Sommarmammornas fortsättningstråd!

Sv: Sommarmammornas fortsättningstråd!

(vi har varit utomlands en sväng - det gick kanonbra med flyg och allt! Lillen tyckte det var superspännande! :bump: )

Vad skönt att det gick bra. Vi hade tänkt åka utomlands till våren när lillan är typ 8 månader. Det ska bli spännande

Ja det var jätteskönt! Man är ju lite nervös innan trots allt... Det enda var att han kaskadkräktes, verkligen massor, precis innan start på väg dit :crazy: Vi hade ombyte med till honom men inte till mig, så jag luktade "gott" hela vägen :p

Men men, som småbarnsförälder är man väl förlåten för det mesta ;)

Annars gick det super, han drack vatten ur flaska vid start båda gångerna, vid landningarna sov han. Han fick Iliadin (nässpray för spädisar) innan vi boardade båda gångerna för säkerhets skull, för han hade varit lite snorig. Fungerade toppen! :bump:

Enya är ju 15 veckor nu och har börjat att göra en massa nya saker.
Veckan började med att hon lärde sig att sitta med händerna som stöd, bara ett par sekunder och väldigt jinglig och ostadig, men hon satt :)
Hon har också lärt sig att dra sig upp från halvsittande till sittande i soffan om hon får hålla i våra fingrar.
Sen så låg hon under babygymmet och vände sig till mage flera gånger, innan har hon bara kommit så långt som att vända sig till sidan.
Och igår så skrattade hon för första gången. Hon har alltid vart glad och låtit typ: - hheee, Men igår när hon såg sin kusin så lät hon: he he he. Så himla sött det lät! Åhh jag älskar min tjej, hon gör mig så lycklig :love:

Det låter som att det händer massor, vad duktig hon är som redan sitter!! :)

Vår lille har rullat hit och dit och försökt sig på att krypa under en längre tid, men sitta är klart överskattat tycker han, i alla fall själv...och han är ju mycket äldre än din tjej :) Favoriten här just nu är att stå och hålla i våra händer.

Ja det händer massor nu!
Jag tycker den här åldern är jätterolig :laugh:

Jag blev inspirerad av dig så sonen har suttit i sin stol vid matbordet ett par ggr oxå. Jag längtar tills han kan äta där och kan kladda ner hela köket :p

Jo oh vad mycket som pågår just nu, helt otroligt egentligen om man tänker efter. :)
Igår låg vi på sängen och pratade Emil och jag, och plötsligt kom han på att han ville ha en leksak som låg en bit bort.
Min reaktion var ju att ge honom den eftersom att han inte själv kunde nå, men så hejdade jag mig bara för att se vad han skulle göra då.
Jo, tror ni inte att lilla underbara killen helt utan problem vänder sig om på magen!
Nåväl, han nådde den inte ändå, så då sätter han igång att dra in benen under magen och skjuta upp rumpan i vädret - nästan som att krypa alltså!
Lite diskret la jag mitt ben så han fick stöd och kunde trycka sig fram - tror ni han var stolt eller när han fick tag på sin leksak :banana:

Man blir ju själv så stolt så det är inte klokt, älskade lilla killen :love:

Vi var till BVC igår också, och Emil hade bara gått upp ca 200 g sen en månad! Och växt en ynka cm...så hon tyckte det var bra att vi börjat med mat, han har tydligen ett stort energibehov eftersom han är så aktiv och vaken!
Tror nästan han fattade att han behöver äta mer, för sen igår äter han med 1-2 timmars mellanrum - på senaste har det ju varit 3-4 timmar mellan! :p
Sen fick han lite gröt imorse för första gången, verkade helt klart ganska gott :d
Sen ska han få lite puré till middag!

Kul att det gått så bra för er Embe, får man fråga var ni var? :) Och grattis eller vad man nu ska säga till problemfri tand..ning (?):idea:

Gnarpis: Vad skönt att miniformen fungerar! :)

Ja jag tror att minifomen var en hit! Nu skriker han bara 2 ggr av 6 istället för 5 ggr av 6, men han bajsar mycket bättre vilket gör att han verkar må bättre.
Herregud, man är en riktigt knäpp morsa som har blivit besatt av ungens bajs :p

Åh vad kul att börja med mat, vi vill också :banana: men tänkte vänta tills jag kan börja med mjölkprodukter igen. Ska till barnläkaren imorgon åh då kanske vi får ett ok till det!

Vi var i Tyskland! Så det var "bara" 2,5 h flygresa - alldeles perfekt :)

Idag har lillungen fått en tand till och den tandningen ;) var inte riktigt lika okomplicerad utan han har varit ganska gnällig. Dock fick han svininfluensavaccin idag också, så det gör säkert sitt till också. Hoppas på en muntrare dag imorgon!

Vår lille gick upp lite dåligt i vikt runt 4,5månader. Visst är väl Emil ungefär så gammal? Vår började vara väldigt aktiv då så vi började med lite gröt på inrådan av BVC i o m att vikten stod ganska stilla. Dock hann vi aldrig upp i sådana mängder att det var av någon betydelse innan kurvan vänt ordentligt uppåt igen, men då fortsatte vi eftersom vi redan börjat.

Han är väldigt förtjust i mat, nästan för förtjust ;) i o m att han inte vill amma längre mer än 1 gång på natten och ½ gång på morgonen så bortplockandet av amningstillfällena har gått mycket fortare än brukligt - men han skall ju inte amma resten av livet utan äta vanlig mat så det är ju egentligen positivt... :) och vad gör man när ungen vägrar amma ;)

Vår BVC-sköterska sa idag när vi pratade om mat på 6-månaderskontrollen (lite försenad..) att hon tycker jag skall/kan sluta helt snart i o m att han äter så bra, för det kan tydligen bli svårare att vänja honom av med de sista målen amning senare - för det är bara mysamning nu, och den är tydligen svårare att ta bort. Om det vore på dagen var det ju bara att fortsätta sålänge, men eftersom han bara vill amma på natten (någon enstaka gång på dagen) så tyckte hon jag skulle sluta snart så han förhoppningsvis sover hela nätter sen.

Han fick väldigt mycket beröm under kontrollen både av läkaren och sköterskan - tänk så stolt man kan bli över sitt lilla gryn! :love:

Herregud, man är en riktigt knäpp morsa som har blivit besatt av ungens bajs :p

Hihi, det konstaterade jag idag också, att man är lite knäpp alltså :p

Jag är rätt fascinerad över att bajset ändrar sig så himla mycket nu när sonen äter vanlig mat mestadels - det syns verkligen vad det vad han åt dagen/målet innan :o

Haha ja bajs är verkligen intressant nuför tiden :o

Kul med Tyskland, jag är halvtysk jag så har varit där ofta :)

Jo du har så rätt så, Emil blir 5 månader den 2 dec :) Då kanske det inte är så konstigt då, som den hönsmamma man såklart är så lyckas man ju bli orolig - trots att vår snälla BVC-Frida sa att det verkligen inte fanns någon anledning!
Men vi kör på med gröt nu, det verkade gå ner rätt bra imorse när vi testade :d
Tänkte köpa hem majskrokar också, är det något någon här har erfarenhet av?
Det är inte för tidigt va?

Och på tal om att inte vilja amma mer, här har vi en liten kille som inte vill äta ur flaska!!
Han bara låg och tuggade och grejade nu ikväll, sen åt han minsann gott och fint från mig...lite knivigt, för jag ska se dressyren på Globen på Söndag, och då ska Lilleman få mat av pappa!
Hoppas det går bra :crazy:

Hur gör man med gröten i början?
Ammar du först och ger sen ngn tesked?

Ja bajset har blivit väldigt intressant! Men det är så knäppt att det kan skilja sig i både färg och konsistens så pass mycket, och fortfarande vara normalt.

Hur gör man med gröten i början?
Ammar du först och ger sen ngn tesked?

Jag började ju igår med gröt, så jag är ju ingen expert direkt ;)
Men jag gjorde så igår att jag blandade till gröten som man skulle, och sen hällde i bröstmjölk så den blev ganska flytande.
Det gick ner, men var inte så jättepoppis.
Idag fick han gröten som den var bara, smaskens tyckte han då! Han åt upp hela portionen :d
Jag låter honom bestämma, han får äta så mycket han vill och orkar.
Igår var det mesta kvar, idag åt han allt!
Jag gör lite olika med amningen, han får ju amma när han är hungrig, så det beror liksom på när vi äter.
Ibland blir amningen innan, ibland efter.
Sålänge han är nöjd när det ska ätas mat så, för det tror jag är viktigt - att matstunden blir positiv och mysig :)

Man kan även lura barnen :angel: Ludwig är inte så jättesugen på mat för stunden, men om jag låtsas äta från samma tallrik så slänger han sig över skeden :D

Sålänge han är nöjd när det ska ätas mat så, för det tror jag är viktigt - att matstunden blir positiv och mysig :)

Ja det tror jag oxå är jätteviktigt. Jag och min man älskar ju mat :angel: och äta långa middagar så det vill vi ju att sonen oxå ska gilla.

*kl*

Lite uppdatering från oss. Sonen är snart 4 månader (2 dec). Han verkar må bra! Han har precis börjat greppa lite saker och stoppa i munnen. Dregglar som en mindre elefant :D Mage är fortfarande fruktansvärt opopulärt att ligga på. Däremot tycker han det är roligt att sitta upp nu. Visserligen med stöd och ganska vobblig fortfarande.

Vi har börjat på föräldragrupp och han är större än alla barnen. De äldsta är 6 månader :o Äsch det är bra med en knubbis :D

Dock börjar jag verkligen undra nu över hans sovande. Idag har han totalt varit vaken 4,5 timmar. Vi har kanske någon halvtimme av vakentid kvar vid sista amningen. Ska till BVC på tisdag och då tänkte jag ta upp det och fråga ordentligt.
Det är liksom inte att vi tvingar honom någon gång att sova. Alltid när han är vaken gör vi roliga saker och myser. Skrattar och pratar och tränar på utvecklingsgrejer. Han orkar vara vaken max en timme sen är han så trött att han somnar innan han fått på sej overallen eftersom han sover i vagnen under dagarna.
Igår när vi var på föräldragrupp var han vaken 2 timmar i sträck (typ rekord)och var sen så övertrött så han skrek en timme på kvällen. Undrar liksom när han ska orka vara vaken och vara med oss. När vi överhuvudtaget ska hinna med smakportioner, ligga på rygg och rulla runt, krypträna, kramas och pussas, amma och byta blöja. Man får ha ett jäkla tempo om man ska hinna allt det där på en timme ;) Någon som har något tips eller andra reflektioner?

Mvh Miks

Han blir inte överstimulerad när han väl är vaken då? Just för att ni försöker "komma ikapp" allt han missar när han sover?

KL

Har nere ar allt bra, "Sweetie" ar snart 5 manader och sover som en hast pa natterna. Allt stoppas i munnen, leksaker, krakduk, mammas tshirt etc. Har inte borjat rulla annu men det ar inte langt bort, hon kan i alla fall rulla till sidolage fran rygg. Att ligga pa magen ar inte populart men det gar battre och battre.

Vi har inte borjat med mat annu, vill inte blanda in for mycket nytt innan var resa hem till Sverige. Allt kommer ju att vandas upp och ner pga tidskillnaden sa jag tankte borja med grot nar vi kommer fram... Ser dock inte fram emot resan, forst 10hr till Hong Kong med 4hr vantetiden, sedan 10hr till Helsingfors och sen 1hr till Stockholm, puh.

//Krusan

Han blir inte överstimulerad när han väl är vaken då? Just för att ni försöker "komma ikapp" allt han missar när han sover?

Hmm, har svårt att tro det. Det spelar liksom ingen roll om han bara sitter i vårt knä hela vakentiden eller om vi leker. Man ser att efter ca 50 minuter klipper ögonen och han börjar bli kinkig. Ofta är han så trött så han grinar när man tar på overallen men när man drar upp sista dragkedjad ler han med nappen i munnen och somnar. Skum unge.
Har läst en bok om sömn nu och där står det att 0-6 månaders bebisar ska sova mellan 16-20 timmar men det känns helt stört. Vi vill ju träffa vår lille kille...

Mvh Miks

Ja, jag förstår det :crazy: Hur ska man kunna lära känna nån som bara sover? Men men, det är väl helt normalt... Han kommer kanske vara vaken desto mer sen? ;)

Liknande trådar

• Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 524
Senast: Gunnar
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 410
Senast: Migo
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 616
Senast: TinyWiny
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
26 366
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar