Sommarmammornas fortsättningstråd!

Sv: Sommarmammornas fortsättningstråd!

Det är nog jobbigt för dom, stackarna :( Ludwig har dock inte visat några större ledsamheter, det är vi tacksamma över.

Visst är de bra söta med sina små risgryn!

Vår lille fick 4 i ganska rask takt, men nu verkar det vara en liten paus. Skönt :)

Vår lille började krypa på riktigt (han har ju haft alla möjliga stilar för att ta sig framåt de senaste månaderna... :p ) på sin 8-månadersdag förra veckan, och dagen efter började han ställa sig upp mot möbler så nu är det verkligen full fart här hemma vill jag lova...(och det lär bli etter värre den dagen han går ;) ). Det är ju inte heller så att han är helt medveten om att det gör ont att ramla precis ;), men han är relativt duktig ändå, och väldigt stadig, så det är mest när han får tag på något när han står upp (från soffbordet eller så...) som han tenderar att släppa båda händerna och "stå fritt" och det är han INTE riktigt färdig för om man säger så ;) Så det blir till att passa passa passa. Men härligt är det! :love:

Det är verkligen fascinerande att följa utveckligen!

Ja gud så fascinerande det är...Emil har nu fyra små tänder, två nere och så dom nyaste, två uppe :D Hoppas det dröjer lite tills de andra kommer, så han får lite lugn och ro.
Det var visst inge roligt att få tänder stackaren, har märkts tydligt på honom :(

Annars så kom vi på idag att Emil nääästan kan resa sig, om han håller i sin lilla korg med leksaker, och jag eller Pappa stöttar lite lite lite, så drar han sig upp alldeles ( :angel: ) själv! Jösses så löjligt stolt man blir :love:

Han sover bra också på natten, vaknar och äter oftast vid 2-3 och 6-7, för att sedan vakna vid 8-9.
Inatt hoppade han dock över 2-3 målet, och åt första gången vid 7 :bump:

Däremot är han lite reserverad mot främmande nu, om vi får besök eller så så kan han helt plötsligt börja störtgråta och vara helt otröstlig en bra stund.
Sen när han vant sig lite så flinar han upp sig som bara den dock...

Åh alltså, jag bara älskar honom mer och mer för varje dag :love: Är det normalt tro ;)

Hihi, jag tror att det är helt normalt ;) Det är samma här i a f :love:

Vår lilla är jättemagsjuk just nu, för första gången :cry: Han har superdiareé och kräks av allt annat än majsvälling (som han f.ö inte gillar särskilt mycket...) men jag får som tur är även i honom vätskeersättning.

Han är lika glad som vanligt lilla ängeln, och aktiv, men man blir ju så orolig :cry:

Vad skönt att Emil sover så bra på natten nu! Du skall se att snart vaknar han inte förrens till 7 någon natt alls :)

Vår lille är också ovanligt reserverad mot främlingar nu, inte så att han gråter dock, men han vill gärna gömma sig i våra famnar första minuterna.

Måtte det vara slut på kräkandet nu, nu är det tredje dagen...:cry:

Usch då, det verkar vara något som går för jag vet fler som också har magsjuka...hoppas ni snart slipper eländet!!
Men skönt att han verkar på bra humör och att du får i honom lite välling och vätskeersättning..det är ju tydligen det som man ska akta sig för mest, uttorkning, när så små barn har magsjuka...

Hur som, krya på er :bump:

Vi var ute en liten sväng idag, men hjälp vilket väder! Har ni andra också snöstorm?
Det blir att mysa inne resten av dagen :love:

Här kommer en uppdatering från oss:

Sonen har fått 5-månaders sprutorna, han var lika duktig denna gång och lika opåverkad, jätteskönt. Han blir snart 6 månader och nästa vecka ska vi på läkarkontroll.

Han rullar nu också över från mage till rygg även om han hellre ligger på mage och därmed hellre rullar över till mage. Han gör otroligt tappra försök att krypa och det kännas väldigt nära. Han äter mat med god aptit och får nu 1 1/2 portion gröt på morgonen. I övrig matväg har han ätit potatis, morot, majs och palsternacka. Ska göra broccoli nu också. Han får fortfarande katrinplommonpure till gröten, nån annan frukt vill jag vänta med ett tag till.
Han får suga på smörgåsrån vilket han gillar, men är fortfarande mest sugen på sin mammas macka :D

Häromdagen fick han en kusin, nu har han 9 och 10:an kommer i april, den tredje på sin pappas sida. 10:an är den 7:e på min sida. Vi hälsade på dom idag och jösses vilken liten. Jag har redan förträngt att sonen var så liten och nu blev han verkligen plötsligt jättestor :p men allvarligt, sköönt att det där grönsaksstadiet är över, även om dom är jättesöta.

Han sover fortfarande långa nätter dvs 12 timmar. Nån gång var 14:e natt kommer det som vi måste ge honom mat, men då somnar han omgående om. Vi har slutat med samsovandet. Det var mysigt men jag gillar att bre ut mig och det är galet skönt att kunna göra det. Sonen tycker nog också det är skönt för han gillar också att bre ut sig. Han vill fortfarande inte sova på rygg, men det vill ju inte jag heller ;)

Sonen fyller 6 månader idag!

Nu har vi börjat lite med gröt. Han har ätit en halv portion i 5 dagar. Det är förövrigt lika många dagar sedan han bajsade. Är lite restriktiv med att prova andra saker innan jag ser att magen kommer igång. Vi ska på 6 månaders kontroll vi med i nästa vecka och då bad bvc-tanten att vi skulle prata med läkaren hur vi ska göra med vår lilla "sällanbajsare".
Gröten för övrigt tycker han är mycket mumsig. Han sitter och vickar på hela kroppen och gapar stooort. Vi filmade första matningen och det är nog roligt att ha kvar.

Annars har det inte hänt så mycket mer på utvecklignssidan. Han har vänt sej en gång från mage till rygg men nu är det som om "jag har ju visat att jag kan, give me a break" och sen har det inte hänt igen. Från rygg till mage är helt uteslutet, inget intresse alls. Han sitter gärna dock och det är jag glad över.

Han sover fortfarande ganska mycket. Somnar vid 7 på kvällen och vaknar 2 gånger och ammar för att sedan gå upp vid 9 på morgonen. Sen klarar han att vara vaken till 11 för att sova till 14:30. Sover igen en timme vid 4 och sen är kl snart 7 på kvällen igen. Brukar bli mellan 18-18,5 timmars sömn varje dag.

Han har snart vuxit ur liggdelen på vagnen men jag trycker ner honom ändå :) Han älskar ju verkligen sin vagn och jag vill inte byta till sittdelen när det fortfarande är så kallt. Har en trehjuling så han kommer sitta framåtvänd och när det är så kyligt är jag rädd om hans ansikte. Har planer på att byta till sittdelen i slutet på mars. Hur har ni andra gjort?

Sen har vi köpt en ny bilbarnstol. Det blev en Maxi Cosi Mobi. Är jättenöjd. Vi har provåkt och sonen har somnat alla gånger utan att ha varit lessen eller grinig alls. Så skönt. Hoppas verkligen att det håller i sig.

Så kul att höra hur det går för er andra. Går alltid in och kollar den här tråden först av allt på Buke :)

Mvh Miks

Ja juste, din kille och Emil har samma dag - fast Emil blir 7 månader :)
Det är en bra dag eller hur ;)

Ang. det där med ligg-och sittdel på vagnen; Vi bytte när Emil var 4-5 månader tror jag, men vår sittdel är vänd mot den som kör, med fullt liggläge så det var ju inte så stor skillnad.
Nu sitter han gärna och tittar sig intresserat omkring, sover gör han inne nuförtiden :)
Förstår att du tvekar om den är vänd åt andra hållet...

Härhemma har vi nog fått en släng av något sorts magvirus, Emil kräktes häromkvällen, och kvällen innan hade han feber...jag har mått illa också, och haft ont i magen...
Blää, nu vill vi vara friska!

Annars kämpar vi på med maten..svårt tycker jag, Emil vill mindre och mindre amma nu, det går om han är vrålhungrig typ, men annars bara skriker han!
Och det är ju bra, att han själv lägger av menar jag, men det som inte är bra är att han inte äter så bra av annan mat heller...Gröt går ganska så bra, och några fruktpuréer, men grönsaker är inte så poppis alls!
Nu vet jag väl att han knappast svälter, men man blir ju så nojjig..:( Bitar i maten tål han inte heller, minsta yttepyttebit och han kräks direkt!
Att få honom att dricka är också svårt, några klunkar går i och kanske det räcker men ändå..

Ni råkar inte ha några bra tips?

Förutom det så är han en otroligt glad och go liten kille, underbar på alla sätt och vis.
Han blir mer och mer rörlig, rullar både hit och dit och sitter ganska så stadigt också. Men krypa och sånt har han inget intresse av för tillfället, så det väntar vi lite med!

Han ligger här brevid mig på sängen nu och somnade till precis, lilla Trötter :love: Tror det är första gången han bara somnar sådär mitt i alltihop..

Senast ändrad:

Mycket bra dag :D Grattis lilla Emil på 7-månaders dagen får vi lov att säga!

Vi har ju inte börjat med så mycket mat ännu så jag har ingen egen erfarenhet direkt. Däremot har vi vänner som har en liten son som är dryga året nu som varit otroligt svår att få att äta. Han har levt på två tuggor gröt och luft i princip. De har varit jättenojjiga såklart och fått jättemycket hjälp av läkare, dietister, psykologer och gud vet vad. Sonen äter fortfarande dåligt men det går snäppet bättre. Det ska tydligen mycket till innan man bör bli riktigt orolig.

Ett tips för att få Emil att dricka mer är att antingen låta honom dricka ersättning till maten eller någon typ av saft/juice. Visst, kanske inte optimalt med saft men han kanske får i sig lite mer då. Eller prova vanlig mjölk.
Man kan även blanda vanlig mjölk i barnmaten för att få konsistensen lite lösare och lite mer lätt för barnet att acceptera. Tipsen kommer från vännerna.
Låt honom även äta maten utan bitar och stressa inte. Det kommer komma att han klarar av bitarna. Hellre att han tycker det är gott och får ta sig till nästa steg när han är redo än att man orsakar äckelkänslor inför mat.

Hoppas verkligen att vi slipper matproblem. Har verkligen sett på vännerna hur de lidit.

Mvh Miks

Oh tack så mycket, grattis till din grabb också :)

Ja vad jag förstått så, precis som du säger, så ska det mycket till innan man behöver oroa sig...jag har försökt med morotssaft, bröstmjölk, och fruktjuice till maten - ratat totalt!
Just nu får han lite kokat vatten utblandtat med örtte, det går ganska bra...
Vanlig mjölk tänkte jag faktiskt introducera så smått, hoppas det hjälper lite. Jag älskar och har alltid älskat mjölk, hoppas det gått i arv :d

Nej vi ger inga bitar alls just nu, för jag tror som du att det är bättre att han får det han gillar..men det som är synd ar att jag tror han skulle tycka det var godare/intressantare/roligare att få sitta och plocka med maten själv, han är liksom den sortens barn eller hur jag ska beskriva det...men det är ju svårt med puréer...

Jaja, det löser sig säkert, som mamma har man (jag ;) ) nog tämligen lätt att bli orolig för egentligen onödiga saker :D

Aah då har ni provat massa drickor ju. Håller tummarna för mjölken då :)

Han kanske kan sitta och plocka med små bitar av majskrokar under tiden som ni skyfflar in puremat. Risken finns väll att han blir för distraherad.
Rätt vad det är kommer han tycka att mat med bitar i är helt ok också så än så länge behöver du nog inte oroa dej.

En helt annan tanke bara. Hur sjutton vet man att de är kräksjuka? Eller är det bara jag som har en unge som kaskadspyr 40 gånger om dagen? Hur ser man liksom skillnaden på vanlig kaskadspya och maginfluensa spya? Hoppas ni mår bättre snart!

Vi har 70 sånna där små kräkshanddukar (nä nu ljög jag, vi har 69 eftersom jag slängde den som vi torkade golvet med inne på MQ i lördags) från ikea och jag tvättar MINST var tredje dag. Suck. Vi kallar sonen mycket olika namn men ofta heter han Pjukie ;)

Mvh Miks

Majskrokar är inte bättre de, det blir ju bitar i munnen :p han spyr av allt som inte är alldeles slätt puréat ;)
Äsch, det blir säkert bättre så småningom...ikväll drack han lite äpple och katrinplommondricka till gröten, duktig kille :d

Det har jag funderat på också, med kräks..Emil kräks en del också, men det finns ofta en anledning, som tex. bitar i maten, ett hårstrå i munnen, att man leker för vilt med honom direkt efter maten, om han försöker bajsa när han äter...ja, alltså, kräks han bara apropå ingenting, som häromkvällen, och äter dåligt i kombination med feber dagen innan och att jag också mådde dåligt, ja då tar jag det som någon form av magvirus...men man vet ju inte säkert såklart...!

Hur ofta äter era små förresten? Emil har börjat ha längre mellan målen, 3-4 timmar nästan, och ve den som försöker få i honom mat med kortare mellanrum! Han som alltid ätit varannan timme! Gissa om den här redan nojjiga mamman blir ännu nojjigare ;)

Jag säger som Miks, fortsätt ge Emil pure utan bitar men prova lite då och då för att se vad han säger. Ludwig äter gärna bitar, men äter ingen 8-månaders burkmat som innehåller ris. Och när jag själv provsmakade så fick jag förklaringen för det riset var ju stenhårt :crazy: Ett annat tips är att ge små, små bitar av smörgås. Det smälter ju ganska lätt i munnen men är ändå något att tugga på. Fast det kanske är lika illa som majskrokar enligt E ;)

L äter ganska sällan :o BVC tycker han ska äta 6 ggr om dagen, men det kan de ju försöka med själva. Han äter frukost (välling) när han vaknar (nångång mellan 8-11). Sedan är det en hel burk mat mellan 12-13. Ännu en burk vid 16-17. Och så gröt + fruktpure + välling vid 21-tiden. Nu för tiden kan jag lura i honom en macka när jag äter frukost vid 11-tiden. Och trots att han har ca 4 h mellan varje mål så är han väldigt sällan hungrig. Han säger i stort sett aldrig till om han vill ha mat, han väntar helt enkelt på att vi ska ge honom ändå.

Och det där med dricka är tvärkört, något vi nojjar en hel del om. Han dricker ca 350-400 ml välling per dygn, men det känns så lite. Vatten illskriker han av och om vi ger ersättning till maten så ratar han maten. Ersättningen är tydligen godare :crazy: Vi frågade BVC vilket som var värst - att han dricker (sockerfri) äpplejuice (vilket han älskar) eller att han inte dricker alls. Och de anser att man inte ska vänja dem vid söta drycker om det inte är typ livshotande uttorkning :grin: Vi får väl se hur länge vi följer deras råd :angel:

KL

Nu har tjejen borjat fatta galoppen med maten och ater faktiskt en del. Groten ar ingen hojdare och inte heller mina gronsakspureer. Hon tycker battre om den kopta burkmaten. Hon fullkomligt alskar sin pipmugg och stracker fram handerna sa fort hon ser flaskor, glas etc. Det ar skont for snart sa borjar hon ju pa dagis och ska fa mjolk ur muggen.

Forra veckan var det dags for 6 manaders sprutorna och det gick bra, blev lite gnallig frammat kvallen. Nasta vecka ska vi pa kontroll igen, hoppas att allt ar bra med henne. Skoterskan ville traffa henne en extra gang innan dagis starten. Vi ska aven vaccinera henne mot svininfluensan snart.

//Krusan

Min son äter ca 5 ggr per dag. Gröt till frukost vilket han står sig på fyra timmar, därefter får han grönsakspure och lite ersättning sen ersättning var tredje timme.

Vad gäller att dricka för er som har svårt att få i era vätska, tror jag inte ni behöver oroa er alls. Det är ju vatten i maten, gröten blandas ut med vatten och får dom ersättning/välling/bröstmjölk så klarar dom sig lätt.
Min son får aldrig vatten eller ersättning till maten utan alltid efteråt, eftersom jag vill att han ska äta maten först.

Miks vad gäller vagnen så åker min 6-månaders i sittvagn och har så gjort nån månad (minns inte när vi köpte den). Den är vändbar och åker så han ser mig för tillfället. Hade en 3-hjuling innan och han hatade att ligga i den så jag bullade upp med kuddar så han kunde sitta i den.

Och ja just det. Jag har ännu inte introducerat fruktpure eftersom jag inte vill att han ska vänja sig vid det söta förrän han äter hela portioner av mat. Men jag tänkte börja med mosad banan närsomhelst nu :)

Ja alltså ang. drickan så hade jag inte oroat mig om det inte var för att Emil inte ammar så mycket längre...han vägrar verkligen, galltjuter och vill inte! Nu är ju tand nummer 5 och 6 på gång ( :eek: :D ) men dagen idag såg ut såhär:

• [*]Ammade vid 5-6 på morgonen
    [*]Gröt och katrinplommonpuré vid 9.30, ville inte dricka
    [*]Potatismos och mangopuré vid 12, ingen dricka
    (vanligtvis brukar vi ha ett amningsmål här, vid 15-16 tiden, men idag tvärvägrade Emil)
    [*]Gröt med mangopuré vid 17, fick i sig en klunk eller två av lite vatten
    [*]Ammade lite vid 20.15, somnade sen för natten
Borde han inte behöva mer vätska än så?

Det är så himla svårt tycker jag, med amningen var det ju bara så enkelt..

En helt annan fråga...hur mycket är ni ute med era småttingar på dagarna? Jag känner det som att vi blivit så lata jag och Emil, vi bara lullar runt inne och ids liksom inte ut..beror ju mycket på vädret, men ändå..imorn ska vi ut på minst en promenad, sådeså!

Jisses vad tänder han har fått! Ludwig kämpar fortfarande med nr 2 :p Den högra sticker upp liiiiite och den vänstra syns knappt.

Ang det där med promenader så vågar jag knappt svara :angel: Ett tag var vi skitduktiga och gick minst 1 h om dagen, men jag orkar inte dra vagnen i all denna snö :( Visserligen kommer vi ut i stort sett varje dag ändå, men bara när vi handlar så det räknas väl knappt.

Liknande trådar

• Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 526
Senast: Gunnar
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 412
Senast: Migo
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 616
Senast: TinyWiny
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
26 372
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar