Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
*eget KL*
Klinikbesök idag. Även klinikens veterinär och klinikens hovslagare ställer sig bakom fångdiagnosen. Går ju på butta, men rörde sig betydligt bättre än för en vecka sen (sista veckan har han ju bara stått i boxen med de där mjuka paddarna, så jag har bara kunnat gå på pulsen), dubbelslår inte rakt fram i varken skritt eller trav, däremot kort fram, och i vändningar har han det besvärligt och vill inte lägga vikten på framtassarna.
Inga sänkningar/rotationer vad man kan se för dagen iaf, tack och lov. Boxvila 4 v, buttan sätts ut idag pga sprutdiarre Fått roller motion-skor fram, vilket jag misslyckades med att eg riktigt begripa vitsen med men vill de han ska ha det närmsta 4 v så sure.
Utifrån de symptom som du själv beskriver blir jag lite nyfiken på vilka grunder klinikens veterinär och hovslagare beslutade sig för att ställa diagnosen fång och därigenom utesluta tex sultryck/sulläderinflamation.
Ja där håller jag med dig. En sak till som gör mig förundrad är valet av beslag eftersom det inte är ett lämpligt fångbeslag, däremot ett mkt effektivt beslag
vid sultryck/sulläderinflamation.
Kan det vara så att kliniken gjort en "helgardering"??
Avstånd mellan hovbensspets och sula angav inte i millimeter i och med att det var inte ororväckande tunna sulor, men jag såg ju bilderna själv och utan att ha mätt med linjal, utan bara ögonmått så ungefär 1½ cm.
Humm,, å det där försöker du ljuga i mig???
Lilla vännen,, när man tar röntgenbilder på hoven och främst hovbilder för att diagnosticera fång med digitalkamera så framgår även på bilderna samtliga mått, hovbenets lutning, vägghornets lutning, avståndet mellan hovbenet och sulans tjockhet ex ex ... Det behövs liksom ingen linjal för att ta del av det. Bara ett ögonmått som kan läsa siffrorna som står mellan dom digitalt linjerande linjerna.
Jag är fortfarande mkt nyfiken på beslaget "roller motion" för i verkligheten så har alla hästar som är skodda för mer än 2 veckor sedan själv skapat sig "roller motion".
Roller motion= individens eget individuella slitage i skons tådel.
Med digitalröntgen kan man låta datorn mäta, men det är liksom inte grundinställningen. Du måste sitta wid datorn och ange war och hur det ska mätas. Det kommer inte upp siffor per automatik.
Sörru.
Hur stort va avståndet mellan hovbens spetsen och sulans nedere del( läs marknivå) ?? Eftersom dom har digitalröntgen så är det jättelätt att ta fram den informationen.
Hur kan en "roller motion" kunna stabelisera ett instabilt hovben som (tydligen) bevisar fång och hur kan det i detta läge vara bra att lägga ett mekaniskt tryck över själva hovbens spetsen på en fånghov??
Vad menar du exakt med "roller motion" sko, tåriktad från första sömhålet medialt till första sömhålet lateralt eller kan du ge en mera ingående förklaring och vad va klinikens hovis mer ingående förklaring till att detta va det bästa fångbeslaget på just denna individ. Finns det även kappor /kappa på denna skoning???
Jag vidhåller i alla fall att den inte har fång utan är rent allmänt påverkad av den sista skoningen för det finns ingen ting av vad som hitills framkommit att det skulle vara fång. Inte ens från klinikens Veterinärer eller Hovis,, däremot så skriver du att det är den diagnosen dom gissar på.
Själv är jag förvånad att denna klinik inte skodde om den med en tåriktad ringsko med sidokappor eftersom det under dom sista två åren verkar vara en helande (helhets) lösning på alla trauma.
Som jag uppfattade det så har kliniken digitalröntgat hovarna och mätningar har gjorts för att diagnostisera fång (för det är väl det TS bestämt påstår att man genom bilderna kommit fram till enligt detta Citat TS: Det enda som nämndes var fång, och diagnosen är satt till fång
Jag vet inte heller hur man skiljer fång och sulläderinflammation åt
Annat än det du skrivit tidigare att det ena kommer smygande
rent logiskt borde en sulis reagera vid visitertång mot sulan.
Min gjorde det inte - den hade tjocka och hårda sulor
Men utifrån A's beskrivnig så verkar hennes ha tjockare - och den är ett fullblod
Kommer också på - hur kan man mäta sultjocklek på en röntgenbild då hovens kontur inte är skarp?
Hur särskiljer man dessa åkommor vid diagnos?
Undrar jag