Sömstick? Kan det bli såhär..

Sv: Sömstick? Kan det bli såhär..

Tror du missade när du läste? Han blev alltså värre EFTER skorna tagits av, det som känns konstigt om det skulle vara sömtryck?

Men det var ju det här som hände mig

Min distrikta stäldle diagnosen a - typisk fång remitterade til Strhlm - men jag fick inten komma förrän efter 3 veckor

No fucking way sa jag att jag låter skorna sittta så länge för jag trodde det hade med de BREEDA skorna att göra

Efter hysterisk rundringning som en dåre - så gjorde jag en konstrgord bärrand så jag fick bort allt tryck mot sulan och skodde om med sula och voila hästen blev tokbra omedelbums

Den borde i det akuta skedet gipsats - men nu blev det såhär i stället eftersom jag inte fick komma

Min häst har officiellt fortfarande diagnosen fång - medan OW och hans vapendragare säger annat

Detta hände i Maj/Juni dvs 3 månader sedan

Den är nu skodd för 3:e gången sedan dess - fortfarande ingen blödning i lamellerna - däremot tecken på suläderhudssinflammation

Pigg som en mört

Jag skall ockås säga att skor man utan tåkappor så vill skon glida bakåt när man slår i den

Fråga mig vilket fummel det dessutom blir om man skall få på en sko dubbla sulor och ingen tåkappa som håller den still

Gissa varför man inom snickeriet använder tving - nej här skall vi sätta ihop två bitar som dessutom rör på sig hela tiden och stå som en ihopsjunken apa när man gör det :D totally crazy

Om du har ett fullblod med tunna väggar och fullblodshovar så handlar det om millimetrar...

det är ju den som iten tål att gå barfota ens en halv dag - jaggissar hellre på att det har med sulan att göra än med något strålben

Normalt så räknas bärranden bestå av både vägg ocg sulhorn - på min har de sagt att jag skall räkna bärrand bara det untanför lamellranden

Då måste man skåla alternativt vinkelslipa skon
och se till så den inte glider bakåt när man bånkar på den

Jag skall inte svära på att din häst fått samma

men - funkar inte det ena så funkar kanske det andra

Testa av avlasta sulan - om det är suläderinflammation så måste du få bort trycket på sulan

Tyvärr av min resa med min häst -är jag numera som Fox Mulder i Arkiv X

Trust noone

Förrän du fått uppgiften verifierad flera ggr om

Det var ett :devil: för mig att få bra hjälp med mitt problem - jag ringde X antal hovisar innan jag hittade en som tänkte utanför fånglådan

Senast ändrad:

Om det här var en barfotanisse tråd, så skulle nu alla barfota nissar jubla, och börja påvisa hur bra hästen skulle bli i hovarna om den skoddes av och fick gå barfota och vänja sig.
Jag frågade en gång min hovslagare, då vi pratade om detta ämne, vad som skulle hända med mitt fullblod om jag resonerade så, att jag ville stärka hovarna genom att helt enkelt härda honom och låta honom gå barfota. Då sa hovslagaren att just på min häst, om den skoddes av på framhovarna, skulle den förmodligen sluta röra sig i hagen pga att den skulle bli så öm och ha så ont, och att det troligtvis skulle röra sig om ett år innan hovarna möjligen härdats att bli mindre känsliga. då pratar vi alltså stillastående i hagen utan ngn som helst ridning eller arbete givetvis.

Jag är inne på samma tanke som er. Min häst ser ut som en typisk fånghäst utan skor, stapplar, pulsar och svullnar i hela benet.

I våras lyckades jag för första gången ha henne oskodd och det mådde fötterna toppen av. Hur jag gjorde? Hon var gaffelbandsskadad så stod tre månader på box/ i sjukhage full av gräs. Gick endast mellan box och sjukhage.
Då pallade fötterna vara barfota.

Jag skall ockås säga att skor man utan tåkappor så vill skon glida bakåt när man slår i den

Fråga mig vilket fummel det dessutom blir om man skall få på en sko dubbla sulor och ingen tåkappa som håller den still

Gissa varför man inom snickeriet använder tving - nej här skall vi sätta ihop två bitar som dessutom rör på sig hela tiden och stå som en ihopsjunken apa när man gör det totally crazy

Om du har ett fullblod med tunna väggar och fullblodshovar så handlar det om millimetrar...

Precis min tanke när jag kanske något försiktigt skrev "trixigt".......:idea: Det msåte vara ett rent helvete helt enkelt:crazy:

Ja det tog mig tre gånger så lång tid
- bara att klippa sulan när man får luta sig bakåt och ha magen som arbetsbord, eller ställa upp ena benet på skostolen balansera på ett ben och använda låret, eller fönsterkarmen

många gånger har jag undrat "hur hamnade jag här", Hur kom det sig att jag håller på med detta
:confused:

Om skoning fått gå över tiden, dvs lång tå i kombination med lite för kraftig verkning på en "mag-häst" är en relativt vanlig fång-orsak :(
Vet du om han har mag/tarm-problem?
Invänta rtg-svar så har du ju svart på vitt vad som hänt :grin:

Jag håller tummarna för att du slipper ytterligare en fånghäst :(

Rtg säger ju inte om det är fång eller ej, så svartvit är den inte om det inte finns lägesförändringar. (Du kan ju ha fång utan lägesförändring liksom). Finns det lägesförändringar däremot så är det ju rätt klart svar.

Ingen lång tå. Och som sagt vad någon kan se iaf inte kraftig verkning, men där kan det ju vara det även om det inte syns.

Inga magtarmproblem som märks/märks av förutom att han rent stressmässigt har en känslig mage. Inte varit känslig vid foderbyte eller betesinvänjning t ex. Men däremot om han blir stressad, behöver inte vara 'rädslestress' utan att något händer typ. Ställ en veterinär på stallgången och han blir lös i magen. Det vänder lika fort dock, men lättstörd så. Samma på te x träning, så lägger han oftast en lös hög under uppvärmningen, sen väl hemma igen är magen normalt lika fort igen.

Fullt medveten om det. Har ju själv slagit på en dito tappsko. Dvs ingen tåkappa och sula.

Och just därför både jag och hovslagaren helt var inne på att skon vridit sig/glidit lite och det blivit sömtryck.

det är ju den som iten tål att gå barfota ens en halv dag - jaggissar hellre på att det har med sulan att göra än med något strålben

Ett halvt dygn, så en hel dag. SVårt säga när hästen inte kan prata, men han reagerar ingenting i sulan i de lägena, däremot över strålen. Det i kombination med att han aldrig uppvisat ömma/sviktande sulor, inte har såå himla tunn sula och sättet han avlastar foten på gör ju att det är konstaterat att det är just stråltryck han reagerar på. Sen exakt varför går ju aldrig säga stensäkert.

Testa av avlasta sulan - om det är suläderinflammation så måste du få bort trycket på sulan
Svårt avlasta sulan utan sko? Han har fått 'fångpaddar' nu. Nån skumplastgrej (vet inte vad materialet heter. Inte EFOS-pad utan nån annan historia). Typ tempurmadrass. VÄLDIGT skönt tyckte han iaf.

Trust noone

Förrän du fått uppgiften verifierad flera ggr om

Är ju so far tre personer, men får ju än fler opinions vid klinikbesöket med röntgen sen. Och de tre som so far varit involverade var ju samtliga initialt inne på att det INTE var fång, dvs jag tycker inte de tänkt 'bara i fånglådan'. Däremot har de inte stängt och ställt undan lådan bara för det är ett fullblod. Utan när inga tecken eg pekat på 'annan anledning', så har man fått inse att fånglådan dessvärre är den som fits the bill.

Sen hoppas jag fortfarande att det inte ÄR så när det kommer till kritan, även proffs kan ha fel. Men tyvärr så har även jag som jag skrev igår fått börja släppa den tanken och istället försöka acceptera att allt tyvärr pekar på mardrömmen - fång.

Och tills man kan få mer reda i det, så står diagnosen fast och han behandlas därefter. Dvs box på mjuk bädd, NSAID, de däringa 'tofflorna' samt dietråden då. (Kylt osv har jag också, men nu kan jag ju inte det med toffleriet)

Ja man vill ju inte att du skall ha otur en gång till....

Hoppas på det bästa

Grattis till den andra - lite framgång behöver du

Själv behandlar ju som om det vore fång nu 3 månader efteråt, tills den andra mäster sett den

För säkerhets skull :angel:

Otur en gång till, det var iofs snällt. Men ponnyns fång kan eg inte skyllas på 'otur', däremot den här.

Jo, förstår att du behandlar det som fång 'tiden ut'. Det finns ju eg inget sätt att tvärsäkert 'bevisa' fång om det inte är röntgenförändringar. Dvs även om hästen snabbt blir bra av insatta åtgärder (mjukt underlag osv) så¨kan det ändå vara fång, men utan rotation/sänkningar. Det hade jag ju massor med huvudbry första dygnet när det stod och svajade mellan diagnoserna, att om han så var mycket bättre dagen efter och nästan bra i sin box efter några dygn på butta som sen sattes ut, så kunde det ju ändå vara fång - även med ren röntgen. Och hur gör man då för att vara säker på att inte göra ett misstag, om man inte ska behandla som fång 'hela vägen'

Jag hoppas som sagt också på att det inte är fång, jag klamrar febrilt vid det där halmstrået. Men jag tror tyvärr inte att det inte är det. Det är ändå tre olika personer so far. Men inatt drömde jag det lilla jag sov att de hittade hovbölder i BÅDA fram på kliniken.. Som sagt, halmstrå var det *harkel*

Det var ett erbjudande att komma o titta från en fiskegubbe här i ett inlägg i går kväll, men det inlägget togs bort.

Det va nog TS som snabbt som fasen tryckte på triangeln.

Ja ja en gång kan man erbjuda sina tjänster men inte två.

Om skoning fått gå över tiden, dvs lång tå i kombination med lite för kraftig verkning på en "mag-häst" är en relativt vanlig fång-orsak :(
Vet du om han har mag/tarm-problem?
Invänta rtg-svar så har du ju svart på vitt vad som hänt :grin:

Jag håller tummarna för att du slipper ytterligare en fånghäst :(

Jag med fast i.o.f ,, trådskaparen verkar ha stor erfarenhet av fång och vet nog hur det ska förebyggas.

Tur att den inte va för hårt verkad sula, för då skulle TS ha ställt massor med frågor i tråden för att få lika stor kunskap om det som fång.:angel:

Ja det tog mig tre gånger så lång tid
- bara att klippa sulan när man får luta sig bakåt och ha magen som arbetsbord, eller ställa upp ena benet på skostolen balansera på ett ben och använda låret, eller fönsterkarmen

många gånger har jag undrat "hur hamnade jag här", Hur kom det sig att jag håller på med detta
:confused:

:rofl::rofl: Å jag som trodde du hade både städställning och klämma på den som höll fast både sko och sula när man klipper till den.

Jag har aldrig haft problem med att sko med sula och sko utan tåkappa, är bara bärranden plant verkad och skon plant riktad så brukar det inte fara fram å tebax hit å dit.

Kan se dig stå där å fummla.. :laugh:

*kl*

Alex - Håller tummarna för att det ska visa sig att det inte är fång!

*trådkap*
Sitter på sätt o vis i samma båt just nu, även om det kanske är lindrigare?
Bristen på vettiga hovslagare ställer verkligen till det!

Plattfotad, sulöm fblherre - var tvungen att byta hovis (den bäste jag haft på honom fick ryggproblem) och sen har det verkligen varit si och så. HAR verkligen jagat alternativ men det är oerhört svårt att få tider och bli regelbunden ny kund hos de bra hovisarna i mina trakter. Den nuvarande är utb, fortbildar sig och skor på klinik ibland. Men antalet tappskor har varit ganska många och han är svår att nå, vilket lett till att han fått gå i för många dagar utan sko ibland.. inte bra, men han blir inte jättehalt i gräshage, bara ömmar o är obekväm - men det är ju illa nog.. så inbillar jag mig även att han rör sig sämre än tidigare rent allmänt.

Nu slogs tappsko på och resten av hästen skoddes om efter lång väntan i samma veva innan jag tar hem hästen från betet. Hästen känns fin första tiden efter, men jag red bara på mjuka och jättebra underlag närmaste tiden. Väl på hård grusväg så känns hästen plötsligt knackig. Lät hästen stå någon dag, longerade på gräs och hästen ser normal ut. Provade gå på grus och hästen är tveksam. Jag kopplar det direkt till hovarna men låter ändå hästen stå en par dagar för att se vad som händer. Hästen får massage och jag har även ut en ET som inte hittar något. Försöker nå hovis för att utesluta hovproblem innan jag åker på klinik - utan resultat. Så igår är hästen halt "på riktigt". Ingen värme eller svullnad. Ömmar dock ordentligt på VF.

Eftersom han är skodd med en rätt mjuk sula så skär vi bort den för att utesluta att något trängt in under den. Det är trångt och tätt mot sulan och luktar rätt illa. Gör ett jodomslag som jag låter sitta till idag. Inget har kommit ut och jag jagar hovis vidare utan resultat. Jagar även andra hovslagare i närheten för akututryckning men ingen kan komma, alt inget svar.

Ringer grannen o lånar hennes hovslagargrejer och får med sambons hjälp iaf av skon, ser inget konstigt rakt av på sulan men han ömmar dock mer på den yttre halvan av VF när vi klämmer o känner. Dock ser han även öm ut också i HF om inte lika tydligt. Dock skiftar han ben ofta, men VF vilar han mest på - precis som han gjort hela tiden. Gissar att han mest är "trött" i HF efter att ha avlastat. Dock är jag också rädd för fång (foderbyte när de kom hem till de vanliga gräshagarna). Vi glada amatörer krafsar även lite lite på sulan men kan inte se något anmärkningsvärt. Nu gjorde jag en ny "sko" med bomull som vi dränkte i mild jodlösning och så silvertejp på för att testa en natt till.

Ser sen att han rör sig betydligt ledigare med "bomullssko" när han går ut än tidigare så att det varit obekvämt tidigare är ju konstaterat. Men är ju fortfarande orolig att det är något mer, och nån hovslagare har jag inte fått tag på än.
Jag bara hoppas på att det visar sig vara någon böld eller bara sömtryck (som dock inte märktes direkt ?) imorgon, men jag åker på kliniken iaf imorgon för att få hjälp om det inte öppnat sig någon böld, då kvarstår bara problemet att få dit skon igen, då jag inte får tag på en vettig hovslagare. suck.. detta gör mig sömnlös.

Jag sätter ju inte "vemsomhelst" på honom, finns många travgubbar som kan spika på en sko dock, frågan är om jag törs chansa - å utan sko kan han inte gå länge till.

Grubblar vidare, blev rörigt men jag var tvungen att ösa ur mig till hästfolk, gubben är måttligt road även om han gör så gott han kan.

Hovslagarfråga - HUR resonerar ni kring dessa ömfotade plattfotisar?
Min förra hovis, utbildad rätt nyligen gjorde allt för att försöka skåla ur sulan mesta möjliga. Sen tjärdrev och den hårdaste plastsulan (blå) och då kändes hästen bekväm på grus.

Nuvarande även han utb. och "duktig" skålar inte sulan direkt utan den är helt platt i princip och så ville jag ha de hårda sulorna, men han bytte dem mig och sa att "sånahär" fungerar bäst med dessa, en mjuk sula som ligger direkt emot stråle och sula. Jag vet ju vad jag tycker o vad jag kommer kräva nästa skoning.. Men allmänt??

Jag är ingen hovis men svarar som visserligen långvarig fullblodsägare men med erf av sulor på bara en häst egntligen (i de flesta fall vill man helst klara sej utan av naturliga skäl vilket vi har gjort i stort sett på övriga hästar)
Det innebär att man får vara ännu mer noga med underlag, samt sköta hovarna mycket noga.

Det beror på vad man vill åstadkomma bla tänker jag. En hård sula skyddar sulan bättre, en mjukare kan ju genom tryck underifrån skapa ett eget tryck mot sulan:crazy: Men vill man ha ökad stötdämpning och skydda på det sättet är tjockare gummisula bättre än den hårda.
Den hårda skyddar mot tryck bättre (men inte helt anser jag, vill man skydda helt är det aluminium/plåtsulor som täckulor som gäller. )

Självklart vill man klara sig utan sula! Det är inte alls optimalt, men tydligen ett måste för att han ska fungera ordentligt om man inte bara rider på gräs/ridhus..

Har ju haft denna häst i snart 10 år nu och skött hans hovar efter bästa förmåga.
Det som klart gett bäst resultat var dock min förra hovslagare.. Vi har också varit förskonade från tappskor tills nu. Någon enstaka under åren, men inte alls som det varit nu.

Det är det du skriver om den mjuka sulan, att den skapar ett eget tryck som jag tror händer..
Med hård sula och ordentlig skålning så blev det "luft" mellan sula och sula och det gav oöm häst.

Såg igår hur hästen med bomull och silvertejpssko blev normal i gången. Vilket innebär att dämpning och distans är vad vi eg. behöver..

Har nu fått tag på hovslagaren, men givetvis ingen möjlighet för honom att komma. Lyckades dock få tag på en kollega till honom som kan komma. Dock blev hon inte överförtjust och det förstår jag - men vad fn ska man göra då??
Jag är så less på att känna mig som en jobbig hästägare som vill ha hjälp när hästen har fått problem..

Ärligt talat

Jag vet att jag fått för lite utbidlning - tycker jag själv - då jag utbildade mig för länge sedan

men nu när jag börjat ringa runt med min så är jag helt :confused: för det verkar inte finnas ett gemensamt synsätt

jag har ring de som anses bäst i Sverige och fått helt olika bud

Sula :mad: från en del

och jag gillar det inte heller för det blir guck, sedan säger en trush buster och en annan ta inte det - ta sole pack - nä säger den tredje

Jag skodde en som ordinerats alu-sula av vet jag gillade det inte eftersom alu sliter så på hornet

Jag hade inte sula om jag slapp dels för gucket och sedan det sliter med än skon och en mjuk sula sviktar, och det sitter inte lika bra

Men det är ju summan som skall bli bra

Man måste ju lyssna på hästen

Tänkte på er moderna utrustning när jag skrev

Plant är det - det är därför det glider runt

Nu läste jag ditt andra

självklart måste hästens välbefinnande gå före det som är lätt för hovis :cool:

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 270
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 529
Hästvård I början av december förra året visade min häst en mindre hälta på höger fram i endast höger volt på hårt underlag. Inga...
Svar
4
· Visningar
2 280
Senast: Lejd
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 569
Senast: bellala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Julklappar 2024!
  • Valet i USA
  • Dagens nagellack!

Hund, Katt, Andra Djur