Sömstick? Kan det bli såhär..

Sv: Sömstick? Kan det bli såhär..

Håller med din hovis det borde vara bättre i morgon.

räkna fortfarande in variabeln att han inte fixar att gå utan skor på fram, och ömmar pga detta.

Jo det är ju det jag klamrar mig fast vid, att det känns snudd på osannolikt att just han skulle få fång just nu och just dagen efter skoning.

Om han hade verkats för mkt (finns inga tecken på det men vi säger om), borde inte då han (hästen alltså) reagera på visitertången eller så då?

Min blev liiiite för mkt verkad en gång. Då hade det gått 1 vecka längre än vanligt mellan skoningarna och hovis tog lite lite lite mer än vanligt. Det räckte för att han skulle få de symtom du beskriver. Bokade tid på kliniken, men innan jag kom dit så hade han blivit bättre.
Han reagerade inte på visitertången alls då när det var som värst. Efter det har jag alltid varit stenhård med skoningsintervallen på 5 veckor. Inte en dag mer för att hovis inte skall behöva verka mer än vanligt (typ 2 drag med raspen).

Håller med din hovis det borde vara bättre i morgon.

räkna fortfarande in variabeln att han inte fixar att gå utan skor på fram, och ömmar pga detta.

Dvs om bättre men inte bra, andas och avvakta mer? Menade du så ang ta med variabeln ang inga skor?

Nu har han ju fått butta iofs, men jag var nyss ner och matade ponnyn, och fbl står inte och skiftar vikt längre iaf, utan stod lika mkt på båda fram, dock med tårna nerborrade i spånet (medvetet eller slump är ju svårt säga). Pulsen kvar och fortfarande varm dock, men skönt att se att han har lite mindre ont på buttan iaf.

Så får se imorgon bitti hur det är, och hur han rör sig (vet ville jag skulle ta ut honom på gummimattan några steg och vända honom åt ena hållet, och så kolla puls och värme och sen ringa och rapportera. Antar hon är lite ute efter samma sak, att han borde vara markant bättre imorgon? Samtidigt, så med butta inblandat så hur vet man om det är bättre eller smärtstillat bara eg? Iofs borde kanske inte butta hjälpa så fort och så bra på fång..)

Hoppas, hoppas, hoppas..

*eget KL*

Låter fortfarande bli att stå och skifta vikt, men har fortfarande puls och värme även om den minskat lite. Stapplar illa på gummimattan.

Veterinären informerades om utveckling, samma veterinär som igår, och tror 'tyvärr det är fång'. Jag hade uppenbarligen lyckats rätt bra med mitt mantra, för när hon sa 'jag tror nog ändå att det är..' så hann jag känna lättnaden komma, helt 'säker' på att hon skulle säga 'skoningen'. Fast det gjorde hon inte.

Men de tänker skicka ut den gamla rutinerade veterinären idag för att kolla, och förhoppningsvis kunna avgöra. Undrar hur ilsk de blir på jobbet idag när/om jag första dagen efter 4 v semester ringer och tycker 'bara skojade, jag kommer inte, sjuk häst'. Eller kommer inte, kan komma i sinom tid men kanske inte riktigt när jag ska.. Det är tyvärr inte poppis med 'vård av sjuka djur' på jobbet - alls.. Men vet skulle ringa mig efter telefontiden och säga närmare tid. Men är ju som det är med det och DV, får de ett akutfall så tja..

Men fan, hoppas hoppas veterinären idag säger INTE fång..

Jag fattar faktiskt inte vitsen alls med att ta av skorna på en häst som du har skrivit blir så blockhalt och har problem med strålbenet vid minsta tappsko:confused: har man inte tjock bädd så blir det ju hårt att stå på?

Jag tror INTE att det blir så illa enbart av sömTRYCK, då ÄR det en liten blödning som uppstått och blodet som samlats trycker.

Jag förstår din fång-oro med tanke på att din ponny har fång men finns det andra skäl att misstänka fång, i o m att det kom med skoningen så ligger den närmast till hands. Jag förstår därför helt enkelt inte att inte skorna kunde fått sitta kvar någon dag men att man flyttar ev sömmar som SER UT att sitta högt, ibland får man inte reaktion om man trycker på en viss söm men det är ändå´den som orsakat problemet. Man kan ta bort alla tveksamma sömmar, skon sitter ju med ett par på varje sida om hästen står inne, (med tanke på fångmisstankarna)

Men jag vet ju inte hela bilden och det här är bara vad jag tänker om det vore min häst.

Hovis kan ju ha verkat för mycket också, jag har sett ett fullblod bli blockhalt på alla fyra då en glad amatör som verkar själv tog för mycket på alla fyra på en unghäst:crazy::cry:

Jag tycker också det var förhastat att rycka av framskorna, det bästa hade varit att dra bort söm och ev sömma om, eller dra bort de högsta sömarna och behålla skorna med kanske 2 söm på varje sida nu några dagar då han ändå står inne, för att kunna skilja symptomen från varandra.

Jag fattar faktiskt inte vitsen alls med att ta av skorna på en häst som du har skrivit blir så blockhalt och har problem med strålbenet vid minsta tappsko:confused: har man inte tjock bädd så blir det ju hårt att stå på?

Han HAR tjock bädd, och inte haft problem stå på den (eller gummimattan) vid tappsko tidigare.

Att inga skor slogs på var för att det inte går att utesluta fång, och då ska det absolut inte slås på skor. Vi diskuterade det fram och tillbaka länge jag och hovis.

Jag tror INTE att det blir så illa enbart av sömTRYCK, då ÄR det en liten blödning som uppstått och blodet som samlats trycker.

I båda hovarna? Utan att man kan lokalisera den med visitertång?
Inte kritik, ALLA inblandade vill ju att det ska vara något annat än fång, men vi hittar inget.

Jag förstår därför helt enkelt inte att inte skorna kunde fått sitta kvar någon dag men att man flyttar ev sömmar som SER UT att sitta högt, ibland får man inte reaktion om man trycker på en viss söm men det är ändå´den som orsakat problemet. Man kan ta bort alla tveksamma sömmar, skon sitter ju med ett par på varje sida om hästen står inne, (med tanke på fångmisstankarna)

Eftersom hästen med skor var så halt att han stapplade enormt på båda fram, helst låg i sin box och hade puls + värme båda fram. Ingen söm såg utifrån ut att sitta minsta knasigt, högt eller liknande. Därför togs skorna av för att kolla efter sömstick/sömtryck. 2 söm på HF låg lite för långt in (båda de var dock låga, inte för det eg har med saken att göra, slår man bara sömmen rätt så kan man slå ut den högt utan problem). Han reagerade dock nada varken när de knackades på, de drogs ut, eller sen för visitertång eller söm som stacks genom hålet och vickades på. Inga tecken på blödning eller liknande där, och värmen sitter inte där. Och det var det andra benet han var värst på hältmässigt.

Och då fång inte kunde uteslutas, hästen som sagt inte haft problem stå barfota på sin bädd i sin box (eller gå på gummimattan) barfota innan, så kortades tån som om fång, skorna fick vara av, veterinär kontaktades och jag och hovis ska hålla kontakt. Han kan komma ut och slå på skorna any given day, så förhoppningen från alla inblandade var/är ju att det ska klinga av och förbättras inom det närmsta dygnet, och sen kan man slå på skor igen. Dvs det inte är fång.

Men jag vet ju inte hela bilden och det här är bara vad jag tänker om det vore min häst.

Hovis kan ju ha verkat för mycket också, jag har sett ett fullblod bli blockhalt på alla fyra då en glad amatör som verkar själv tog för mycket på alla fyra på en unghäst:crazy::cry:

Absolut kan hovis det. Det finns dock inga som helst tecken på det (sviktande sula eller annat), och han tog enligt egen utsago och enligt vad jag kunde se varken mer eller mindre än normalt. Nu kan det fortfarande blivit någon mm för mycket, men de tecken man kan gå på (sulan hård, inte öm för tryck någonstans etc - undantaget precis framför strålbensspetsen) så är hästen obrydd och allt som det ska.

Det är det som är så förbryllande. Det råder ingen som helst tvekan om att något är FEL, att hästen har skitont i sina framhovar. Men varför är en värre nöt, då det dels kan vara fång, dels skoningen. Men förutom att det kom direkt efter skoning, och 2 söm satt lite för långt in, så finns inga tecken på att det är från skoningen. Och han är halt på BF, värst på den fossing där alla söm satt som de skulle.

Och det som gör att fång inte kan uteslutas är just att hästen är rejält halt på BF, han reagerar på visitertång precis framför strålspetsen och hovis tyckte han var mjuk mitt fram på kronranden (vilket dock är svårt att säkert säga om han är eller ej när man inte har normalläge att jämföra med).

Han har ju ALLA tecken på fång, men de är ju egentligen 'bara' tecken på skitont i båda fram. Normalt finns det ju inte så mycket differentaldiagnoser som ger akut påkommen smärta BF. Men nu har vi skoningen som faktor. Det är ju som veterinären sa 'Om han inte var skodd igår, skulle jag inte tveka en sekund på att han har ett kraftigt fånganfall'

Nu hoppas alla det är skoningen, men ingen - allraminst jag - tänker låsa sig vid det, och riskera att förvärra en fång. Lika lite som jag tänker låsa mig för att det är fång (då skulle vet inte behövt komma idag t ex).

Men tills man kan säga säkert tänker jag inte riskera att förvärra en ev fång bara för att man bombsäkert anser det är skoningen. Speciellt inte med de fynd och frånvaro av fynd som jag skrivit om ovan.

Jag tycker också det var förhastat att rycka av framskorna, det bästa hade varit att dra bort söm och ev sömma om, eller dra bort de högsta sömarna och behålla skorna med kanske 2 söm på varje sida nu några dagar då han ändå står inne, för att kunna skilja symptomen från varandra.

Fanns inga tveksamma sömmar från utsidan. Och som sagt, hästen hade så ont att den stapplade och helst låg i sin box. Du tycker den kunde legat där alltså några dagar? (Det tror jag inte men det du säger).

Du har dessutom själv sagt att är det sömtryck blir det INTE bättre förrän sömmen tas bort, har du glömt det? (I ditt inlägg när du svarade på att han blivit värre, fast du trodde han hade skorna kvar och blivit värre)

Meningen/förhoppningen var dock att rycka skorna, konstatera att 'aj fan' och slå på nya skor med nya söm. Men när inte fång kunde uteslutas och det berörde BF fast det bara fanns felande söm på ena fram, beslutades att inte slå på skor.

Fanns inga tveksamma sömmar från utsidan. Och som sagt, hästen hade så ont att den stapplade och helst låg i sin box. Du tycker den kunde legat där alltså några dagar? (Det tror jag inte men det du säger).

Du har dessutom själv sagt att är det sömtryck blir det INTE bättre förrän sömmen tas bort, har du glömt det? (I ditt inlägg när du svarade på att han blivit värre, fast du trodde han hade skorna kvar och blivit värre)

Meningen/förhoppningen var dock att rycka skorna, konstatera att 'aj fan' och slå på nya skor med nya söm. Men när inte fång kunde uteslutas och det berörde BF fast det bara fanns felande söm på ena fram, beslutades att inte slå på skor.

Läs vad jag skriver. Jag har klart och tydligt skrivit att söm ska plockas BORT/omplaceras.

Jag hade inte ryckt av skorna första dagen nej, utan låtit honom stå en natt på box efter att ha korrigerat sömmarna. Detta med tanke på att du redan vet att din häst blir blockhalt av att inte ha skor på framfötterna.

Läs vad jag skriver. Jag har klart och tydligt skrivit att söm ska plockas BORT/omplaceras.

Jag hade inte ryckt av skorna första dagen nej, utan låtit honom stå en natt på box efter att ha korrigerat sömmarna. Detta med tanke på att du redan vet att din häst blir blockhalt av att inte ha skor på framfötterna.

Jaså, jag vet att han blir blockhalt av att stå i box utan skor? Skitsnack.

Han blir tvärhalt (inte blockhalt) om han får gå ute en hel natt/dag utan sko. Han blir inte halt om man snart efter tappskon upptäcker det och tar in honom på box.

Det där vet du, så avstå om du bara har lust att hacka- speciellt om du inte kan hålla isär det. Ta upp den gamla tråden och läs om du minns dåligt.

Han har ALDRIG blivit blockhalt av att stå utan sko inne, under förutsättning att han tagits in INNAN han hunnit bli tvärhalt av att vara utan sko.

För fan han stod inne utan sko i 2 dygn utan minsta lilla hälta innan skoningen, som så många ggr förr.

Meningen var som sagt dock att ta av skon, konstatera problemet och slå på skor igen, med bättre placerade sömmar. Nu gick det inte riktigt som planerat, varför är förklarat.

Jag vet inte vad det kan bero på att i ditt fall blir allt så superkomplicerat och det blir tyvärr - är mitt intryck - så att ditt funderande och vridande och vändande kan leda till lite snabba lösningar med nya problem som följd:confused: Men som sagt det är bara ett intryck och jag kan ha fel.

Det enda jag kan säga är att om hästen fått SÖMSTICK och en blödning och hunnit stå med det ett tag dvs över natten så går det inte över för att man sen tar bort sömmarna. :confused: Blodet ligger ju kvar i hoven och trycker. Det är inte alls säkert att den hoppar till för att man hamrar och grejar eftersom den kan ha så ont i hela hoven hela tiden att det inte blir en sån reaktion att man kan känna ett speciellt ställe.

Vad jag förstår är ju hästen minst lika illa däran utan skor bara det att nu får den butta och står bättre pga det. På vilket sätt hjälpte det då hästen att ta av skorna, med tanke på vad du tidigare skrivit om att ha den hästen utan skor:confused:
Javisst ska skorna av vid fång, men att att utifrån de första symtomen slita av dem för att hästen inte reagerar på en viss söm, efter ett dygn eller vad det blev, det förstår jag inte alls....

Du hade ju dessutom skrivit att den skoddes utan tåkappor och med sula vilket gjorde det extra trixigt eller fattade jag fel:confused:

Samt att det gått över tiden denna gång. Kanske verkades det därför lite mer?
Visst kanske hästen har fång, otroligt olyckligt sammanträffande om båda dina har det, det är ju jättehemskt i så fall:crazy:

Men som sagt, bara tankar, du vet ju bäst förstås som har hästen där.

Lägg ner den otrevliga tonen!
Jag skriver vad jag skulle gjort/inte gjort och det har jag full rätt att göra.

vi tar det igen:
jag har inte skrivit att din häst blir blockhalt av att stå oskodd på box. Jag har skrivit att OM hästen fått så ont i sina hovar av att sömmen tryckt, så att den redan är halt/stasad i sina ben, så får du svårt att skilja problemen när du sen tar ut den i stallgången/på hårt underlag och den ömmar för att även skorna är av! Snacka om att göra det krångligt för sig själv ang. att kunna skilja vad som är bu och bä ang. orsaken till reaktion hos hästen.

Jag vet inte vad det kan bero på att i ditt fall blir allt så superkomplicerat och det blir tyvärr - är mitt intryck - så att ditt funderande och vridande och vändande kan leda till lite snabba lösningar med nya problem som följd:confused: Men som sagt det är bara ett intryck och jag kan ha fel.

Nja, enda komplicerande här är väl att det tycks vara omöjligt skilja det ena från det andra, och de har två helt olika 'behandlingar' så att säga. Är det fång ska han inte ha på sig några skor, är det inte fång kan han gärna få på sig skor osv.

Det enda jag kan säga är att om hästen fått SÖMSTICK och en blödning och hunnit stå med det ett tag dvs över natten så går det inte över för att man sen tar bort sömmarna. :confused:

Enligt hovslagaren inget sömstick. Det är det enda som kunde uteslutas. Sömtryck däremot kan inte uteslutas.

Blodet ligger ju kvar i hoven och trycker. Det är inte alls säkert att den hoppar till för att man hamrar och grejar eftersom den kan ha så ont i hela hoven hela tiden att det inte blir en sån reaktion att man kan känna ett speciellt ställe.

Jo det begriper jag absolut, men borde den stå lugnt, med normal andningsfrekvens och öronen framåt när man trycker då? Att man inte får 'extrareaktion' om det gör ont överallt det är jag helt med på, men hästen borde åtminstone se 'jämnirriterad' ut? Inte helt jäkla oberörd även när hovis tog 'hörnet' på 'klon' på visitertången och klämde med rakt över/mot sömhålen som är lite för långt in?

Vad jag förstår är ju hästen minst lika illa däran utan skor bara det att nu får den butta och står bättre pga det. På vilket sätt hjälpte det då hästen att ta av skorna, med tanke på vad du tidigare skrivit om att ha den hästen utan skor:confused:

Javisst ska skorna av vid fång, men att att utifrån de första symtomen slita av dem för att hästen inte reagerar på en viss söm, efter ett dygn eller vad det blev, det förstår jag inte alls....

Du svarade själv, man slår inte på skor på en fånghäst i akut skede. Att skorna togs av har jag skrivit flera gånger varför. För att kunna se hur sömmarna satt, och med förhoppningen att hitta sömstick - åtgärda det och ge honom nya skor.

Du hade ju dessutom skrivit att den skoddes utan tåkappor och med sula vilket gjorde det extra trixigt eller fattade jag fel:confused:
Skodd utan kappa ja, har normalt sidokappor. Sulor har han normalt med. Inte trixigt, men hovis sa på tfn när jag ringde att det KUNDE vara så att skon vridit sig någon mm när han slog på, fast det inte märkts, och man därför kunde ha sömtryck. Hovis tyckte dock redan på telefon det var konstigt att det var BÅDA fram. Men teoretiskt kan man ju ha lyckats med sömtryck på BF. Därför togs skorna av för att kolla det.

Samt att det gått över tiden denna gång. Kanske verkades det därför lite mer?
Visst kanske hästen har fång, otroligt olyckligt sammanträffande om båda dina har det, det är ju jättehemskt i så fall:crazy:

Enligt hovslagaren verkade han normalt. För mina amatörögon såg/ser det ut som vanligt med, men teoretiskt kan det ju räcka med någon milllimeter mer, som inte syns. Hästen växer inte över om han går en vecka för länge, däremot ökar risken markant för tappskor (vilket ju var precis vad som hände dessutom), så det borde stämma som hovis säger att han inte verkade hårdare/mer än vanligt.

Jag vill ju till varje pris det SKA vara något annat än fång, nästan vad som helst annat. Men jag törs inte, med tanke på vad hovis och veterinären sagt, chansa på att 'äh, säkert inte fång, vi slår på skor och ser'. Helt enkelt för ÄR det då fång, och det går åt skogen, skulle jag inte förlåta mig själv =/

Men jag ber febrilt till hästgudarna att vet idag ska komma och kunna konstatera att det INTE är fång.

Lägg ner den otrevliga tonen!
Jag skriver vad jag skulle gjort/inte gjort och det har jag full rätt att göra.

vi tar det igen:
jag har inte skrivit att din häst blir blockhalt av att stå oskodd på box. Jag har skrivit att OM hästen fått så ont i sina hovar av att sömmen tryckt, så att den redan är halt/stasad i sina ben, så får du svårt att skilja problemen när du sen tar ut den i stallgången/på hårt underlag och den ömmar för att även skorna är av! Snacka om att göra det krångligt för sig själv ang. att kunna skilja vad som är bu och bä ang. orsaken till reaktion hos hästen.

Han har tidigare när han tappat sko, inklusive den här gången nu i lördags, och jag fått in honom INNAN han blivit halt av det ute i hagen, reagerat ett dugg varken i boxen eller på gummimattan.

Visst kan han den här gången göra det, det är en första gång för allt. Men det är INTE normalt för honom att vara tvärhalt i box och/eller på gummimattan för att han inte har skor på sig.

Jag är medveten om att det ger problem säga vad som är vad, men har han av någon anledning fått sömtryck etc BF som ger sådan extrem reaktion i hovarna, så hade han behövt smärtstillande iaf, vet hade sagt samma sak ang kan inte utsluta fång och beordrat skorna att ryckas och tårna att kortas. Så problemet hade jag ändå inte kommit undan.

Det troligaste är väl att hovis råkat verka lite för mycket denna gången. I så fall borde det släppa på 5-7 dagar (om han inte har verkat på tok för mycket, men det tror jag inte).

Skulle inte bli arg på honom för det. Vissa hästar är väldigt känsliga och hur känsliga de är får man ibland inte reda på förren man verkat. Hade det varit en "vanlig" häst så hade den inte reagerat alls.

Sen när det kommer till fång:
Jag var på en föreläsning av Owe Vattle (tror det var så han hette). Han sa att man skall undvika att tex transportera hästen, sko den och byta foderstat samma dag. Risken är att dessa faktorer kan utlösa fång. Så fång behöver inte alltid utlösas av en stor sak utan det kan vara många små faktorer som tillsammans skapar problem. Skoningen och transporten räknas då som stress för hästen = magproblem.

Mvh

Tora

Jo, det att göra 'en sak i taget' är ett ganska värdefullt råd vid fång, min klinik resonerar likadant. Ibland måste man ju kombinera (t ex transport + skoning), men försök undvika. Och inte t ex ge större och hage och börja promenera samtidigt etc.

Vet varit här nu. Hon hyser inga som helst tveksamheter ang diagnosen. Fång. :cry: Han går som en fånghäst, han vänder som en fånghäst, han avlastar som en fånghäst. Inte heller hon får minsta lilla reaktion hur hårt hon än trycker med visitertången vid sömhålen, det finns ingen värme/annat kring sömhålen, sulan sviktar inte, han är inte hårt nedverkad etc.

Tejpa/linda paddar på fossingarna, helst EFOS eller liknande men annars typ vad man får tag på. Tejpa och vetrap över. Röntga om sisådär 10 dagar om han är i transportabelt skick osv - jag kan ju den där svängen tyvärr =/

Senast ändrad:

Beklagar verkligen!

Vad har han för foderstat innan(och nu med?)
*Enbart nyfiken och svara om du har lust*

Jag skulle gissa på att hovis har verkat liiiiiiite för mycket. Det räcker med ngn millimeter för de där känsliga fullbloden. Att han var värre efteråt var säkert för att han inte har skor + lite för mkt verkning= jätteont.

Såg just,, du va före mig och då är vi två med samma uppfattning.

TS verkar dock inte ha noterat ditt inlägg, kanske för att det inte va dramatiskt nog.:angel:

Ibland har jag svårt att förstå mig på alla hysteriska fruntimmer som gärna vill överdramatisera precis allt, när det är i direkt anslutning till deras egen verklighet. :confused:

Kanske man ska "spä på lite" och skriva att den har ett hovbensbrott och även en duralexfraktur i kotan samt att kotsenbenen har fem frakturer samtidigt som den har fått en kraftig hovledsvrikning och att djupa böjsenan har gått av samtidigt som det finns tre frakturer i strålbenet.

Ja jag vet inte hur dramatisk TS vill utveckla denna tråd till, det beror helt på vilken uppmärksamhet h*n vill skapa.

Fortsättning följer garanterat och kanske kommer i alla fall ett av mina förslag med i framtida inlägg.

Senast ändrad:

Fast om det du säger är sant, varför ställer varken TS hovslagare eller veterinär den diagnosen? Hovslagaren borde väl veta vad han gjort/inte gjort?

Veterinären har enligt beskrivning ställt diagnosen utifrån hur hästen rör sig.

KL
Jag håller med coari i det att jag inte tror det är fång jag heller, isåfall har TS lyckats med det omöjliga.
Ju mer trassel och skit hästen har runt sina hovar, desto större risk för att sånthär händer i samband med skoning/verkning. Vad jag vet är alexandras häst väldigt trixig skomässigt i och med alla skometoder för att få bort stråltryck osv, som utövats sen hon köpte den. Däremellan är det tappskor och krångel.
Mitt fullblod hade hovproblem med frekventa tappskor hela första året jag hade honom, och blev nästan alltid stapplig och ofräsh i samband med skoning. Det fanns lite att spika i, och väldigt små marginaler pga tunna hovväggar, vilket han i.o.f har av naturen, men just i samband med tappskor och trassel blir ju problemet värre för hovslagaren.

haft honom nästan 6 år nu, och efter första året fick min hovslagare koll på läget och hittade skoning som passade honom, samt att han tränades och därmed breddade och balanserade upp sig, och tappsko problemet försvann.
Har sen dess aldrig problemet att han reagerar på skoningen, även om jag alltid är medveten om just hur små marginaler det innebär med tunna hovväggar, eftersom min hovslagare alltid är duktig på att förklara osv. så jag är alltid uppmärksam och oftast rider jag inte den dagen han skotts, och checkar alltid av dagen efter. har som sagt inte haft ngra problem senaste åren, men har erfarenheter av hur det var första året, och det var helt i linje med de reaktioner som troligen skett här, fast lite grövre i alexandras fall minst sagt : )

Tror det är svårt för folk som inte haft ett fullblod med totalt platta, tunna sulor, och tunna hovväggar att förstå, hur oerhört känsliga de är. När jag säger platt sula, så menar jag PLATT. strålen sticker ner från sulan, så platta är de, för trakten är också platt, dvs hela sulan är platt. De kan då vara oerhört ömma utan skor, reaktionen är omedelbar, om en sko åker av, särskilt på fram. De bokstavligen hoppar på tre ben bara några minuter efter att skon åkt av. Bara att stå barfota utan skon i stallgången, kan de visa obehag mot.

Om det här var en barfotanisse tråd, så skulle nu alla barfota nissar jubla, och börja påvisa hur bra hästen skulle bli i hovarna om den skoddes av och fick gå barfota och vänja sig.
Jag frågade en gång min hovslagare, då vi pratade om detta ämne, vad som skulle hända med mitt fullblod om jag resonerade så, att jag ville stärka hovarna genom att helt enkelt härda honom och låta honom gå barfota. Då sa hovslagaren att just på min häst, om den skoddes av på framhovarna, skulle den förmodligen sluta röra sig i hagen pga att den skulle bli så öm och ha så ont, och att det troligtvis skulle röra sig om ett år innan hovarna möjligen härdats att bli mindre känsliga. då pratar vi alltså stillastående i hagen utan ngn som helst ridning eller arbete givetvis.

jag tycker beslutet utifrån det är enkelt : )

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 270
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 526
Hästvård I början av december förra året visade min häst en mindre hälta på höger fram i endast höger volt på hårt underlag. Inga...
Svar
4
· Visningar
2 280
Senast: Lejd
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 569
Senast: bellala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama