Sommarmammornas fortsättningstråd!

Sv: Sommarmammornas fortsättningstråd!

*kl*

Vi blandar också köpt och egenlagad mat, mest för att tiden inte alltid räcker till att göra storkok (eller lättare sagt - vi prioriterar annat...:p ) då vår lille är så rörlig nu att man måste vara två för att kunna laga mat, mer än något tillräckligt snabbt för att han skall kunna sitta i matstolen under tiden och titta på. Förut lagade vi nästan all mat själva, efter den första inledande perioden när han vägrade vår mat helt och bara ville ha burkmat.

Han kryper i turbofart, står mot ALLT och har börjat förflytta sig längs med möblerna nu. Och det gör han HELA tiden, pauser är inte hans melodi ;) Innan han förflyttade sig så var han så nöjd så nöjd med att ligga i babygymmet och filosofera låååånga stunder eller något annat - den tiden är way förbi kan man säga ;) Men roligt är det!

Ang. vegetariska rätter så har ju Hipp en hel drös olika vegetariska pastarätter, likaså semper. De kanske kan vara något för er som inte vill ge så mycket kött? :)

Vi hade magsjukan from hell här för 2 v sedan, men nu är alla friska tack och lov...lillen tappade då en del i vikt men är påväg tillbaka som tur är :)

Embe - Vad roligt med en så rörlig liten kille men på något vis är jag inte avundsjuk :D Verkar vara sjukt mycket jobbigare ;)

Krusan - Det är inte snällt att visa sånna där bilder när vi sitter här med 70 cm snö och minus 10. Hmpf, ja ni ser ut att ha det bra ni :)
Sen med tanke på att du ammar så tror jag du kan vara lite glad för att tänderna inte kommit ännu men håller med om att det är väldigt sött!

Gnarpis - Jag vet precis hur det är med störd nattsömn. Det är mänsklig tortyr.
Jag skulle nog försöka få in ett mål till på dagen för att kanske kunna slippa nattmålet. Kanske ge ersättning innan 2-luren och ge typ gröt eller något annat "matigare" vid 16-17 tiden när han är vaken och lekt lite. Svårt det där. Min bvc-dam sa att de borde äta 5 gånger om dygnet. Hamnar det inte på dagen blir det på natten. Det har stämt ganska bra för oss.

Tillit - Gud vad skönt att det går bättre med maten! Grattis! Trägen vinner :D

Snyggve - I know the feeling med påklädningen. Snart, mycket snart kommer ändå våren!

Sen en liten uppdatering från oss!

Var på 6-månaders kontroll idag. Sonen fick OK-stämpel i rumpan :D Lyssnade lite med läkaren hur det kommer sej att sonen inte bajjar så ofta och han sa att det kan vara så. Eftersom han kräks kopiösa mängder så gör han sig av med överskottet på så vis :crazy: Är inte ens säker på vilket av dem jag föredrar.

I söndags kräktes han så mycket att jag inte visste vilket håll jag skulle vända mej åt. Hade precis låst ytterdörren och gått två steg nerför yttertrappan när jag hör hur han kräks mot min jacka. Snabb som jag är tar jag honom ifrån mej och då kör han två fontänomgångar (vi snackar typ stråle) över hela trappan. Tittar sen ner på mej själv och ser att första laddningen var lika mycket. Hela min jacka, mina byxor, ner i mina skor. Hela sonens jacka, byxor och strumpor. Det hade stänkt i hela hans ansikte och till och med på mössan. Gröt med katrinplommon och så lite bröstmjlk på det. Yummi :eek:

Han lärde sig att vända sig från rygg till mage i lördags :banana:. Nu går det snäppet bättre med magliggandet när han väljer det själv. Har inte trugat honom alls och nu plötsligt blev det ok. Säger ok för det är inte helt roligt heller.

Fick för övrigt höra av läkaren att han var lite "knubbig". Hmm stryk skulle han ha, kalla min unge knubbig. Hmpf, nåja vi närmar oss 10-strecket med stormsteg :D Tur man har en muskel eller två på armarna!

Mvh Miks

Gnarpis - Jag vet precis hur det är med störd nattsömn. Det är mänsklig tortyr.
Jag skulle nog försöka få in ett mål till på dagen för att kanske kunna slippa nattmålet. Kanske ge ersättning innan 2-luren och ge typ gröt eller något annat "matigare" vid 16-17 tiden när han är vaken och lekt lite. Svårt det där. Min bvc-dam sa att de borde äta 5 gånger om dygnet. Hamnar det inte på dagen blir det på natten. Det har stämt ganska bra för oss.

Jo jag vet, problemet är att får han mat oftare så spyr han bara upp allt. Precis som din spyr han som en tok, men det har faktiskt minskat sen jag minskade på storleken mål. Och är han inte hungrig så är det ju ingen mening att ge honom mat, lixom. Men ett par dagar nu så har han fått ersättning ca 1 1/2 timme efter lunchmålet mat eftersom han har varit hungrig.
Igår kväll fick han välling första gången och gissa vem som sov hela natten?
Jag vill inte ge honom gröt/välling fler ggr än max två/dag eftersom han blir så hård i magen.

Det är inte roligt med ungar som bara spyr, jag tar hellre att dom bajsar :p

Fy vad jobbigt när de kräks så! :eek: Då tar jag hellre hand om bajsblöjor.

kl

Igår kom jag äntligen iväg till ett jumpa pass på Friskis. Det var grymt gött för kroppen. Trodde att det skulle vara jobbigare och framförallt att jag skulle ha mer ont i kroppen idag, men det känns inte att det var ett år sen jag var där förutom på bukhullet och konditionen.
Jag gick upp 26 kg under min grav och vägde således 91 kg :eek: när sonen väl kom ut. 16 kg rann av mig de första fyra dagarna men sen har jag stått och stampat runt 75-76 kg. Men när jag slutade amma började det hända grejjer (skumt, eftersom alla säger tvärtom:confused:) det hjälpte ju oxå att börja med dagliga promenader. Jag älskar nya vagnen och vi är ute varje dag om vädret tillåter. Sen låter jag bli socker och äter ytterst små portioner mat och vips börjar det hända grejjer.
Nu har jag gått ner till 72,5 :banana: Nu ska det tränas 2 ggr/vecka + dagliga promenader + rida 1-2 ggr/vecka sen är jag redo för beach 2010 :D Målet är att gå ner till 63 kg!

Hur går det för er? Är det nåt ni behöver fundera på överhuvudtaget?

Härligt det låter, duktiga du :bump:

Jag har ju turen att ha smala gener :p
Jag gick upp från ca. 53 kg till 70 + när jag var gravid.
Sen efter några veckor vägde jag 58, nu dryga 7 månader senare är jag tillbaka där jag startade, 53-54 kg igen.
Jag går promenader med Emil och hundarna varje dag om vädret tillåter, men det är också allt jag gjort i motionsväg.
Jag hade däremot inte haft något emot att några av mina graviditetskilon hade stannat kvar, jag är på tok för tunn och har alltid varit, oavsett vad jag äter ;)

Läget här då, vi försöker komma in i lite nya rutiner, allt rubbades liksom när Emil från en dag till en annan bestämde sig för att nu var det minsann slutammat!
Det har inneburit några jobbiga nätter, och tidiga uppvak...men vi kämpar på, det går bra med maten tycker jag och Emil är ju världens goaste lilla solstråle :love:
Han väger nu 8,1 kg. förresten, vi var på BVC igår.

Han har börjat säga "mmmamam" lite då och då, och när jag säger "nej men säger du mamma" så ler han stort :D

Tror också han är inne i någon slags utvecklingsfas, han är jättemammig (pappa duger när han är på bra humör, annars är det jag som gäller..) och vill inte vara själv på golvet eller någonstans ens en endaste liten sekund!

Han har börjat "kramas" och "pussas" också, pussarna sker med vidöppen mun och han biter mig gärna i läppen, men jag tycker det är så mysigt så ändå :love:

Han har börjat säga "mmmamam" lite då och då, och när jag säger "nej men säger du mamma" så ler han stort :D

Han har börjat "kramas" och "pussas" också, pussarna sker med vidöppen mun och han biter mig gärna i läppen, men jag tycker det är så mysigt så ändå :love:

Åh :love: jag vill oxå höra mammmmamm, typ :p

Min skruttunge "pussas" oxå och det är så gossigt!

Oh ja, kan knappt tänka på nåt annat :( Jag gick upp ca 25 kg under graviditeten. Gick ner 11 på nån vecka och sen har det stått still. Magen hänger, låren dallrar och jag kommer inte i några kläder. Känns för jävligt.

Jag går på kick n box 2 ggr i veckan och promenerar till och från jobbet ca 3 ggr/vecka. Har vart alldeles för dålig på barnvagnspromenader sista månaderna, jag tar mig inte fram i snön. Och nu har jag även slutat dricka cola, något jag drack typ 1 l om dan innan :o

Så jag hoppas att jag åtminstone kan visa mig utomhus innan sommaren :p

Jag har haft turen att klara mig bra viktmässigt, jag gick upp ca 16 kg varav 9kg försvann direkt efter förlossningen och jag gick ner till i princip samma vikt som innan utan mer ansträngning än "vanliga livet" (med ridning 5-6dgr/vecka, promenader etc) efter några månader, så jag har inget alls att gnälla på egentligen. Men som bekant så är man väl dessvärre aldrig nöjd...:cool:

Det stod still på något kilo plus efter ovanstående minskning, samt att jag har mycket mera hud och bomull runt magen nu :grin:, så för några veckor sedan bestämde jag mig för att det fick vara slut med alla bullar/kakor och allt godis för några veckor, för att bli av med sockerberoendet jag skaffade mig under amningen (under graviditeten tyckte jag att det var rent äckligt med godis konstigt nog, men efter förlossningen gick det över om man säger så...), och på så vis kanske tappa lite av fluffet (extra hud kommer jag nog alltid ha kvar, men det kan jag leva med!).

Jag blev också lite dålig på att komma iväg på de rejäla promenader vi brukar ta 4-5 dagar i veckan (ca 1,5-2,5h per gång) när det var som kallast men nu har jag trotsat snö och kyla och gett mig ut igen + lagt till lite extra träning f.ö (ffa mage/rygg). Hoppas det ger resultat, meningen är att jag skall klä mig i brudklänning till sommaren :love:

I övrigt så lär jag bränna några extra kalorier nu för tiden här hemma också - nu går lillen längs möblerna (inte så himla fort ännu tack och lov men det handlar väl bara om en dag till eller två innan det är full fart som gäller...) så att tro att man skall hinna med NÅGOT annat än att hänga med efter honom är bara att glömma ;)

*Hugger sista knappen*

Halloj på er!

Här är livet ganska lugnt och behagligt just nu. Sonen är nöjd och tillfreds med livet. Han har bajsat två dagar på raken :D Wohoo det har inte hänt sedan han var 2 månader. Han är lite hård i magen och tycker inte det är så himla skönt men jag har tagit upp honom i famnen och peppat honom när han blir röd i ansiktet och då har det gått bra. Skulle kännas skönt om det håller i sig nu.

Kräkset är samma som innan (hmm det är visst lite äckelvarning på mitt inlägg idag :D) Dock eftersom han kan vända sig till mage nu så är det mer ett ständigt sipprande ur munnen på honom. Hi hi. Kaskaderna kommer de med. Det är så mysigt att han och jag ständigt luktar kräks... NOT!

Vi är äntligen mobila :banana: Sonen älskar sin nya bilbarnsstol och det gör att vi varit iväg och farit ganska mycket senaste tiden. Så skönt. Var på IKEA förra veckan och gick på HLR-seminarium. Var mycket intressant och jag och kompisen som vi var där med bestämde oss för att gå en riktig utbildning. Alltid nyttigt.

Var iväg och tränade för 4:e gången igår. Har inte rört på mej sedan i mars förra året. Har tappat så sjukt mycket muskler. Har i princip legat i soffan sedan samma tid med foglossning from hell och antagligen bäckeuppluckring. Det har fortfarande inte gett med sig helt och jag ska få svar på en röntgen i nästa vecka.
Sonen har varit med alla träningstillfällen. Han hänger med min syster och tittar på. Är helt fascinerad av alla människor och allt som händer. Jag tränar precis som Snyggve Kick n Box. Verkligen skitkul och as-jobbigt.
Vikten har jag ändå klarat bra. Gick upp 8 kg under graviditeten och ner 10 på en gång. Sen har jag gått ner 1 kg till nu senaste månaden. Ligger på BMI undervikt så det blir skönt att börja träna igen och få tillbaka lite muskler.

Ammningen funkar bättre än någonsin. Har så sjukligt mycket mjölk. Pumpade i lördags för att vi hade missat en amning och pumpade då inte ut allt utan endast 5 minuter på varje sida och fick 350 ml. Inte konstigt att jag är törstig heeeela tiden. Kanske inte heller är så konstigt att sonen är en liten heffaklump som vägde 9450g på 6-månaders kollen :D

Nu ska vi iväg på bebissång på öppna förskolan!

Mvh Miks

Hoppas det ger resultat, meningen är att jag skall klä mig i brudklänning till sommaren :love:

Oh, gratulerar, vad roligt!
Åh det var så skitkul att gifta sig, skulle vilja göra det igen :D för det var en sån bra fest haha!

Snyggve det där sockerberoendet är sån bov alltså och galet jobbigt att bli av med, jag peppar :banana:
Har avhållit mig från socker en vecka, men igår kunde jag inte stå emot så det blev en ruta 86 % choklad, jag tänkte att det var bättre än nåt annat iaf :angel:

Miks har du grädde i tuttarna?

Hej på er!

Var ett tag sedan jag sist uppdaterade, och tror att det hänt en del sen sist.

Enya är nu 6 månader och håller på att få sin 4:e nere tand. Så sött när hon ler och skrattar och tänderna syns :)
Hon ligger inte stilla en sekund utan näst intill kryper iväg hela tiden. Hon står i kryp-läge och sen drar sig baklänges! Full fart på ungen!

Förra veckan var vi i soliga Amadores på Gran Canaria. Hur skönt som helst och Enya älskade att få sitta i bara blöja under ett parasoll :)

Vi är inne på att sluta amma nu, så hon får välling 3 gånger om dagen, mat 2 gånger sen ammar resten.

Oj stor kille :) Men jag ska nog inte säga något förräns 6 månaderskontrollen imorgon, för Enya är också en stor tjej!

Oj, vad härligt det låter med sol och värme! Hur gick flygningen då?

Här hemma är det ganska frid och fröjd för tillfället...
Emil äter bra, ammar ju inte längre och det går riktigt bra med maten!
Gröt älskar han ju, så det är inga problem, frukt lika så.
Lunchrätter, dvs. diverse grönsaker och lite kött går jättebra nu, sålänge det är i puré-form då :D
Vi övar på att äta bitar, han grejar gärna med majskrokar eller mjuka små brödbitar medans han äter ( som någon här i tråden tipsade om, tackar för det :bow: ) och så slinker en och annan bit gärna in i munnen.
Snart ska han nog kunna äta bitar :d Man skulle ju tro att han inte skulle ha något emot det, min lilla vampyr-bebis har ju 6 tänder redan, och snart kommer väl resten också :crazy:

Sover bra gör han också, från 20 - 21 på kvällen till 7 - 8 på morgonen. Ibland får man stoppa in nappen, men det är ju inge svårt med tanke på att vi samsover för tillfället.
Lilleman har någon form av närhets-period, och sover oroligt om han sover själv i vaggan.
Så vi har bäddat till honom i vår säng, jättemysigt :love:

Glad och nöjd kille, som så smått så smått börjar bli intresserad av att ta sig framåt.
Men än ligger han kvar där man lämnar honom, och inte mig emot. Vi har ingen brådska med att han ska bli stor, fort går det i vilket fall som helst!
Sitter tämligen stadigt dock, och står ganska bra med stöd.

Och vet ni, vi har tittat på ett underbart litet radhus, kanske vi flyttar snart!
Håll tummarna för att inga andra kommer och budar högre :bump:

KL

Whopee :bump: forsta tanden har brutit igenom. Nu far man se upp med amningen. Stumpan ater som en hast nu mer, men bara om det puree. For grynig mat ratas direkt vilket innebar att den smarriga lins-fars grytan ratades.

Lekandes i tradgarden:
4352236945_034a605959.jpg

Nu far man ha koll pa henne for ratt som det ar sa ligger hon i graset och kakar lov :rofl::rofl: rackarns lilla unge.

Nu ar det bara en vecka kvar tills inskolningen pa dagis borjar, valdans nervost for oss bada tva. Vi var dar pa informationstraff i tisdags och traffade ovriga foraldrar och personal. Kandes battre efter det...

Sjalv har jag borjat ga pa gymmet igen, spinning och bodypump. Snacka om otranad!!! men roligt att for gora nagot sjalv igen. Hade tur och gick inte upp mer an 13kg under graviditeten, det bara rann av. Har i och for sig gatt upp lite nu efter upptackten att Svenska Kyrkan saljer "sopor" godiset :banana:.

// Krusan downunder

Senast ändrad:

Jag förstår att det känns nervöst att hon ska börja på dagis!

Här håller sonen på att lära sig krypa. Det är än så länge vingligt och det går mest bakåt men han är otroligt bestämd av sig!
De oroliga nätterna verkar vara förbi också, de höll i sig i två veckor och berodde nog på tänderna/utvecklingssprång/förkylning/tillväxtperiod. Jag menar, det är väl lika bra att ta allt på en gång :p

Han äter fem ggr om dan, gröt, grönsaks/kyckling puré + fruktmos, ersättning 2 ggr och välling och det funkar väldigt bra. Sover mellan ca 20-08 i egen säng.
Dagarna är han mest glad. Det är riktigt rolig unge, som en liten pajas :D hm även det efter mor sin tydligen :angel:

Tillit hoppas ni får radhuset, vi håller tummarna för det :bump:

Ammningen funkar bättre än någonsin. Har så sjukligt mycket mjölk. Pumpade i lördags för att vi hade missat en amning och pumpade då inte ut allt utan endast 5 minuter på varje sida och fick 350 ml. Inte konstigt att jag är törstig heeeela tiden. Kanske inte heller är så konstigt att sonen är en liten heffaklump som vägde 9450g på 6-månaders kollen :D

Jisses!! :eek: Ludwig vägde 8800 när han var 8 mån... Lite skillnad i storlek det ;)

Tllit: Varsågod för tipset, kul att det hjälpte! (med brödet alltså).

Liknande trådar

• Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 526
Senast: Gunnar
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 412
Senast: Migo
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 616
Senast: TinyWiny
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
26 371
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar