Sommarmammor 2010 del 3

Sv: Sommarmammor 2010 del 3

Jovisst, men därifrån till att ersättningsbebisar generellt är nöjdare än barn som ammas...

Vi har haft en tillväxtperiod när mjölken inte räckte hittills, och bebis är fyra månader. Den varade några dagar. Så jag vet inte om det är ett jätteproblem.

Visst, bebisen kanske får längre sovperioder, men det tror jag mest gör föräldrarna nöjdare. Bebisen blir väl inte missnöjd av att sova två timmar i stöten?

Min erfarenhet (har ju gett två bebisar ersättning förutom bröstmjölk) ÄR att de är nöjdare på ersättning än bröstmjölk. Och efter vad jag läser på forum verkar fler ha samma erfarenhet. Antagligen beror det på högre mättnadskänsla och längre sovperioder (som jag tror är bra även för bebin).

Sedan är ju bröstmjölk långt mer optimal som föda, det är alltså ingen propaganda för ersättning och emot bröstmjölk men det är ju bara fånigt att inte kunna erkänna de fördelar som faktiskt finns även med ersättning.

Hihi måste berätta, jag badade ihop med Milton i badkaret idag! Å vi började med ett bubbelbad och tvättade osv och sen mot slutet när skummet lagt sig i kanterna bara då vart det lite lek.
Gud så mysigt det låter, ska också prova!

Här kämpar vi med att få sova, M har varit vaken i 2 timmar nu och jag är helt slut. Sambon som ska upp om en timme ska vi inte prata om...
Jobbigt...
Sover hon på dagarna istället?

*kl*
M ha blivit en stor tjej! 8 v! Börjat intressera sig för omgivningen, tex sitt babygym:
http://www.youtube.com/watch?v=PuSuiO8P3O4
Hon har varit ett ganska gnälligt barn hittills, men nu börjar hon bli lite tryggare och jag kan lämna henne i babysittern en stund, eller låta henne ligga vaken i vagnen och titta på världen som susar förbi :) Skönt att inte behöva bära henne heeeeela tiden.

Jag har ju kört lite "EC-light". Har köpt potta som hon kissat i några gånger. Hon verkar nöjd med det :)

Första leendet fångat på bild:

Ja men jesus alltså, det är inte nådigt! Hela ungen är gul. Och bara att kasta allt i tvätten, ofta inklusive de egna kläderna eftersom jag ju måste hålla i honom under kranen. Men HAN verkar då så nöjd, så honom går det ingen nöd på!

Näpp, that´s the problem. När han bajsade varje dag så var det hanterbara mängder!

Ojdå :D
Vi har inte riktigt så illa men det brukar jäsa ut både runt ben och långt upp på ryggen...
Självklart passade hon på på stan en gång med, lite spännande att byta det i baksätet på bilen ;) men det gick bra det med, sen toppade hon med att spy i baksätet oxå... är glad att man har ganska gammal bil i såna lägen.
Vi har kommit på att mesta läckaget beror på blöjan den slöt inte tätt i ryggen så därför fick vi byta och det har i af blivit bättre.
hoppas ni kommer på något som funkar för er.

E gör ju med bara nummer 2 varannan dag eller så... Den ENDA blöjan hon inte lyckats skita brevid i är Pampers baby dry. Jag upplever dessutom att man behöver ha lite för stor blöja. Alltså om man är typ i början av viktintervallen på blöjan. Då går den lite högre upp på ryggen ;)
Libero är ganska bra. Pampers active är skitkassa.......... både till nr 1&2.

Ojdå :D
Vi har inte riktigt så illa men det brukar jäsa ut både runt ben och långt upp på ryggen...
Självklart passade hon på på stan en gång med, lite spännande att byta det i baksätet på bilen ;) men det gick bra det med, sen toppade hon med att spy i baksätet oxå... är glad att man har ganska gammal bil i såna lägen.
Vi har kommit på att mesta läckaget beror på blöjan den slöt inte tätt i ryggen så därför fick vi byta och det har i af blivit bättre.
hoppas ni kommer på något som funkar för er.

Haha, ja en sån jättebomb vore inte kul att byta i bilen :D Det är svårt att få blöjorna att sluta tätt i rygg och ben på honom, så det har garanterat lite med saken att göra.

E gör ju med bara nummer 2 varannan dag eller så... Den ENDA blöjan hon inte lyckats skita brevid i är Pampers baby dry. Jag upplever dessutom att man behöver ha lite för stor blöja. Alltså om man är typ i början av viktintervallen på blöjan. Då går den lite högre upp på ryggen ;)
Libero är ganska bra. Pampers active är skitkassa.......... både till nr 1&2.

Vi har mestadels använt Pampers eftersom maken inte gillar Libero, han tycker att Libero läker mera fast jag vet inte.. Det är bara Pampersen som fått testas med bajsbomberna hittills. Nu har vi just Active, för 4-9 kg så H är ju ungefär mitt i storleken. Kanske får testa en annan sort, men varför ska det alltid vara en sån djungel i babyvärlden?!?! I storlek 3 finns det, rätta mig om jag har fel: New Baby, Active och Baby Dry av Pampers?

Ja- och baby dry är i särklass bäst. Håller hela natten om det behövs här hemma...
Active tycker jag är skitdålig och pampers ger ju kissdroppar som känns blöta när man byter ???

babydryen känns som ett gele och blöt ganska fort den med- men känner man på båbis hud är den torr. Det måste ju vara huvudsaken iaf :)

Då får vi testa den nästa gång! Fanns bara Active 3-or på affärn sist, New Baby var slut och ingen Baby Dry alls i rätt storlek. Fast då är "affärn" ett mindre Ica, finns säkert av alla sorter på Maxi :)

Hon kändes mest uttråkad. Som att hon tyckte att det var dags att gå upp fastän hon var aptrött. Hon somnade iaf tillslut efter att pappa "lekt" en liiiten stund med hennes goshäst. I normala fall när hon vaknar på natten är det mat eller napp som gäller och vi försöker att inte prata och tända mer än nödvändigt. Jag är dock rätt säker på att vi är i v 19-fasen nu, hon är överlag mycket mer missnöjd och har så svårt att komma till ro. Hon kan vara hur trött eller hungrig som helst, men innan hon kommer till ro är det kört att vare sig sova eller äta. Hon är väldigt klängig och vill inte vara själv - alls.

Zazzarazz, jag har också tränat någongång för F, kanontränare och det är så tragiskt att han har gått bort! Tänker främst på hans fru och barn, han var ju bara 39 år!

Modett, här händer det olyckor ibland också, men mer sällan nu än för några veckor sen och upp till armhålorna har vi inte lyckats med än... Jag upplever som EmelieR att man behöver gå upp i blöjstorlek när bebis är viktmässigt på lägsta intervallet för att minimera läckor. Får H ersättning eller helammas han? När M slutade amma och gick över till ersättning fick vi också nr 2 problem. Det var också var tredje dag och jättelass, men nu händer det oftast 1 el 2 ggr per dag och då brukar blöjorna klara det. Vi använder libero och icas blöjor som jag nästan tycker är snäpet bättre än libero, de ser likadana ut men är lite tunnare.

Min erfarenhet (har ju gett två bebisar ersättning förutom bröstmjölk) ÄR att de är nöjdare på ersättning än bröstmjölk. Och efter vad jag läser på forum verkar fler ha samma erfarenhet. Antagligen beror det på högre mättnadskänsla och längre sovperioder (som jag tror är bra även för bebin).

Sedan är ju bröstmjölk långt mer optimal som föda, det är alltså ingen propaganda för ersättning och emot bröstmjölk men det är ju bara fånigt att inte kunna erkänna de fördelar som faktiskt finns även med ersättning.

Fast dina två barn är väl knappast underlag nog för generella uttalanden om spädbarns nöjdhet? Du kanske har lite för lite mjölk, inte konstigt om dina barn är nöjdare på ersättning - nåt strul måste det ju ha varit, varför annars avbryta helamning för att ge ersättning istället i bägge fallen? Ska jag ta barnen i min familj (sammanlagt sex barn) som underlag så är det tvärtom - fem av barnen har helammats, ett fått ersättning. Ersättningsbarnet har varit med avstånd gnälligast. Skulle jag använda samma generalisering som du kan man på grundval av det konstatera att alla barn som får ersättning blir jättegnälliga. :crazy: Det blir ju helt tokigt, man kan helt enkelt inte dra generella slutsatser på ett så litet underlag som två eller ens sex barn.

Vari består bröstmjölkens fördelar enligt dig (förutom att det är bekvämt för mamman), om barn generellt mår bättre och blir nöjdare om de får ersättning? Då bode ju ingen amma, förutom de mammor som sätter sin egen bekvämlighet framför bebisens välmående?

För egen del så tror jag att ammade barn varken är nöjdare eller gnälligare än barn som får ersättning. Det beror nog på annat (sovvanor, sjukdom, personlighet, föräldrar, magproblem), inte så att alla ammade barn skulle bli lyckligare och nöjdare om de fick ersättning istället.

Senast ändrad:

Han ammas bara. Problemet för oss har varit att när han legat "längst nere" i storleken har blöjorna varit så stora i benen, så det är en balansgång! Icas har vi inte testat än, men kanske är värt ett försök :)

För egen del så tror jag att ammade barn varken är nöjdare eller gnälligare än barn som får ersättning. Det beror nog på annat (sovvanor, sjukdom, personlighet, föräldrar, magproblem), inte så att alla ammade barn skulle bli lyckligare och nöjdare om de fick ersättning istället.

Egen erfarenhet är att bebis blir fortare mätt av att äta från flaska. Vi ger bara bröstmjölk, jag ammar och maken ger ibland från flaska. Tror det rinner fortare från flaska.

Kl
Har just fått höra att min hopptränare sedan flera år har avlidit... Så himla himla sorgligt... Nu hade jag inte tränat på ett tag, iom min graviditet... Men blev verkligen jätteledsen när jag fick höra... Tänker massor på nära anhöriga osv... Hade verkligen sett fram emot att börja träna igen... Känns helkonstigt och overkligt :'(

:eek::cry::cry::eek: Det är våran klubbs hopptränare också!! :cry::cry:
Han som alltid va så glad & trevlig! Hann aldrig träna för honom själv, men har kollar på många många av hans träningar!! Sorligt är bara förnamnet! :cry:

Egen erfarenhet är att bebis blir fortare mätt av att äta från flaska. Vi ger bara bröstmjölk, jag ammar och maken ger ibland från flaska. Tror det rinner fortare från flaska.

Det verkar rimligt, men innebär det att bebisen blir generellt nöjdare? Är h*n missnöjd och gnällig hela dagen om du matat från bröstet, för att maten inte kommit fort nog?

Självklart är det skillnad mellan att amma och flaskmata - men jag har svårt att tro att amning skulle göra barnet gnälligt.

Fast dina två barn är väl knappast underlag nog för generella uttalanden om spädbarns nöjdhet? Du kanske har lite för lite mjölk, inte konstigt om dina barn är nöjdare på ersättning - nåt strul måste det ju ha varit, varför annars avbryta helamning för att ge ersättning istället i bägge fallen?.

Nå, ditt enda barn är knappast underlag för någon generalisering heller. Jag skriver dessutom om min erfarenhet (jag har för övrigt tre barn, inte två) och inte generellt.
Det har i mitt fall inte heller varit någon fråga om att avbryta helamning, jag fick ju två barn på samma gång vilket gjorde att jag ammade allt jag kunde och sedan gav ersättning resten. Jag gick också upp på natten när barnen sov och pumpade extra under hela amningsperioden. Vissa veckor räckte mjölken till två barn, andra gånger inte.
Jag har också haft kontakt med många andra tvillingmammor där vissa kört ersättning för ena barnet och bröstmjölk till det andra (enäggstvillingar) och det har undantagslöst varit så att "ersättningsbarnet" varit mer nöjt och sovit längre perioder (antagligen, tror jag, för att det blir mer mätt).

Vari består bröstmjölkens fördelar enligt dig (förutom att det är bekvämt för mamman), om barn generellt mår bättre och blir nöjdare om de får ersättning? Då bode ju ingen amma, förutom de mammor som sätter sin egen bekvämlighet framför bebisens välmående?

Jag har redan skrivit ut det i fler än ett inlägg men jag kan ta det igen. Bröstmjölken ÄR den optimala födan födan för barnet eftersom den är helt anpassad till barnet. Helamningen ger också vissa hälsomässiga fördelar gentemot ersättning, det enda område där bröstmjölken inte excellerar gentemot ersättning är väl i frågan om allergi (men nu var det länge sedan jag läste forskningsresultat i just den frågan så jag vet inte om forskningsresultaten ändrats).

Så har man möjligheten är det ju toppen om det fungerar med amningen! Gör det inte det kan man få andra fördelar genom ersättningen och det är, enligt mig, barn som oftast är mer nöjda till exempel genom att ökningsperioderna försvinner.

"Må bra" eller "lycklig" är ord jag inte använt, jag har enbart talat om nöjdhet. Trodde jag inte att helammade barn kunde vara nöjda hade jag inte valt att helamma min son. Har du ett nöjt helammat barn så får du ju alla fördelar!
Min tro är dock att ersättningens fördel är en högre mättnadskänsla vilket gör helammade barn som inte är riktigt nöjda oftast blir mer nöjda med ersättningsmål. Sedan är det för den delen inte självklart att gå ifrån helamning till delamning, där får man väga olika aspekter mot varandra.

Det känns som att den här diskussionen går lite rundgång. Vi får kanske nöja oss med att vi ha diametralt olika åsikter i frågan.

Senast ändrad:

Vi varierar mellan active fit 3 och libero 3 och Libero passar något bättre, Pampersblöjorna sluter inte tätt i ryggen de går ju inte att spänna "överlappande" därav de flesta läckagen upp på ryggen, vi har bara haft ett lass som var något mindre sen vi började använda libero mera o de höll då tätt...

Det verkar rimligt, men innebär det att bebisen blir generellt nöjdare? Är h*n missnöjd och gnällig hela dagen om du matat från bröstet, för att maten inte kommit fort nog?
Jag tycker inte det är skillnad på nöjdhet mellan flaska och bröst, bara att flaskmatning gör bebis mätt lite fortare och vid amning vill bebis äta längre tid.

Och nej, man kan inte generalisera utifrån det lilla och icke-slumpmässigt gjorda urval som du har. Notera att jag alltså INTE generaliserar utifrån mitt barn, eftersom jag till skillnad från dig inser att det bara är fånigt att försöka komma med generella antaganden på så lösa grunder.

Så nöjda barn mår inte bättre än missnöjda barn, menar du? Nöjda barn är inte lyckligare än missnöjda?

Vad menar du med nöjd, egentligen?:confused:

Så vitt jag förstår så har dina barn blivit nöjdare av ersättning än när du ammade. På basis av det drar du slutsatsen att all världens spädbarn blir nöjdare av att få ersättning, än de hade blivit om de ammats.

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
787
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
259
· Visningar
5 202
Senast: pepp
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
58 59 60
Svar
1 193
· Visningar
62 548
  • Låst
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
117 303
Senast: Nordthor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar