Sömstick? Kan det bli såhär..

Sv: Sömstick? Kan det bli såhär..

Känner inte igen nånting av det du skriver så då har jag väl en bra hovis,

Men det visste jag ju.

Ja har hovisen bara grundkunskaper så inte skall någon häst gå med ankfötter, oavsett om den har en optimal hovkonstruktion eller ej

Det är hovis missar det handlar om vid ankfötter

Jag fick en hel del sådana där den ursprungliga hovisen sa att det "inte gick" att få fötterna bättre

Det går alltid på något sätt, det gäller att hitta vad individen behöver och hur den skall var för att hoven skall vara funktionell - dvs tåla belastning utan att vika sig.

Intressant utlägg ang om att man ska fråga, fråga och fråga son hovis om varför denne just gör som h*n gör. Jag känner mig träffad! :angel: Jag kan nog blir lite för frågvis och fundersam ibland kan man tycka. Men har man ett fullblod med dålig hovkvalitet vill man att det ska bli rätt, endast det bästa är gott nog. Hade förut en "väl-utbildad" hovis som inte hade några direkta ideér och förslag på "vad göra". Hade 6 tappskor på en vecka!!!!!!! Jävla fullblods fötter sa hanoch slog på skon igen o igen o igen.... Till slut fick ja nog. Bytte hovslagare till en "självlärd" som har egen rörelse med travhästar. Tänkte så här i valet av den hovisen: Va faen! Travhästar mixtras det ju med hit o dit, massa ideér om olika beslag och verkningar. Sagt o gjort. Har inte haft en enda tappsko sen dess!!! Dock är vi lite oense om hur jag kan förbättra pålles hovkvalitet. Men där lånar jag de andra hästarna i stallets hovslagare (Hon är utbildad) Vi diskuterar hit o dit och testar lite olika varianter med "mirakel-kurer", dock tar det ju lååång tid innan man ser resultat pga hovens tillväxt tid. Största problemet med min pålle är att det är sååå fruktansvärt dålig tillväxt, just nu i skrivande stund testar vi med lättblister och massage på kronränder (Speed Way 3 ggr i veckan) och JAAA jag har en full god foderstat tro mig... allt analyserat och klart in till minsta mikrogram! Däremot funderar jag på vilken strö som är bäst för hovarna? Diskuterade detta med mig medryttare i förrgår... pålle står nu på råspån... hade tankar på torv för att slippa ev terpentin som kanske har "dålig" effekt på hovarna?

Blev delvis KL här va?? :angel::rofl:

Då lånar jag oxå en knapp för detta är mkt intressant.

Du skrev: Största problemet med min pålle är att det är sååå fruktansvärt dålig tillväxt, just nu i skrivande stund testar vi med lättblister och massage på kronränder (Speed Way 3 ggr i veckan) och JAAA jag har en full god foderstat tro mig... allt analyserat och klart in till minsta mikrogram!

Kan du inte skiva ut den där "mikrogram" uträknade foderstaten här så jag kan få se den.

Mig veterligt finns ingen annan "mirakelkur" för dålig tillväxt av hovarna än en balancerad foderstat och en balancerad tarmblora.

Väntar med spänning.

Sedan vad gäller skoning av fullblod så ser jag ingen skillnad på val av skostorlek eller tillpassning på just fullblod i förhållande till andra hästar. Det finns många andra orsaker till varför hästar tappar skor än att det beror på hovslagaren.

Visst du bytte och sedan har tydligen problemet avtagit. Prioriterar man att skorna ska sitta kvar så hade jag gjort likadant,,, skott med 2 nummer mindre skor och sett till att endast tåkappan avslöjade att hästen va skodd.

Kan man inte välja pest så får man välja kolera.

Senast ändrad:

Då lånar jag oxå en knapp för detta är mkt intressant.

Du skrev: Största problemet med min pålle är att det är sååå fruktansvärt dålig tillväxt, just nu i skrivande stund testar vi med lättblister och massage på kronränder (Speed Way 3 ggr i veckan) och JAAA jag har en full god foderstat tro mig... allt analyserat och klart in till minsta mikrogram!

Kan du inte skiva ut den där "mikrogram" uträknade foderstaten här så jag kan få se den.

Mig veterligt finns ingen annan "mirakelkur" för dålig tillväxt av hovarna än en balancerad foderstat och en balancerad tarmblora.

Väntar med spänning.

Sedan vad gäller skoning av fullblod så ser jag ingen skillnad på val av skostorlek eller tillpassning på just fullblod i förhållande till andra hästar. Det finns många andra orsaker till varför hästar tappar skor än att det beror på hovslagaren.

Visst du bytte och sedan har tydligen problemet avtagit. Prioriterar man att skorna ska sitta kvar så hade jag gjort likadant,,, skott med 2 nummer mindre skor och sett till att endast tåkappan avslöjade att hästen va skodd.

Kan man inte välja pest så får man välja kolera.

Hösilaget:
Torrsubstans : 81% (Smältbart råprotein 68 gg/kg torrsub)
Sbrp: 55 g/kg foder (Råprotein 106 g/kg torrsub)
Energi: 8,5 MJ/kg foder (Energi 10,4 g/kg torrsub)
Kalcium: 2,7 g/kg foder (Kalcium 3,4 MJ/kg torrsub)
Fosfor: 1.6 g/kg foder (Fosfor2.0 g/kg torrsub)
Magnesium: 1.0 g/kg foder (Magnesium 1.3 g/kg torrsub)
Kalium: 9,8 g/kg foder (Kalium 12.1 g/kg torrsub)

Får ca 8,5-10kg av detta per dag. Det är så mkt jag lyckas få i han som max, dvs nästintill "fritillgång"

Plus att pållen får:
BETFOR (Pelletsform) 5 dl/dag (I torrmängd mätt)
KRAFFT GROOVV 60 0,5-1kg/dag (som extra energikälla vid hårdträning)
KRAFFT MINER VIT 100gr/dag
B-vitamin i pelletsform 1dl/dag
Linfrön 1 dl/dag
KRAFFTOIL 1-2dl/dag
Kerabol (flytande biotin i konc.form) 10-15ml/dag
KALKSTENSMJÖL 30gr/dag

Något som saknas i denna foderstat tycker du?? :crazy:

Hösilaget:
Torrsubstans : 81% (Smältbart råprotein 68 gg/kg torrsub)
Sbrp: 55 g/kg foder (Råprotein 106 g/kg torrsub)
Energi: 8,5 MJ/kg foder (Energi 10,4 g/kg torrsub)
Kalcium: 2,7 g/kg foder (Kalcium 3,4 MJ/kg torrsub)
Fosfor: 1.6 g/kg foder (Fosfor2.0 g/kg torrsub)
Magnesium: 1.0 g/kg foder (Magnesium 1.3 g/kg torrsub)
Kalium: 9,8 g/kg foder (Kalium 12.1 g/kg torrsub)

Får ca 8,5-10kg av detta per dag. Det är så mkt jag lyckas få i han som max, dvs nästintill "fritillgång"

Plus att pållen får:
BETFOR (Pelletsform) 5 dl/dag (I torrmängd mätt)
KRAFFT GROOVV 60 0,5-1kg/dag (som extra energikälla vid hårdträning)
KRAFFT MINER VIT 100gr/dag
B-vitamin i pelletsform 1dl/dag
Linfrön 1 dl/dag
KRAFFTOIL 1-2dl/dag
Kerabol (flytande biotin i konc.form) 10-15ml/dag
KALKSTENSMJÖL 30gr/dag

Något som saknas i denna foderstat tycker du?? :crazy:

Det beror väl på vilket dagligt arbete detta fullblod utför.

Själv har jag aldrig sett en sådan foderstat på ett fullblod ens på Täby Galopp och då talar vi om högpresterande tävlings individer.

Vad bedriver detta fullblod för träning/tävling med tanke på denna "microskopiska" foderstat??

Allt + verkar vara - för hästens hovkvalite och så är tyvärr ofta dagens sanning.

Han är allroundhäst som tränas regelbundet för instruktör, däremellan är han för det mesta i skog och mark; klättring, kondition och ibland bara långa skritt turer på 1-2 timmar. Kanske ska tillägga att denna individ har "lätt" för att få kolik känningar pga att han tidigare har haft det rätt tufft med sjukdomar o div åkommor. Basen i foderstaten ligger i höet, betforen är för energin och magen, oljan för att hålla hullet lite lättare samt öka upptagen av biotin (blev tipsad av den utb. hovisen ang detta) mineraler talar för sig själv, linfrön för magen skull, vitamin b är ju alltid bra spec nu vid pälssättning, och biotinet för att få bättre hovar. Kraaft groov 60 va ja lite mer skeptisk till men blev rek. om detta av deras foderrådgivare som en ytterligare energikälla vid hårdare träning. Har även funderat på att ge foderjäst, dels för magens skull och därmed även för hovarna...

Han är allroundhäst som tränas regelbundet för instruktör, däremellan är han för det mesta i skog och mark; klättring, kondition och ibland bara långa skritt turer på 1-2 timmar. Kanske ska tillägga att denna individ har "lätt" för att få kolik känningar pga att han tidigare har haft det rätt tufft med sjukdomar o div åkommor. Basen i foderstaten ligger i höet, betforen är för energin och magen, oljan för att hålla hullet lite lättare samt öka upptagen av biotin (blev tipsad av den utb. hovisen ang detta) mineraler talar för sig själv, linfrön för magen skull, vitamin b är ju alltid bra spec nu vid pälssättning, och biotinet för att få bättre hovar. Kraaft groov 60 va ja lite mer skeptisk till men blev rek. om detta av deras foderrådgivare som en ytterligare energikälla vid hårdare träning. Har även funderat på att ge foderjäst, dels för magens skull och därmed även för hovarna...

Jag tror utifrån det du skriver och med det innehållet ditt grovfoder har att denna individ skulle må mkt bättre och även få en mer fungerande korrekt tarmflora om du endast fodrade den med grovfodret.

Som jag förstår det så har grovfodret så mkt protein i sig att det blir ett överskott,, enligt senaste forskningar så är inte överskott av grovfoder farligt för hästarna eftersom dom vid överskott av protein kan omvandla det till energi.

Gör dom det och du stöter på ytterligare energi i form av kraftfoder, vad händer då??

Som jag förstår det så har ditt fullblod behov av en foderstat av motion,, knappast högpresterande.

Här har vi ofta grundproblemet till dåliga hovar och återkommande kolik.

Senast ändrad:

han hade kolik redan innan denna foderstat dock.... :o men jag kan hålla med om att det räcker med enbart grovfoder, mineraler, betfor och b-vitamin. Funderar starkt på o skippa Krafft groov 60 o iså fall ge mer betfor som extra energikälla för att undvika eventuella kolik-känningar igen. Oljan och det flytande biotinet ihop är mer en "test grej" och det tänker ja fortsätta med för att se om det ger resultat på hovarna. Lika så linfröna tänker jag behålla med tanke på hans mage, kanske kan de ersättas av foderjäst... det är inte lätt att fodra en häst med känslig mage och samtidigt se till att han får allt han behöver, både för hovar och allt annat. ang skoningen har han varit trångskodd för det mesta,men nu på sista tiden har hovis fått lagt ut skorna för att inte behöva spika så långt in (Tunn vägg, inte mkt o spika i) och därmed er ökad risk för att trampa av sig skorna om man inte har gummiklockor eller andra boots på. Dilemma med fullblod och deras fötter! :cry:

Jag tror utifrån det du skriver och med det innehållet ditt grovfoder har att denna individ skulle må mkt bättre och även få en mer fungerande korrekt tarmflora om du endast fodrade den med grovfodret.

Som jag förstår det så har grovfodret så mkt protein i sig att det blir ett överskott,, enligt senaste forskningar så är inte överskott av grovfoder farligt för hästarna eftersom dom vid överskott av protein kan omvandla det till energi.

Gör dom det och du stöter på ytterligare energi i form av kraftfoder, vad händer då??

Som jag förstår det så har ditt fullblod behov av en foderstat av motion,, knappast högpresterande.

Jag förstår inte vad du menar. :(
Menar du att dåliga hovar och återkommande kolik beror på för mkt energi i foderstaten? Hur får du ihop det?

Är du medveten om att biotin enligt forskning inte ger ett enda resultat, om hästen inte råkar ha brist på just biotin, vilket få hästar har?

ett mycket dyrt tillskott med andra ord.

OJ vilken mikro foderstat! :eek:

KL
jag fick ordning på min hästs torra spruckna hovar med hjälp av återfuktning och att se till att den aldrig går med torkad lera på hovarna,vilket suger ut fukten. ovanpå det penslar jag med vegetabilisk olja hela sommarperioden, för att hjälpa hoven att stänga in sin egen fukt, efter att jag spolat med vatten. han har finare hovar än halvbloden i stallet : )

Gör lika dant!!!! Tvättar av hovarna med vatten varje kväll innan "natten" med borste för att få bort all lera, smörjer med fett för att bibhålla fukten... Ja men hur vet man om en häst har brist på biotin?? Därför provar jag att ge detta o ser om det blir ngn skillnad om typ...4-6 månader :crazy:

Jag skev ju att det beror på obalans i tarmfloran,, fick du inte ihop det??

Jo det förstår jag men jag tyckte du skrev ngt annat också:

Du menar alltså att jag endast ska ge grovfodret? Näringsmässigt räcker det I Know... Men eftersom jag är "överbeskyddande" (kalla det vad du vill) gällande hans mage vill jag ändå behålla olja, linfrön (alt byta mot foderjäst) och betfor (som extra energi)samt mineralerna och b-vitaminen. Hehe blev mkt kvar ändå, fast uteslutet med Krafftgroov 60 då...;) Du som verkar vara så kunnig HJÄLP mig! Foderjäst eller inte? en del säger att det är bra för både hovar och mage...? Försöker diskutera med de andra inackorderade i stallet men de fodrar med lucern, spillers coolmix, kornkross plus samma hösilage och där anser jag att det blir för mkt protein. Inga mineraler... alltså... vi i stallet har inte samma syn på foder, där av vänder jag mig hit eftersom det finns många kunnig här ;):angel:

Ja men hur vet man om en häst har brist på biotin?? Därför provar jag att ge detta o ser om det blir ngn skillnad om typ...4-6 månader :crazy:

Vad jag har förstått så är det sällsynt att de har brist på det. och det finns bättre sätt att få ordning på hovarna, framför allt billigare.

Hej!

Påminner om det jag och min pålla (arab) "roat" oss med i sommar.

Först tappade hon en sko, fram, vi skodde om hela häst 2 dagar senare och 3 dagar efter det var båda fram avtrillade och häst redigt öm (inte så konstigt). I samma veva även svullen ena fram och mycket stasat blodkärl på det benet (vi misstänkte sena/gaffelband). Skorna slogs på igen..

Efter en vecka med ömma tassar (trots skor) åkte vi till klinik för att kolla senan, men dom hittade ingenting mer än "hovarna". Hem med 2 veckor butta, avvakta och ring om det ej går över.
Sista dagarna på buttan går stasen ner (som nu sitter i båda fram- ingen värme och inte särskilt mycket puls dock), för att 2 dagar efter avslutad kur vara tillbaka igen. Hovis ut, byter sömmarna om det skulle vara ett sömtryck.. Häst ändå inte bättre- klinik igen..

Då bättre i ena fram men lite kvar i andra, vilket bedövas bort. Röntgas för säkerhets skull och är helt ua- så fina hovar hade dom knappt sett! Skos med specialskor och skickas hem med igångsättningsplan.

Efter ca 1 månad kan vi sko henne utan att benen svullnar, hon är fortfarande något stasad när hon stått och trivs inte på hårt underlag. Efter ytterligare ett par veckor byter vi stall och hage och nu har hon varit jättefin i 1 vecka!!

Så jag hoppas att det gått över nu.

Så visst kan det vara ömfotad/sömtryck eller nåt åt det hållet. Är man lite "känslig" kan det tydligen göra rejält ont!

/ Lavinia

Nu börjar jag bli orolig, TS borde väl varit första pasient på kliniken i dag.

HUr öm var hon? Tänkte på om hon 'bara' (missförstå mig rätt) var öm, eller toköm och verkligen såg ut/betedde sig som en fånghäst?

Jag ser ju gärna att det är typ vad som helst utan fång, men för var dag som går känns risken mindre. Hoppet är dock det sista som överger en.

Han har fortfarande tofflorna, fick dock modifiera och bygga på dem lite (polerskivgrejer till slipmaskinen är som måttade för hästfossingar *s*). Med dem, butt och box står han iaf och vilar bakbenen i boxen, även om han gräver ner tårna i spånet.

Pulsar fortfarande lite även på butta och lite värme, men det är betydligt bättre med butta än utan. Pga ett missförstånd fick han ingen butta i söndags morse, och pulsade rejält och var rejält varm på eftermiddagen då, men efter fått butta igen gick det ner till samma läge som 'innan'.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 270
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 525
Hästvård I början av december förra året visade min häst en mindre hälta på höger fram i endast höger volt på hårt underlag. Inga...
Svar
4
· Visningar
2 280
Senast: Lejd
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 569
Senast: bellala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama