Vinterföräldrar 24/25

Tack tack! 😍

Ojoj det börjar närma sig för dig nu! Det är som din mamma och mormor säger man vet ju aldrig när. Den sista tiden är verkligen en evighet😅

Här har vi landat hemma, men åker in dagligen på kontroll pga av gulsot. Idag verkade det tydligen ha vänt. Läkaren önskade iaf att vi skulle komma in imorgon igen för extra kontroll. Det känns bra att de är så noga och följer upp direkt. Men längtar verkligen till att ha en hel dag hemma nu.

Storebror fick träffa lillebror för första gången igår, lite nyfiken var han och ville gärna peta på huvudet. Sen har han knappt kollat på brorsan något mer😅

Ska sätta mig och skriva ner mina förlossningsberättelse innan jag glömmer den. Man glömmer ju så fort! Men kan dela den sen 😀

Vad segt med gulsoten! Hoppas det ser bättre ut idag så ni kan få stanna hemma sen 😃 låter jobbigt att behöva ge sig iväg sådär varje dag ja!

Haha peta på huvudet 😅 aja! Han blir säkert mer intresserad sen? 😁

Jamen gör det! Alltid spännande att läsa tycker jag 😃

Själv vaknade jag av sån djävulsk halsbränna för nästan 2 timmar sen... knaprat tabletter, ätit knäckebröd och druckit mjök så är bättre nu meeen somna om går ej 😑

Nu har vi landat hemma i en vecka utan massor med resor. Karl:n börjar jobba på onsdag igen och då är tanken att storebror ska till föris. Är dock lite orolig för alla smittor han kan dra hem, men för hans skull så uppskattar han att vara där. Är så kluven i hur jag ska göra.

Troligtvis blir han det, men just nu är lillebror inte alls intressant, han sover ju nästan jämt😊

Har börjat skriva nu på hur förlossningen gick så nästa inlägg delar jag den 😊

Hur mår du? 😀

Här är en bild på lillebror! 😍

Bifogade filer

• PXL_20241124_095340565.PORTRAIT.webp
    PXL_20241124_095340565.PORTRAIT.webp
    123,4 KB · Visningar: 40
Nu har vi landat hemma i en vecka utan massor med resor. Karl:n börjar jobba på onsdag igen och då är tanken att storebror ska till föris. Är dock lite orolig för alla smittor han kan dra hem, men för hans skull så uppskattar han att vara där. Är så kluven i hur jag ska göra.

Troligtvis blir han det, men just nu är lillebror inte alls intressant, han sover ju nästan jämt😊

Har börjat skriva nu på hur förlossningen gick så nästa inlägg delar jag den 😊

Hur mår du? 😀
Så skönt för er! Det är jobbigt som det är att behöva ge sig iväg stup i kvarten, kan tänka mig att det är bra mycket jobbigare med en nyfödd 😅
Ja just det ja, alla smittor nu... det förstår jag att du är kluven till. Jättesvårt val! Förhoppningsvis blir det bra hur du än gör :)

Haha bra det iaf, hellre ointresse än ilska! Jag minns det som att jag var så arg på min bror när han föddes, nån som kom och tog mamma ifrån mig, men jag var iofs 4 också 😅

Jo jag mår bra får jag ändå säga, köpte omeprazol efter den där hemska halsbrännenatten. Tog en tablett bara och halsbrännan har hållt sig borta sen dess, effektivt!
Så länge jag inte går några längre stäckor känns det helt ok i kroppen med :) Men har lite för högt blodtryck och järn, så ska dricka ordentligt med vatten och se om det hjälper med järnet, och så ska jag in igen om några dagar för ny kontroll, hoppas på att det ser bättre ut då!
Jobbat sista dan idag med! Jätteskönt!!

Vad skönt med sista jobbdagen! Hoppas det ger sig med järnet och blodtrycket. Nu är vi dessutom i december! 🥳🎉

Här kommer en beskrivning av min förlossning😀

Så på kvällen den 12 nov började jag få ganska starka värkar. Började att klocka och se om de var regelbundna eller ej. De var oregelbundna men runt en värk per 10 minut. Det fortsätter öka på till två värkar per 10 minut, vid kl 01 på natten ringer jag förlossningen.

Hade en oro inför förlossningen och
det var att även lillebror skulle ha navelsträngen runt halsen som storebror. Så bollade detta och värkarna med barnmorskan i luren. Vi kom fram till att jag skulle kämpa på mer hemma och försöka uppnå 3 värkar på 10 min. Men att jag var välkommen in på kontroll om jag ville. Höll ut och stannade hemma till kl 3 sen hade mina värkar ökat väldigt fort till 3-4 st värkar per minut, sa till min man att nu får vi packa ihop oss och lämna sonen hos barnvakten.

Sagt och gjort. I bilden till förlossningen började värkarna avta, men så fort jag rörde mig så kom det igång igen. Väl inne på förlossningen för kontroll så var jag nere på 2 värkar per 10 min och öppen 4
cm.
Fick vara kvar och bm gjorde en ny undersökning igen 2 timmar senare.
Samma status då. Otroligt jobbigt när det inte händer något. Mina värkar var dock väldigt jobbiga och hade inte sovit på ett helt dygn så var otroligt trött. Fick frukost på förlossningen men pga av starka värkar så fick jag inte behålla någon mat.

Då bestämde vi att jag skulle få medicin mot att avstanna värkarna och en cocktail av tabletter för att få vila lite. Dock hjälpte det inte alls och jag fick inte vila då jag tydligen hade gått in i aktiv fas. Så då bestämdes att jag skulle gå och bada ist. Herregud så skönt det var! Det var så otroligt varmt men att ta värkarna i badet, halleluja så befriande! 😅
Badade i ca 40 min sen blev det för varmt, blev så otroligt trött av värmen. In på rummet igen och äntligen hade saker hänt, öppen 6 cm. Fick lustgas och bad om epidural som sattes på en gång. När den sattes så kände jag ingen värk, Haha. Sån sjuk känsla, fick sån energipåslag och kände mig som en elitidrottare. Barnmorskan skulle försöka mäta lillebrors puls vid värk men jag kände knappt värkarna så det var spännande där ett tag.

Eftersom inget hände på några timmar och processen var oförändrad så bestämdes att vi skulle ta hål så vattnet skulle gå. Vilket gjordes, därefter kom värkarna tillbaka och nu blev det väldigt intensiva och jobbiga.
Ville väldigt gärna föda på knäna i sängen mot ryggstödet. Så när jag börja få krysningsvärkar så var jag på plats där och fick ta emot honom i min famn.

Minns inga tider eller hur långt tid allt tog, men ca 20 timmar tog förlossningen från att värkarna började tills han var ute.😀

Vad skönt med sista jobbdagen! Hoppas det ger sig med järnet och blodtrycket. Nu är vi dessutom i december! 🥳🎉

Här kommer en beskrivning av min förlossning😀

Så på kvällen den 12 nov började jag få ganska starka värkar. Började att klocka och se om de var regelbundna eller ej. De var oregelbundna men runt en värk per 10 minut. Det fortsätter öka på till två värkar per 10 minut, vid kl 01 på natten ringer jag förlossningen.

Hade en oro inför förlossningen och
det var att även lillebror skulle ha navelsträngen runt halsen som storebror. Så bollade detta och värkarna med barnmorskan i luren. Vi kom fram till att jag skulle kämpa på mer hemma och försöka uppnå 3 värkar på 10 min. Men att jag var välkommen in på kontroll om jag ville. Höll ut och stannade hemma till kl 3 sen hade mina värkar ökat väldigt fort till 3-4 st värkar per minut, sa till min man att nu får vi packa ihop oss och lämna sonen hos barnvakten.

Sagt och gjort. I bilden till förlossningen började värkarna avta, men så fort jag rörde mig så kom det igång igen. Väl inne på förlossningen för kontroll så var jag nere på 2 värkar per 10 min och öppen 4
cm.
Fick vara kvar och bm gjorde en ny undersökning igen 2 timmar senare.
Samma status då. Otroligt jobbigt när det inte händer något. Mina värkar var dock väldigt jobbiga och hade inte sovit på ett helt dygn så var otroligt trött. Fick frukost på förlossningen men pga av starka värkar så fick jag inte behålla någon mat.

Då bestämde vi att jag skulle få medicin mot att avstanna värkarna och en cocktail av tabletter för att få vila lite. Dock hjälpte det inte alls och jag fick inte vila då jag tydligen hade gått in i aktiv fas. Så då bestämdes att jag skulle gå och bada ist. Herregud så skönt det var! Det var så otroligt varmt men att ta värkarna i badet, halleluja så befriande! 😅
Badade i ca 40 min sen blev det för varmt, blev så otroligt trött av värmen. In på rummet igen och äntligen hade saker hänt, öppen 6 cm. Fick lustgas och bad om epidural som sattes på en gång. När den sattes så kände jag ingen värk, Haha. Sån sjuk känsla, fick sån energipåslag och kände mig som en elitidrottare. Barnmorskan skulle försöka mäta lillebrors puls vid värk men jag kände knappt värkarna så det var spännande där ett tag.

Eftersom inget hände på några timmar och processen var oförändrad så bestämdes att vi skulle ta hål så vattnet skulle gå. Vilket gjordes, därefter kom värkarna tillbaka och nu blev det väldigt intensiva och jobbiga.
Ville väldigt gärna föda på knäna i sängen mot ryggstödet. Så när jag börja få krysningsvärkar så var jag på plats där och fick ta emot honom i min famn.

Minns inga tider eller hur långt tid allt tog, men ca 20 timmar tog förlossningen från att värkarna började tills han var ute.😀
Åh vad underbart! Haha hormoner överallt nu, blir helt blödig av att läsa hahah 😄
Vad coolt att ta emot själv! Hur kändes det??
Vad gööött att det hjälpte så bra att bada!
Låter kämpigare med andra saker men det är snabbt glömt! 😊
Stort grattis igen!!!

I tisdags (3:e dec) födde även jag en liten son!

Hade förvärkar till och från under två dagar, gjorde emellanåt riktigt ont och jag kräktes också av dom flera gånger, spenderade massa tid sittandes i duschen och hade så himla ont, pratade med förlossningen pga att jag tyckte dom var så intensiva och att jag kräktes, men dom sa att detta är normalt, bara avvakta, typ! Värkarna var aldrig regelbundna och efter dom byggt upp i styrka under kvällarna så bara poff försvann dom.

Så tredje dagen kände jag ej av något alls, hade extra möte hos BM för att åter kolla blodtryck och järn, och tog då upp det med henne. Hon sa att det kunde vara såhär och att det lika gärna kunde sätta igång om någon dag som om någon vecka.
Tänkte att jaja det lär ju dröja då, nu när det inte hänt nå mer alls idag

Dagen gick och kvällen kom, sambon och jag låg och kollade serier på soffan när världens mensvärkskänsla pang slår till i magen och jag säger "oj jag kissade nog på mig lite nu" går till toan och nej det är ju vattnet som gått såklart... haha

Ringde in och fick en tid för kontroll morgonen därpå, men fick värkar som snabbt blev väldigt intensiva och smärtsamma, kräktes igen och vi ringde tillbaks, men dom tyckte vi skulle vänta eftersom dom ej var 4 på 10 min än.
Så vi väntade och efter ett tag såg jag att jag hade färskt blod i bindan, ringde igen och då sa dom att det är inte ovanligt men kom in så kan vi kolla.
Hade då gått ungefär två timmar från dess att vattnet gick

Kommer in och blir tagen till ett rum för kontroll, har fått några värkar vid det här laget och hon ändrar sig typ sekunden efter att vi kommit in på rummet, nä vi får nog gå direkt till en förlossningssal tycker hon, så knatar iväg igen.
Väl där så undersöks jag och är redan helt öppen. Får lustgas, det är typ det som hinns med, och det är fan underbart! Så glad att det funkade såpass bra för mig!

Efter ytterligare ca två timmar föds vår lille son! Ååh :')

Min sambo var ett superbra stöd verkligen, och dom som jobbade var kanon dom med!
Kände mig helt trygg hela vägen.
Är väldigt nöjd med förlossningen och även tiden på BB efteråt, alla har varit så himla bra!

Grattis!!!🥰🥳🎉
Kul att du delar din förlossningsberättelse😀
Har ni fått landa hemma nu? Hur har första tiden varit med lillen? Går allt bra?😍

Tack! 😁😁
Jadå det har vi! Det är mysigt och skoj men nätterna är jobbiga emellanåt, han har lite svårt att somna och komma till ro, vill amma mycket och vara vaken och ligga och titta runt, inte sova i sitt nest utan helst på mig bara
På dagarna går det dock hur bra som helst att sova där, typiskt! 😅 menmen, det blir la bättre snart!
Hur går det för er? 😃

Haha känner igen det där. Min lille sover mellan mig och nestet, det går inte för sig att sova i det😅
Jo men lillen hänger mest bara med, vi myser mycket. Det känns som han börjar vara vaken lite mer och kollar runt och vill vara med och kika när vi är igång. Vilket är kul!😊

Hur har ni gjort med besök, har era familjer träffat lillen?
Har ni bestämt namn än? 😀

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka