Sommarmammor 2010 del 3

Sv: Sommarmammor 2010 del 3

KL - lite uppdatering från mig.

Herregud va ni skriver..... jag hinner inte med. Jag har ju gett både ersättning och ammat pga infektion och mjölkstockning, och J har tyckt det varit helt OK. Men nu helt plötsligt vägrar hon att amma. Hon får kväljningar när jag försöker amma och blir ledsen :( Ska försöka ett par dagar till men vill hon inte så ger jag upp och slutar. Känns trist och dessutom skulle jag behöva amma av mig ett par kilon till.:angel:

Var på 2 månaders läkarkontroll med förra vecka. Hon ligger över på alla kurverna och vägde 5240 och 60 cm lång.

I dag kom vi hem från Cannes och J har sköt sig utmärkt både på planet och på plats. Har ätit ute varje dag och om hon inte sovit har hon varit nöjd och glad. Var skönt att slippa alla kläderna för vi hade ca 20-25 grader.

Har bestämt mig för att sälja fölis och han kommer att flytta på fredag.:cry: Men hoppas snart få rida hans mamma som åker iväg på fortsatt utbildning i 2 månader.

De var allt från mig just nu....

Kul med uppdatering.

Trist om inte amningen fungerar om du vill fortsätta. För oss är det omvänt, inte alla gånger hon vill ta flaskan. Jag blir ju ganska bunden och får svårt till egen tid.

Modigt, tycker jag att flyga utomlands med en så liten. Jag skulle inte våga sitta instängd i ett plan med min, men så är hon en liten skrikfia :p

Ja det känns skönt att flygningen fungerade. Det här var ju en rätt kort resa på 3 timmar. Prövningen blir till jul då det blir en 11 timmars flygning till Thailand. Hade gärna velat ammat just till den resan, för att alltid ha mat med sig. Blir tung packning med ersättning på tetra för 14 dagar....

Ja den är lite ostyrig, nu hade vi dock en massa olja i badet ikväll så nu ligger den faktiskt ner efter nerborstning ;) Får väl se hur det ser ut imorgon. Hon hade fått lite skorv så det var därför vi hade en massa olja i och så masserades hårbotten i ett hopp om att få bort lite.

Charlotte, kul att höra från dig och att Cannesresan gått bra. Vad härligt att komma ifrån lite och få lite värme. Det var förresten lite på samma sätt som M slutade amma, hon ville liksom inte längre. Vad tråkigt att fölis flyttar, men det kanske är lite skönt samtidigt? Att bara ha en att pyssla om, även om han kanske inte är så mycket jobb än. Är det nån du känner som köpt honom?

Lilla bonusfölis, var det inte nyss han föddes?! Shit vad tiden går fort.

Tråkigt att det fortsätter strula med amningen, okej att amning "är bäst" men inte till varje pris. Hoppas det ger med sig så du kan fortsätta, eftersom du verkar vilja det och har kämpat så :)

Fölis blev 6 månader i går, så tiden går verkligen fort. Känns jätte sorligt att sälja honom, men samtidigt skönt. Det var ju inte planerat med ett föl och just nu vill jag att stoet ska komma igång efter 7 månaders vila. Hon som köper är ägare till den hingsten som med 99% säkerhet är pappa till fölis. DNA proverna är inte klara.

I dag har vi varit hela FM i stallet. Hästarna verkade och stoet har fått skor igen. Hade tur så mamma kom ut och promenerade i 3 timmar med Julia. Hon sov hela tiden.:laugh:

I natt har jag varit vaken sen kl 3.00 och är helt färdig nu. Är ju bortskämd med att få sova ostört. Kl 3 vakande Julia och åt som vanligt, men efter de sov hon oroligt. Hon var inte vaken med sparkade med armar och ben i sömnen och det räckte för att hålla mig vaken. Så i dag får det bli en liten tupplur på EM.

Kan man inte köpa vatten på flaska o blanda med pulver då? Samtidigt så den resväskan fyllar man väl ganska lätt på vägen hem ;)

Jo, det kan man nog. Får börja hård träna på att ge henne pulver ersättning. Har gjort det ett par gånger men är lat av mig och änvänder nästan bara tetra. Pulver ersättningen är lite grövre i konsistensen tycker jag....

Här har det också blivit lite sömn *gäsp* H började sprattla, knösa och prutta mellan 04.30-05.00 och höll på fram till jag ar tvungen att gå upp och släppa ut hästarna 06. Känns som att den där förlorade timmen spelar stor roll när det är så få timmars sömn/natt! Som tur är så är jag en hejjare på att sova på förmiddagen när han tar sig sin tupplur.

Ebba ville inte äta pulvret när jag ammade också men sen har det blivit bättre... Jag blandar den nästan lite väl varm så går den ner... Det bästa med tetran är ju att den går att ge som den är. Men nu börjar min lilla dotter bli lite kräsen o vill ha den varm....
Kanske bättre o ge tetra o slippa fundera på var man kan värma vatten...

*kl*

Angående sovtider, så har min lilla kommit in i en riktig sovperiod.

Igår var jag ute på stan med några vänner och åt lunch. Norpan sov 3h, genom hela lunchen.

När vi kom hem och skulle amma vid 17-tiden (liggamma i sängen) slumrade vi till båda två. Jag vaknade en timme senare, men norpan sov från 17:00 till 08:00 idag, 15h totalt. Hon vaknade tre gånger för mat, men somnade om lika fort.
Nu har hon somnat om igen!

Det är ju inte så farligt jobbigt att ha barn när de är så här lugna :D

Skönt! Min verkar aldrig ha sådana där sovperioder, eller ens sovdagar. Inga vakenperioder heller, för den delen. Det kan diffa på ett par timmar när det somnas för natten, på sin höjd. Men då brukar det kompenseras med att vakna motsvarande tidigare eller senare på morgonen.

Förresten, är det ingen mer än jag som har en bebis som aldrig har mer än två timmar mellan måltiderna?

Jag kan märka att det sovs mer dagen efter vi har gjort "lite mer". Som igår dagen efter dopet. När vi varit på kalas och dagen efter vaccineringen var också en riktig sovdag.
Antagligen känner hennes kropp att den behöver ta igen sig.

Vad gäller mat så har jag ju fått betydligt färre matningar sedan jag gick över på ersättning. Hon äter ofta på natten fortfarande men hoppas att det ska "rätta till sig". Jag gav varannan timme hela tiden när jag ammade- minst...

Jag upplever att Ebba sover mer än de andra i vår föräldragrupp. Men jag vet inte. De kanske bara "snackar". Lätt att säga att de aldrig sover...

Det går i vågor. Nu har det ätits varannan timme på natten men varit var tredje timme på dagen.

Usch! Idag är det tråkigt väder ute... Jag har JÄTTEONT i huvudet och känner mig inte alls på topp...
Lite jobbigt att inte kunna vila när man behöver det faktiskt...
Ändå är Lillskruttan jättesnäll så jag klagar ju inte på det. BAra att jag inte är på topp :(

J har hela tiden ätit med 3-4 timmar mellanrum. Jag har ju dock blandat ersättning och amning nästan hela tiden, På natten är det normalt 5-7 timmar mellan. Hoppas dessa lyx vanor håller i sig.

Här är sömnen också sisådär... Det var bättre några nätter, men nu vaknar hon vid 2, 4 och 6-7, tidigare skippade hon vaknandet vid 2. Natten till idag tyckte hon dessutom att 4.30 var en ganska bra tid att gå upp och låg och joddlade. Jag fick henne, efter att hon fått ett smärre hysterianfall då hon var så trött, att somna om vid 6.30. Sen kom min far vid 9 så då var det bara att kliva upp.

Ang tid mellan matningarna så går det nu en 3-4 timmar mellan på dagarna och nätterna äter hon lite sämre på, så då vill hon ha lite oftare istället. Ibland kan man dock komma undan med att bara peta in nappen. När jag ammade så var det nog max 2 timmar mellan, på nätterna kunde det gå lite längre men då fick hon ersättning på kvällen då mjölken inte räckte.

Jag helammar ännu.

Har bara testat lite gröt någon gång ibland, inget regelbundet.
M äter kanske med 3-4 timmars mellanrum på dagen, lite oftare på kvällen och sedan på natten så sover hon från 22/23 till allt mellan 04 och 07 utan att äta. äter hon vid fyra lägger vi oss igen och då vaknar hon runt 07/08 igen. vaknar hon runt 06/07 så går vi oftast upp.
Hon är dock en långätare :D äter gärna 15-20 min som minst ofta närmare 30min. Men en klar förbättring från tidigare då hon åt 45-60 min oftast.

Men BVC anser ju att vi måste införa mer gröt eller börja med ersättning för att hon är liten, trots det har hon samma viktuppgång nu som hon haft hela tiden. och hon är pigg och glad!

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
787
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
252
· Visningar
5 184
Senast: pepp
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
58 59 60
Svar
1 191
· Visningar
62 536
  • Låst
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
117 303
Senast: Nordthor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar