Sommarmammor 2010 del 3

Sv: Sommarmammor 2010 del 3

Gjorde egen efter "receptet" här i tråden: 2 delar vatten, 1 del socker.

Och sen använde jag en blandning av råd: ammade ca 50 min innan bvc-tiden och eftersom vi började med att prata, väga och mäta så hade det kanske gått 1,20 innan han blev stucken, han var alltså inte hungrig men inte proppmätt heller så han tog gärna bröstet och åt lite efteråt :) Så typ 5 sek gråt var allt, och det kan jag leva med!

Får se om nästa stick ger mer biverkningar..

Fast så ofta behövade jag inte ge bröstet som tröst tidigare. Max någon gång i veckan så blir ju inte litervis med ersättning som går åt. Man kan ju faktiskt blanda i ordning bara en liten portion också! För det mesta räcker det att han får nappen!

Fast just i det här fallet så var ju min bebis ledsen hela eftermiddagen i princip, så det blev mycket amning igår. Och då är jag glad att jag ammar, annars hade det nog blivit en del skrik, ge ersättning timmar i sträck hade knappast varit ett alternativ. Nappen har blivit impopulär här hemma, bebis blåvägrar nappen numer och blir bara arg och ledsen när man försöker.

*kl*
Det börjar gå riktigt bra med smakisarna nu :) Hon har börjat förstå att tungan inte ska ut direkt maten kommit in ;)
Nu är det riktigt kul att ge lite mat.

Det där är en reflex tydligen, att peta ut allt som hamnar i munnen. Den försvinner såsmåningom av sig själv, och innan dess är det ingen större mening att försöka mata eftersom maten kommer ut lika kvickt igen.

Menar du att man ska vänta tills den har försvunnit av sig själv??? Eller att de lär av att prova?

Allt annat ska ju in i munnen... hehe...

Fast just i det här fallet så var ju min bebis ledsen hela eftermiddagen i princip, så det blev mycket amning igår. Och då är jag glad att jag ammar, annars hade det nog blivit en del skrik, ge ersättning timmar i sträck hade knappast varit ett alternativ. Nappen har blivit impopulär här hemma, bebis blåvägrar nappen numer och blir bara arg och ledsen när man försöker.

Jag upplede aldrig att vi var tvugna att ge litervis med ersättning för att barnen skulle bli tröstade. Många gånger beror ju också ledsamheten av att det är inne i en ökningsperiod och då ska det ju tuttas , med ersättning är det bara att ge mer för att bebis ska bli nöjd och är den ledsen av annan anledning kan man trösta som man gör utan bröst till hjälp. Min erfarenhet är att "ersättningsbarn" oftast är mer "nöjda" än bröstmjölksbarn (kan ju också bero på att de oftast får längre sovperioder?!).

Däremot är det fantastiskt skönt att ha maten förpackad i brösten oavsett var man befinner sig och det är ju optimal föda!

Menar du att man ska vänta tills den har försvunnit av sig själv??? Eller att de lär av att prova?

I början åker det in och ut men de fattar ganska snart galoppen. Jag ser då ingen anledning att vänta om nu barnet visar intresse. Det spelar ingen roll att det åker lite ut och in, de ska ju lära sig hantera maten i munnen, vänja sig vid smak och konsistens etc.:)

Jo det har ju vänt fort... FAst intresse visar hon eg direkt inte. Hon försöker inte fånga min mat som syrrans barn har gjort.
Man jag fortsätter i lugn takt så blir det inte så häftigt för magen heller. Nu sväljer hon ju iaf en del- märktes på gårdagens nummer 2 om man säger ;)

*kl*
Det blir ju så att jag ska vara hemma längre med H eftersom jag inte har något jobb att gå tillbaka till. Någon som vet om man måste ansöka om att "få" dagar av den andra föräldern, de står ju med som dagar man har kvar att ta ut på FKs sida?

Den försvinner av sig själv så småningom, oberoende av om man ger mat eller inte. Och så länge den är kvar är det inte så lönt att mata, eftersom maten kommer ut lika kvickt igen. :D

Jag upplede aldrig att vi var tvugna att ge litervis med ersättning för att barnen skulle bli tröstade. Många gånger beror ju också ledsamheten av att det är inne i en ökningsperiod och då ska det ju tuttas , med ersättning är det bara att ge mer för att bebis ska bli nöjd och är den ledsen av annan anledning kan man trösta som man gör utan bröst till hjälp. Min erfarenhet är att "ersättningsbarn" oftast är mer "nöjda" än bröstmjölksbarn (kan ju också bero på att de oftast får längre sovperioder?!).

Däremot är det fantastiskt skönt att ha maten förpackad i brösten oavsett var man befinner sig och det är ju optimal föda!

Fast fördelen med att amma som tröst är ju just att man kan trösttutta lite utan att man behöver äta hela tiden. Ledsenheten berodde helt enkelt på att bebis sovit lite för lite, inte på hunger. Så all ersättning i världen hade inte räckt, det var ju sömnbrist som var problemet. Men det är inte så lätt att begripa när man inte ens är fyra månader gammal. ;) Självklart kan man trösta på olika sätt, men bröstet är fenomenalt bra, tycker jag. Funkar alltid i alla situationer, hjälper mot hunger, magont, allmän lessenhet och i princip allt som kan göra en liten bebis ledsen. :)

Fast fördelen med att amma som tröst är ju just att man kan trösttutta lite utan att man behöver äta hela tiden.[

Det går faktiskt att trösttutta även på flaska i mamma eller pappas famn.:)
Och ersättning gör oftast barnet mer mätt än bröstet vilket gör att de sover bättre. Men jag håller helt med om att det är ytterst bekvämt att amma och själva maten är optimal men det finns fördelar även med ersättning som jag själv kan sakna den här gången då jag inte ger någon ersättning (en baggis att få maten att räcka till en till skillnad från två...).

Senast ändrad:

*kl*
En till fråga: var hittar man grenförlängare till bodys? VET att jag sett dem på nån affär men kan inte minnas var :confused: Vore trevligt att förlänga livslängden något på bodys som är ok i övrigt men lite korta..

Du kan inte göra en egen???
Jag har köpt en billig sån apparat och en påse knäppar :)

På tal om kläder så Ebba är ju över 62cm lång och pyjamasarna börjar bli korta i benen i den stl- men bodysarna är stooora- alla utom en som känns för liten.

Här har vi lite tvärtom, pyjamasar funkar men bodys i stl 62 har vi fått lägga bort...
M var 62cm idag på mätningen ;)

Den har lite försvunnit som vinden- nu kan jag inte mata fort nog istället ;)

Men jag ger fortfarande väldigt lite- inte ens en halv potatis.

Pust, göra egen.. ;) Är väl relativt okomplicerat men köper hellre :D Önskar bara att jag slagit till när jag såg dem. Eller att jag kunde minnas var de finns..

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
787
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
259
· Visningar
5 207
Senast: pepp
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
58 59 60
Svar
1 196
· Visningar
62 604
Senast: Nordthor
·
  • Låst
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
117 303
Senast: Nordthor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben