Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jo det är ju det jag klamrar mig fast vid, att det känns snudd på osannolikt att just han skulle få fång just nu och just dagen efter skoning.
Om han hade verkats för mkt (finns inga tecken på det men vi säger om), borde inte då han (hästen alltså) reagera på visitertången eller så då?
Håller med din hovis det borde vara bättre i morgon.
räkna fortfarande in variabeln att han inte fixar att gå utan skor på fram, och ömmar pga detta.
Jag fattar faktiskt inte vitsen alls med att ta av skorna på en häst som du har skrivit blir så blockhalt och har problem med strålbenet vid minsta tappsko har man inte tjock bädd så blir det ju hårt att stå på?
Jag tror INTE att det blir så illa enbart av sömTRYCK, då ÄR det en liten blödning som uppstått och blodet som samlats trycker.
Jag förstår därför helt enkelt inte att inte skorna kunde fått sitta kvar någon dag men att man flyttar ev sömmar som SER UT att sitta högt, ibland får man inte reaktion om man trycker på en viss söm men det är ändå´den som orsakat problemet. Man kan ta bort alla tveksamma sömmar, skon sitter ju med ett par på varje sida om hästen står inne, (med tanke på fångmisstankarna)
Hovis kan ju ha verkat för mycket också, jag har sett ett fullblod bli blockhalt på alla fyra då en glad amatör som verkar själv tog för mycket på alla fyra på en unghäst
Jag tycker också det var förhastat att rycka av framskorna, det bästa hade varit att dra bort söm och ev sömma om, eller dra bort de högsta sömarna och behålla skorna med kanske 2 söm på varje sida nu några dagar då han ändå står inne, för att kunna skilja symptomen från varandra.
Fanns inga tveksamma sömmar från utsidan. Och som sagt, hästen hade så ont att den stapplade och helst låg i sin box. Du tycker den kunde legat där alltså några dagar? (Det tror jag inte men det du säger).
Du har dessutom själv sagt att är det sömtryck blir det INTE bättre förrän sömmen tas bort, har du glömt det? (I ditt inlägg när du svarade på att han blivit värre, fast du trodde han hade skorna kvar och blivit värre)
Meningen/förhoppningen var dock att rycka skorna, konstatera att 'aj fan' och slå på nya skor med nya söm. Men när inte fång kunde uteslutas och det berörde BF fast det bara fanns felande söm på ena fram, beslutades att inte slå på skor.
Läs vad jag skriver. Jag har klart och tydligt skrivit att söm ska plockas BORT/omplaceras.
Jag hade inte ryckt av skorna första dagen nej, utan låtit honom stå en natt på box efter att ha korrigerat sömmarna. Detta med tanke på att du redan vet att din häst blir blockhalt av att inte ha skor på framfötterna.
Jag vet inte vad det kan bero på att i ditt fall blir allt så superkomplicerat och det blir tyvärr - är mitt intryck - så att ditt funderande och vridande och vändande kan leda till lite snabba lösningar med nya problem som följd Men som sagt det är bara ett intryck och jag kan ha fel.
Det enda jag kan säga är att om hästen fått SÖMSTICK och en blödning och hunnit stå med det ett tag dvs över natten så går det inte över för att man sen tar bort sömmarna.
Blodet ligger ju kvar i hoven och trycker. Det är inte alls säkert att den hoppar till för att man hamrar och grejar eftersom den kan ha så ont i hela hoven hela tiden att det inte blir en sån reaktion att man kan känna ett speciellt ställe.
Vad jag förstår är ju hästen minst lika illa däran utan skor bara det att nu får den butta och står bättre pga det. På vilket sätt hjälpte det då hästen att ta av skorna, med tanke på vad du tidigare skrivit om att ha den hästen utan skor
Javisst ska skorna av vid fång, men att att utifrån de första symtomen slita av dem för att hästen inte reagerar på en viss söm, efter ett dygn eller vad det blev, det förstår jag inte alls....
Skodd utan kappa ja, har normalt sidokappor. Sulor har han normalt med. Inte trixigt, men hovis sa på tfn när jag ringde att det KUNDE vara så att skon vridit sig någon mm när han slog på, fast det inte märkts, och man därför kunde ha sömtryck. Hovis tyckte dock redan på telefon det var konstigt att det var BÅDA fram. Men teoretiskt kan man ju ha lyckats med sömtryck på BF. Därför togs skorna av för att kolla det.Du hade ju dessutom skrivit att den skoddes utan tåkappor och med sula vilket gjorde det extra trixigt eller fattade jag fel
Samt att det gått över tiden denna gång. Kanske verkades det därför lite mer?
Visst kanske hästen har fång, otroligt olyckligt sammanträffande om båda dina har det, det är ju jättehemskt i så fall
Lägg ner den otrevliga tonen!
Jag skriver vad jag skulle gjort/inte gjort och det har jag full rätt att göra.
vi tar det igen:
jag har inte skrivit att din häst blir blockhalt av att stå oskodd på box. Jag har skrivit att OM hästen fått så ont i sina hovar av att sömmen tryckt, så att den redan är halt/stasad i sina ben, så får du svårt att skilja problemen när du sen tar ut den i stallgången/på hårt underlag och den ömmar för att även skorna är av! Snacka om att göra det krångligt för sig själv ang. att kunna skilja vad som är bu och bä ang. orsaken till reaktion hos hästen.
Jag skulle gissa på att hovis har verkat liiiiiiite för mycket. Det räcker med ngn millimeter för de där känsliga fullbloden. Att han var värre efteråt var säkert för att han inte har skor + lite för mkt verkning= jätteont.