Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Är det enbart för toabesök hade jag bara lagt i spjälsängen under den korta stunden.Här jagar jag bebis på rymmen hela tiden känns det som. Fem månader nästa vecka och sen hon lärde sig rulla har det just endast rullats.. Och rullats.
Hon gillar inte sin babysitter eller att sitta i knäet någon längre stund. Hon vill rulla och sprattla och göra krypförsök.
Funderar seriöst på att köpa en uppblåsbar pool att ha inomhus och henne i korta stunder. För jag kan knappt lämna rummet förrän hon rullat ut utanför lekmattan och in i något. Men i en pool skulle hon inte komma så långt tänker jag? Alltså bara medan jag är på tex toa..
Kikat på myspölar, men de är dels små, dels dyra för det lilla jag planerar använda den för. Jag vill helst ha en sådan såklart, men sambon tycker det borde funka lika bra med en uppblåsbar pool.
Kan det funka med en barnpool tro?
Men byt sköterska! Bara att ringa och säga att ni vill ha någon annan! Hade också tröttnat på sånt tjat!Slutade med att jag köpt en myspöl, den största jag hittade väldigt bra faktiskt, bebis verkar tycka mycket om den.
Fick för övrigt spelet på vår BVC-sköterska idag. Vår tös är väldigt aktiv och är sällan stilla, äter som en häst och är väldigt intresserad av smakprover.
Fram till 3 månader gick hon upp 220-250 gram i veckan. Mellan 3 och 4 månader lärde hon sig att rulla och började bli väldigt aktiv, hon gick då upp 150 gram i veckan, men drog iväg på längden under samma period. Mellan 4 och nu 5 månader är hon bara stilla när hon sover typ. Mellan 4 och 5 månader har hon gått upp 130 gram i veckan, vuxit 2,5 cm på längden.
Det enda vår sköterska tjatar om är att vi ska ge henne mer mat. Hon har tjatat två kontroller i rad nu. Jag har svarat att hon får äta hur mycket hon vill och äter nu både gröt och ersättning. Jag kan inte mata henne mer. Men sköterskan pekar på skärmen och säger "hon ligger inte på det svarta strecket, mata mer".Jag säger "hon får äta så mycket hon vill och när hon vill" återigen. Sköterskan tjatar vidare, samma ord "hon kanske vill äta mer?". Där blev jag irriterad och sa till henne att nu får du ge dig, hon är pigg, glad, alert, bajsar, kissar och äter som en häst, du ser ju själv hur bra hennes kurvor lirar ihop så lägg ner tjatet". Hon tittade på mig och sa "ja.. Men ni kanske kan ge henne lite mera mat?"..
Tappat hoppet om denna sköterska...
Går mest dit för att få vaccinationerna så får stå ut med henne
Kan du byta sköterska?Slutade med att jag köpt en myspöl, den största jag hittade väldigt bra faktiskt, bebis verkar tycka mycket om den.
Fick för övrigt spelet på vår BVC-sköterska idag. Vår tös är väldigt aktiv och är sällan stilla, äter som en häst och är väldigt intresserad av smakprover.
Fram till 3 månader gick hon upp 220-250 gram i veckan. Mellan 3 och 4 månader lärde hon sig att rulla och började bli väldigt aktiv, hon gick då upp 150 gram i veckan, men drog iväg på längden under samma period. Mellan 4 och nu 5 månader är hon bara stilla när hon sover typ. Mellan 4 och 5 månader har hon gått upp 130 gram i veckan, vuxit 2,5 cm på längden.
Det enda vår sköterska tjatar om är att vi ska ge henne mer mat. Hon har tjatat två kontroller i rad nu. Jag har svarat att hon får äta hur mycket hon vill och äter nu både gröt och ersättning. Jag kan inte mata henne mer. Men sköterskan pekar på skärmen och säger "hon ligger inte på det svarta strecket, mata mer".Jag säger "hon får äta så mycket hon vill och när hon vill" återigen. Sköterskan tjatar vidare, samma ord "hon kanske vill äta mer?". Där blev jag irriterad och sa till henne att nu får du ge dig, hon är pigg, glad, alert, bajsar, kissar och äter som en häst, du ser ju själv hur bra hennes kurvor lirar ihop så lägg ner tjatet". Hon tittade på mig och sa "ja.. Men ni kanske kan ge henne lite mera mat?"..
Tappat hoppet om denna sköterska...
Går mest dit för att få vaccinationerna så får stå ut med henne
Kan du byta sköterska?
BVC ska ju få en att må bra! Inte tvärtom.
Våran brukar alltid kolla på barnet och säga att det ser ut att må bra först
Siffrorna är rätt oviktiga om barnet mår bra och går upp i vikt. Sen kollar vi kurvor om föräldern vill, annars visar hon dem inte ens.
Så skönt!
Kan tyvärr inte det, finns bara denna att tillgå just nu. Och nästa BVC ligger mycket längre bort och åt "fel håll". Så för det lilla jag behöver dem till får jag väl stå ut..men så som du berättar önskar jag med att vi hade det. Efter vägning och mätning tvingar hon oss mer eller mindre att vända all uppmärksamhet mot skärmen och så går hon igenom kurvorna NOGA och refererar alltid till genomsnittskurvan.
"titta, ligger lite under där"
"ge mer mat"
" kan ni ge mer ersättning?"
" börja med gröt två gånger om dagen?"
Knappast så att ungen är tunn, 6700 gram och 63,5 cm lång nu. Äter 600-800 ml ersättning om dagen, plus 1 dl gröt och flera smakprover på det.
Jag får en stark känsla av att hon tror att alla barn ska passa in på den svarta linjen och att hennes kompetens svajar.
Men du, när ni vägt och mätt och hon gett vaccinationer och det som ni är där för att göra, så klä på er och gå? "Jag har sagt att jag inte vill att du tjatar om det mer, och ändå fortsätter du, vi kommer gå." elelr något liknande.Kan tyvärr inte det, finns bara denna att tillgå just nu. Och nästa BVC ligger mycket längre bort och åt "fel håll". Så för det lilla jag behöver dem till får jag väl stå ut..men så som du berättar önskar jag med att vi hade det. Efter vägning och mätning tvingar hon oss mer eller mindre att vända all uppmärksamhet mot skärmen och så går hon igenom kurvorna NOGA och refererar alltid till genomsnittskurvan.
"ge mer mat"
Knappast så att ungen är tunn, 6700 gram och 63,5 cm lång nu. Äter 600-800 ml ersättning om dagen, plus 1 dl gröt och flera smakprover på det.
Jag får en stark känsla av att hon tror att alla barn ska passa in på den svarta linjen och att hennes kompetens svajar.
Men du, när ni vägt och mätt och hon gett vaccinationer och det som ni är där för att göra, så klä på er och gå? "Jag har sagt att jag inte vill att du tjatar om det mer, och ändå fortsätter du, vi kommer gå." elelr något liknande.
Alltså min unge är 7 månader och har aldrig lyckats äta så mycket mat som din!Kan tyvärr inte det, finns bara denna att tillgå just nu. Och nästa BVC ligger mycket längre bort och åt "fel håll". Så för det lilla jag behöver dem till får jag väl stå ut..men så som du berättar önskar jag med att vi hade det. Efter vägning och mätning tvingar hon oss mer eller mindre att vända all uppmärksamhet mot skärmen och så går hon igenom kurvorna NOGA och refererar alltid till genomsnittskurvan.
"ge mer mat"
Alltså min unge är 7 månader och har aldrig lyckats äta så mycket mat som din!
1 dl gröt är ju massor!
Hehe, vi var på 5-mån kontroll idag, 7,4 kg till 64 cm. Ingen tunnis här heller!Nä när jag pratar med andra så tycker jag det verkar som att min unge äter ganska mycket.
Hon väger 6700 gram till sina 63,5 cm, så hon är ingen tunnis.
Jag tycker snarare att det är en vettig ökning där vi är nu, för hon kan ju inte fortsätta gå upp 220-250 gram i veckan hela tiden, då kommer hon bli en boll
Hehe, vi var på 5-mån kontroll idag, 7,4 kg till 64 cm. Ingen tunnis här heller!
Det viktiga är ju att hon följer sin kurva, inte standardkurvan. Och börjar det plana så kan man ge näringstätare/fetare mat, t ex spetsa gröten/all mat med rapsolja. Det fick vi göra med sonen som planade mycket mellan 5-8 mån, han började krypa vid 7 och då rann det lilla gull han hade helt av honom.
Vi har en jätte bra BVC sköterska istälet.Kan tyvärr inte det, finns bara denna att tillgå just nu. Och nästa BVC ligger mycket längre bort och åt "fel håll". Så för det lilla jag behöver dem till får jag väl stå ut..men så som du berättar önskar jag med att vi hade det. Efter vägning och mätning tvingar hon oss mer eller mindre att vända all uppmärksamhet mot skärmen och så går hon igenom kurvorna NOGA och refererar alltid till genomsnittskurvan.
"ge mer mat"
Vi har en jätte bra BVC sköterska istälet.
Vår kille är 66.5 lång och väger 6500 han ligger under kurvan för vikt och över på längd. Jag har fått mycket påhopp med våra tidigare barn och sa direkt när jag träffade henne att jag inte vill ha några diskussioner om vikten, men hade inte ens behövt påpeka det hon är så himla bra.
Lilleman är 5.5 månad ammas och äter utöver det en portion gröt per dag, ibland två och smakar på vår mat