Sommarmammor 2010 del 3

Sv: Sommarmammor 2010 del 3

Här blir bodysarna också korta före dom blir tajta på bredden! Fast börjar jämna ut sig och bli lite lite jämnare nu!

*kl*
Hihi måste berätta, jag badade ihop med Milton i badkaret idag! Å vi började med ett bubbelbad och tvättade osv och sen mot slutet när skummet lagt sig i kanterna bara då vart det lite lek. Då höll i honom så han fick ligga med magen neråt och jäääklar va han höll upp uvudet och gjorde han inte det så fick han såklart en liten mini mini kallsup så han lärde sig även att man måste stänga munnen när huvudet åker ner! Men det åkte fort upp igen för att spana in skummet och kranen och sen sprattla med ben och armar! Jätte koncentrerad och jäklar va kul han tyckte att det va! :love: Min lilla badboll!
Så klart så kom jag på i efterhand att vi skulle ha tagit kort :( Men får göra om det snart igen! Så nu ska jag ringa och anmäla oss till babysim imorgon för jag tror han kommer älska det!!

Kl

Med lite allmänna reflektioner :)

Jag håller med Sar om nöjd bebis och ersättning. Innan vi började dryga ut Ts kost med ersättning så var hon en riktig pipfia från ca kl tre-fyra på eftermiddagen tills hon gick och la sig för natten. Plus att hon vaknade tidigare än sex på morgonen. Då snuttade hon typ hela tiden, utan att bli nöjd. Nu, när hon får ersättning på eftermiddagarna är hon glad och nöjd så gott som all vakentid :) Alla som träffar henne påpekar att hon är en sådan glad bebis och hon är extremt enkel att ha att göra med :)

Vi har också börjat med smakisar. Första dagen fattade hon inte riktigt vad hon skulle göra, men sedan har det flutit på. Inget överdrivet utspottande med tungan. Hon är faktiskt väldigt söt när hon (både när hon ser flaskan med mat eller skeden med mat) gapar och tydligt visar att hon vill stoppa in det i munnen :) Om hon är hungrig och ledsen så blir hon tyst så fort hon sernågon av sina flaskor, så hon har verkligen fattat var maten kommer från ;)

Har oxå badat en del de senaste veckorna. Hon älskar verkligen å plaska runt i badkaret, så det ska bli riktigt kul och se hur hon reagerar på babysim :)

Idag har vi varit ute hos min mamma som bor ute i skogen. T har varit hur mysig som helst. Vi tog bl.a. en långprommis och jag hade Tuva i selen. Hon somnade på två röda och sov sen nästan en timme. Mysunge!

Senast ändrad:

Fast det går ju inte riktigt att jämföra, i ditt fall låter det ju inte som att mjölken egentligen räckte - klart bebisen blir ledsen då, om den inte blir mätt! Räcker mjölken så blir bebisen lika glad av mjölk som av ersättning. Det är ju inte mjölk som gör bebisen gnällig, utan hunger.

Men jag har aldrig blivit klar på om mjölken är sämre på kvällarna eller ej... Kan de inte bli gnälliga trots att den finns där ändå?

Jag upplevde ju exakt samma sak. Jag dattade ju E hela kvällarna o halva nätterna innan. Sen jag började ge ersättning får jag ju "fritt" hela kvällarna. Hon sover ju väldigt mycket bättre...

På tal om allt annat- Jag och en vän pratade lite forskning idag o då bara tänkte jag på dig :)
Vad forskar du med? Alltså inte ett ensamt projekt utan vilket område. Är ju lite skillnad på raketforskning och medicinforskning ;)

Klart de kan bli gnälliga ändå, det kan ju vara svårt att komma till ro och somna. Vi har gett ersättning enstaka kvällar när jag varit borta, det har inte gjort bebisen nöjdare eller förlängt sovperioderna. Jag ammar inte hela kvällarna normalt, utan med tvåtimmarsintervall ungefär. Mest ätande blir det dagtid, mellan sju och två kanske, då äts det c:a var nittionde minut. Från sextiden och framåt på kvällarna, fram till nästa morgon, ammar jag varannan timme ungefär.

Jag pysslar varken med raketer eller medicin, jag är samhällsvetare.:)

Jo.. Jag vet inte... Hon ammar ju fortfarande och vissa dagar står hon sig på bara amning och vissa dagar känner jag inte för att vara mjölkstation och då får hon ersättning... Sen hon börjat få ersättning sover hon längre på nätterna... Som sagt... Vet inte vad som gjorde vad sas...

Kl
Har just fått höra att min hopptränare sedan flera år har avlidit... Så himla himla sorgligt... Nu hade jag inte tränat på ett tag, iom min graviditet... Men blev verkligen jätteledsen när jag fick höra... Tänker massor på nära anhöriga osv... Hade verkligen sett fram emot att börja träna igen... Känns helkonstigt och overkligt :'(

Fast det går ju inte riktigt att jämföra, i ditt fall låter det ju inte som att mjölken egentligen räckte - klart bebisen blir ledsen då, om den inte blir mätt! Räcker mjölken så blir bebisen lika glad av mjölk som av ersättning. Det är ju inte mjölk som gör bebisen gnällig, utan hunger.

Jo, men i ökningsperioder och dyl. så räcker ju inte riktigt mjölken innan brösten hunnit ikapp och barnet blir lätt gnälligt. Mjölk har heller inte (enligt min erfarenhet) samma effekt med att "slå ut" barnet i någon slags "paltkoma" som ersättning gör vilket också brukar göra att de håller sig mätt lite längre och därför får längre sovperioder.

För övrigt märker jag att Vidar börjat glesa ut sina mål och vi får längre nattsömn! På kvällarna tuttas det dock rätt friskt innan han blir nöjd och kommer till ro kring 10-snåret.
Vaccinering om en vecka, det ska bli intressant och kolla hur mycket han väger, han är en riktig rundis!:)

Här kämpar vi med att få sova, M har varit vaken i 2 timmar nu och jag är helt slut. Sambon som ska upp om en timme ska vi inte prata om...

Var hon vaken och glad eller ledsen?
Man tycker ju synd om dom när de är ledsna men så maktlös man är även om de bara vill prata lite...
Hoppas att det har blivit bättre så att åtminstonde du får sova nu. Sambon får sova ikväll istället ;)

Mabuse- jag manade inte att det bara fanns de 2, jag tog bara ett exempel. Vad forskar en samhällsvetare om? Tycker forskning är lite spännande.

Zazzarazz- usch o fy... va tråkigt. Tyvärr kan man inget mer göra än att känna med anhöriga och försöka förstå själv :( Var det väntat eller kom som en chock?

Jo, men i ökningsperioder och dyl. så räcker ju inte riktigt mjölken innan brösten hunnit ikapp och barnet blir lätt gnälligt. Mjölk har heller inte (enligt min erfarenhet) samma effekt med att "slå ut" barnet i någon slags "paltkoma" som ersättning gör vilket också brukar göra att de håller sig mätt lite längre och därför får längre sovperioder.

Jovisst, men därifrån till att ersättningsbebisar generellt är nöjdare än barn som ammas...

Vi har haft en tillväxtperiod när mjölken inte räckte hittills, och bebis är fyra månader. Den varade några dagar. Så jag vet inte om det är ett jätteproblem.

Visst, bebisen kanske får längre sovperioder, men det tror jag mest gör föräldrarna nöjdare. Bebisen blir väl inte missnöjd av att sova två timmar i stöten?

Mabuse- jag manade inte att det bara fanns de 2, jag tog bara ett exempel. Vad forskar en samhällsvetare om? Tycker forskning är lite spännande.

Det menade jag inte heller att du trodde. :) Samhällsvetare tar reda på hur människor funkar, hur socialt samspel funkar, och hur samhället funkar. Så det inbegriper forskning inom t ex psykologi, sociologi, ekonomi och statsvetenskap.

Jo.. Jag vet inte... Hon ammar ju fortfarande och vissa dagar står hon sig på bara amning och vissa dagar känner jag inte för att vara mjölkstation och då får hon ersättning... Sen hon börjat få ersättning sover hon längre på nätterna... Som sagt... Vet inte vad som gjorde vad sas...(

Om jag minns rätt så har du tidigare beskrivit hur bebis brukade vara ledsen och gnällig hela kvällarna, tills ni provade ersättning istället, och då blev hon mätt och nöjd och glad istället. Det låter ju för mig som att mjölken inte räckte, men jag kan ha missuppfattat? Annars låter det som att det skulle vara något konstigt med din mjölk som gör bebis missnöjd om hon dricker av den, och det låter inte rimligt alls.

Det är klart att en mätt bebis är nöjdare än en hungrig, men det gäller ju oavsett om man ger mjölk eller ersättning.

På din beskrivning låter det också som att en stor vinst med ersättningen för er del att du blir nöjdare - du får sova, du kan vara ostört i stallet, du slipper amma. Och en nöjdare mamma leder ju ofta till en nöjdare bebis, så på det sättet kan det säkert ersättningen göra bebisen indirekt nöjdare. :)

*kl*

Brrr här är Norr är det just nu snöstorm ute :eek: men jag har lyckats ta mig o handla till sambons födelsedag trots att vi, så som så många andra, inte bytt till vinterdäck ännu.

Upplever som så många andra att det snuttas betydligt mer på em/kvällen här än övrig tid på dygnet. Malcom har de sista dagarna varit väldigt snuttig, inget annat än bröstet har varit bra från 3-4 tiden på em tills det är dags att sova vid 9-10 tiden. Tom min mor, som har fött o fostrat 4 egna, gav igår upp då han bara skrek i flera timmar om han inte fick ligga vid bröstet. Inte så att han var hungrig, prövade med flaska med utpumpad mjölk då brösten inte hade mycke mat att ge, men snuttig...
Känner mig lite bekymrad dock. När han äter på em så kräks han kopiösa mängder, nästan så att allt han får i sig från ena bröstet kräks upp så han blir hungrig igen o då räcker inte mjölken från andra bröstet för att göra honom nöjd. På morgonen o natten blir det sällan så, visst lite kommer upp men inte i sådana mängder.
Vi ska till BVC i em på ett rutinläkarbesök ska då kolla upp om det verkligen ska vara så...

Nä nu ska ja försöka städa lite o äta, sen bär det av till BVC o stallet. Ut i snöovädret!!

Snöstorms*censur* :mad:

Vi skulle fara på babysång idag och luncha innan med bäbispolarna men ställde in pga sommardäcken. Vill inte halka runt i stan med H i bilen och vetskapen om att åtminstone 50% av övriga förare inte har vett att anpassa hastighet efter väglag..

Lycka till på Bvc, hoppas de kan hjälpa dig :) H har aldrig kräkts särskilt mycket så jag kan nog inte ge råd, men vid vissa tillfällen äter han tills han kräks och så vill han äta mer. Har börjat pula in nappen då, och låta honom ligga nära, och det har hjälpt! Fast det låter ju inte som riktigt samma sak.

Det låter som Ebba ett tag... Kanske det är dags för en liten tillväxtfas på mjölken?

E kräks hela dagarna så jag är glad att hon äter på nätterna då hon sover samtidigt. Då härjar hon inte upp den direkt ;)
Jag försöker få henne att sova en stund på maten- det fungerar på henne. Men visst- det är inte kul att lägga henne någonstans när man inte är hemma. För man vet ju att kommer det inte direkt kommer det sen.
Är väl magmunnen sm inte sluter tätt...

Zazzarazz- Gud va hemskt! Hade han familj o så? Usch! Man är minsann aldrig säker... Vad tror de att det var?

Mabuse- Låter som ett intressant jobb :)

*kl*

Jag gillar inte våran nya bajssituation! H har förut bajsat flera mindre portioner/dag, men på senaste kanske 1½-2 veckorna har det gått flera dagar mellan och så kommer ett JÄTTELASS som spränger allt vad blöjor heter. Jag skojar inte när jag säger att han har bajs upp till armhålorna. Vad göra? Finns det ens något att göra?!

Hihi...
Mikaela hade 3 dagar i rad :eek: med jättelass som jäste ut på alla håll!
sedan har det nu varit lite mindre och mer sällan nu igen..

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
787
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
259
· Visningar
5 202
Senast: pepp
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
58 59 60
Svar
1 191
· Visningar
62 543
  • Låst
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
117 303
Senast: Nordthor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Värma spenat?
  • Svensk politik nr 3