Sommarmammornas fortsättningstråd!

Sv: Sommarmammornas fortsättningstråd!

Vår kille vägrade också ersättning. Tog det 3-4 gånger totalt från födseln tills han var ca 4,5 månad (för jag skulle var borta ett par h, och det gick toppen) och BVC tyckte att han skulle få det 1 gång/dag för kurvan planade av, men se det gick INTE. Han bara skrek som en stucken gris, usch vad elaka vi kände oss :( Vi provade olika sorters flaskor osv osv, men icke. Så vi lade ner det och provade med gröt istället som gick bättre. Ville inte att han skulle förknippa flaskan med obehag hela tiden.

Nu när han äter mer mat (gröt morgon och kväll samt lunch och mellanmål förutom amning 2-3 gånger per dygn) så får han vatten i flaska till måltiderna och flaskirritationen har vänt. Nu älskar han sin vattenflaska :bump:

Koltinna: Jag återkommer strax med mitt recept! :)

Tillit: Har ni provat att ha i lite frukt i gröten? Det tipsade min BVC-dam om när aptiten började tryta och nyhetens behag för gröten var över hos vår kille (trots att vi då inte börjat med "vanliga" smakisar ännu). Så vi började blanda den med kokt och mixat päron/äpple eller katrinplommon. Det gjorde susen och var mycket uppskattat! Vi hade mild havregröt (utan smak) - jag gissar att ni har detsamma?

Senast ändrad:

Vår kille vägrade också ersättning. Tog det 3-4 gånger totalt från födseln tills han var ca 4,5 månad (för jag skulle var borta ett par h, och det gick toppen) och BVC tyckte att han skulle få det 1 gång/dag för kurvan planade av, men se det gick INTE. Han bara skrek som en stucken gris, usch vad elaka vi kände oss :( Vi provade olika sorters flaskor osv osv, men icke. Så vi lade ner det och provade med gröt istället som gick bättre. Ville inte att han skulle förknippa flaskan med obehag hela tiden.

Nu när han äter mer mat (gröt morgon och kväll samt lunch och mellanmål förutom amning 2-3 gånger per dygn) så får han vatten i flaska till måltiderna och flaskirritationen har vänt. Nu älskar han sin vattenflaska :bump:

Koltinna: Jag återkommer strax med mitt recept! :)

Tillit: Har ni provat att ha i lite frukt i gröten? Det tipsade min BVC-dam om när aptiten började tryta och nyhetens behag för gröten var över hos vår kille (trots att vi då inte börjat med "vanliga" smakisar ännu). Så vi började blanda den med kokt och mixat päron/äpple eller katrinplommon. Det gjorde susen och var mycket uppskattat! Vi hade mild havregröt (utan smak) - jag gissar att ni har detsamma?

Jag testade faktiskt just det, päronpuré i gröten, både imorse och igår - lika fula miner för det, kniper ihop munnen och vänder sig bort :(

Vi började med att ge banangröt, men när den slutade fungera så bytte vi till en utan smak, en ekologisk variant av hirsgröt. Men den verkar om möjligt ännu värre och äckligare! Det var också den jag hade päronpurén i.

Jag vill ju att det ska vara trevligt och kul med mat, nu slutar varje försök till måltid med tårar och gnäll.
Vad sjutton ska man göra??

Det går bättre för oss. Losec kuren är avslutad sen i torsdags och jag har ätit mjölkprodukter sen i torsdags. Det som har gjort susen är minfom dropparna. Nu gnäller han när han har ätit men i samband med att han vill prutta eller bajsa.

Tack så mycket =)
vi var på danderyds sjukhus i 8 v, 3v på intensiven och 5 i samvård.

Minamigo: vilken ersättning ger du? Felix ratade semper men gillar NAN.
nu ska jag till min syster i tyresö och baka julbak och shoppa juleklappar =) ha de

Skönt att höra att det går bättre Gnarpis! :)

Och på tal om bättre..Igårkväll åt lilleman jättebra av morot/potatispuré, och imorse åt han upp hela den lilla portion banangröt jag lagat :banana:

Det som var annorlunda mot tidigare dessa två gånger var dels att han inte var nyammad, utan hungrig :d och så hade han fått en ny fin röd matstol som han satt i :)

/Lyckliga mamman här!

Och på tal om bättre..Igårkväll åt lilleman jättebra av morot/potatispuré, och imorse åt han upp hela den lilla portion banangröt jag lagat :banana:

Det som var annorlunda mot tidigare dessa två gånger var dels att han inte var nyammad, utan hungrig :d och så hade han fått en ny fin röd matstol som han satt i :)

/Lyckliga mamman här!

Du ser, det är ju toppen!
Jobbigt att man hela tiden måste prova sig fram! Jag längtar tills dom kan prata med oss :)

Du ser, det är ju toppen!
Jobbigt att man hela tiden måste prova sig fram! Jag längtar tills dom kan prata med oss :)

Ja du det ser jag också fram emot, tänk när man kan prata om allt man ser och upplever, ska bli så kul så kul :love:

Ibland är de lustiga, ungarna. Vi har kommit på att vår lillkille vill ha sin mat kall, eller möjligen rumstempererad. Han äter som en häst nu när han slipper varm mat. Det är ju himla smidigt när man är ute med honom, bara att öppna burken och servera direkt. Tyvärr blir det lite struligare med gröten då. Just nu äter han Sempers burkgröt, bara. Jaja, han har lång tid på sig att lära sig äta varm mat. Just nu är det viktigare att han får i sig någon mat och får öva på olika smaker och strukturer!

Hur mycket "pratar" er små?
Enya skriker som en galning och babblar nästan hela tiden :)

Det gör Ludwig också. Han har haft en lite tystare period sista veckorna, men nu är han igång igen. Det är så härligt att lyssna när de berättar om sin dag :D

Min skrutt pratar hela tiden, tror han gillar att höra sig själv. Brås på mor sin :angel:

Han har lyckats vända sig från rygg till mage ett par ggr nu och han blir så nöjd, men väldigt frustrerad när han inte kommer över på rygg igen. Det dåliga tålamodet kommer nog också från mig :o

knapplån.

Nu är ni dåliga på att uppdatera tycker jag :)

Igår hade vi namngivning för Enya och hon var lagom nöjd med allt folk (35 st) och började tykännas som bara den! Hom fick massa fina presenter och det var allmänt trevligt.

Ni mammor som rider, har ni kommit upp i sadeln efter förlossningen? Har ni egna hästar? Eller är det bara barnen som gäller nu?

Själv har jag bara ridit 1 gång när Enya var 2 månader. Red då hos min faster som jag brukade göra, men jag har svårt att lämna bort Enya, så jag väntar tills jag känner mig redo innan jag börjar igen!

Igår åt sonen gröt för första gången :) det var jätteskoj och han tyckte det var smarrigt :d
Han blir 4 månader imorgon!
I lördags var hans farmor och farfar barnvakt på kvällen när vi var ute och åt julbord. Det gick ganska bra men han var väldigt trött igår (dagen efter :p) han hade haft en ganska tuff vecka. Vi har varit stockholm runt och hälsat på folk hela veckan.
Idag tar vi det lugnt (som igår) och återhämtar oss lite.

Oj förlåt, tiden räcker inte till för allt man vill göra tycker jag, eller vad säger ni? :p
Känner igen det där med att det är svårt att lämna, Emil har varit hos Mormor några gånger så har vi gått på bio, men det var när han var ett par månader och sov mest hela tiden - nu tycker jag det är jättejobbigt att lämna honom!
Men men, det går säkert i perioder :)

Härhemma går det bra - Emil lärde sig igår att säga "bbbvvuuu" och samtidigt blåsa bubblor nästan med dreggel :D Han är så söt, så vaken och med hela tiden nu, skrattar och pratar massor :love:
ÄLSKAR hundarna, och Mormors katt också - det gillar vi, en liten djurälskare!

Äter gröt till morgonen och kvällen, och grönsakspuré till lunch. Det går upp och ner, igår åt han upp nästan en hel burk med morot/potatispuré, men på morgonen åt han högst en eller två teskedar gröt. Så det varierar verkligen!

Inatt sov han väldigt bra, somnade strax före 21 och åt sen första gången strax innan 5! Då hade jag varit upp och pumpat lite vid 4, hade två stenhårda BOMBER till bröst :eek: och så hade jag fått stoppa in nappen lite då och då under natten. Men ändå :banana: Min duktiga kille!

Ja...en liten uppdatering från oss då :)

Gnarpis:
Kul med gröten, det är roligt med mat eller hur? Vad ger ni för sort förresten?

Gnarpis: Vad roligt! Jag står också i valet och kvalet om jag ska börja ge nu, men tror jag väntar några veckor till.

Tillit: Ja visst går tiden snabbt! Roligt att han gillar djuren, Enya är så totalt ointresserad av våra katter. Men grann hästen var hon lite nyfiken på :)
Och vad skönt med en sån super natt :) Enya är inne i en period då hon vaknar jätte ledsen upp mot 6-8 ggr per natt och ska tutta, nappen duger inte. Då blir man lätt lite sleten. Så nu har jag också börjat sova middag :)

knapplån.
Ni mammor som rider, har ni kommit upp i sadeln efter förlossningen? Har ni egna hästar? Eller är det bara barnen som gäller nu?

Själv har jag bara ridit 1 gång när Enya var 2 månader. Red då hos min faster som jag brukade göra, men jag har svårt att lämna bort Enya, så jag väntar tills jag känner mig redo innan jag börjar igen!

Jag har 3 hästar, varav 1 ridhäst, som jag arbetar ca 5 dagar i veckan. En riktig hjärtehäst, men ingen enkel sådan, utan mår som bäst med 6-7 dagar i veckan, men 5 får vara good enough just nu helt enkelt, och hon verkar hålla energin på rimliga nivåer ännu sålänge och är nöjd med livet :)

Jag har ridit så smått sen lillen var 5 veckor, trots en svår förlossning, och det har fungerat kanonbra. Det gjorde att jag snabbt kom in i att lämna honom till mormor/gudmor (oftast sambon dock, men när han jobbade) någon timme. De var med i stallet (gudmor bor där) så jag matade honom innan jag red iväg och var borta max 1h, oftast sov han.

Nu när de flesta jobbar igen (då var det ju sommar) så tajmar jag ridningen med lillens sovperiod ca 3 dagar i veckan och rider på kvällen när sambon kommit hem de andra två. Jag har förmånen att ha ett barn som sover 2h i sträck 1 gång om dagen, så då brukar han sova i vagnen utanför ridbanan (det är alltid någon på gården och har lite uppsikt på oss).

Jag ska försöka komma igång och tävla lite igen, för ev. skall ridhästen säljas sen när jag börjar jobba igen och kommer att få svårt att ge henne den tid hon behöver, och då behöver hon meriteras lite mer igen.

:)

Tillit: Vad duktig han är på att äta nu! :bump:

Tillit: Vad duktig han är på att äta nu! :bump:

Ja eller hur, tycker jag med :D *Stolt mamma*

Ååååh vad avis jag blir på dig, jag vill också riiiidaaaa!!!!!

Har ingen häst i nuläget, rider inte heller...har tyvärr varken tiden eller pengarna som krävs för att ha häst, och för en som är uppväxt med egna hästar hemma på gården är det rena rama tortyren kan jag tala om :(
Jag hoppas att jag snart har möjlighet att ha häst igen, men det är lättare sagt än gjort att passa in det när man är mammaledig och sparar till husköp :bump:

Lite uppdateringar om Oscar - Numera går han på förskolan på heltid då jag börjat arbeta och det fungerar jättebra. Direkt vi kommer dit sticker han iväg och börjar leka med bilar och struntar i mig, dock blir han jätteglad när han hämtas på eftermiddagen.

Badrummet är fortfarande favorit-lekplatsen - Härom dagen hade han varit inne och röjt - Alla kläder som fanns där inne, alla byxblöjor samt toarullar hade han lagt i badkaret - Tvättmaskinen var dessutom på! Samt att han hade slitit loss toalocket och slängt nagelborsten i toaletten.

Han vill ännu inte stå/gå själv - Fast han kan stå själv om man släpper honom, men när han märker att han står själv sätter han sig direkt.

Pratar gör han massor - Det han kan säga tydligt är mamma, pappa, titta, mjau och sssss (Ormen säger så)

Sover bra har han gjort sedan han var 6 mån - Lägger sig kl 19.00 och vaknar sedan vid midnatt och runt 04-tiden. Dricker då en skvätt välling och somnar sedan om direkt så det har varit jätteskönt.

//Linda

Jag började rida när Ludwig var på dagen 3 v, trots kejsarsnitt. Rekommendationen var 3 mån, men vem kan hålla sig så länge? :p
Har dock sålt hästen nu, hon åkte i lördags. Inte roligt alls, men nödvändigt :cry:

Idag har vi vart hos fotografen. Det första han frågade var om Ludwig kan sitta själv än, och vi sa att "nej tyvärr, inte mer än ett par sek". Så vi pallade upp han lite så att det ändå skulle bli fina kort, och vad gör då ungen? Jo, han sitter själv. I flera minuter :eek: Han satt hur stadigt som helst i säkert 10 min innan han började tröttna. Väldigt förvånade, men stolta, föräldrar kan jag säga :D

Vilken duktig kille!! Jag lovar att han väntat med sin nya färdighet och planerat noga för att få till ett perfekt tillfälle att avslöja att tadaaaaam, titta vad jaaaag kaaan :D

Liknande trådar

• Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 526
Senast: Gunnar
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 412
Senast: Migo
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 616
Senast: TinyWiny
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
26 371
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar