Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Intressant utlägg ang om att man ska fråga, fråga och fråga son hovis om varför denne just gör som h*n gör. Jag känner mig träffad! Jag kan nog blir lite för frågvis och fundersam ibland kan man tycka. Men har man ett fullblod med dålig hovkvalitet vill man att det ska bli rätt, endast det bästa är gott nog. Hade förut en "väl-utbildad" hovis som inte hade några direkta ideér och förslag på "vad göra". Hade 6 tappskor på en vecka!!!!!!! Jävla fullblods fötter sa hanoch slog på skon igen o igen o igen.... Till slut fick ja nog. Bytte hovslagare till en "självlärd" som har egen rörelse med travhästar. Tänkte så här i valet av den hovisen: Va faen! Travhästar mixtras det ju med hit o dit, massa ideér om olika beslag och verkningar. Sagt o gjort. Har inte haft en enda tappsko sen dess!!! Dock är vi lite oense om hur jag kan förbättra pålles hovkvalitet. Men där lånar jag de andra hästarna i stallets hovslagare (Hon är utbildad) Vi diskuterar hit o dit och testar lite olika varianter med "mirakel-kurer", dock tar det ju lååång tid innan man ser resultat pga hovens tillväxt tid. Största problemet med min pålle är att det är sååå fruktansvärt dålig tillväxt, just nu i skrivande stund testar vi med lättblister och massage på kronränder (Speed Way 3 ggr i veckan) och JAAA jag har en full god foderstat tro mig... allt analyserat och klart in till minsta mikrogram! Däremot funderar jag på vilken strö som är bäst för hovarna? Diskuterade detta med mig medryttare i förrgår... pålle står nu på råspån... hade tankar på torv för att slippa ev terpentin som kanske har "dålig" effekt på hovarna?
Blev delvis KL här va??
Då lånar jag oxå en knapp för detta är mkt intressant.
Du skrev: Största problemet med min pålle är att det är sååå fruktansvärt dålig tillväxt, just nu i skrivande stund testar vi med lättblister och massage på kronränder (Speed Way 3 ggr i veckan) och JAAA jag har en full god foderstat tro mig... allt analyserat och klart in till minsta mikrogram!
Kan du inte skiva ut den där "mikrogram" uträknade foderstaten här så jag kan få se den.
Mig veterligt finns ingen annan "mirakelkur" för dålig tillväxt av hovarna än en balancerad foderstat och en balancerad tarmblora.
Väntar med spänning.
Sedan vad gäller skoning av fullblod så ser jag ingen skillnad på val av skostorlek eller tillpassning på just fullblod i förhållande till andra hästar. Det finns många andra orsaker till varför hästar tappar skor än att det beror på hovslagaren.
Visst du bytte och sedan har tydligen problemet avtagit. Prioriterar man att skorna ska sitta kvar så hade jag gjort likadant,,, skott med 2 nummer mindre skor och sett till att endast tåkappan avslöjade att hästen va skodd.
Kan man inte välja pest så får man välja kolera.
Hösilaget:
Torrsubstans : 81% (Smältbart råprotein 68 gg/kg torrsub)
Sbrp: 55 g/kg foder (Råprotein 106 g/kg torrsub)
Energi: 8,5 MJ/kg foder (Energi 10,4 g/kg torrsub)
Kalcium: 2,7 g/kg foder (Kalcium 3,4 MJ/kg torrsub)
Fosfor: 1.6 g/kg foder (Fosfor2.0 g/kg torrsub)
Magnesium: 1.0 g/kg foder (Magnesium 1.3 g/kg torrsub)
Kalium: 9,8 g/kg foder (Kalium 12.1 g/kg torrsub)
Får ca 8,5-10kg av detta per dag. Det är så mkt jag lyckas få i han som max, dvs nästintill "fritillgång"
Plus att pållen får:
BETFOR (Pelletsform) 5 dl/dag (I torrmängd mätt)
KRAFFT GROOVV 60 0,5-1kg/dag (som extra energikälla vid hårdträning)
KRAFFT MINER VIT 100gr/dag
B-vitamin i pelletsform 1dl/dag
Linfrön 1 dl/dag
KRAFFTOIL 1-2dl/dag
Kerabol (flytande biotin i konc.form) 10-15ml/dag
KALKSTENSMJÖL 30gr/dag
Något som saknas i denna foderstat tycker du??
Han är allroundhäst som tränas regelbundet för instruktör, däremellan är han för det mesta i skog och mark; klättring, kondition och ibland bara långa skritt turer på 1-2 timmar. Kanske ska tillägga att denna individ har "lätt" för att få kolik känningar pga att han tidigare har haft det rätt tufft med sjukdomar o div åkommor. Basen i foderstaten ligger i höet, betforen är för energin och magen, oljan för att hålla hullet lite lättare samt öka upptagen av biotin (blev tipsad av den utb. hovisen ang detta) mineraler talar för sig själv, linfrön för magen skull, vitamin b är ju alltid bra spec nu vid pälssättning, och biotinet för att få bättre hovar. Kraaft groov 60 va ja lite mer skeptisk till men blev rek. om detta av deras foderrådgivare som en ytterligare energikälla vid hårdare träning. Har även funderat på att ge foderjäst, dels för magens skull och därmed även för hovarna...
Jag tror utifrån det du skriver och med det innehållet ditt grovfoder har att denna individ skulle må mkt bättre och även få en mer fungerande korrekt tarmflora om du endast fodrade den med grovfodret.
Som jag förstår det så har grovfodret så mkt protein i sig att det blir ett överskott,, enligt senaste forskningar så är inte överskott av grovfoder farligt för hästarna eftersom dom vid överskott av protein kan omvandla det till energi.
Gör dom det och du stöter på ytterligare energi i form av kraftfoder, vad händer då??
Som jag förstår det så har ditt fullblod behov av en foderstat av motion,, knappast högpresterande.
Här har vi ofta grundproblemet till dåliga hovar och återkommande kolik.
Jag förstår inte vad du menar.
Menar du att dåliga hovar och återkommande kolik beror på för mkt energi i foderstaten? Hur får du ihop det?
han hade kolik redan innan denna foderstat dock.... men jag kan hålla med om att det räcker med enbart grovfoder,
Jag skev ju att det beror på obalans i tarmfloran,, fick du inte ihop det??
Gör dom det och du stöter på ytterligare energi i form av kraftfoder, vad händer då??
Som jag förstår det så har ditt fullblod behov av en foderstat av motion,, knappast högpresterande.
Här har vi ofta grundproblemet till dåliga hovar och återkommande kolik.
Ja men hur vet man om en häst har brist på biotin?? Därför provar jag att ge detta o ser om det blir ngn skillnad om typ...4-6 månader