Sömstick? Kan det bli såhär..

Sv: Sömstick? Kan det bli såhär..

Equipak har vi testat. (Se inlägg ovan). Då skålades sulan ur (var ska annars "fyllningen" finnas?) Skorna fick smaka på rondellen MEN även en sula las ju på (för att fyllningen ska stanna kvar - kan man göra på annat sätt?) - Hästen blev givetvis oöm och mådde finfint - men bättre från skoningstillfälle till ett annat blev han inte, bara "kvar" på samma nivå.
Hovis tröttnade då effekten inte blev den utlovade och min plånbok blev ju lite gladare när vi beslöt att prova med bara "luft" som fyllning (tjärdrev), och resultatet blev i princip lika. Ingen försämring av sulan (dvs den sjönk inte) men heller ingen förbättring.

Ny hovslagare - ny filosofi - Han tar inget på sulan o lägger på en mjukare sula. Hästen blir känsligare och mera öm..

Vi är bara hobbyryttare - tävlar inte nånsin - men jag vill att han ska kunna röra sig utan att ha ont.

Alltså

Med tanke på alla bud så vet e fan om man vågar yttra sig :angel: Man gör väl bort sig :rofl:

men flapsulan är ju till för att få fart på hovmekanismen frågan är om man vill det på en plattfot

Har jag hört kanske jag borde tillägga :D

men jag förstår logiken i det

för varför är hästen plattfot

Jag tycker faktistk tråden tog en intressant vändning den borde heta den plattfotade individen

Och jag ber er kollegor att lära oss alla mer

Om jag googlar kommer jag bara hit i alla fall :D

Bukefalos verkar nu vara googles främsta infokälla i hovfrågor på internet
för att inte tala om hur ofta man landar på kyssguramins inlägg :angel:

jag har hundra frågor i ämnet

På annan plats läste jag att plattfotade hästar har tunn sula - det har INTE min tjock och hård är den

Råkade de skriva fel

När jag gick hovlsagarskolan hojtade jag glatt till Kent

Den här hästen har full hov

Nej - det har den inte - den har bara en kraftig och välutvecklad sula

Så hur är det nu? :confused:

Jag taggar tråden till en plattfotstråd

men jag tror att de moderna plasterna inte behöver sula

men jag vet inte vilket som avses av buspojkarna som låter oss sväva i okunnighet

men tack för dina tankar och erfarenheter

Jag har inte provat plasten - men just sulorna är min jätteglad över

Jag har hört så olika bud
att dessa tex vill vara "nära marken" men hur skall då ens liten sten få plats :confused:

Min har aldrig reagerat på stenar öht - men däremot på att det är hårt i backen

nu nästa fråga - behöver vissa hästar en sviktande gummisula

varför :confused:

Sviktar plasten?

När jag var nybakat så var det mode - alla veterinärer förskrev sulor och silikon - lite därav min negativa inställning

TS satt på arbetet och såg det inte ens förrän det påpekades här i tråden att det fanns ett borrtaget erbjudande.

I så fall får du en tjans till..:p

Det som talar emot är att du redan har fått "strikta" direktiv från din klinik vet om rehabelitering.

Skulle jag komma dit och lyckas så skulle väl du :love::love::p

men skulle jag misslyckas så skulle klinik Vet.:devil:

Båda alternativen verkar så här på en fredag kväll vara lika dåliga.

Lycka till.

I så fall får du en tjans till..:p

Det som talar emot är att du redan har fått "strikta" direktiv från din klinik vet om rehabelitering.

Skulle jag komma dit och lyckas så skulle väl du :love::love::p

men skulle jag misslyckas så skulle klinik Vet.:devil:

Båda alternativen verkar så här på en fredag kväll vara lika dåliga.

Lycka till.

Tror fredagsölen kickat in? Klinikvet har inte sett honom än. Däremot distriktsveterinärer.

Klinikvet ser honom nästa vecka, så även klinikhovslagare. Förhoppningsvis sitter 'tofflorna' på plats tills dess. Han är klart bekvämare med dem.
I övrigt så har ju tråden helt seglat ut (vilket inte gör mig någonting dock), men han har fortfarande puls, gräver gärna (även med tofflor) ner tårna i spånet och står en del med vikten lite förskjuten bakåt. Inte fångställning men lägger över lite mer vikt bakåt.

Ingen aning hur han rör sig utanför boxen, inte tagit ut honom sen igår då jag bara ställde framfötterna utanför boxen när jag satte på tofflorna.

Tack för 'lyckönskningen'.

Tror fredagsölen kickat in? Klinikvet har inte sett honom än. Däremot distriktsveterinärer.

Ja förlåt då, den står i alla fall under Veterinär "omvårdnad". Det är jättesvårt att hänga med eftersom du i denna tråd som har 105 inlägg själv står för 31 av dessa inlägg, (drygt 30%)

Vad det kan bero på har du säkert ett bättre svar på än jag,, min uppfattning är dock att det enbart beror på uppmärksamhet från din sida eftersom du anser att tråden har "seglat ut" så snart vi andra börjar diskutera själva grundproblemet.

Så,, det blir ingen "date" på söndag:cry:

Ha en bra helg och
ta inte av tofflorna,, jag gillar mockasiner e lite så där toffelfixerad.:p

Just i skrivande stund har jag wet sex (byter vatten åt fiskarna) ngt måste man ju bedriva tiden med mellan utsug och insug.

Senast ändrad:

Men hur ska sejjerna kunna klura på saker som de kanske inte ens vet existerar :confused:

Fast faktiskt, även jag som är en total amatör och framför allt inte hovslagare, kan fatta med logiken att skåla ur en redan tunn sula, blir som att fila på en redan tunn nagel. dvs känsligheten blir värre.

samma sak med en icke flexiblel sula - det ökar ju trycket.

Jag tror inte din är plattfotad jmf med ett verkligt plattfotat fullblod : ) Inte har hon strålen stickandes ner från sulorna, utan ngn skålning runt trakterna?

Senast ändrad:

Just i skrivande stund har jag wet sex (byter vatten åt fiskarna) ngt måste man ju bedriva tiden med mellan utsug och insug.

Ja en för roe seg best en kan:D

;)

Nu när du inte ska dejta Alexandra på Söndag kan du kanske svara på lite frågor :o :o :o

Natten

Trodde aldrig det skulle hända men

:love: :love::love:

Jag vill inte ha en plattfot

verkar också som jag får stil på det...
Min är en konstig blandning av fullblodshov och islänninghov :crazy:
Har aldrig sett ngt liknande :confused:

Det jag menade med mitt inlägg är att en vanlig hästägare inte kan vara insatt i alla nya material som finns, och itne heller vad som skall ordineras vid vad - dvs det dom lär sig på fortbildningskursen

Annars håller jag med dig, inte verka i en redan tunn/platt sula verkar riskabelt - jag har då aldrig vågat

Nej bevare mej väl att karva mer än nödvändigt i såna sulor:crazy:.

Nu har min inte de allra plattaste, (men det räcker:cool:) däremot finns ett par såna i stallet, med ríktiga blaffor.

Delvis KL och OT
MEN, en av dem med riktiga blaffor till fötter går barfota alltid och det utan problem, ska jag lägga till. Rids förstås inte. Den har gjort det sedan löpkarriären avslutades för många år sen- den rör sig väldigt fint, (ja det är ju i stort sett bara i hagen då i o f s) Min gamla som hade så problematiska hovar ett tag klarade ju barfotaperioder i bra hage trots allt, men självklart utan ridning då. Han var ofta öm efter tappskor men det berodde nog mera på att något ofta hänt i samband med tappskon, slagit i sten, vridit av skon med halva hoven, stuckit sej på söm osv......
Mitt tidigare sto gick barfota i flera år när hon hade föl. osv. En del klarar det faktiskt, men många inte. Man måste se till individen.

Ville bara nyansera lite i diskussionerna om dessa fullblod som inte kan stå en dag utan skor:D Det finns dom som mycket väl klarar att vara barfota men inte vid ridning, i alla fall inte på hårt underlag.

Det låter ibland som att alla är döende utan skor och riktigt så är det inte alls. MEN att plocka av skor och fortsätta rida är vansinnigt som en del tyvärr försöker. :crazy:

Sorry för OT men kände att jag ville nyansera en aning som sagt.....

Susan: ang sviktande sula, jag antar att det beror på att hovens egna mekanismer för stötdämpning inte är optimala på en hov av inte så god kvalitet. Samt att känsligheten blir större med dålgt och därmed mindre skýddande horn.
Sen vill väl alla hästar ha sviktande underlag helst, och trivs på det, se tex dessa nya dyra ridbaneunderlag. :idea: Det känns behagligt i kroppen med en aning svikt, av samma skäl som människor har en massa specialsulor i sina skor, som springer mycket, särskilt på hårda ytor. Skyddar ju också benhinnor o leder.

Nä kroppens egna mekanismer...

Har man ont i ryggen /kroppen spänner man sig och musklerna kan inte stötdämpa

det är så mycket med det därninga....

Får se vad framtiden visar

Nä kroppens egna mekanismer...

Har man ont i ryggen /kroppen spänner man sig och musklerna kan inte stötdämpa

Vet inte om du menar att hoven inte har stötdämpning eller försämrad sån:confused: Jag kanske missuppfattade hur du menade.

ja det kan väl vara kroppens andra mekanismer också men jag har i alla fall hört att dessa dåliga hovar har sämre egen stötdämpningsförmåga. Men det vet säkert coari tex....

Sen som sagt att det är bättre för hela kroppen med fast sviktande underlag, och för människor också.

Det jag menade med mitt inlägg är att en vanlig hästägare inte kan vara insatt i alla nya material som finns, och itne heller vad som skall ordineras vid vad - dvs det dom lär sig på fortbildningskursen

Annars håller jag med dig, inte verka i en redan tunn/platt sula verkar riskabelt - jag har då aldrig vågat

Nej absolut inte, hur skulle en vanlig hästägare kunna hänga med i alla nymodigheter, men det jag menade var att man alltid ska använda sin egen logik och inte köpa allt rakt av, bara för att en hovslagare "är utbildad". Det viktigaste är tycker jag att man som hästägare är engagerad runt hovslagaren, visar intresse och frågar frågar frågar, så att man lär sig förstå varför denne skor hästen som den gör, och vilken typ av hovar ens häst har osv osv. Vet så många hästägare som inte har en aning om varför deras häst skos eller verkas som den gör - väldigt många är aldrig närvarande ens när hästen skos, och träffar inte ens sin hovslagare ! :eek: :confused:

exemlet på att skåla ur en plattfot med tunn sula vid verkning är ju ett praktexempel - en idiot ursäkta språket, kan ju förstå att det inte är smart, om hästen har så känslig och tunn sula. Det är inget man behöver hovslagarutbildning eller special kompetens för att kunna förstå - tycker jag, och då bör man prata med hovslagaren och höra resonemanget runt varför denne gör så, om det är så den gör, på en sån häst.

Senast ändrad:

En fullblodsula är inte urskålad just för att den inte håller ihop- flyter ut o blir platt. Understuckna trakter eller bara jäkligt låga leder till att tån far iväg hela tiden. Det brukar hänga ihop med plattfötter.
De behöver snarare hjälp att hållas ihop. DÅ kan man få en hov som blir som en...sugkopp:angel::rofl:

Att försöka skåla ur den leder snarare till att den blir tvärhalt o ännu plattare.

En fullblodsula är inte urskålad just för att den inte håller ihop- flyter ut o blir platt. Understuckna trakter eller bara jäkligt låga leder till att tån far iväg hela tiden. Det brukar hänga ihop med plattfötter.
De behöver snarare hjälp att hållas ihop. DÅ kan man få en hov som blir som en...sugkopp:angel::rofl:

Att försöka skåla ur den leder snarare till att den blir tvärhalt o ännu plattare.

Ja precis.
Det är väldigt vanligt just på fullblod att man ser taskig skoning, understuckna trakter och ankfötter - dvs långa och utflutna.
Min hovslagare är underbar, vaktar trakterna och är noga med kort tå, och skoning i allmänhet, så att trakterna har stöd - inga fulskoningar a' la storlek mindre där, för att maskera problem! Fick beröm på kliniken förra året för den exemplariska skoningen av ett trixigt fullblod. :bow: H*n har även hittat utifrån individ vad som passar honom, och hans hovkvaliet är jättebra just pga detta, och att fötterna får vara "ifred" från ständiga tappskor, samt att jag givetvis vårdar kvaliteten även på egen hand.

Intressant utlägg ang om att man ska fråga, fråga och fråga son hovis om varför denne just gör som h*n gör. Jag känner mig träffad! :angel: Jag kan nog blir lite för frågvis och fundersam ibland kan man tycka. Men har man ett fullblod med dålig hovkvalitet vill man att det ska bli rätt, endast det bästa är gott nog. Hade förut en "väl-utbildad" hovis som inte hade några direkta ideér och förslag på "vad göra". Hade 6 tappskor på en vecka!!!!!!! Jävla fullblods fötter sa hanoch slog på skon igen o igen o igen.... Till slut fick ja nog. Bytte hovslagare till en "självlärd" som har egen rörelse med travhästar. Tänkte så här i valet av den hovisen: Va faen! Travhästar mixtras det ju med hit o dit, massa ideér om olika beslag och verkningar. Sagt o gjort. Har inte haft en enda tappsko sen dess!!! Dock är vi lite oense om hur jag kan förbättra pålles hovkvalitet. Men där lånar jag de andra hästarna i stallets hovslagare (Hon är utbildad) Vi diskuterar hit o dit och testar lite olika varianter med "mirakel-kurer", dock tar det ju lååång tid innan man ser resultat pga hovens tillväxt tid. Största problemet med min pålle är att det är sååå fruktansvärt dålig tillväxt, just nu i skrivande stund testar vi med lättblister och massage på kronränder (Speed Way 3 ggr i veckan) och JAAA jag har en full god foderstat tro mig... allt analyserat och klart in till minsta mikrogram! Däremot funderar jag på vilken strö som är bäst för hovarna? Diskuterade detta med mig medryttare i förrgår... pålle står nu på råspån... hade tankar på torv för att slippa ev terpentin som kanske har "dålig" effekt på hovarna?

Blev delvis KL här va?? :angel::rofl:

Ankfötter beror ofta på påspikare som inte behärslar smidesdelen

Dvs inte kan rikta skor - och därför väljer en för kort sko :angel:

Bäst för hovarna är en ren tillräckligt tjock halmbädd

MEN OBS INTE PERMANENT BÄDD

I ditt fall ev papper

EJ SPÅN EJ TORV

och dina tappskor beror förmodligen på samma sak

Utifrån min erfarenhet så bara man riktar skorna och sätter dem där de skall var så sitter de som regel

Senast ändrad:

Ett namn för en hov som en del islänningar har

En med stor välutvecklad stråle - men väldigt smala och sköra traktväggar. De har egentligen inte dålig kvalitet - om inte närmiljön dvs mockningen ställer till det, utan det är konstruktionen av foten som är problemet

De måste man rikta skorna bra till - anars blir de ankfötter

Riktar man fel så inte skon räcker till hela skoperioden så skon hamnar innanför så blri det mos av dessa trakter

Ankfoten kan bero på flera sak i smaverkan

Hovis är för feg när den verkar tån

Den backar inte skon ( numera vore det en ide att tårikta)

Och den riktar för lite/fel så trycks de lilla trakter som finns sönder

Ovanstående = ond cirkel

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 270
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 525
Hästvård I början av december förra året visade min häst en mindre hälta på höger fram i endast höger volt på hårt underlag. Inga...
Svar
4
· Visningar
2 280
Senast: Lejd
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 569
Senast: bellala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama