Sommarmammornas fortsättningstråd!

Sv: Sommarmammornas fortsättningstråd!

Jag måste erkänna att jag är lite mer nojig när jag lämnar bort L till nån annan än min mamma eller mormor :o Men speciellt mormor litar jag på till 110% och då kan jag slappna av helt och hållet om han är där. Så himla skönt!

Jag måste erkänna att jag är lite mer nojig när jag lämnar bort L till nån annan än min mamma eller mormor :o Men speciellt mormor litar jag på till 110% och då kan jag slappna av helt och hållet om han är där. Så himla skönt!

Min mamma, alltså Emils Mormor litar jag också på till 110%, så jag är inte orolig så när han har varit där.
Förresten så skulle jag faktiskt aldrig lämna honom till någon som jag inte liter på heller för den delen ;)
Men min Mamma och jag har samma sätt att se på saker och vara med honom, och det har inte tex. jag och svärmor, så där känner jag mig lite mer ovillig att lämna honom - även om jag litar på henne och vet att han inte kommer till skada direkt när han är där. Äsch, nu vart det babbligt men hoppas ni förstår vad jag menar ;)

Det som jag tycker känns jobbigt är mer att jag vet att Emil vill ha minst en av sina föräldrar i närheten, annars blir han ledsen.
Det räcker att han bara ser oss, så går det bra.
Sen att det skulle hända mig eller honom något när vi är åtskilda har jag faktiskt inte tänkt på, men nu fick jag ännu en sak att oroa mig för :p

Ja barn är olika, men jag tror att det är bra för både barnet och föräldrarna att lämna bort barnet då och då. Barnet blir också vant att vara med andra än föräldrarna utan att föräldrarna är i närheten.
Jag lämnar hellre sonen hos svärmor än hos min mamma. Han får 100 % kärlek av svärmor (säkert från min mamma också, men jag har inte så bra relation med min mamma och hon har dessutom reumatism så jag litar inte på att hon kan gå omkring och bära på plutten hela tiden). Men svärmor kan inte trösta honom som jag eller pappan kan, men så kommer det nog vara hela hans liv. Och det tog några månader för mig att lära känna min son och då är jag med honom hela tiden så självklart är det svårare för svärmor att veta vad han vill när hon inte umgås med honom hela tiden. Men eftersom han får så mycket kärlek så känns det bättre!

Hej alla sommarmammor, igen!

Nu har jag lite mer tid till att skriva..

Jag har inte läst igenom allt, men sett att ni diskuterat mat.

Här äter lillan gröt utan problem, det tycker hon är MUMS :d
2 mål om dagen och resten ammar jag. Lite smakisar av potatis och andra rotfruker vid lunch (dock ingen hit :angel: )
Jag skulle försöka introducera kvällsvälling igår, då jag längtar efter en hel natts sömn utan att behöva amma :p

Men NEHE DU, ingen flaska här inte!
Vällingen tog hon från sked, inga problem, och druckit ur flaska har hon gjort ett par tre gånger förr fast då med bröstmjölk. Ersättning har hon blåvägrat- så det har inte gått att lämna henne med sambon.

Igår när jag provade vällingen, sög hon först jättebra, men avbröt snabbt, och tvärvägrade sedan.
Vill ju inte tvinga och absolut inte att hon ska bli ledsen, inte meningen att hon ska bli ledsen om hon ser flaskan i fortsättningen..

Så hur har ni gjort, hur får man sitt barn att ta flaskan?
Är det bara att prova lite ibland?

Idag har hon haft en sån där flaska med pipett? (heter det så) med lite vatten i, den stoppar hon i munnen, suger inte riktigt, men smuttar. Tänkte att det kunde vara en bra ide att låta henne 'leka' sig fram till hur man använder den. Fast det är inte nappflaskan som jag använde till vällingen..

http://www.apoteket.se/_ApoLayouts/img/produkt/thumbs/208089s.jpg

Låter det hela rörigt?

Just det, hon är 5 1/2 månad :love:

Hej Hej :) Länge sen nu, kul att höra lite från dig!

Här har vi en till som vägrar flaska, och vi har också försökt på all möjliga vis.
-Bröstmjölk i flaska till hungrig Emil - panikskrik!
-Samma som ovan fast mera mätt Emil - suger lite halvhjärtat och så åker det ut igen ur mungipan...
-Lite vatten i flaska till maten - samma som ovan, suger lite halvhjärtat och sen åker det ut igen.

Så det går inte att lämna honom nå längre stunder!
Dock äter han gröt morgon och kväll med bra aptit, han äter faktiskt så bra av den nu att han för det mesta hoppar över att amma efteråt :banana: och så får han lite smakisar till lunch.
Helst ska det vara Mangopuré just nu, rotfrukter ratas helt för tillfället.
Han är oerhört bestämd min kille, vet precis hur han vill ha det :love:

En sån där mugg du la in bild på, är den bra? Har funderat på att köpa en sån till Emil, och strunta helt i flaskan...

Förövrigt ä Emil glad i princip jämt, det är så härligt att se hur han bara är så otroligt lycklig, det syns ju i hela kroppen :love:
Han har lärt sig att göra rediga lyckotjut också så det skär i öronen, men det är underbart att höra ändå :)

Nu har ju min son tagit flaska sen vi var på BB så där har aldrig varit några problem, men jag tänker som med maten; att prova, men inte tvinga. Det ska inte vara tråkigt och jobbigt, vill han inte så slipper han, men jag provar varje dag. Vissa dagar äter han all gröt vissa dagar inte!
Kanske du ska fortsätta prova med nappflaskan varje kväll, men avbryta om det blir för tråkigt och om det fortfarande inte vill sig om nån vecka så vänta ett par veckor.

Berättade tidigare i tråden om min systerdotter som vägrade ALLT annat än amning. Syrran fick snällt amma sin dotter i sju månader innan dottern behagade äta annat bröstmjölk från bröstet.

Han är oerhört bestämd min kille, vet precis hur han vill ha det :love:

Oj vad jag känner igen det där :grin:
Bestämd kille med MYCKET egen vilja och otroligt envis :crazy:
Jag kallar det starka karaktärsdrag :angel:

För övrigt har sonen lyckats vända sig från mage till rygg 1 gång utan hjälp. Från rygg till mage kan han själv men tycker inte det är så värst lattjo!
Gröt får han morgon och kväll fast smakportioner fortfarande med en flaska ersättning gömd men redo att rycka in.

Enya satt själv idag :o 4 månader gammal! Vi satte henne i hörnan av soffan och hon lutade sig frammåt och satt själv i nästan 1 minut. Galet vad hon utvecklas! :)

Vänder sig själv gör Enya HELA tiden och man få "rädda" henne om och om och om igen!

Min tjej har också en väldigt stark egen vilja, men är en otroligt glad och charmig tjej som flirtar in sig hos alla!

En fråga,
Enya åt först gröt i 5 dagar, och nu har hon ätit mosad potatis i 5 dagar. Hon gillar det väl sådär, men hon äter endå rätt bra, ca 2 tsk åt gången. Detta äter hon vid mellan 09.00-12.00. Eftersom att det inte är så mycket, kan man då kanske ge henne 2 gånger om dagen istället? Och kan man då ge olika saker på f.m och e.m? Typ potatis på f.m. och morotspuré på e.m? Eller är det för tidigt?

Jag har ju inte kommit så mycket längre själv men jag ger sonen gröt varje dag. Smakisar av rotfrukter och grönsaker ska jag snart börja prova men gröten kommer han fortfarande få eftersom jag vill ge honom det som antingen frukost eller kvällsmål eller både och. Gröten kommer jag ju ge istället för ersättning innan jag byter ut ett mål ersättning med annan mat.
Smakisar av fruktpure tänkte jag vänta ett tag till med.

Han kommer alltså då få gröt på morgonen och smakis av rotfrukt/grönsak kanske vid middagstid och eventuellt gröt även på kvällen.

Får din dotter gröt fortfarande eller provade du det i några dagar?
Varför tänkte du ge smakisar av potatis och morot (t ex) 2 ggr om dagen?
Jag antar att man kan göra så, men tanken är väl att man så småningom ska byta ut mål och det är ju ganska långt kvar tills dess!

Jag provade gröten i ett par dagar, men pratade med min BVC sköterska och hon tyckte att jag skulle börja ge potatis och annan rotfrukt eftersom att Enya inte verkade så intresserad av gröten och potatisen verkar hon gilla bättre.
Hon sa att om hon verkade gilla det så kunde man ganska snabbt öka mängden till några matskedar, tänkte därför att man kunde öka mängden samtidigt som man introducerar ny smak.

Jaha då är jag med :)
Jamen det är väl bara att prova då!

Sonen tycker så mycket om gröten så jag tänkte prova att byta ut ett mål nu och ge honom en hel portion gröt!

Han har lärt sig "var lampan är" också. Alltså, vi har en stjärna som lampa i ett fönster och när man frågar honom var lampan är tittar han genast dit!
Han är superduper duktig!

I övrigt är det snacka som gäller. Han älskar att höra sig själv och använder en massa läten. Han är duktig på att kontrollera dom. Och skrattar gör han åt allt. Högt och ljudligt så han kiknar. Det är underbart :love:
Och så har han så mycket spring i benen. Kunde han så skulle han springa omkring hela dagarna.

Så härliga dom är dom små liven :love: Man blir ju bara så lycklig!
Vad duktig kille! På tal om och förstå vad saker är för något, så om man pekar på något och säger titta, så kollar hon ditåt! :) Hur stolt får man va? :p

Ja tiden går superfort! Lova har fått 2 tänder i underkäken =)
Man hinner ju inte med! Äntligen funkar det med gröten också och sessans kurva har börjat svänga på rätt håll igen. upp 400g på 2 veckor... känns superskönt!
drar en lättnads suck....
god jul på er förresten!

Har ni lämnat bort era någon gång?

I början (från 6 veckor) så passade min mamma, syster eller hans gudmor honom när jag red, om sambon jobbade. Då var det inte så långa stunder, utan ca 1-1,5 h, och de var med i stallet då (gudmor bor där) eftersom jag helammade fortfarande. Gick alltid toppenbra.

Efter det så har min mamma passat honom ett par h ett par gånger, och varit med på träningar och passat honom där ett par gånger, och så har svärmor haft honom ca 5h en gång när vi var på begravning - det är det längsta han varit hos någon annan än mig/sambon och det gick precis hur bra som helst. Han satt och busade med sin farfar när vi kom och skrattade så han kiknade :love:

Jag själv har varit borta från honom betydligt mer (har ju hästar...), men då är ju alltid sambon hemma, så han har inte varit ifrån oss båda mer än ovanstående.

Vi ska dock lämna honom nu i jul till hans gudmor (hon tjatar och vill vara barnvakt :p ) i några h någon dag och kanske gå på bio eller så - och det känns bra att han får vara med någon annan ibland för nu var det ett tag sedan sist!

Han är väldigt okomplicerad och inte speciellt mammig och pappig, och äter vanlig mat jättebra, så det känns helt lugnt att lämna bort honom lite ibland!

Och jag tror att det gör honom gott faktiskt, i lagom doser :)

Vad duktig Enya är som redan sitter! Och miniGnarpis som kan "visa" lampan! :love:

Vår lille kan sitta "hyfsat bra" om han bara vill, men tycker att det är HELT överreklamerat, han är så programmerad på att ta sig framåt nu så han hinner inte sitta still...:p Igår hade vi fika med ett par kompisar från mammagruppen här hemma och de andra bebisarna satt så fint på filten och lekte med varsin leksak, medan lillen var på väg någonstans för att undersöka något hela tiden och "kröp" fram och stal de andras leksaker istället :o

Han har nästan fått kläm på krypningen ordentligt nu (så det blir inte lika många frustrerade tjut längre ;) ), nu tar han sig framåt i bra fart i en kombination av att krypa, hasa, dra sig och åla, och han försöker verkligen hitta den rätta tekniken, men så får han för bråttom och tar till kombinationstekniken istället ;)

Så firade han sin 7-månadersdag med att börja gå när man håller honom i händerna. Det tycker han verkligen är superkul och skrattar mest hela tiden :love:

Idag ska vi förbi BVC och väga/mäta, det skall bli väldigt spännande för sen vi var där sist så har han börjat få mycket mer vanlig mat, och ammar nu ingenting på dagarna längre utan bara 1-2 ggr per natt. Jag tror att han har växt en hel del, det känns så i alla fall!

I övrigt så är han alldeles underbart glad och go - skrattar mest hela tiden, och jag känner mig så fånigt stolt över honom :love:

Senast ändrad:

Förresten, vad ska ni ge era små i julklapp?

Det låter ju som ni har det hur mysigt som helst hemma :)
Vilket vi förövrigt också har, Pappa har Jullov, Emil är i princip jämt på bra humör och lycklig så hela hans lilla kropp bara spritter :love: det är världens härligaste vinterväder här, och vi ska ut och hugga julgran nu!
Sen ska vi köpa säng ikväll också, 180 cm så lilleman kan sova med oss utan att vi vuxna ligger på varsin kant och fryser ( han tar plats den lilla rackaren :p ) i vår nuvarande 140 - säng.

Ang. julklappar så kommer han få massor av släkt och så, mest kläder och lite leksaker.
Så vi ger inte så mycket, kommer sätta in lite pengar på hans konto, och annars får han en tjock vinteroverall av sin Pappa, och en liten mask som låter som en skallra ungefär, en body och ett par strumpbyxor av mig ;)

Det låter som att ni också har det toppen!! Vad mysigt att hugga julgran tillsammans allihop! :love:

180cm säng har vi, och den har varit helt perfekt att samsova i! Nu gör vi dock inte det längre, eftersom vår lille började fara runt som en propeller i sömnen för sisådär 1,5 månad sedan, så vi alla hölls vakna...så nu har han en spjälis brevid vår säng istället. Men det blir ju såklart en massa mys i vår säng på morgonen och så i alla fall :love:

Vi har inte heller köpt så mycket julklappar eftersom även han kommer att få en massa av släkt och vänner... Och han kommer ju ändå tycka att pappret och snöret är roligast dessutom ;)

Men lite blir det såklart! Han börjar få behov av lite mer utmanande leksaker, så det blir en lite större aktivitetsleksak, och så klossar i form av burkar att bygga torn av (eller - det lär ju bli så att vi föräldrar bygger och kotten raserar ;) ), böcker, en tjock mössa och en hemsydd MeiTai samt flera par halksockor. De behövs nu när han vill gå så mycket...

Idag har vi varit på BVC och lillen slog på stora charmoffensiven i vanlig ordning :love: Han fullkomligt älskar BVC och vår BVC-dam! Han skrattade och busade med henne så hon var alldeles hänförd :)
Tyvärr hade han inte gått upp så bra (bara ca 150g på 1 hel månad! :( ) men BVC-damen var inte det minsta orolig för hon såg ju hur han röjde runt bara den korta stund vi var där... Han är inte stilla en sekund nu mer, och då går det åt oändliga mängder energi. Så vi skulle bara putta i mer fett i maten och fortsätta mata på samma sätt som nu. Så ska vi börja vänja in honom på yoghurt så vi kan lägga till lite turkisk yoghurt till mellanmålet så det blir lite fetare.

Det var skönt att hon inte var ett dugg orolig, för annars hade nog jag blivit det när han inte gått upp så mycket, jag trodde han gått upp mycket mer...

Det låter som om ni har full rulle där hemma!

Vi tänkte inte köpa några julklappar, han får väl endel av släkten.

Jag har gjort potatis smakisar som han har fått två dar i rad nu och han har kastat i sig och tjutit av glädje. Han verkar väldigt glad i mat det lilla bustrollet :love: han får också hela grötportionen som han äter upp.

Han gillar snön och jag tycker det är underbart med så här mycket snö men tyvärr är inte pappan hemma så mycket eftersom han måste ploga. Jättetrist...
Jag hoppas att det inte kommer nåt under julen så vi får fira tillsammans!

Liknande trådar

• Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 526
Senast: Gunnar
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 412
Senast: Migo
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 616
Senast: TinyWiny
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
26 372
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar