Sv: Sömstick? Kan det bli såhär..
jag är intresserad av
Varför är EL bra - men inte Roller motion = Och var hamnar classic roller i detta? Jag förstår att med EL går det att backa överrullningen mera i mm.
Och varför väljer man att spika på en Roller Motion istället för att limma vi hovlidande???
Sedan är jag inte kunnig i hur man tolkar röntgenbilder
Jag vet inte heller hur man skiljer fång och sulläderinflammation åt
Annat än det du skrivit tidigare att det ena kommer smygande
rent logiskt borde en sulis reagera vid visitertång mot sulan.
Min gjorde det inte - den hade tjocka och hårda sulor
Men utifrån A's beskrivnig så verkar hennes ha tjockare - och den är ett fullblod
Kommer också på - hur kan man mäta sultjocklek på en röntgenbild då hovens kontur inte är skarp?
Hur särskiljer man dessa åkommor vid diagnos?
Undrar jag
Sedan ang MK har inte den travprofil - travet jar ju liksom inte samma lösningar
Men jag är allmänt förvirrad, enligt Hovslagarutbildningen verkar en heartbar öppen tå vara "da shit" vid fång. Men inte hos MK eller Strhlm
Detta är en djungel
Och tyvärr så verkar det som om det bara är du som vet vart du vill komma
Oj va mkt att svara på,, ska försöka bena upp det.
1. Sulläderinflamatinon syns inte på röntgen. Heller inte för hårt verkad bärrand.
2. Visitertångs reaktion kommer enbart påvisa reaktion över det området man visiterar.
3. Digitalröntgen har 2 fördelar,, man kan bearbeta en ngt dålig bild (sk. photoshop) och därefter lägga in mätningar som "kan" ge ledtrådar om man vet vilka mätningar som är viktiga att genomföra.
4. Om vi har en individ med tjockt gammalt sulhorn som inte är renskuret så "kan" det leda till en falsk ingivelse, speciellt om det under detta döda sulhorn befinner sig en s.k. dubbelsula med nytt friskt tunnt sulhorn. Detta kan mkt lätt leda till att det gammla döda sulhornet som börjar släppa ger ett ökat tryck (ömhet) mot den nya sulkroppen. Jämför det med en blånagel där den nya nageln växer fram innanför den tidigare numera döende och släppande nageln.. Gör det ont???
5. Classic Roller är som bekant en halvrund sko,, detta kan mkt lätt leda till att den/dim halvrunda sido/traktsidodelarna/traktdelarna ger för övriga hoven och främst hovbenet en instabil belastning för främst hovbenet i sidvärtes belastning.
6. Roller motion,,, det framgår inte hur detta beslag är utfört, heller inte var själva överrullningen startar. En äkta "roller motion" har en plan anläggning mot hovens bärrand, har en fri överrullning från mediala andra sömhålet till laterala andra sömhålet med centrering över själva hovledens center. Har vi däremot en (s.k) roller motion som är tåriktad i själva skons gots så kommer det ofelbart leda till att även vägghornet kommer verkas konkav vinkel vilket ofelbart kommer leda till dels spänningar i negativ riktning i tåns vägghorn och främst under själva sulans horn lager under själva hovbens spetsen. Här söker jag därför en förklaring om hur denna s.k. Roller Motion är i sitt utförande som beslag tillpassat. Det framgår heller inte om den även i sidodel/traktdel är s.k. roller motion utförd. (läs har inte ett plant undersöd mot hovens bärrand.
7. E.L. är tjockare i tådelen vilket ger 2 egenskaper,, 1. den ger tådelen understöd och, 2. den skyddar främst sulans tå/tåsidodel. Den har en plan anläggning mot hovens bärrand, är opimalt utformad med sk "Roller motion" från andra sömhålet lateralt till andra sömhålet medialt sett från skons markdel. Från strax bakom andra sömhålet medialt och lateralt (läs insida och utsida) så är sidodelar/traktsidodelar och traktdelarna inte avfasade eller halvrunda utan helt plana som på en vanlig sko enbart för att denna del av hoven ska få ett plant understöd och opimal belatning över hovens svagaste del.
Alla som ngn gång haft en barfotahov har säkert oxå sett att vägghornet har olika strukturer och hållfastighet.. Man kan säga att hoven har tre bärande punkter, tådel medial trakt och lateral trakt..
Av denna enkla anledning uppfattar man ofta att en barfotahov har en mer avlång form där tåsidodel/sidodel/traktsidodel har mindre yttre vägghorn är i tådel och traktdelarna.
Detta är oxå mkt lätt att ta del av om man vill studera "äkta" vildhästars hovform även om "viissa andra vill påvisa motsatsen.
Så därför är E.L. utformad som ett optimalt understöd för hela hovens behov av understöd och belastningsförhållande.
Visst Hovleden är utformad för att i benets styvaste riktning röra sig fritt beroende på individens exteriöra förutsättningar maximalt framåt och bakåt,, i sidled så har dock hovleden en viss begränsning i rörelse och tur är väl det för i annat fall skulle hästen i en 360 graders vändning ombående drabbas av hovleds/hovbensbrott..
Så varför anlägga ett beslag som är halvrunt över hela hovens bärrand på ett redan instabilt hovben???
Hoppas mer än du förstår mig..
Får jag gå och sova nu,, jag går på övertid,, därav min stavning.
P.S. Vad gäller fång så är barfota och vila i det akuta stadiet det bästa alternativet..
Hästen ska stå på tjock mjuk bädd,, allt gulligull med äpplen och morrötter mm äventyrar individens framtida hållbarhet. Hovarna (alla fyra) ska verkas så att hovarna enbart belastar sidodel,traktsidodel och traktdel. Ingen belastning för ske över varesig vägghornets tå/tåsidodel och sulans motsvarande involverande belastning. Vägghornet i tådelens ska backas ända in i lamellläderhuden så att ödemet kan finna en utgångs kanal.