Jag har faktiskt läst hela tråden, inklusive första inlägget och jag har förstått att dina stallkamrater och du inte riktigt delar samma syn på hästhållningen.
Men jag tycker inte att du riktigt svarade på mina frågor.
Du vill att hagkamraterna ska stanna kvar i hagen trots att dina hagkamrater inte vill lägga ut mer mat? (vilket jag har fått för mig att du vill)
Tänkte du fortsätta att försöka påverka dina stallkamrater att öka på mängden mat?
Nu har det ju förhoppningsvis löst sig för dig ändå i och med att den här hästtösen kan fungera.
Själv har jag en häst som är väldigt ranglåg (hej o hå om han hamnade i en flock där han blev ledare
) och nej, trots det skulle jag inte släppa honom med en häst som inte låter honom äta och dricka.
Han går för tillfället ihop med en väldigt tuff märr men hon är ändå rättvis. Hon skulle tex aldrig få för sig att stå och vakta vattenhinken "bara för att hon kan".
Vi provade att släppa honom med en valack -som JAGADE (ja, min pålle försökte springa ifrån honom) ikapp och högg min på halsen så att min blev av en en rejäl tuss päls. Där gick vi in direkt och tog isär hästarna. Visst att det kan bli en del tjuvnyp och fula knep i början, men när en häst JAGAR en annan över 2hektar så tycker jag inte att det är värt det längre.
Denna valacken tycker även att alla sidor på höbingen (vintertid då) är hans och han vallar runt in flock några varv innan det blir matro.
I min värld är inte skaderisken värt det. För hästar som blir jagade så att de hoppar ut/spränger trådar/börjar sparka på varann får förr eller senare skador. Och min häst ska gå ute, helst med sällskap som han kan klia och gosa med, men om den möjligheten inte finns får han gå i egen hage med kamraterna på andra sidan staketet. Men han bör verkligen inte hamna på boxvila/i sjukhage pga att jag som ansvarig för honom inte kan ge honom det han behöver.
För övrigt känner jag att jag behöver skriva något som du personligen inte behöver ta åt dig av utan det är mer en allmän fundering:
Varför ska jag, med min häst, behöva ta ansvar för att andra, med sina hästar, ska må bra? Jag måste väl ändå först och främst tänka på vad jag tror är bäst för min egen hästs skull, utan att någon annan ska lägga sig i det?