Sv: Sömnlös

Men så bra att det då finns såna som du som ställer upp med sällskap till dessa bråkiga hästar.

Menar du att alla vi andra som inte vill ha våra hästar ihop med en häst som beter sig som din inte har hästarnas bästa i åtanke?
Vi har våran egen hästs bästa i åtanke, inte andras hästar.

Jag tar för givet att du inte menar allvar med detta. Fast det förvånar mig ju inte om det skulle vara så, eftersom det är som det är i mitt stall, alla bryr sig om sig egen häst. Jag vill att alla hästarna i stallet ska ha det bra, jag lider med de som inte har mat, med de som bara får röra på sig ett par gånger i veckan, med de som går ensamma...

Alltså vissa hästar är bara sådana. Och vissa ändrar ju sig. Täckerna kanske inte går sönder för att han är elak utanför att de busar! Jag tycker det är fjantigt att de ska tjura om en sådan sak, sånt hände så deal with it.

Hemma har vi alla våra hästar i samma hage (11 stycken), blandade åldrar. De busar och springer runt, täckerna går sönder så är det. De busar runt och det händer ofta att de små unghästarna busar så mycket och inte hinner stanna innan staketet, antingen drar de rakt igenom eller hoppar över. Men är man en riktig hästmänniska förstår man att allt kan hända. Vi kan inte styra det. Täckena lever ju inte för evigt direkt för den delen heller! Man får laga de bäst man kan, det är djur och de rullar sig och kan lika väl ta sönder täckerna då.

Jag tycker att det är fjantigt att säga att din häst är en bråkstacke, hästar är som de är och man kan inte ändra på deras beteende! De beter sig som de gör av en anledning. Jag tror att det kan vara så att din häst provar vad som går och inte. Och om de andra hästarna inte har sagt emot ordentligt så tror han att det är ok.
Och han kommer absolut inte bli bättre om han får gå själv, då har han ju ingen han kan busa med och gnaga på. Då kommer han få ännu mer energi. Jag anser att din häst är fullt normal, men har inte lärt sig helt hur han ska bete sig. Men det kommer. Har själv ett sto hemma som är likadan. Bara ta det som det är!

Alltså, en hästhållning där man tycker att det är ok att hästarna rusar igenom eller hoppar över staketen tycker jag låter helt förkastligt:crazy: det skulle jag aldrig utsätta mina hästar för.

Visst går täcken sönder men att en häst sliter sönder andra hästars täcken tycker jag inte är normalt alls.
Det blir en stor säkerhets risk både för hästen som sliter sönder och hästen som har det på sig och gör en häst så måste man omedelbart se till att ändra det som behövs.
Att hästar rullar sig och att täckena då går sönder eller blir slitna är en helt annan sak än att en annan häst sliter sönder dem.

På alla de år jag har pysslat med hästar har jag varit med om att ett täcke har blivit totaldemolerat, det var en häst som fastnade med ett spänne i en hink och sedan dess har jag inte haft hinkar i boxen utan har valt andra lösningar.
Hästen var fullkomligt panikslagen och det vill jag inte att någon häst ska behöva uppleva.

Jag har varit med om en häst som slet sönder andra hästars täcken och det var en häst som fick noll stimulans, fick 5 timmars utevistelse, massor av kraftfoder och mådde väldigt dåligt.
Han reds innan på elitnivå och var då en mycket trevlig häst, både för andra hästar och för människor men ryttaren tröttnade, hästen blev stående på samma höga kraftfodergiva och dog till sist av överbelastningsfång.

Visst kan man ändra på en hästs beteende, man tar bort det som stör och tillsätter det den behöver så att hästen får må bra.
Hennes häst är ju en bråkstake för att han inte mår bra så att han får gå själv är ingen lösning det håller jag med dej om.
Jag tror att han hade mått bättre i ett litet stall med en kompis som är lugn och trygg, alltså en äkta ledare.
Där allt är samma dag efter dag och inte ändras stup i kvarten.

Jag tar för givet att du inte menar allvar med detta. Fast det förvånar mig ju inte om det skulle vara så, eftersom det är som det är i mitt stall, alla bryr sig om sig egen häst. Jag vill att alla hästarna i stallet ska ha det bra, jag lider med de som inte har mat, med de som bara får röra på sig ett par gånger i veckan, med de som går ensamma...

Jag förstår Görel som skrev så, i ditt första inlägg så skriver du om vad du (inte) tycker om dina stallkompisar som inte vill ha sina hästar med din häst, lite förståelse för dem i huvudtaget samt att du då var i tron om att din häst var en bra flockledare.

Jag har ett sto som är bra flockledare, jag har även 2 hästar som inte är bra flockledare och när dessa går utan en bra flockledare är de små pestar som gärna jagar de andra hästarna.
Har man bara en häst så är det nog väldigt vanligt att man sätter den i första hand istället för att bry sig mer om andras.

vi har inte alla samma värderingar och ingen kan säja att ditt sätt är bättre än mitt sätt så länge hästarna mår bra.
Hos mig går alla hästar vanligtvis i flock så här års med rundbal i hagen. Just nu går flockledaren i annan hage då vi särar på henne och fjolårsfölet men till sommaren ska de gå ihop igen när årets föl har kommit. Då ska även Görels surtant få gå ihop med mina ston, för jag vet att mitt starka schyssta ledarsto ger Görels sto den tryggheten hon behöver för att finna sin plats i flocken utan att vara dum på de andra.

Nu avslutar jag den här tråden. Förhoppningsvis kommer han må gott av att gå på fri tillgång och tillsammans med en liten tjej. Jag håller tummarna och ser fram emot att kunna skaffa en till häst. Tack alla ni, som tänker häst!

Nu avslutar jag den här tråden. Förhoppningsvis kommer han må gott av att gå på fri tillgång och tillsammans med en liten tjej. Jag håller tummarna och ser fram emot att kunna skaffa en till häst. Tack alla ni, som tänker häst!

Jag hoppas verkligen att han kommer må bra av sitt nya sällskap:)

Självklart menar jag allvar!
En häst ska inte ha rätt att terorisera andras hästar bara för att den ska må bra på bekostnad av att de andra mår dåligt. Jag anser att hästar ska ha så mycket utevistelse med kompisar som möjligt, ihop med gärna fri tillgång på grovfoder. Men flocken måste givetvis passa ihop. Antingen har man så många hästar så att de bildar egna grupper i flocken eller så får man ta de som hästen fungerar bra ihop med. Jag vill inte ha några sönderbitna täcken och absolut ingen annan häst som jagar mitt dräktiga sto eller inte låter henne äta det hon behöver!

Det är bland annat ditt sto jag menar när jag pratar om goda ledare. Hon behöver bara vifta lite på ett öra så lyder de andra och är trygga med att den som leder dem är klok nog för att inte utsätta dem för något negativt.

Som exempel, när Cez släpptes på bete när hon var dräktig första gången kom jag till hagen dagen efter för att kolla. Ditt sto motade flocken till den delen av hagen där de inte syntes från där jag stod. När Cez istället går mot mig och visar ditt sto att jag hör dit så släpper ditt sto sin vaksamhet och återgår till att beta. Så beter sig en klok och trygg flockledare i mina ögon.

Alltså, en hästhållning där man tycker att det är ok att hästarna rusar igenom eller hoppar över staketen tycker jag låter helt förkastligt:crazy: det skulle jag aldrig utsätta mina hästar för.

Visst går täcken sönder men att en häst sliter sönder andra hästars täcken tycker jag inte är normalt alls.
Det blir en stor säkerhets risk både för hästen som sliter sönder och hästen som har det på sig och gör en häst så måste man omedelbart se till att ändra det som behövs.
Att hästar rullar sig och att täckena då går sönder eller blir slitna är en helt annan sak än att en annan häst sliter sönder dem.

På alla de år jag har pysslat med hästar har jag varit med om att ett täcke har blivit totaldemolerat, det var en häst som fastnade med ett spänne i en hink och sedan dess har jag inte haft hinkar i boxen utan har valt andra lösningar.
Hästen var fullkomligt panikslagen och det vill jag inte att någon häst ska behöva uppleva.

Jag har varit med om en häst som slet sönder andra hästars täcken och det var en häst som fick noll stimulans, fick 5 timmars utevistelse, massor av kraftfoder och mådde väldigt dåligt.
Han reds innan på elitnivå och var då en mycket trevlig häst, både för andra hästar och för människor men ryttaren tröttnade, hästen blev stående på samma höga kraftfodergiva och dog till sist av överbelastningsfång.

Visst kan man ändra på en hästs beteende, man tar bort det som stör och tillsätter det den behöver så att hästen får må bra.
Hennes häst är ju en bråkstake för att han inte mår bra så att han får gå själv är ingen lösning det håller jag med dej om.
Jag tror att han hade mått bättre i ett litet stall med en kompis som är lugn och trygg, alltså en äkta ledare.
Där allt är samma dag efter dag och inte ändras stup i kvarten.

Men ska jag då istället låta de gå själva då??? Hur kommer åringarna bli om de får gå själva tror du, utan någon mogenhäst som uppfostarar de? Då kommer de ju inte veta hur man ska umgås med andra hästar och kommer antingen bli bråkstakar eller vara rädda för att umgås med andra hästar för att de inte vet hur de ska bära sig åt.

Men täckerna kan ju gå sönder för att de busar, inte för att någon sliter sönder de!

Läskigt att höra det om hästen som dog. Var det verkligen de som hade tävlat den? För då borde de väl fattat att de måste säkna foderstaten!

Frågan är ju då, ska man ändra på hästarnas beteende? De beter ju sig som de gör av en anledning! Och man behöver väldigt mycker kunskap för att ens försäka sig på att ändra på hästens beteende. Annars kanske det blir värre! Men motion brukar ändra på hästar som är busiga i hagen. Och sänka foderstaten. Ja det idealiska är ju att den får gå med en bra ledar häst, men om denna inte finns i stallet då?

En sista fråga? Skulle du ändra på en tjurmärr med?

Men ska jag då istället låta de gå själva då??? Hur kommer åringarna bli om de får gå själva tror du, utan någon mogenhäst som uppfostarar de? Då kommer de ju inte veta hur man ska umgås med andra hästar och kommer antingen bli bråkstakar eller vara rädda för att umgås med andra hästar för att de inte vet hur de ska bära sig åt.

Men täckerna kan ju gå sönder för att de busar, inte för att någon sliter sönder de!

Läskigt att höra det om hästen som dog. Var det verkligen de som hade tävlat den? För då borde de väl fattat att de måste säkna foderstaten!

Frågan är ju då, ska man ändra på hästarnas beteende? De beter ju sig som de gör av en anledning! Och man behöver väldigt mycker kunskap för att ens försäka sig på att ändra på hästens beteende. Annars kanske det blir värre! Men motion brukar ändra på hästar som är busiga i hagen. Och sänka foderstaten. Ja det idealiska är ju att den får gå med en bra ledar häst, men om denna inte finns i stallet då?

En flock som drar genom staket och sliter sönder täcken anser inte jag är harmonisk. Våra ettårshingstar (som går på lösdrift med två äldre valacker) skulle aldrig komma på tanken att varken dra genom hagen eller äta på någon av de äldres täcken. Däremot skulle de säkert äta på varandras men jag ser ingen anledning till varför de skulle ha täcken.
Du kanske skulle dela din flock för att få bättre harmoni?

Till ts

Ibland jobbar sig en "icke-värdig" ledare upp till ledarposition i en flock eftersom det inte finns någon annan lämplig ledare utan någon måste ta rollen. Signifikativt för detta brukar vara att flocken är orolig och oharmonisk och det sker en del rätt oprovocerat våld.
I en sådan flock mår varken "ledaren" eller resten av flocken bra.

Bättre att skilja ur den från flocken och prova med en annan hagkamrat, alternativt sätta in en riktig ledare som kan sätta den "ovärdige" på plats och ge flocken den trygghet den behöver.

En flock som drar genom staket och sliter sönder täcken anser inte jag är harmonisk. Våra ettårshingstar (som går på lösdrift med två äldre valacker) skulle aldrig komma på tanken att varken dra genom hagen eller äta på någon av de äldres täcken. Däremot skulle de säkert äta på varandras men jag ser ingen anledning till varför de skulle ha täcken.
Du kanske skulle dela din flock för att få bättre harmoni?

Till ts

Ibland jobbar sig en "icke-värdig" ledare upp till ledarposition i en flock eftersom det inte finns någon annan lämplig ledare utan någon måste ta rollen. Signifikativt för detta brukar vara att flocken är orolig och oharmonisk och det sker en del rätt oprovocerat våld.
I en sådan flock mår varken "ledaren" eller resten av flocken bra.

Bättre att skilja ur den från flocken och prova med en annan hagkamrat, alternativt sätta in en riktig ledare som kan sätta den "ovärdige" på plats och ge flocken den trygghet den behöver.

Jag menar inte att hästarna springer igenom staketet ofta. Det har hänt, för att de inte hinner stanna eller glider när det är lite gäggigt, så att de får med sig staketet. Och självklart går de mindre inte på de stora, de vågar de inte!

I min flock har jag ett ledarsto som bara viftar till lite med örat, mer gör hon inte. Hon är inte tjurig och bryr sig om de andra. Alla kan stå och äta i samma hög. Ingen schasas bort när de äter. De kliar på varndra och kelar. De har gått ihop nästan hela sina liv.
Det kallar jag en harmonisk flock. Sedan få ni tycka vad ni vill!!

Nej inte låta dem gå själva men ha sådana staket att de ser dem och har respekt för dem och att de har så stort urtymme att de kan leka och busa ändå.
Staket ska vara så att hästarna väljer att inte gå nära dem, hästar som hänger på trådar för att äta utanför, som springer igenom eller hoppar över är ju farligt.
De kan fastna i trådarna och bli påkörda om/när de kommer ut och risken finns att människor också stryker med, att krocka med en häst är som att krocka med en älg.

Ja det var fruktansvärt med den hästen:( det var dottern som red och hon tröttnade eftersom hennes mamma alltid skulle vara med och tjata om allt.
De kunde inget om foder någon av dem utan det var fodret med häftigaste namnet och snyggaste säckarna som deras häst "behövde" i deras ögon.
Tidigare när dottern red så lyssnade de mer på hästen, blev han konstig så bytte de foder och som många andra så hade de väl en enorm tur i många år.
De lyssnade också mer på stallpersonalen när hon tävlade och bad om hjälp med foderstaten när han tävlades just för att de ju förstod att skulle han klara att prestera så behövde han ju rätt mat.

Men sedan hittade mamman ett svindyrt muslifoder i snygga säckar och det skulle ju deras häst givetvis ha så mycket som det stod på säcken (vilket innebar ca 8 kg kraftfoder) och till detta 40 kg torrt ensilage med bra värden och några kg havre för det tyckte han ju var gott.
(han hade klarat sig bra på 20 kg och då hade han inte behövt några tillskott mer än selen)
Mamman vägrade inse att dottern inte tänkte rida mer utan trodde att hon skulle börja igen "i morgon" så det var ju onödigt att ändra fodret då.
Fast det var flera år sedan dottern ens var i stallet så trodde hon att, jo, i morgon...

Hästen skulle ju också ha de senaste täckena och ju varmare täcken desto bättre (läs häftigare).
Han hade två tjocka innetäcke inomhus och över det ett 400 grams utetäcke med hals när han var ute vid 5 + grader, när det blev kallare var det ännu fler och tjockare täcken och magplatta.
Hästen var blöt av svett men det spelade ingen roll vad någon sa för hon visste bäst:(

Han blev bara fetare och fetare, hovslagaren sa till, veterinären som vaccinerade sa till, alla sa till men hon valde att inte lyssna och det blev hästens död.

För att kunna ändra en hästs beteende så måste man veta vad felet är, det tar man reda på genom att sitta och studera hästen i timmar många dagar medans den går i hagen men även när den är uppstallad.
Sedan tar man bort det man tror stör och iaktar hästen igen, förändringar kommer sällan över en natt utan det tar ett tag, för vissa en vecka och för andra ett halvår.
Hjälper inte det man trodde så tar man nästa sak men har man studerat dem ordentligt och tillräckligt länge och har grundläggande hästkunskap så ser man ofta ganska snabbt vad felet är.

Nej tyvärr finns det inte bra ledarhästar i alla stall och det är då människan får styra upp.
Hästar tyr sig till en naturlig ledare för de vill ha den tryggheten.
Våra hästar följer mej utan problem, grimskaften är mer symbolik än till nytta och det anser jag är det naturliga.
Man ska inte behöva ta till en massa grejer för att få hästen att följa eller lyssna eller respektera.
När människan är i närheten så ska hästarna veta att då busar man inte för människor är ömtåliga, man snor inte maten heller utan håller sig på sin kant tills maten är serverad.
Sedan är ju inte alla människor naturliga ledare heller och då har man problem.

Självklart kan man ändra på en tjurmärr, det är ju en häst det med och en häst som mår dåligt ska man givetvis hjälpa.
Väldigt många fölston som är tjuriga har brist på magnesium så ett fodertillskott kan vara enda ändringen som behövs ibland.
Det är ingen skillnad på kön, det är varken svårare eller lättare att ändra beteenden beroende på kön och det kan vara exakt samma sak som är fel eller helt olika.

Nej inte låta dem gå själva men ha sådana staket att de ser dem och har respekt för dem och att de har så stort urtymme att de kan leka och busa ändå.
Staket ska vara så att hästarna väljer att inte gå nära dem, hästar som hänger på trådar för att äta utanför, som springer igenom eller hoppar över är ju farligt.
De kan fastna i trådarna och bli påkörda om/när de kommer ut och risken finns att människor också stryker med, att krocka med en häst är som att krocka med en älg.

Ja det var fruktansvärt med den hästen:( det var dottern som red och hon tröttnade eftersom hennes mamma alltid skulle vara med och tjata om allt.
De kunde inget om foder någon av dem utan det var fodret med häftigaste namnet och snyggaste säckarna som deras häst "behövde" i deras ögon.
Tidigare när dottern red så lyssnade de mer på hästen, blev han konstig så bytte de foder och som många andra så hade de väl en enorm tur i många år.
De lyssnade också mer på stallpersonalen när hon tävlade och bad om hjälp med foderstaten när han tävlades just för att de ju förstod att skulle han klara att prestera så behövde han ju rätt mat.

Men sedan hittade mamman ett svindyrt muslifoder i snygga säckar och det skulle ju deras häst givetvis ha så mycket som det stod på säcken (vilket innebar ca 8 kg kraftfoder) och till detta 40 kg torrt ensilage med bra värden och några kg havre för det tyckte han ju var gott.
(han hade klarat sig bra på 20 kg och då hade han inte behövt några tillskott mer än selen)
Mamman vägrade inse att dottern inte tänkte rida mer utan trodde att hon skulle börja igen "i morgon" så det var ju onödigt att ändra fodret då.
Fast det var flera år sedan dottern ens var i stallet så trodde hon att, jo, i morgon...

Hästen skulle ju också ha de senaste täckena och ju varmare täcken desto bättre (läs häftigare).
Han hade två tjocka innetäcke inomhus och över det ett 400 grams utetäcke med hals när han var ute vid 5 + grader, när det blev kallare var det ännu fler och tjockare täcken och magplatta.
Hästen var blöt av svett men det spelade ingen roll vad någon sa för hon visste bäst:(

Han blev bara fetare och fetare, hovslagaren sa till, veterinären som vaccinerade sa till, alla sa till men hon valde att inte lyssna och det blev hästens död.

För att kunna ändra en hästs beteende så måste man veta vad felet är, det tar man reda på genom att sitta och studera hästen i timmar många dagar medans den går i hagen men även när den är uppstallad.
Sedan tar man bort det man tror stör och iaktar hästen igen, förändringar kommer sällan över en natt utan det tar ett tag, för vissa en vecka och för andra ett halvår.
Hjälper inte det man trodde så tar man nästa sak men har man studerat dem ordentligt och tillräckligt länge och har grundläggande hästkunskap så ser man ofta ganska snabbt vad felet är.

Nej tyvärr finns det inte bra ledarhästar i alla stall och det är då människan får styra upp.
Hästar tyr sig till en naturlig ledare för de vill ha den tryggheten.
Våra hästar följer mej utan problem, grimskaften är mer symbolik än till nytta och det anser jag är det naturliga.
Man ska inte behöva ta till en massa grejer för att få hästen att följa eller lyssna eller respektera.
När människan är i närheten så ska hästarna veta att då busar man inte för människor är ömtåliga, man snor inte maten heller utan håller sig på sin kant tills maten är serverad.
Sedan är ju inte alla människor naturliga ledare heller och då har man problem.

Självklart kan man ändra på en tjurmärr, det är ju en häst det med och en häst som mår dåligt ska man givetvis hjälpa.
Väldigt många fölston som är tjuriga har brist på magnesium så ett fodertillskott kan vara enda ändringen som behövs ibland.
Det är ingen skillnad på kön, det är varken svårare eller lättare att ändra beteenden beroende på kön och det kan vara exakt samma sak som är fel eller helt olika.

Hästarna går i en stor hage, eftersom att det är 11 stycken. Den är väl tilltagen! Håller med om att det inte är bra att de hoppar över staketet! Men det är i en sväng i hagen som det har hänt två eller tre gånger att de har kommit för fort och inte hunnit stanna eller veja. Men har gjort en stor sluss där så de kommer ingenstans.

Usch det är hemskt när man inte kan inse att man måste dra ner på foder m.m. Så himla tråkigt att den hästen skulle behöva sätta till sitt liv för deras dumhet! Jag känner igen detta precis. En granne en bit bort har en dotter och hon har flera hästar, de har fått tre hästar utdömda på ett år pga dåligt foder, för mycket foder och fel motion! De har fått fång, halta, ont i ryggen, och fel med luftstrupen.

Det är ju mycket vanligt att folk köper "fin" och dyr utrustning för att de tycker det är snyggt. Även om det blir helt fel för hästen, det är så tråkigt att hästarna ska bli lidandes för att människan vill ha den sadeln eller det bettet!

Håller med om det med hästens beteende. Men det kan ju bli läskigt om det är någon som tro sig kunna men inte kan. Men annars håller jag med helt!

Håller ochså med om det du skriver om ledarrollen! Hästarna ska lyda under människan och aldrig få veta hur starka de igentligen är! Men sedan har jag en häst i stallet som faktiskt inte respekterar människan så mycket(mig men inte många andra), och han är ett ånglok. För att synas i hans värld måste man peta till han lite ibland. Han har svårt att acceptera att han ska lyda. Han bryr sig helt enkelt inte, han har mycket kvar att lära(bara trå år). Men han är svår att lära något vettigt på marken. Och han är extrem skarp. Veterinären tyckte att vi skulle ta bort honom för att han var för skarp. Men jag kan inte förstå hur man kan säga så till en hästägare?

Men det blir ju lite annorlunda att ändra på en skarp märr. Men jag håller med till viss del kan man ändra på de. Hon har blivit bättre! Magnesium har vi provat, vi fick det "ordinerat" av en veterinär. Men det blev inte mycket skillnad. Vad skulle du göra annars med en extrem skrap märr? Hon är inte skarp för att hon är rädd. För det finns inget som hon är rädd för. Hon har aldrig blivit rädd för något. Mig är hon mycket mycket snäll mot. Har iof arbetat med henne i över 10 år nu(har fött upp henne). Och jag brukar arbeta mycket med henne i mitt ridhus, gå över presseningar, ligga, sitta, buga m.m. Men resten av min familj och mina kompisar är hon inte snäll mot. Eller snarare knappt ingen annan. Kan det bero på att hon är en enmans häst?

Håller ochså med om det du skriver om ledarrollen! Hästarna ska lyda under människan och aldrig få veta hur starka de igentligen är! Men sedan har jag en häst i stallet som faktiskt inte respekterar människan så mycket(mig men inte många andra), och han är ett ånglok. För att synas i hans värld måste man peta till han lite ibland. Han har svårt att acceptera att han ska lyda. Han bryr sig helt enkelt inte, han har mycket kvar att lära(bara trå år). Men han är svår att lära något vettigt på marken. Och han är extrem skarp. Veterinären tyckte att vi skulle ta bort honom för att han var för skarp. Men jag kan inte förstå hur man kan säga så till en hästägare?

Men det blir ju lite annorlunda att ändra på en skarp märr. Men jag håller med till viss del kan man ändra på de. Hon har blivit bättre! Magnesium har vi provat, vi fick det "ordinerat" av en veterinär. Men det blev inte mycket skillnad. Vad skulle du göra annars med en extrem skrap märr? Hon är inte skarp för att hon är rädd. För det finns inget som hon är rädd för. Hon har aldrig blivit rädd för något. Mig är hon mycket mycket snäll mot. Har iof arbetat med henne i över 10 år nu(har fött upp henne). Och jag brukar arbeta mycket med henne i mitt ridhus, gå över presseningar, ligga, sitta, buga m.m. Men resten av min familj och mina kompisar är hon inte snäll mot. Eller snarare knappt ingen annan. Kan det bero på att hon är en enmans häst?

Du missförstod mej helt ang. ledarrollen, jag vill inte att mina hästar ska lyda, jag vill att de ska vilja vara med mej av fri vilja.
Jag vill att vi ska arbeta mot samma mål inte att de ska lyda mej för att jag vill det.

Varför tycker du att det blir annorlunda med ett sto?
Jag har aldrig märkt någon skillnad, det enda är väl isåfall att en valack inte gör så mycket väsen av sig som en hingst men annars spelar inte könet någon roll.

I ditt sto´s fall så skulle jag sluta kräva att hon ska lyda och göra konster och istället bett henne samarbeta med mej och börja lita på henne.

Visst finns det mängder av enmans hästar, jag har en själv.
Mitt sto är supersnäll men är det någon som försöker tvinga henne till något eller om någon kommer och grejar med henne som hon inte anser är värdig så bryr hon sig inte om att samarbeta.
För att samarbeta kräver hon respekt och får hon inte det, så tja, då struntar hon i vad människan vill.
Jag är precis likadan så jag förstår henne precis och anser inte att hon är någon problemhäst av något slag för det.

Vår valack tycker inte heller att det är särskilt kul när någon anser att han bara ska lyda, han vill också ha respekt och får han det så gör han allt för sin människa.
Att försöka tvinga och därmed utmana en häst är bara dumt och farligt, det är ingen harmoni i ett förhållande där en ska bestämma och den andre lyda.
Harmoni uppstår där man jobbar mot samma mål och har det trevligt ihop.

Du missförstod mej helt ang. ledarrollen, jag vill inte att mina hästar ska lyda, jag vill att de ska vilja vara med mej av fri vilja.
Jag vill att vi ska arbeta mot samma mål inte att de ska lyda mej för att jag vill det.

Jag har aldrig märkt någon skillnad, det enda är väl isåfall att en valack inte gör så mycket väsen av sig som en hingst men annars spelar inte könet någon roll.

I ditt sto´s fall så skulle jag sluta kräva att hon ska lyda och göra konster och istället bett henne samarbeta med mej och börja lita på henne.

Mitt sto är supersnäll men är det någon som försöker tvinga henne till något eller om någon kommer och grejar med henne som hon inte anser är värdig så bryr hon sig inte om att samarbeta.
För att samarbeta kräver hon respekt och får hon inte det, så tja, då struntar hon i vad människan vill.
Jag är precis likadan så jag förstår henne precis och anser inte att hon är någon problemhäst av något slag för det.

Vår valack tycker inte heller att det är särskilt kul när någon anser att han bara ska lyda, han vill också ha respekt och får han det så gör han allt för sin människa.
Att försöka tvinga och därmed utmana en häst är bara dumt och farligt, det är ingen harmoni i ett förhållande där en ska bestämma och den andre lyda.

Vill du inte att hästarna ska lyda dig alls? I en flock lyder ju lågrangade hästar ledaren.

Jag har bara haft ston som har varit annorlunda. Det är därför jag tycker om de så mycket. Lite mer temperament.

Jag kräver inte att mitt sto ska göra något. Och jag tvingar inte henne till att göra några konster. Vi samarbetar bra och respekterar varandra därför kan vi göra våra konster o.s.v. Hon tycker att det är spännande att lära sig nya saker. Hon samarbetar alltid med mig och vi har alltid haft respekt för varandra. Men det är andra människor som hon absolut inte "tål" eller vad man ska säga. Jag litar till tusen på henne och hon på mig. Dessutom har hon blivit bättre sedan vi har börjat träna lite olika saker vid hand och hon är inte lika skarp mot andra längre heller. Så det måste betyda att hon tycker att det är kul och trivs med sitt liv!

Jag har ALDRIG tvingat mina hästar till något. Man får samarbeta och nå målen tillsammans. Allt går om man ger det tid! Och jag har aldrig utmanat de heller!

Måste bara fråga. Vad har du för mål med dina hästar?

Kastar mig in igen! LadySassa, vi har nog rätt lika syn på hästhållning och jag tror att det är lätt att missförstå varandra, speciellt när man bara "skriver av sig". Jag tror att folk feltolkar så mycket, t ex ordet "lyda". Jag uppfattar det, när du skriver, mer som att de följer dig och gör vad du ber om, utan tvång. Men många som håller sig till, jag vet inte riktigt vad jag ska kalla det? traditionell hästsyn, ridskolehästsyn? tycker att vi håller på med hokus pokus och flowerpower-metoder (jag har fått höra båda delarna), de ser inte att en övning som leder till att hästen lägger sig ner är en otroligt dominant övning och hästen litar på dig totalt. Fixar man det har man kommit långt! Sen slänger de in lite nh-övningar ibland, för det är ju så modernt, gärna i samband med att de behöver lasta. Jag försöker leva i det här, både i stallet och utanför och jag har blivit mycket mer harmonisk själv, för att inte tala om min lilla buse.

Till mitt tidigare problem, det är lugnt och skönt i hagen, min bestämmer över de andra, som söker sig till honom, idag drack de till och med samtidigt. Så jag är inte ett dugg orolig över att han skulle vara en "bullie". Tråkigt nog så skiter de andra i att hästarna trivs tillsammans så jag hoppas att det funkar med lilla tjejen.
I förra stallet vi stod, var det en massa bus i hagen, de lärde varann att slita i grimmor och täcken, de racade runt och var riktigt nära trådarna ibland, men klarade det tack och lov. Jag tycker att det är helt naturligt beteende och att laga täcken känns inte som något stort aber.

Haha, hästar beter ju sig som de gör av en anledning

:bow: Håller med dig. Klart de beter sig som de gör av en anledning. Hästar har inte förmågan att tänka att de "ska bråka" för sakens skull. (vilket inte alla här verkar förstå)
En trygg ledare är vad såna hästar behöver.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 220
Senast: Juli0a
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 237
Senast: Blyger
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 900
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar