Sv: Sömstick? Kan det bli såhär..
Eller att ha smalare skor. Det har vi.
Som jag skrev tror jag inte heller på fång men vad vet jag
Det är inte lätt heller att avgöra om det är fång inte ens för en vet. I våras hade vi en fånghäst i stallet (fullblod eftersom 90 procent av hästarna är det
)
Vet trodde inte på fång eftersom den INTE rörde sej som en fånghäst, men det var minsann kraftig fång. Hovis kunde inte heller säga.
En häst som har riktigt ont i framhovarna rör sej som en fånghäst på många sätt, det handlar ju om avlastningen helt enkelt som ser ut på ett visst sätt när det gäller b f.
Jo, det är ju det som är kruxet, som jag skrivit innan. Att det vi ser som 'typiska fångsymptom' är typiska symptom för en häst som har väldigt ont i båda fram. Normalt finns det ju dock då differntaldiagnoser som ger just smärta BF.
Jag pressade den stackars veterinären ganska hårt på att kan det inte vara sulömhet, skoningen - något annat än fång? Men samtidigt, jag kan inte förneka det faktum att nu både hovslagare och veterinärer tittat på honom, ansett att han inte är hårt verkad, sulan sviktar inte, han står med öronen framåt helt avslappnad när man trycker med tången osv. Men likförbannat är det klart som korvspad att det gör ont när han går.
Veterinären förklarade dock vad hon tittar efter för att särskilja fång från t ex sulömhet och annat. Och att just när det gäller fång så som jag begrep det finns det vissa saker som särskiljer, bland annat i avlastningsmönster, och hur de placerar sig när de vänder. (Jag trodde bara de kollade om/hur mkt de stapplade när det vände, men handlade tydligen om hela kroppens placering)
Och hon undersökte NOGA, jättenoga som sagt. Kollade hur han rörde sig, vände, undersökte hovarna minituöst, kollade ben och övriga hästen, lyssnade på andning och puls och hjärtfrekvens, ställde en massa frågor, samt stod en god stund och tittade på honom när han stod i boxen, och hur han avlastade och så vidare där.
Och jag VILL INTE det ska vara fång som sagt, och pressade veterinären flera gånger på att men kan det inte vara..? Samtidigt, jag måste ju acceptera någonstans, att av allt att döma så har det otänkbara hänt och han har fång. Och istället för att försöka förneka det försöka acceptera det och ffa hantera det (no need to say att jag mår rätt SKIT just nu).
Fullt ut lär jag nog aldrig acceptera det, drömma söta drömmar om att de på kliniken ska tycka att 'nej men inte är det HÄR fång inte' *ler skevt*. Men det fungerar liksom inte att om en hovslagare inte säger vad jag vill höra, ta ut en till. Om första veterinären inte säger vad jag vill höra ta ut en andra veterinär, och när den veterinären inte säger vad jag vill höra ta ut en tredje. Fast jag erkänner att tanken slagit mig att slå hemmavet en pling. Men jag hejdar mig när jag inser hur det skulle låta 'Jo hej, du det är så här va att fbl fick fångsymptom i direkt anslutning till skoning, men hovslagaren kunde inte utesluta fång så jag tog ut DV som inte heller kunde utesluta fång, så dagen efter kollade en annan DV och hon sa att det var fång, men kan inte du komma och titta om du tycker dte är fång?' Err...