Sömstick? Kan det bli såhär..

Sv: Sömstick? Kan det bli såhär..

Veterinären har enligt beskrivning ställt diagnosen utifrån hur hästen rör sig.

Sant. Tyvärr finns ju inte ett test för fång, förutom att titta på rörelse, vändningar, puls, värme. Tänk om man hade kunnat ta ett blodprov:)! Tycker bara att det är underligt att inte hovslagaren kan säga mer. Annars håller jag helt med om att det känns mest troligt, trots allt, att det är "något annat" som har med skoningen att göra, och inte fång.

Ja det har jag också tänkt, tänk om det gick att ta blodprov, vad mkt lättare det skulle bli med diagnos!

Veterinären har enligt beskrivning ställt diagnosen utifrån hur hästen rör sig.

Vet hade väl ändå klämt igenom hovarna rätt ordentligt också och kollat verkningsnivå mm. Inte bara sett den röra sig på stallgången.

*kl*

Ja så här kan det gå när man verkar ett fullblod lite för mkt i bärranden.

Fång är det inte, heller inte sömstick eller sömtryck utan enbart för hårt verkad och bättre blir det inte om man sliter av skorna och låter den stå barfota med sviktande sulor.

Hästen är efter verkningen sulöm och skorna tryckte på sulan.

Alexandra, jag tror verkligen Coari har rätt här. Sannolikenten att hästen (fullblod) har fått fång dagen efter skoning är så liten att den nästan inte finns. Men ni hade fångverkat hästen nu?

Min hovis skålar alltid ur skorna på insidan så att de inte skall trycka på sulan, kanske något att prova?

Till TS:

Det kanske skulle vara vettigt att ta ut ytterligare en hovslagare, och få dennes åsikter om hovarna? Nu vet jag ju inte vad ni har för "hovslagarutbud" där du bor i och för sig...

Eller att ha smalare skor. Det har vi.

Som jag skrev tror jag inte heller på fång men vad vet jag:confused: Det är inte lätt heller att avgöra om det är fång inte ens för en vet. I våras hade vi en fånghäst i stallet (fullblod eftersom 90 procent av hästarna är det;))
Vet trodde inte på fång eftersom den INTE rörde sej som en fånghäst, men det var minsann kraftig fång. Hovis kunde inte heller säga.

En häst som har riktigt ont i framhovarna rör sej som en fånghäst på många sätt, det handlar ju om avlastningen helt enkelt som ser ut på ett visst sätt när det gäller b f.

Om det här var en barfotanisse tråd, så skulle nu alla barfota nissar jubla, och börja påvisa hur bra hästen skulle bli i hovarna om den skoddes av och fick gå barfota och vänja sig.
Jag frågade en gång min hovslagare, då vi pratade om detta ämne, vad som skulle hända med mitt fullblod om jag resonerade så, att jag ville stärka hovarna genom att helt enkelt härda honom och låta honom gå barfota. Då sa hovslagaren att just på min häst, om den skoddes av på framhovarna, skulle den förmodligen sluta röra sig i hagen pga att den skulle bli så öm och ha så ont, och att det troligtvis skulle röra sig om ett år innan hovarna möjligen härdats att bli mindre känsliga. då pratar vi alltså stillastående i hagen utan ngn som helst ridning eller arbete givetvis.

Jamen det problem är ju redan löst inom barfotarörelsen på fullblod och svaret är mkt enkelt.

Fullblodet rör sig naturligt (läs 24 timmar i hage) och på en väldigt stor inhägnad. I ena änden lägger man ut foder och i andra änden (drygt ett hkt bort) ger man tillgång till friskt vatten.

Sedan säger man åt fullblodet att nu är det upp till dig,, ska du dö av törst eller svält.

Ja herregud så viss hästhållning kan bedrivas. T.O.M det där tjaffset om Knorrevången kommer ju i skuggan och uppfattas som ren humanvård.

Hejsan läst igenom din tråd om ditt FB.

Min egna ponny fick fång i mitten på sommaren , de roliga var att hon var nyskodd och jag trodde då att hovis hade stuckit henne med sömmen när han skodde av misstag , så drog av vänster fram sko efter pratat med hovis, hon blev ännu värre halt och kunde inte röra sig , puls , stapplade , ville inte vända & avlastade framfötterna.
Så om jag var du skulle jag åka till klink o röngta fötterna på din pålle & lycka till!

Beklagar verkligen!

Vad har han för foderstat innan(och nu med?)
*Enbart nyfiken och svara om du har lust*

Innan:
Bete på natten, cirka 12 - 14 timmar. Hela våren och sommaren gick han på frodigt klöverbete. Sen några veckor tillbaka går han på 'bara' gräsbete, lite vitklöver men mest kvickrot och ogräs. Beteshagarna ska slås, därav överflyttningen. Dagtid stått inne och ätit fritt silage. I somras åt han kanske 3 max 4 kg av sitt silage inne, men nu mer mot hösten har han ätit mer silage inne, ungefär 8 kg. Silaget har rätt lågt MJ, 5.5 MJ/kg foder. Han har sen en tid tillbaka stödfodrats med melassfri lucern och ett muslifoder med moderata värden (som havre ungefär) då han föll ur litegrann när betet 'föll ur'.

Mineral och tokosel.

Det är en rätt svårfödd herre, ligger vintertid på ca 120 MJ i vila. I våras lyckades jag hålla honom fin neråt hundra dock.

Nu står han på fritt silage, skulle tro (måste ge det ett par dagar och mäta) han äter ungefär 14 - 15 kilo + mineral och tokkosel. Kommer få ADE-vitamin nu med när han står inne hela tiden (= inget solljus).

Hejsan läst igenom din tråd om ditt FB.

Min egna ponny fick fång i mitten på sommaren , de roliga var att hon var nyskodd och jag trodde då att hovis hade stuckit henne med sömmen när han skodde av misstag , så drog av vänster fram sko efter pratat med hovis, hon blev ännu värre halt och kunde inte röra sig , puls , stapplade , ville inte vända & avlastade framfötterna.
Så om jag var du skulle jag åka till klink o röngta fötterna på din pålle & lycka till!

Jodå, kliniktid är beställd, men han måste få bli i lite mer transportabelt skick, men har tid för rtg.

Både hovis och veterinären undersökte ju synnerligen grundligt. Jag tror de precis lika mkt som mig ville det skulle vara något annat.

Veterinären till och med klämde ihop trakterna med visitertången för att kolla om han reagerade, även om det som hon sa 'skulle vara VÄLDIGT märkligt om han brutit BÅDA hovbenen samtidigt'

Och även sak som fick mig att delvis börja (MOTVILLIGT) acceptera att det nog är fång och att jag måste släppa 'halmstrået' är det att en fångprocess börjar INNAN man ser minsta tecken på utsidan av hästen. Och att om man har sån jäkla otur att man t ex skor hästen just i den perioden, så kan det vara en av flera bidragande orsaker. Dvs absolut att först misstänka skoningen om en häst blir halt i samband med skoning, men att man också måste se det från andra hållet, och ta in möjligheten att det var ett fånganfall på G, utan symptom än - och just då råkade man sko.

Jag VILL INTE *stampar i golvet som en fyraåring* att det ska vara fång, jag pressade veterinären ganska hårt om att kunde det inte vara skoningen etc. Men jag måste nog 'släppa' det och försöka acceptera och ta in att det är fång. Det otänkbara =/

Eller att ha smalare skor. Det har vi.

Som jag skrev tror jag inte heller på fång men vad vet jag:confused: Det är inte lätt heller att avgöra om det är fång inte ens för en vet. I våras hade vi en fånghäst i stallet (fullblod eftersom 90 procent av hästarna är det;))
Vet trodde inte på fång eftersom den INTE rörde sej som en fånghäst, men det var minsann kraftig fång. Hovis kunde inte heller säga.

En häst som har riktigt ont i framhovarna rör sej som en fånghäst på många sätt, det handlar ju om avlastningen helt enkelt som ser ut på ett visst sätt när det gäller b f.

Jo, det är ju det som är kruxet, som jag skrivit innan. Att det vi ser som 'typiska fångsymptom' är typiska symptom för en häst som har väldigt ont i båda fram. Normalt finns det ju dock då differntaldiagnoser som ger just smärta BF.

Jag pressade den stackars veterinären ganska hårt på att kan det inte vara sulömhet, skoningen - något annat än fång? Men samtidigt, jag kan inte förneka det faktum att nu både hovslagare och veterinärer tittat på honom, ansett att han inte är hårt verkad, sulan sviktar inte, han står med öronen framåt helt avslappnad när man trycker med tången osv. Men likförbannat är det klart som korvspad att det gör ont när han går.

Veterinären förklarade dock vad hon tittar efter för att särskilja fång från t ex sulömhet och annat. Och att just när det gäller fång så som jag begrep det finns det vissa saker som särskiljer, bland annat i avlastningsmönster, och hur de placerar sig när de vänder. (Jag trodde bara de kollade om/hur mkt de stapplade när det vände, men handlade tydligen om hela kroppens placering)

Och hon undersökte NOGA, jättenoga som sagt. Kollade hur han rörde sig, vände, undersökte hovarna minituöst, kollade ben och övriga hästen, lyssnade på andning och puls och hjärtfrekvens, ställde en massa frågor, samt stod en god stund och tittade på honom när han stod i boxen, och hur han avlastade och så vidare där.

Och jag VILL INTE det ska vara fång som sagt, och pressade veterinären flera gånger på att men kan det inte vara..? Samtidigt, jag måste ju acceptera någonstans, att av allt att döma så har det otänkbara hänt och han har fång. Och istället för att försöka förneka det försöka acceptera det och ffa hantera det (no need to say att jag mår rätt SKIT just nu).

Fullt ut lär jag nog aldrig acceptera det, drömma söta drömmar om att de på kliniken ska tycka att 'nej men inte är det HÄR fång inte' *ler skevt*. Men det fungerar liksom inte att om en hovslagare inte säger vad jag vill höra, ta ut en till. Om första veterinären inte säger vad jag vill höra ta ut en andra veterinär, och när den veterinären inte säger vad jag vill höra ta ut en tredje. Fast jag erkänner att tanken slagit mig att slå hemmavet en pling. Men jag hejdar mig när jag inser hur det skulle låta 'Jo hej, du det är så här va att fbl fick fångsymptom i direkt anslutning till skoning, men hovslagaren kunde inte utesluta fång så jag tog ut DV som inte heller kunde utesluta fång, så dagen efter kollade en annan DV och hon sa att det var fång, men kan inte du komma och titta om du tycker dte är fång?' Err... :crazy:

Till TS:

Det kanske skulle vara vettigt att ta ut ytterligare en hovslagare, och få dennes åsikter om hovarna? Nu vet jag ju inte vad ni har för "hovslagarutbud" där du bor i och för sig...

Utbudet är 'sisådär'. Jag har två utbildade ett stenkast bort, dock tillhör de dessvärre inte riktigt kategorin bra. Sen typ 6 mil bort finns några utbildade.

Jag har tänkt tanken, men som jag skrev i svaret till flashlight, att det är liksom inte bara hovslagarens ord, och det blir liksom lätt 'ingen säger det jag vill höra så nu ringer jag en till'. Förnekelse deluxe.

Det blir dock automatiskt en 'dubbel 'second opinion sen när han ska röntgas, då jag såg till att boka in klinikhovslagaren också.

Alexandra, jag tror verkligen Coari har rätt här. Sannolikenten att hästen (fullblod) har fått fång dagen efter skoning är så liten att den nästan inte finns. Men ni hade fångverkat hästen nu?

Min hovis skålar alltid ur skorna på insidan så att de inte skall trycka på sulan, kanske något att prova?

Tårna är kortade ja, om det var det du menade med fångverkat?

Sannolikheten ang fång vid skoning, så som sagt fick jag en tankeställare just ang det att fång börjar innan man se rminsta tecken utifrån, och om man då råkar sko just då, så har man där ännu en faktor som kan tillsammans med andra vara en av faktorerna för fång =/

Och jag har (tyvärr) svårt att tro att jag stött på tre regelrätta amatörer som inte skulle märkt att hästen är för hårt verkad, och att hästen är det utan att reagera alls på visitertång etc.

Hur tungt det än är att sluta klamra sig fast vid halmstrået..

Vet hade väl ändå klämt igenom hovarna rätt ordentligt också och kollat verkningsnivå mm. Inte bara sett den röra sig på stallgången.

Kollat verkningsnivå, kollat de sömhålen där de sömmarna som satt för långt in satt, tryckt på snudd på varenda millimeter av sulan med tången, tryckt på strålen, klämt ihop trakterna, kollat puls, andning, temp, lyssnat på hjärta, lungor och mage. Studerat honom gå (stappla) och vända åt båda hållen, känt igenom benen, stått en lång stund och studerat hur han stod, avlastade osv i boxen.

Kan inte klaga på ofullständig undersökning i alla fall. Även om jag febrilt försökte få det till en annan diagnos, jag nästan skämdes för mig själv ett tag där när jag tyckte 'men kan det inte vara skoningen/hovarna/solvindrana på mars/vad som helst utom fång?' typ..

Jag känner igen mycket av det ni skrivit. Jag är en nyblven hästägare och för två veckor sedan blev hästen verkad och skodd på framhovarna som han alltid varit även innan vi köpte honom. Tre dagar efter så har han lyckats tagit sig ut ur hagen och tagit sig in i fårstallet och ätit fårpellets.
Några dagar efter detta börjar han få ont i framhovarna. kanske har han haft ont tidigare utan att jag har förstått. Är ju sådan dum nybörjare på det här men har bra folk runt om mig som jag kan rådfråga, men just det här har jag inte märkt nått. Troligen min dumma ovana kring hästar och hästars sjukdomar.

Det var vid ett träningstillfälle som vi märkte att han inte var pigg och verkade framhalt. På den träningen så var även en veterinär med och hon gjorde en koll och med tanke på bakgrunden av det som hänt så behandlade vi honom som ett fånganfall och han fick Metacam samt att jag smörjt honom med kyllera varje kväll. Vi tog även av skorna. Vet kunde inte säga om det var ett fånganfall men det kunde också bero på att hovslagaren nyligen varit där. Det var andra gången han skodde hästen så de är nya för varandra.

I morgon ska veterinären göra en återkoll för ny bedömning men ikväll kändes han sval och fin i hovarna och jag har tyckt att det varit svårt att känna pulsen på honom i hovarna men jag är ju också ovan på det. Han har även fått gått med munkorg för att dramatiskt minska på maten och ett ev fånganfall.

Detta är hans första anfall som han haft men den här sommaren här där jag bor så är det MÅNGA hästar som fått fång för första gången.

Berätta gärna hur det går för din häst och hur han mår framöver.

Jamen det problem är ju redan löst inom barfotarörelsen på fullblod och svaret är mkt enkelt.

Fullblodet rör sig naturligt (läs 24 timmar i hage) och på en väldigt stor inhägnad. I ena änden lägger man ut foder och i andra änden (drygt ett hkt bort) ger man tillgång till friskt vatten.

Sedan säger man åt fullblodet att nu är det upp till dig,, ska du dö av törst eller svält.

Ja herregud så viss hästhållning kan bedrivas. T.O.M det där tjaffset om Knorrevången kommer ju i skuggan och uppfattas som ren humanvård.

Håller helt med.:cry:

KL
Tänkte...
En ringsko med sula kräver lite fetare söm i o m att det är ganska tungt.

Jag tippar på sömtryckt.
Ett fullblod utan skor betér sig precis som en fånghäst.

Jag undrar när den reds ordentligt sist?
Då hade man kanske kunnat känna begynnande problem.

Skos med slimsöm. Reds samma dag som tappskon, reds på dagen, släpptes ut på kvällen, tappade skon någon gång mellan då och nästa morgon, mest troligt (iom ingen hälta/värme/etc) närmare morgonen.

Utbudet är 'sisådär'. Jag har två utbildade ett stenkast bort, dock tillhör de dessvärre inte riktigt kategorin bra. Sen typ 6 mil bort finns några utbildade.

Jag har tänkt tanken, men som jag skrev i svaret till flashlight, att det är liksom inte bara hovslagarens ord, och det blir liksom lätt 'ingen säger det jag vill höra så nu ringer jag en till'. Förnekelse deluxe.

Det blir dock automatiskt en 'dubbel 'second opinion sen när han ska röntgas, då jag såg till att boka in klinikhovslagaren också.

Det var ett erbjudande att komma o titta från en fiskegubbe här i ett inlägg i går kväll, men det inlägget togs bort.

Om skoning fått gå över tiden, dvs lång tå i kombination med lite för kraftig verkning på en "mag-häst" är en relativt vanlig fång-orsak :(
Vet du om han har mag/tarm-problem?
Invänta rtg-svar så har du ju svart på vitt vad som hänt :grin:

Jag håller tummarna för att du slipper ytterligare en fånghäst :(

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 270
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 526
Hästvård I början av december förra året visade min häst en mindre hälta på höger fram i endast höger volt på hårt underlag. Inga...
Svar
4
· Visningar
2 280
Senast: Lejd
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 569
Senast: bellala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama