Sommarmammor 2010 del 3

Sv: Sommarmammor 2010 del 3

Ja, det var himla skönt. Det blir lite mindre nervöst inför varje vägning, snart har jag väl förhoppningsvis släppt den gamla nojjan! Jag ser ju att han mår bra och inte är tunn, men vägningen blir som ett kvitto.

Vad skönt att det känns så bra för er! Det är väldigt praktiskt med flaska, även om det förvisso är praktiskt med bröst också :D

Det varierar hur länge Vera äter, allt från 10 minuter till max 30 minuter varannan/ var tredje timme. Hon är nu 4 veckor.

När Alice var liten kunde hon äta i över 1 timme, men oftast 40 minuter.

Jag förstår att du känner dig "fast", det gjorde jag med Alice också ibland. Men jag löste det genom att köpa hem massor av böcker och eftersom jag älskar att läsa så kändes det lyxigt istället att kunna läsa så mycket :D

Skönt att det gick bra! M vägde precis 6150 gr i måndags och var 61 cm lång, på hennes 3-månaders dag :)

Ang rutiner så ser våra dagar ut ungefär såhär:
Mellan 8.30-9.30 äter hon frukost och vi går upp, hon är oftast på väldigt gott humör och sitter gärna i sin babysitter och jag fixar då frukost och vaknar till lite. Vi kan ligga i babygymet, träna mage osv innan det är dags för ett sovpass efter nästa mål mat, ofta runt 11-12. Sen hittar vi ofta på något, antingen promeneras det, träffar mammor och bebisar från föräldragruppen, kanske går till mormor och morfar osv. Hon äter ca var 3e timme och sover lite ibland, men sällan mer än 30 minuter. Mellan 17-22 sover hon sällan något alls och brukar somna för natten vid 22-23 och sover sedan till 4-5, äter och somnar om till ca 7, äter igen och sover till 8.30-9.30.

Här vaknar bebis kring 8-tiden, sedan ligger vi kvar i sängen och ammar/somnar/ammar/somnar tills det är läge att stiga upp. Vi spenderar dagen lite olika beroende på om de stora tjejerna är hemma eller på förskolan men Vidar hänger helt enkelt med på det jag/vi vill göra.:)

Han sover rätt mkt under dagen (vilket passar mig utmärkt när jag ska till stallet) men är i gengäld vaken hela kvällarna. Ammar mkt om kvällarna och ammar också under natten men somnar om direkt efteråt.

Har nu kunnat slänga amningsnappen förutom ibland när jag liggammar. Han äter rätt fort tycker jag men har några långamningar under dygnet (kring en halvtimme).

Själv har jag som mål att börja stiga upp tidigare och gå på fler promenader men just nu har jag inte orken men jag jobbar på det! Har dock hittills inte känt någon som helst längtan till att gå på babysång eller på öppna förskolan trots att jag tyckte att det var rätt kul förra gången.

Ja, det var därför jag tyckte att det var lite extra roligt att de vägde exakt samma :)

Nu är jag (och M skulle jag tro...) lättad idag kom det äntligen en nr 2 leverans! Den senaste var i tisdags så jag har vart lite orolig, normalt sett sker det flera gånger under dagen. Men så idag, när jag satt med telefonen i näven för att ringa bvc, så skedde det och jag tror att vi båda blev lika glada, haha!

E levererade 2 ggr i veckan ett bra tag. Ons- Lör. Bra att kunna planera ju ;)
Nu är det till 90% varannan dag :)

Annars hade du kunnat få några av våra 2: or.. :D Här poopas det normalt 2-5 gånger/dag.

*Delvis kl*

Skönt att det inte bara är jag som har långtidsammar. Hoppas som sagt att det ska lugna ner sig framöver så jag inte blir så låst. Just nu tror jag han är i en närhetsperiod då han väldigt gärna vill bli buren hela tiden o helst ska sova på min eller pappas mage/bröst. Det är mysigt :love: men kan ibland bli lite väl mycket.

Malcom är nu 1 månad "gammal" fy va tiden går fort! Va på BVC idag han är nu 58 cm lång o väger 4430 gr.

Här är vi duktig på att poopa oxå, minst 1 ggr om dan gärna oftare ;) o han gör dt då ordentlig oxå, låter som sprej-grädde med motstånd. ;) Han lyckades tom skrämma katten som sov idag när han poopade :D

*Delvis kl*

Skönt att det inte bara är jag som har långtidsammar.

Jag tror att man med "långtidsammar" oftast brukar mena att man ammar barnet under flera år, inte att barnet tar lång tid på sig under själva amningstillfället.;):D

Jag tror att man med "långtidsammar" oftast brukar mena att man ammar barnet under flera år, inte att barnet tar lång tid på sig under själva amningstillfället.;):D

Ha ha inser nu när jag läser inlägget att jag inte fick ihop hela ordet.. skulle vara "långtidsammare" eller snarare långtidsätare som kanske är ett bättre ord. Ja ja inte lätt att skriva med 1 hand då det ammas;)

Delvis KL

Idag har vi varit i ett köpcentrum, fikat och kollat i butiker. Strax innan vi skulle hem började hon gråta och skrika. Otröstlig! :(
Shit vad jobbigt. Ingenting hjäpte, vi hade just ammat så hunger var det inte. När jag läser om era nöjda bebisar så tycker jag nog att min är en liten gnällis i jämförelse. Tror hon har magont, hon skriker som om det vore krampattacker... Oftast är det mest gnäll och missnöjda miner, men idag var det fullt vrål.
Hur som helst åkte jag hem kollektivt i rusningen med en skrikande bäbis. En prövning!

Åtta-nio senast brukar bebis somna för natten, och sover sen med avbrott för amning varannan/varje timme tills nästa morgon.
Oj oj, då antar jag att du har bebis i sängen för att ni snabbt ska kunna somna om. Blir inte mycket sömn annars.

Ska jag vara ärlig o lite egoistisk så känns det ganska jobbigt med dessa timmes långa måltider (sällan han nöjer sig med att äta mindre tid än 1 timme) och det att jag bara har 3-4 timmar "egen tid" under dagen. Känns som om jag mest sitter i soffan o ammar
Jag tycker inte det är ego att tänka/tycka så. men det är nog inte så mycket du kan göra för att ändra på. Kommer inte ihåg om du skrivit om du använer napp. Kanske är en del av matandet mest ett snuttbehov?
Själv tar en amning 5-15 min. Någon gång då och då kan det övergå i snuttning och då ligger hon kvar tills hon somnar, men oftast vill hon inte ligga kvar vid bröstet längre än en kvart.
Bara för att jag såg din fråga klockade jag senaste amningen. Det tog 7 minuter tills hon inte ville ha mer och ville upp på axeln.
Jag förstår att du känner dig "fast", det gjorde jag med Alice också ibland. Men jag löste det genom att köpa hem massor av böcker och eftersom jag älskar att läsa så kändes det lyxigt istället att kunna läsa så mycket :D
Haha, jag försöker faktiskt läsa nu när jag ändå har så mycket tid hemma, men min bebis vill som sagt inte slappa särskilt länge... :crazy:
Han lyckades tom skrämma katten som sov idag när han poopade :D
:rofl:
Det är otroligt hur dessa små söta varelser kan ge ifrån sig såna dånande sprutpruttar. Det låter som en hel karl ibland! :D

*kl*

Minns att vi pratade barnkammarlampor tidigare och det är denna

T0916SV.jpg

vi är sugna på, fast i illgrönt. Dock fanns inte den färgen i webbshoppen, men lokalt i butiken.

Angångde nr2. Milton poopade ju flera gånger per natt förut men nu får han ju ersättning engång om dagen, har blivit så då han blivit lite lat om em/kvällen och inte orkar äta från bröstet. Så nu har han i princis slutat bajsa på natten :bow: Helt underbart! Så nu har vi bara kvar runt 5 bajsblöjor om dagen! :grin: Fast hellre det än magknip iaf!

*Delvis kl*

Skönt att det inte bara är jag som har långtidsammar. Hoppas som sagt att det ska lugna ner sig framöver så jag inte blir så låst. Just nu tror jag han är i en närhetsperiod då han väldigt gärna vill bli buren hela tiden o helst ska sova på min eller pappas mage/bröst. Det är mysigt :love: men kan ibland bli lite väl mycket.

Malcom är nu 1 månad "gammal" fy va tiden går fort! Va på BVC idag han är nu 58 cm lång o väger 4430 gr.

Då är det antagligen första utveckligssprånget! Förhoppningsvis går det över fort för er! :)

Hur som helst åkte jag hem kollektivt i rusningen med en skrikande bäbis. En prövning!

Hua! Det kan inte ha varit kul! Lider med dig! Tråkigt om hon har magont! Har ni testat några magdroppar?

*kl*

Minns att vi pratade barnkammarlampor tidigare och det är denna

T0916SV.jpg

vi är sugna på, fast i illgrönt. Dock fanns inte den färgen i webbshoppen, men lokalt i butiken.

Den va jätte fin!! Fränt med illgrönt!

När vi först introducerade ersättning så blev bajset jättetjockt, typ som tjock gul gröt! Fast numera märks det ingen skillnad i konsistens de dagar han får ett mål ersättning.

Är för övrigt glad för att H ytterst sällan poopar nattetid. Det är inte kul att kisögt bängla sig ner för trappen och byta bajsblöja..

*kl*
Typiskt - hann näääästan motionera båda hästarna ikväll medan H sov. Eftersom han sovit rätt länge redan innan jag gick ut till stallet bad jag maken ringa om H vaknade, hade han fått ersättning (= sovit som en stock flera timmar) hade väl brösten nästan exploderat innan nästa amning. Hursom hann jag precis göra klart gamlingen när han ringde och jag hörde på skriket i bakgrunden att det inte var läge att säga "roa honom 20 min så jag hinner rida". Well well, ingen skada skedd eftersom gamlingen inte nödvändigtvis måste motioneras varje dag men lite småsnöpligt ändå :D

Vi har skötbordet i sovrummet så behöver bara lyfta upp honom och förflytta honom en liten bit bara. Eller om jag är lat byter jag i sängen, når alla grejer med en arm iaf! Lägger bara en handduk under för att skydda lakanen! Ganska praktiskt att bo trångt ibland! :p

Vi har skötbäddar med tillbehör på båda våningarna. Dessutom får min man byta de flesta blöjorna på natten :D

Haha, ni har aldrig några poopcidents (har blivit ett stående uttryck här hemma :D) där det blir bajja i sängen när du byter där?!

Här byts sällan blöja på natten! Vi nattbyter när vi själva går och lägger oss, och då jag alltid är sent i stallet + är kvällsmänniska så blir sista blöjbytet alltså kring 23 (senare ibland). Sen morgonbyte vid 06. Men då kissar han bara nattetid till 99% :) Så de sällsynta kisögda turerna ner för trappan kan jag leva med - kan jag det inte nångång så får Papi gå och byta :D

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
726
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
4 619
Senast: pepp
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
55 56 57
Svar
1 121
· Visningar
58 594
Senast: Kilauea
·
  • Låst
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
117 246
Senast: Nordthor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar