Sommarmammor 2010 del 3

Sv: Sommarmammor 2010 del 3

Och nej, man kan inte generalisera utifrån det lilla och icke-slumpmässigt gjorda urval som du har. Notera att jag alltså INTE generaliserar utifrån mitt barn, eftersom jag till skillnad från dig inser att det bara är fånigt att försöka komma med generella antaganden på så lösa grunder.

Så nöjda barn mår inte bättre än missnöjda barn, menar du? Nöjda barn är inte lyckligare än missnöjda?

Vad menar du med nöjd, egentligen?:confused:

Så vitt jag förstår så har dina barn blivit nöjdare av ersättning än när du ammade. På basis av det drar du slutsatsen att all världens spädbarn blir nöjdare av att få ersättning, än de hade blivit om de ammats.

I fråga om generalism så har jag hela tiden varit tydlig i att jag talat om mina och bekantas erfarenheter.

Med "nöjd" menar jag mer tillfreds ifråga om mättnadskänsla vilket oftast gör barnet mindre "pipigt" och "gnälligt" (som barnet ex.vis kan bli i ökningsperioder).
Från det kan man inte på något sätt dra slutsatsen att barnet är lyckligare, se till exempel på barnhemsbarn som inte får någon uppmärksamhet.
Man kan heller inte dra slutsatsen att barnet fysiskt mår bättre eftersom ersättningen inte är en lika optimal mat som bröstmjölken och helamningen ger barnet ett mer långtgående skydd (ex.vis mot blodförgiftning om jag nu minns rätt, orkar inte googla).

Jag ser som sagt både fördelar och nackdelar med både ersättning och bröstmjölk.

Överlevde snökaoset, för säkerhets skull åkte jag till mina föräldrar o bytte bil till stora 4wd bussen med vinterdäck - tack pappa :love:- litade inte på våran bil riktigt med nästan blanka sommardäck trots att även den har 4wd.

Malcom fick UA hos doktorn, ska pröva minifom nu ett tag o se om han blir lugnare på kvällarna. Sköterskan blev lite fundersam då han inte går upp så mycket i vikt, vilket mest troligt beror på kräkningarna, så vi ska väga lite oftare nu igen. Ang kräkandet så trodde dom att det kommer av att han kan svälja en massa luft när han äter. Botet på det finns väl inte riktigt men jag ska försöka att inte låta honom äta så långa perioder när han äter sen ska minifommen förhoppningsvis hjälpa också.
Malcoms mått för dagen är 4755 gr och 59,5 cm.

Uhh längtar inte tills vi får de gigantiska bajsblöjorna...huga... nog för att vi varit nära några gånger men hittills har det inte läkt *peppar peppar, ta i trä* Förnärvarande kör vi med Libero 2 , är inte så förtjust i Pampers då dom har någon lotion i sina blöjor (syrrans pojk blir jätteröd i rumpan av dom) o det känns inte bra. Men lär ska pröva Pampers,Huggis, ICA etc framöver bara för att jämföra.

Det känns som att den här diskussionen går lite rundgång. Vi får kanske nöja oss med att vi ha diametralt olika åsikter i frågan.

Snälla nån, kan inte detta få avsluta denna diskussion som håller på att gå överstyr. Blir faktiskt ganska tröttsamt att gång efter annan kommer dessa diskussioner upp som DU inte kan släppa bara för att du inte får din vilja igenom och för att allt tydligen inte är vetenskapligt bevisat.
Sar skriver utifrån sina erfarenheter och du efter dina. Läs ERFARENHETER!
Fine - det finns meningsskiljaktigheter. Går det inte att låta det vara så då måste det ältas o ältas till någon tappar orken helt o lämnar tråden (så som Brandgul gjorde) :confused:

*Bubbaz som inte kan uttala sig i frågan ang. ersättning o nöjdhet då hon inte prövat ännu :p*

Men det är faktiskt ett diskussionsforum vi är på. Man får ha delade åsikter...
Sen klappar jag ingen varmt om ryggen för det....

Jag tycker att både Mabuse och Sar kommer med viktiga inflikar också. Det är ju faktiskt bra att höra att man inte ska börja med ersättning så fort bäbis piper en dag. Det har ju fördelar att amma. O då menar jag inte att mjölken kommer i lagom temp.
Samtidigt kan man ju inte sitta o tycka livet försvinner o bli deprimerad om det inte funkar eller räcker till!

Var och en måste ju ta detta beslutet själva. Ofta med lite hjälp från både diskussioner här i verkliga livet och på BVC...

Ja detta är ett diskussionsforum men jag tycker bara det är lite trist att vissa diskussioner ska måsta gå överstyr, man måste kunna acceptera att att folk har olika åsikter o kunna gå vidare i livet inte fortsätta älta bara för sakens skull.

Sen kan jag hålla med om att båda kommit med kloka råd i denna diskussion.

Snälla nån, kan inte detta få avsluta denna diskussion som håller på att gå överstyr. Blir faktiskt ganska tröttsamt att gång efter annan kommer dessa diskussioner upp som DU inte kan släppa bara för att du inte får din vilja igenom och för att allt tydligen inte är vetenskapligt bevisat.
Sar skriver utifrån sina erfarenheter och du efter dina. Läs ERFARENHETER!
Fine - det finns meningsskiljaktigheter. Går det inte att låta det vara så då måste det ältas o ältas till någon tappar orken helt o lämnar tråden (så som Brandgul gjorde) :confused:

*Bubbaz som inte kan uttala sig i frågan ang. ersättning o nöjdhet då hon inte prövat ännu :p*

Fast ser du inte skillnaden mellan "mina erfarenheter" och "såhär är det"?:confused:

Det är ju samma skillnad som mellan "Jag tycker om blåbär" och "Alla människor tycker om blåbär". Det förra år utifrån de egna erfarenheterna, det senare är ju helt enkelt inte sant (särskilt om logiken är: Jag tycker om blåbär, alltså tycker alla människor om blåbär"). Och skriver man sånt som inte är sant på ett diskussionsforum får man nog leva med att bli emotsagd.

Jag tycker det är rätt viktigt att kunna skilja mellan å ena sidan de egna erfarenheterna och å andra sidan allmänna sanningar, därför reagerar jag på sådant, och kommer fortsätta reagera på det. Även om du inte ser skillnaden - det ger ju snarast eftertryck åt att man behöver påpeka skillnaden igen och igen. För uppenbarligen har ju inte poletten trillat ner än hos exempelvis dig.

Vad gäller brandgul så lämnade hon inte tråden på grund av mig, utan på grund av vad en annan användare skrev. Så skyll inte det på mig.

Senast ändrad:

Ja detta är ett diskussionsforum men jag tycker bara det är lite trist att vissa diskussioner ska måsta gå överstyr, man måste kunna acceptera att att folk har olika åsikter o kunna gå vidare i livet inte fortsätta älta bara för sakens skull.

Sen kan jag hålla med om att båda kommit med kloka råd i denna diskussion.

Jag har inga problem med olika åsikter. Jag har problem med att den egna erfarenheten av två barn lyfts upp till allmängiltig sanning om spädbarns kostvanor och mående. Inte att sar skriver "jag tycker....", utan att hon skriver "Såhär är det".

Då tror jag inte att du läser mina inlägg ordentligt, jag vet inte om jag kan vara tydligare än så här?

Min erfarenhet är att "ersättningsbarn" oftast är mer "nöjda" än bröstmjölksbarn (kan ju också bero på att de oftast får längre sovperioder?!).

Mjölk har heller inte (enligt min erfarenhet) samma effekt med att "slå ut" barnet i någon slags "paltkoma" som ersättning gör vilket också brukar göra att de håller sig mätt lite längre och därför får längre sovperioder.

Min erfarenhet (har ju gett två bebisar ersättning förutom bröstmjölk) ÄR att de är nöjdare på ersättning än bröstmjölk.

Jag skriver dessutom om min erfarenhet (jag har för övrigt tre barn, inte två) och inte generellt.

I fråga om generalism så har jag hela tiden varit tydlig i att jag talat om mina och bekantas erfarenheter.

Jag har försökt leta men hittar bara ett enda inlägg som kan tolkas generellt men i ljuset av tidigare inlägg går det knappast att missa.

Det går faktiskt att trösttutta även på flaska i mamma eller pappas famn.:)
Och ersättning gör oftast barnet mer mätt än bröstet vilket gör att de sover bättre.

Enligt min bvcsköterska så beror detta på att ersättning är mera svårsmält för en bebis så att den stannar kvar längre tid i magen och "paltkoman" beror på det är jobbigare att smälta ersättningen. Medan bröstmjölken är mer lättsmält och kroppen tar snabbare upp näringen = oftare amning.
Bröstmjölk är mycket lättsmält och kroppen tar upp näringen mycket snabbare

Tydligen vill du fortsätta "reagera" så varsågod. Personligen hade jag gott kunnat köpa;
Vi får kanske nöja oss med att vi ha diametralt olika åsikter i frågan.

Åtminstone tills du tar fram uppgifter på att bvcsjuksköterskan har fel.

Nä- Brandgul lämnade tråden för att jag varit elak. JAg vet fortfarande inte vad hon missförstod och jag har inte fått ngn förklaring heller....
Jag har iaf sagt förlåt fast att jag inte vet vad som var SÅ fel....

Men det är nog tråkigast för henne. Hon missar mycket av det roliga vi har här inne...

Fast ser du inte skillnaden mellan "mina erfarenheter" och "såhär är det"?:confused:

Det är ju samma skillnad som mellan "Jag tycker om blåbär" och "Alla människor tycker om blåbär". Det förra år utifrån de egna erfarenheterna, det senare är ju helt enkelt inte sant (särskilt om logiken är: Jag tycker om blåbär, alltså tycker alla människor om blåbär"). Och skriver man sånt som inte är sant på ett diskussionsforum får man nog leva med att bli emotsagd.

Jag tycker det är rätt viktigt att kunna skilja mellan å ena sidan de egna erfarenheterna och å andra sidan allmänna sanningar, därför reagerar jag på sådant, och kommer fortsätta reagera på det. Även om du inte ser skillnaden - det ger ju snarast eftertryck åt att man behöver påpeka skillnaden igen och igen. För uppenbarligen har ju inte poletten trillat ner än hos exempelvis dig.

Vad gäller brandgul så lämnade hon inte tråden på grund av mig, utan på grund av vad en annan användare skrev. Så skyll inte det på mig.

Har inga problem med att se skillnaden. Det jag vill försöka påpeka är att hos mig har poletten trillat ner JAG redan förstått skillnaden mellan den egna erfarenheten och den allmänna sanningen.
För mig är problemet lite att som du skriver "jag tycker om blåbär" men det verkar tolkas som att "alla tycker om blåbär". Efter att ha läst diskussionen om o om igen (o tro mig jag hade inte yttrat mig om jag inte gjort det) så kan jag inte se att det någonstans står att "alla tycker om blåbär för jag tycker om blåbär" om DU förstår liknelsen.

Vad gäller Brandgul så anklagade jag inte dig utan tog det som ett exempel hur tråkigt sådana här menlösa diskussioner kan sluta :( Återigen ett exempel på hur du tolkar det som skrivs här... Det visar även hur lätt det är att misstolka det som skrivs i ett forum eftersom alla läser det som står utefter sina egna tolkningar och värderingar. Detta menar jag generellt.

Skitsamma tänker inte dras in i denna diskussion mer med dig.
Så jag lämnar härmed den. :cool:

Ber övriga bukefalister om ursäkt för att jag yttrade mig i hur denna diskussion, och om någon tagit anstöt eller så, som jag ansåg började tappa fokus (o hamna i sandlådan) på det vi, enligt mig, eg ska diskutera här inne nämligen våra små älsklingar, föräldrarskapet o allt där emellan.

Senast ändrad:

OT, men vill bara säga:
Jag förstod aldrig varför Brandgul lämnade förra tråden. Missförstånd möjligen. Tycker absolut inte du var elak, se det inte så.

Jag överlever helt klart, men det är ju inte kul att en diskussion slutar i att personen lämnar Buke. Hon kanske har skaffat nytt nick. Vad vet jag....
Jag ville iaf förklara mig men hon har nog inte ens öppnat det.

Jag trodde man fick ha åsikter- och minns jag rätt så var det bara så att jag och Mabuse tyckte det var lite konstigt att folk måste upplysa en om hur jobbigt det är att ha barn...
Jag har känt på det ett tag nu o måste säga att det är alldeles underbart trots sömnlösa nätter och tandgnisslan :) Och jag tycker det är riktigt skönt att slippa vara gravid ;)

Jag trodde man fick ha åsikter- och minns jag rätt så var det bara så att jag och Mabuse tyckte det var lite konstigt att folk måste upplysa en om hur jobbigt det är att ha barn...
Jag har känt på det ett tag nu o måste säga att det är alldeles underbart trots sömnlösa nätter och tandgnisslan :) Och jag tycker det är riktigt skönt att slippa vara gravid ;)

Jag måste haft en relativt lätt graviditet. Stoppa in en stor kudde under tröjan... så hade jag det :D Sakna magen!

Desto klurigare att få ihop vardagen med en liten hemma. Men det är ju helt :love::love: att ha en liten söt kopia av en själv.

Jag älskar också livet med liten! Det är helt klart tufft ibland, men ändå lättare än så länge än vad jag trott.

Här är min glada minitiger som blir 4 månader nästa vecka:
37961_442301268332_611873332_5480031_1904429_n.jpg

Det är samma som Milton har och den kommer från hm ihop med en vit med lilltiger på magen bara!

Jag tycker också att det är bra mkt enklare än vad man trodde efter vad folk har sagt! Men det är verkligen helt ljuvligt och underbart att sin egen lilla bebis! :love:

Precis som Aneka sa är den från HM :)

Aneka, Ja det är verkligen helt fantastiskt att det är en liten människa med egen personlighet.

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
787
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
259
· Visningar
5 194
Senast: pepp
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
58 59 60
Svar
1 191
· Visningar
62 536
  • Låst
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
117 303
Senast: Nordthor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar