här

Så nu är han omskodd VF med blå hård sula, skålades även ur och fylldes med tjärdrev, känslan är god! Även om jag inte är 100 på att det är hela lösningen riktigt än så har jag iaf möjlighet att utesluta en sko som uppenbarligen ömmat o möjlighet att visa upp för veterinären om behovet skulle kvarstå. Han travade rent på grus nyss i alla fall.. *törs inte ropa hej*
I ren lycka och tacksamhet så betalade jag hovis mer än hon begärde, trots att hon gruffat lite när jag ringde :)

Bara tipsar

En modern hovis kan ju skåla ur skon - men för den som inte är fullt utrustad går en vinkelslip bra

då kan man skåla ur skon med den istället för sulan

Man skålar ut in till sömhålen

Omman då inte vill fumla som jag gjorde :D

det var en nödlösning också med tanke på en enorm stråle

*Allmänt knapplån*

OK nu är vi inne på sulor, platta sulor eller tunna sulor.

Har vi en tunn sula vad händer då??? Jo risken är stor att hovbenet sjunker i själva hornkapseln, det samma gäller en plattfotad hov. I båda fallen så är dessa hovar ytterst känsliga för ojämn mark och bara en liten ojämnhet som trycker upp i sulan kan lätt ge en sulläder inflamation.

Att "bygga upp" en mekanisk bärrand eller urfasning på skons sida mot sulan kan mkt lätt i dessa fall leda till att hovbenet sjunker ännu mer ner i sulkroppen och vi börjar nu få en "konvex" sula.

Att försöka skydda sulan med en "hård" mekanisk sula kan mkt lätt leda till sultryck eftersom sulan befinner sig i en lägre nivå än själva bärranden, har vi + detta även en individ med låga trakter och stor välvd stråle som kommer det oxå ofelbart leda till att strålen utsätts för onaturligt tryck vilket secundärt leder till stressad strålbensbörsa,strålben, djupa böjsenan.

Någon som har en bättre ide på en för hästen optimal lösning??

Tänk optimalt understöd över hela hovens bäryta.

På A svarar jag skåla ur skon och på B svarar jag använd sulplast/2 komp.silicon istället för sulor;)

På A svarar jag skåla ur skon och på B svarar jag använd sulplast/2 komp.silicon istället för sulor;)

Jaha å så förstörde en kollega min fredags gåta. Vad ska nu tjejerna i denna tråd ha för kuligt att klura på i kväll.:confused:

Du får +10 och M.V.G.

Nu kollega går vi å tar en pilsner.:bow:

Känlsiga läsare - läs inte det som är svårläst

Men fucky fucky grabbs

Så får man inte göra

menas detta?

http://www.cottamhorseshoes.com/equithane.htm

Nu är en snubbe på väg ut (har han sagt de senaste 4 veckorna :angel: ) och det är nog det han har i tankarna

Om han inte kommer - fixar jag att göra detta själv?

Jag blir faktiskt helt knäckt av alla olika bud från kollegor: Även de som gått påbyggnadsblocken

dödsmiley

jag tar ett glas rödvin - eller hela flaskan

med tanke på omständigheterna

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 270
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 529
Hästvård I början av december förra året visade min häst en mindre hälta på höger fram i endast höger volt på hårt underlag. Inga...
Svar
4
· Visningar
2 280
Senast: Lejd
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 569
Senast: bellala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Dagens nagellack!
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur