Sommarmammor 2010 del 3

Sv: Sommarmammor 2010 del 3

Jag drömde mardrömmar hela natten, känns det som. De kommer ofta i perioder för mig, fast vad det beror på vete sjutton. Klart det alltid finns saker att oroa sig för, men känner mig annars väldigt tillfreds med det mesta. Nåja, det lönar sig väl inte att spekulera!

*kl*
Imorrn är det Bvc för H. Jag är nervöööös. Nu har han ju bara ammat sedan sist, ca 3 veckor, och amningen känns jättebra men tänk om han inte går upp som han ska nu igen då? Eller, för att vara helt korrekt, han äter ju ersättning ibland när jag är i stallet men det blir ju för att ersätta ett mål och inte för att dryga ut, så att säga. Nu har jag ju inte haft mjölkstockning på ca 5 veckor, så räcker inte mjölken till för att han ska gå upp nu så lär den väl aldrig göra det?

Och hur mycket ska man bry sig om Bvc´s viktkurvor? H är inte knubbig men absolut inte mager, det finns ju "kött på benen" så att säga. Och gladare unge får man leta efter. Enda gångerna han kinkar lite är när han vill äta (eller när man lägger honom "som en bäbis" i famnen) och när han fått amma är han en solstråle igen. Så att han mår bra, det tvivlar jag inte på..

Sent tillägg: aha - är det Bvcnervositeten som ger mardrömmar?! :idea:

Men nu får jag skärpa mig, tror jag får det till 5 "ju" i ett inlägg :eek: *smiskar mig själv*

hihihi

*kl*
Idag VAKNADE jag snabbt.. Grannen ringde o berättade att min ena häst var lös. Naturligtvis 1åringen med noll trafikvett :(
Han är supernsäll när han är hemma i sin hage. Du kan göra vad du vill men så fort han är lös går han inte att fånga. Lite jobbigt när han krånglat sig under staketet. Den undre tråden var ur 2 isolatorer och inget annat syns.

VILKA vakthundar jag har. På min framsida ligger det nu 5 bajsar och de har inte sagt ett ljud. De sover nog FÖR gott....
Lillhingsten är injagad i grannens hage och där går 1 sto.... MEn ännu sålänge har hon bara visat att hon är arg...
Ja- nu vet ni vad jag ska göra idag när syrran asat sig hit... Sen ska jag naturligtvis till läkaren och hade tänkt gå en tur på stan innan dess men det kan man nog glömma...

Behöver jag säga att jag stallar in from i natt???

Det kommer säkert gå jätte bra imorgon! Jag tror man får gå på sin egen magkänsla lite!
Så länge bebis är nöjd och glad kan det ju inte vara några större fel. Men jag tror då att H har gått upp jätte bra så du behöver nog inte vara orolig!

Här är en till som skriver alldeles för många "ju", dryg ovana!

Följer han inte sin egen viktkurva eller jämför du med barn som är lika gamla? Det varierar ju mycket måste jag säga.
Men det går säkert jättebra idag. HAde han inte varit nöjd så hade han ju varit gnällig :)
Jag har också en liten nätt flicka ;) Spädbarnsinlägget i bilstolen sitter fortfarande kvar.

Nu har jag iaf klarat av att hämta hem min lilla hingst :) Och hagen är uppladdad med massor mer ström. Nu finns det inte ett enda grässtrå mot tråden ;)
Tur lillsyrran jobbade hemma med skolarbetet idag... och att pappa fortfarande är sjukskriven...

Det löste ju sig nu då iaf :) Pappa fick vara barnvakt ;) Min pappa gillar inte barn som skriker o ändå är vi 4 syskon ;)

*kl*

Imorgon fyller fröken 6 veckor. Jag minns knappt vad jag gjort under dessa veckor. Det är ett myller av blöjbyten, massa bärande och gullande. Vi har åkt mycket bil, vilket funkat bra. Får in vagnen i bilen(!) så en del utflykter har det hunnit bli

Hon har tydliga rutiner. Så här ser dagarna oftast ut:
Morgon:
Vaknar mellan 07:00-08:00. Äter.
Dag:
Mycket vaken. På dagarna sover hon inte mer än 15-30 minuter åt gången. Hon vill vara med, ha kontakt. Hon pendlar mellan att vara mer dåsig och mer kontaktbar. Hon vill inte ligga själv, famnen är det som gäller och eftersom både mamma och pappa har fått ryggont använder vi selen mycket. Hon äter ungefär varannan till var tredje timme. Vi passar på att göra något här (stallet, hundpromenad, hälsa på vänner, handla osv)
Eftermiddag:
Blir gnällig på em. Börjar oftast vid 16:00 och håller på tills hon somnar för natten. Dessa timmar kan vara ganska jobbiga. Hon skriker inte, men gnäller, verkar missnöjd, får ingen matro, spänner kroppen. Det går inte att få ögonkontakt och lägger jag ner henne i babysitter blir hon arg. Vissa dagar duger inte selen heller, då är det bara att bära över axeln som gäller. Vilket betyder att jag inte får något gjort innan pappa kommer hem från jobbet. Titta på TV får jag göra gåendes (för jag får förstås inte sitta med henne på axeln, måste röra mig :D)
Det är inte kul att vara annat än hemma när detta humöret kommer.
Kväll/Natt:
Somnar för natten efter amning strax efter 19:00 och sover tungt från 20:00-07:00 med två matstunder. En vid 00:00 och en vid 03:00

Det är få dagar som dessa klockslag inte stämt. Coolt va!

Hur ser det ut med era små en vanlig dag gällande sovtider osv? Kunde vara kul att se vad ni andra "tampas" med.

Imorrn är det Bvc för H. Jag är nervöööös.
Har det gått bra?

Var det bara en häst som var ute på äventyr? Har han ingen flockkänsla? Han "borde" dragit med sig en polare eller hållit sig nära de andra.

Jag drömde mardrömmar under graviditeten (att jag födde köttslamsor och köttfärs) och vanliga drömmar under dagarna på BB (om övergivna barn som jag tog hand om) men nu är det slut på drömmar. Det kan vara jobbigt med mardrömmar om de handlar om liknande saker och återkommer. Men jag saknar dom ändå :crazy:

De andra har sån respekt för tråden att de inte går ut om den ligger på marken... Fast just nu går han ju bara med en valack... Ska kastrera honom när det blir kallt ute och insekterna är borta.
Och han sprang till grannens grind och har trampat sönder där.. Jag visste inte ens att där fanns en grind ;)

Hur ser det ut med era små en vanlig dag gällande sovtider osv? Kunde vara kul att se vad ni andra "tampas" med.

Såhär ser våra dagar ut, trevligt nog rätt rutinfria! :)

Bebis vaknar mellan 6 och 7, och är vaken minst ett par timmar. Somnar ofta om vid nio och sover nån timme till. Under tiden pysslar jag hemma, eller passar på att sova. Sen tar vi det lugnt, äter ganska ofta, nån tupplur till framåt tolv-ett. Annars brukar bebis vara glad och pigg, så det är på förmiddagen det blir lek i babygymet och sånt. På eftermiddagen är det lite lugnare, då brukar vi gå en långpromenad och passa på att handla. Vid fem nånting börjar jag laga middag, och bebis är oftast nöjd med att titta på. Sen äter vi, med lite tur hinner vi innan bebis börjar bli trött och gnällig vid 7-8. Åtta-nio senast brukar bebis somna för natten, och sover sen med avbrott för amning varannan/varje timme tills nästa morgon.

Har vi något ärende puffar vi på schemat, det brukar inte vara några problem.

Jag har aldrig haft en häst på rymmen innan kanske ska tilläggas. Däremot grannens minsta ponny brukar besöka oss ibland ;)

Rutiner har hon skaffat sig själv. Eg är de nog mer exakta än vad jag tror men sen beror det ju på vad man ska göra på dagen. Om man själv ruckar dom eller ej ;)
Fast fm är oviss här. Vissa dagar sover hon hela förmiddagen- andra dagar vägrar hon att sova innan lunch.

Här vaknas det runt 06-07 och äter mycket :) är väldigt hungrig efter natten.
sedan är hon oftast vaken någon/några timmar och äter lite till då sedan brukar vi ge oss ut med vagnen på stan/promenad och då sover hon hela tiden 1-3 timmar.
Sedan äter vi lunch och hon äter igen.
Under eftermiddagen/kvällen är hon vaken nästan hela tiden lite kortare sovpass på 5-30min ibland äter lite när som.
Sedan vid ca 21 börjar vi ordna för natten, hon får äta mycket igen tills hon nästan somnar sedan byter vi blöja och sätter på pyjamas, myser lite och sedan äter hon ännu mera :) tills hon typ somnar vid bröstet, tar bort bröstet och vaggar runt lite med henne sedan läggs hon i sängen då är kl ca 22-23 oftast, med en stadig hand på magen så kommer hon till ro och sover sedan till 6-7 nästa morgon utan avbrott.

Ibland går vi och lägger oss efter morgonmatningen igen :D oftast om hon skulle vakna lite tidigare än vanligt...
Vi har inga problem att rucka på tider/rutiner.
hon får hänga med på allt ;)
är lika go o glad ändå.
busar och så gör vi när det passar närsom under dagen.

Malcom vaknar kring 7-8 på morgonen o äter då i minst 1 timme, sen ska det snuttas, bäras, ätas lite mer fram till 11-12 då han somnar. Då passar jag på att gå en promenad med vagnen till mina föräldrar, äter lunch o tar hand om hästarna (fixar med mat o vatten). Vid 3-4 tiden är det dags för mat igen, återigen äter han ca 1 timme har man då tur sen går det bra att ligga i vagnen o filosofera annars ska han helst vara i famnen alt sele. Sen varierar det kraftigt. Antingen kan han somna o sova någon timme för att återigen äta lämpligt till att vi vill äta :angel: o sen sova någon timme till (återigen gärna i vagnen så jag o sambon kan ta en gemensam promenad) eller så ska han ligga vid bröstet fram till 8-9 för att då somna för natten. Somnar oftast vid 9-10 tiden för natten Vaknar vid 3-4 på natten för "nattmål".

Ska jag vara ärlig o lite egoistisk så känns det ganska jobbigt med dessa timmes långa måltider (sällan han nöjer sig med att äta mindre tid än 1 timme) och det att jag bara har 3-4 timmar "egen tid" under dagen. Känns som om jag mest sitter i soffan o ammar :( Har sen vi kom hem från BB för 1 månad lyckats lämna huset själv 1 gång. Hoppas att vi (läs lilleman) ska få till rutinerna för em/kvällen lite bättre i framtiden så han kan vara själv med pappa hemma så jag kan sätta igång hästen.

Hur har ni det med amningen, hur länge vill era bebisar äta? Känns ibland som om det inte riktig är helt normalt för lilleman att äta 1 -1 1/2 timme per måltid. Mjölk finns det o han äter större delen av tiden, oftast så kräks han ganska duktigt dessutom. Har nu börjat göra så att när han kräks mycket då får det vara färdig ätit vare sig han vill eller inte. Har pratat med sköterskan på BVC om detta men hon tycker att det är inget att vara orolig för..

..och övriga som undrar - det gick bra! 11 veckor imorrn, vikt 6 150 gr och 63 cm lång! Han har alltså klarat sig finfint på bara amning, gått upp 600 gr på 3 veckor.

Följer han inte sin egen viktkurva eller jämför du med barn som är lika gamla? Det varierar ju mycket måste jag säga.
Men det går säkert jättebra idag. HAde han inte varit nöjd så hade han ju varit gnällig :)
Jag har också en liten nätt flicka ;) Spädbarnsinlägget i bilstolen sitter fortfarande kvar.

Han följer sina kurvor fint, det var en liiiiten liten dip där när han var 2-3 veckor och gick upp lite halvdåligt vid ett par vägningar. Det är bara jag som oroar mig, i onödan dessutom som det verkar. :)

Det kan variera lite, vi vaknar numera oftast vid 06-06.30, jag äter frukost osv och sen vill han äta och sova lite mer vid säg 08. Äter och sover fritt under dagen, efter behag. Går och lägger oss rätt sent, vid 22.30, men då har H sovit sen 20-21. Ammar vid läggdax, sedan vid ca 02, 04 och strax innan vi går upp igen. Typ!

Hur har ni det med amningen, hur länge vill era bebisar äta? Känns ibland som om det inte riktig är helt normalt för lilleman att äta 1 -1 1/2 timme per måltid. Mjölk finns det o han äter större delen av tiden, oftast så kräks han ganska duktigt dessutom. Har nu börjat göra så att när han kräks mycket då får det vara färdig ätit vare sig han vill eller inte. Har pratat med sköterskan på BVC om detta men hon tycker att det är inget att vara orolig för..

H åt ju läääänge, under en lång tid. Men nu har det äntligen blivit lite mer "hanterbara" ätningar, från tidigare minst 45 min varje mål äter han nu oftast kanske 10-15 min och har en längre snuttning/dag i myssyfte. Fast han var nog 8 veckor innan det började ge med sig.

Mikaela är oxå en långätare :D
Har förut ätit ca 1-1½timma.
Nu äter hon ca 1 timma vid sina långätningar på morgon och kväll
annars ca 30min
hon är 4½månad nu och har väl varit såhär ca senaste månaden.

Det var väl bra!
På tal oim amning o vikt så sa jag senast idag att det är så skönt att veta att allt fungerar bra nu. Rutiner sitter bättre, hon har inte ont i magen, inget gnäll för hunger eller så. Jag är inte själv heller lika "tråkig". Det är ju så enkelt nu när man inte måste sitta fast för att ge mat. Helt ärligt så ångrar jag inte en enda sekund att jag slutat amma- jag som var så nervös...
Samtidigt ångrar jag inte att jag har ammat heller iofs :)

Min bebis åt också i evigheter i början, det blev lite bättre när vi började (läs: envisades) med napp eftersom jag höll på att bli tokig på att amma uppåt åtta timmar om dagen. Med nappen behövdes bara bröstet när det skulle ätas, när det mer var tröst och trygghet kunde nappen rycka in istället.

Men med stigande ålder så har ätandet gått fortare och fortare, nu vid dryga tre månader går det på 10-20 minuter.

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
726
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
4 611
Senast: pepp
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
55 56 57
Svar
1 121
· Visningar
58 581
Senast: Kilauea
·
  • Låst
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
117 245
Senast: Nordthor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar