Sommarmammornas fortsättningstråd!

Sv: Sommarmammornas fortsättningstråd!

Hoppas att ni alla har haft en bra julafton. Hur firade ni?
Dagen innan julafton firade vi med sambons familj och på julafton firade vi med min familj. Jag älskar julen, hur mysigt som helst! Speciellt nu när Enya finns.

Enya har ätit majspuré i 4 dagar och hon bara älskar det :love: Så himla skoj!
Hon försöker även kråla sig fram på mage nu. Hon drar upp ena benet och skjuter från :)

På julafton var vi hos min mans föräldrar och juldagen var vi hos min syster.
Äntligen är det över! Så idag är vi hemma och tar det lugnt.
Otroligt skönt!
Julen är inte så viktig för mig :p

På julafton firade vi hemma hos min mamma och juldagen med min sambos familj. Jättemysigt båda dagarna!

Tycker det är skittråkigt att det redan är över, jag ÄLSKAR julen :love:

(Dock inte leksakerna L fick - de både väsnas och blinkar och spelas hela dagarna nu :cool:)

Vi firade med sambons familj på Julaftons-eftermiddagen, och sen på kvällen kom min familj hem till oss och hade julemys!
Juldagen var vi hos min pappa med sambo, jättemysigt och trevligt! Där fick vi oss en äkta Stokke-matstol till Emil, jättefin och han sitter så bra i den :)

Allt som allt vart det väldigt lyckat faktiskt, och Emil var glad och nöjd nästan hela tiden, fast trött vart han!
Sova kan man ju inte göra när det är fullt med folk överallt ;)

Fina presenter fick vi, kläder till Emil, blöjor (haha ja låter kanske trist men ingen kan väl påstå att de inte går åt? ;) ) och lite leksaker. (som inte låter som tur är :p )
Godis till oss, en juicepress ( :d ) och jag fick sköna tofflor och fina pennor - ja lite smått och gott!
Mysigt var det, och jag säger som Snyggve, trist att det är över så fort, Julen är underbar :love:
Och vi fick ju så härligt väder, perfekt med massa snö och kallt och härligt!

God fortsättning till er alla förresten :)

Senast ändrad:

Eller att det går åt en massa pengar till det ;)

God fortsättning till dig och till alla andra oxå!

Ja fy sjutton vad dyrt det är med blöjor, speciellt när Emil blir knallröd i rumpan av alla billigare märken, så det är Pampers som gäller!

Haha vet ni förresten att Emil har börjat gurgla? Världens sötaste ljud såklart :love: Och han sitter korta stunder själv, fast tippar gör han ofta och gärna :D

Vi använder liberos blöjor dom funkar bäst på min grabb. Och så är dom lotion fria :)

Jag det kommer så mycket gulliga ljud. Min pojke gillar ju att höra sig själv så han låter hela tiden och han använder alla ljud som han har lärt sig :love:
Han var otroligt trött efter julafton och juldagen så han sov hela dan igår (sammanlagt 6 vakna timmar) och hela natten och vaknade halv elva idag.
Jätteskönt tycker jag som känner mig lite vissen.

Här hemma är det lite struligt för tillfället. Enya har sovit väldigt kasst om nätterna dom senaste 2 veckorna och hon vaknar 5-10 ggr varje natt. Igår och idag har hon också varit väldigt missnöjd på dagen. Verkar ha ont i magen. Är ledsen, suger på allt, pruttar, vrider sig och håller på. Så det är lite kämpigt just nu.

Idag introducerade vi majspuré. Jag kände lukten och smakade och kände - BLÄÄÄÄ. Detta kommer hon aldrig äta, men till min stora förvåning så älskade hon det! :)

Imorgon ska vi beställa solsemester, så den 20:e drar vi förmodligen till puerto rico :love:

Här hemma är det lite struligt för tillfället. Enya har sovit väldigt kasst om nätterna dom senaste 2 veckorna och hon vaknar 5-10 ggr varje natt. Igår och idag har hon också varit väldigt missnöjd på dagen. Verkar ha ont i magen. Är ledsen, suger på allt, pruttar, vrider sig och håller på. Så det är lite kämpigt just nu.

Idag introducerade vi majspuré. Jag kände lukten och smakade och kände - BLÄÄÄÄ. Detta kommer hon aldrig äta, men till min stora förvåning så älskade hon det! :)

Imorgon ska vi beställa solsemester, så den 20:e drar vi förmodligen till puerto rico :love:

Oj vad jobbigt...du har inte ätit nå skumt då? Eller så kanske det är tänder på gång? Utvecklingssprång?

Solsemester låter ju himla härligt måste jag säga, fastän jag ogärna lämnar vårat fina vintervita land just nu :love:

En liten förvirrad fråga bara, hade inte Enya ätit majspuré ett tag nu? I inlägget överst på sidan står att hon ätit det i 4 dagar redan?

Oj vad jobbigt...du har inte ätit nå skumt då? Eller så kanske det är tänder på gång? Utvecklingssprång?

Presis vad jag funderat på, men det verkar liksom vara magen, och om jag ätit något borde det väl inte vara kvar efter 2 veckor?

En liten förvirrad fråga bara, hade inte Enya ätit majspuré ett tag nu? I inlägget överst på sidan står att hon ätit det i 4 dagar redan

Jo presis, men det första magontet kom i samband med att jag gav henne potatis. Så jag ringde sjukvårdsupplysningen och frågade om det kunde vara någon sorts allergi, men hon sa att det är väldigt sällan barn är allergiska mot potatis och att jag inte behövde oroa mig. Dagen efter bytte jag till majspuré och magontet höll fortfarande i, fast då endast om nätterna. Inatt har hon sovit ganska bra faktiskt, så jag hoppas på att det vänder nu. Lille stackars fisen :crazy:

Har hon bajsat? Jag tänkte att hon kanske är förstoppad. Jag tror i och för sig att dom kan bajsa trots förstoppning men att det gör ont och allt kommer inte ut.
Men jag tänkte också tänder och/eller utvecklingssprång.

Idag har jag och sonen varit och shoppat på mellandagsrean och fikat i byn. Det är tur att han gillar att följa med mamma i affärer :angel:

Jag har gjort ett uppehåll på några dagar under julen från potatis så det har jag givit honom igen, han fullkomligt kastar i sig :d jag har gjort morotssmakisar som jag tänkte prova om nån dag, ska bli spännande att se om han gillar det oxå!
Gröten kastar han i sig till frukost, en hel portion.
Allt går riktigt bra nu och det enda som jag väntar på ska bli bättre är sovtiderna. Just nu har han inga alls det är fortfarande olika varje dag. Men nu kan han somna utan att jag går och bär på honom.
Hur fungerar det för er? Har era några tider? Och hur gör ni när de ska somna? Och då framförallt för natten?

Har hon bajsat? Jag tänkte att hon kanske är förstoppad. Jag tror i och för sig att dom kan bajsa trots förstoppning men att det gör ont och allt kommer inte ut.
Men jag tänkte också tänder och/eller utvecklingssprång.

Idag har jag och sonen varit och shoppat på mellandagsrean och fikat i byn. Det är tur att han gillar att följa med mamma i affärer :angel:

Jag har gjort ett uppehåll på några dagar under julen från potatis så det har jag givit honom igen, han fullkomligt kastar i sig :d jag har gjort morotssmakisar som jag tänkte prova om nån dag, ska bli spännande att se om han gillar det oxå!
Gröten kastar han i sig till frukost, en hel portion.
Allt går riktigt bra nu och det enda som jag väntar på ska bli bättre är sovtiderna. Just nu har han inga alls det är fortfarande olika varje dag. Men nu kan han somna utan att jag går och bär på honom.
Hur fungerar det för er? Har era några tider? Och hur gör ni när de ska somna? Och då framförallt för natten?

För oss fungerar maten bra nu, han får gröt morgon och kväll och äter upp en hel smakportion på morgonen och en hel stor portion på kvällen!
Lunchen har jag tagit bort, en liten paus för han ville verkligen inte ha!
Har köpt nu grönsakslasagnepuré, tänkte testa och se om det faller i smaken. Annars så väntar vi och testar igen om några veckor!

Ang. sömnen så fungerar även det bra nu, han somnar runt 21 på kvällen, faktiskt ganska oberoende av hur han sovit på dagen, äter framåt småtimmarna (2-3-4-5-6, lite olika :p) och somnar om - olika hur länge och om han äter igen eller får morgongröten direkt, vid 9-10-tiden.
På dagen sover han 30 min-2 timmar i stöten, oftast 30 min...sover han korta stunder så sover han rätt ofta, och blir aldrig riktigt utsövd, men har man tur och han sover ett par timmar varje gång så brukar det räcka att han sover 2 ggr om dagen.
Men han somnar inte alltid själv, för det mesta får man vagga honom i famnen och sen lägga ner honom.

Men han somnar inte alltid själv, för det mesta får man vagga honom i famnen och sen lägga ner honom.

Åh vad skönt att det finns fler!
Jag vet att jag sa att han kan somna ändå, men det verkar bara vara ibland och det funkar INTE med pappan!
Har pratat med mina systrar (har tre äldre och alla har två barn var) och de pratar om 5-min metoden. Jag läste på om den, men jag fattar inte grejen. Den ena syrran berättade att hennes sambo fick sköta det där för hon klarar inte att stå emot när barnet gråter.
Jag tänker: Men herregud, det låter traumatiskt, varför ska man göra det på det viset? Varför ska man låta barnet gråta sig till sömns? Och så ska man lämna det själv!? Nej, så kommer vi inte göra. Vi skapar vår egna metod i så fall :p

Åh vad skönt att det finns fler!
Jag vet att jag sa att han kan somna ändå, men det verkar bara vara ibland och det funkar INTE med pappan!
Har pratat med mina systrar (har tre äldre och alla har två barn var) och de pratar om 5-min metoden. Jag läste på om den, men jag fattar inte grejen. Den ena syrran berättade att hennes sambo fick sköta det där för hon klarar inte att stå emot när barnet gråter.
Jag tänker: Men herregud, det låter traumatiskt, varför ska man göra det på det viset? Varför ska man låta barnet gråta sig till sömns? Och så ska man lämna det själv!? Nej, så kommer vi inte göra. Vi skapar vår egna metod i så fall :p

Alltså, dessa olika metoder det finns ger jag inte mycket för måste jag säga.
Att man ska lämna en liten skrikande bebis själv, för att det på något vis skulle vara/bli bra för dom?
Nej fy säger jag bara...jag tror som du, man skapar sina egna metoder och de är de bästa som finns, för de passar ens barn och sig själv bäst!

Och Emil somnar också bättre med mig, men det beror ju säkert på att jag ammar och även är hemma med honom på dagarna.
Däremot så går det utmärkt med pappa annars, Emil älskar verkligen sin pappa :love:

Och jag tycker inte det gör något att bära på Emil tills han somnar..jag provar alltid att lägga ner honom först, och fungerar inte det tar jag upp honom. På så vis så somnar han ju själv, när han kan!
Mer kan man väl inte begära......

Uppdatering från oss:
Det verkade vara någon kombination av ont i magen och ev. utvecklinggsprång. Hon sover fortfarande dåligt om nätterna, men hon är inte ledsen när hon vaknar, utan bara hungrig/pigg :)

Lillan somnar nästan varje gång i sängen när jag liggammar, men när vi inte är hemma så somnar hon i famnen eller vagnen. Hon vill helst ha det lugnt och tyst när hon ska somna för hon är så himla nyfiken på ALLT!

Jag har börjat ge ersättning igår och idag och tänkte att jag skulle kombinera det med amning och hoppas att hon håller sig mätt och nöjdare lite längre än 1 timme.

Och Emil somnar också bättre med mig, men det beror ju säkert på att jag ammar och även är hemma med honom på dagarna.
Däremot så går det utmärkt med pappa annars, Emil älskar verkligen sin pappa :love:

Och jag tycker inte det gör något att bära på Emil tills han somnar..jag provar alltid att lägga ner honom först, och fungerar inte det tar jag upp honom. På så vis så somnar han ju själv, när han kan!
Mer kan man väl inte begära......

Det är exakt likadant här faktiskt!

*hugger sista knappen*

Lite uppdatering från oss!
Sonen är 5 månader idag. :banana:
Han är vaken snäppet mer nu. Fortfarande en tröttmössa som kan sova 20 timmar på en dag men det händer inte lika ofta längre. Nu sover han mellan 16-18 timmar en vanlig dag. Känns otroligt för oss :)
Någon undrade ur man får barnen att sova. Vanligtvis lägger vi honom bara i sin säng. Pular i nappen ett par gånger och så sover han. De jobbigare kvällarna lägger vi honom i sin säng och sen sjunger vi ca 5 minuter medans vi håller i hans flaxande armar så han inte petar ut nappen. De kvällar som är ap-super-jobbiga har vi lagt honom i vår säng så man kan ligga brevid. Sjunger, håller i armarna och lyfter sedan över honom i sin säng när han sovit typ 7-10 minuter. Då tar det ca 15 minuter allt som allt. På dagarna sover han i vagnen ute och då somnar han innan man har rullat ut vagnen. Vi har inte så mycket problem med sömnen så jag har tyvärr inga tips till er andra på den fronten ;)

Helammar förtfarande och har inte tänkt börja med mat förrens han känns mogen och intresserad själv. Vet att man kanske skulle börja med smakisar men det känns inte som vi hinner det på vakentiden. Fick godkännande av BVC-damen att vänta eftersom han ligger 2 streck över kurvan.

Han har börjat sitta lite själv. Man får dock vara med och passa så han inte kastar sej men han tycker att det är jättekul. Mage är fortfarande ingen höjdare att ligga på. Försöker alla möjliga trick. Spegel, ligga med handuk under bröstet, ligga på ett bord, att man ligger framför honom, ligga på våra bröst, ligga i mitt knä. Ingenting är kul mer än typ 20 sekunder sen är han sur i 10 minuter. Har inte hjärta att tvinga honom utan tror att det kanske ger sej med tiden. Har någon något som ni tror kan funka får ni gärna tipsa!

Sonen babblar ganska mycket. Han kör pruttljud med munnen och härmar ljud som vi gör. Super roligt när man kan säga aaaoom och han säger efter. Han säger även boooo. Hur gullig som helst och sambons morbror är överlycklig eftersom han heter Bo :D

Det var nog allt från oss just nu!

Mvh Miks

Vad roligt att höra från er! Och härligt med lite mer vaken kille :)
Jag tror som du att det kommer bli roligt i sinom tid att ligga på mage, inte värt att stressa på. Samma med maten, det finns ju gott om tid för sånt!

Faktiskt så blir Emil 6 månader idag :love: Helt otroligt vad fort tiden går!
Men gud så roligt det är :love:

Han har precis igår börjat säga "dadada" lite försiktigt, pruttljud så spottet flyger är en höjdare också :rofl:
Sitta kan han korta stunder, och står med stöd, också det korta stunder...
Äter gröt morgon och kväll, men är inget matvrak alls. Inte förtjust i någon annan mat, grönsaker eller frukt.
Jo att suga på en apelsinklyfta eller gurkbit är smaskens, men puréer är läbbiga mest tycker Emil!

Sover bra gör han, och är mest nöjd och glad hela dagarna - förutom när man ska klä på honom, för det gillas inte! Kläs av är superfestligt dock.

Justja, han liksom klappar i händerna, och tycker jättemycket om när man själv gör det också!

Ja..det var lite från oss det :) Hoppas ni har det bra annars i vinterkylan!

Min skrutt blir fem månader 8 januari!
Sitter med stöd, står med stöd (det är JÄTTEROLIGT), älskar nu att rulla över på mage men blir sur när han inte kan rulla över på rygg.
Äter allt man ger honom, än så länge. Nu senast morot. Det var oxå :d
Han äter hel portion gröt både morgon och kväll. Skönt eftersom han fortfarande spyr ganska mycket, men inte av gröten då!

Ska åka och väga honom imorrn om d är öppet. Tror inte han har gått upp så mycket. Han ligger nog kvar strax under kurvan. Han ligger inte stilla en sekund så han gör av med mycket. Det är galet med energi i den där!
Får nog köpa koppel när han börjar krypa :D

Själv unnade jag mig massage dan innan nyårsafton. Gudomligt!

Gnarpis: Gud vad skönt med massage! Själv har jag varit hos Naprapaten 3 gånger och även om det är skönt att bli "tillrättad" är det ju ingen njutning direkt :D

Tillit: Vad roligt att Emil kan klappa händerna. Berättade det för sambon och nu har han träningsläger med sonen, he he.
Smart med gurkbit och apelsinklyfta! Kanske kan vara ett bra sätt för oss att starta lite smått.

En fråga till er alla. Hur har ni gjort med bilbarnstol? Sonen dels hatar att åka bil och börjar dels bli för stor för babyskyddet. Kan kanske ha ett samband de där två. Vi funderar på en ny stol och då gå upp till en fast men det är ju en djungel. Vi har funderat på dessa två modeller:

Mobi från Maxi Cosi http://www.babyland.se/mobi-maxi-cosi-black-reflection_x_DOR67410090.aspx

Hi-way från Britax http://www.babyland.se/hi-way-10-felix_x_BRSFW056349.aspx

Någon som har något förslag? Gärna utöver dessa eller om ni har någon erfarenhet av dessa.

Mvh Miks

Liknande trådar

• Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 526
Senast: Gunnar
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 413
Senast: Migo
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 616
Senast: TinyWiny
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
26 372
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar