Sommarföräldrar 2024

Ja men verkligen! 😍 Han sov först mellan 21-23, alltså två timmar. Sen sov han mellan 23-03!!! Fyra timmar! Det har aldrig hänt! 😳 Sen vaknade han till vid 04 och gnessade lite, åt lite lite igen, men nästa gång vaknade han 06.30. Och var lugn och nöjd!

Han gjorde alltså runt 8 timmars sömn i natt. Och har sovit säkert 4-5 timmar allt som allt under dag/kvällen här i vaggan också. Lilla älsklingen! ❤️ Väntar på att han ska vakna nu så får det bli blöjbyte, pyjamas, en flaska mat, sen upp och lägga oss för natten.
Så skönt att läsa! Håller tummarna för att det fortsätter såhär ❤️
 
Konstig fråga, någon som är bra på stöd på "udda" material? Vår barnvagn har ett slags gummi handtag som känns kladdigt.
Hur kan man få det rent? Testat diskmedel och såpa. Alt något man kan sätta över? Nytt handtag kostade runt 800kr(vet inte ens om det passar på vår vagn). 😅
Vi hade köpt en billig vagn där handtaget blev kladdigt. Jag ville inte lägga några 800kr på en vagn som var jättebilligt, så vi skar bort det handtaget och satte på Styrlinda för cykel. Fungerade över förväntan bra 😃
 
Tips på väldigt små nappar? Vi har testat Esska, Bibs samt Mam. Båda ska vara mini form men vår kille tycker inte om dem. Tror han tycker de är för stora i munnen.
Finns det mindre?
 
En uppdatering från oss:

NAN gjorde inte någon skillnad, tvärt om så blev det nästan värre! 🙁 Han åt mindre portioner och kräktes mer, riktiga kaskadkräkor som flög över axlarna på oss och ner på golvet.

Idag hade vi besök hos BVC, och hon frågade hur det gick nu och vi svarade att vi provat byta ersättning, men det blev nästan värre, (hon har vetat hela tiden hur ledsen och olycklig han varit, så inget ny information för henne) samt att jag visade tiderna jag klockat på nätterna. Inatt tex la vi oss 21, vak och mat kl 22.30. Vak 23.50 med gnäll och kastningar med kroppen, åt bara några klunkar. Vak 01.10, åt någon klunk, sen kastspya och jätteledsen, somnade till vid 02, sen vak vid 02.45, sen gick det inte att somna om utan han låg och gnällde, vred och vände, slog med armar, grät, osv fram tills kl 07, då blev han lugn, men somnade först på vagnpromenad vid 09, då svarade hon att vi kämpat på tillräckligt så hon ville prova mjölkfritt.

Sååå, nu fick vi med oss ett par burkar med ersättning som är fri från mjölkprotein. Det ska han äta i 2 veckor, lugnar det sig ska vi börja fasa in den vanliga ersättningen igen under ett par dagar på dag 13, och får vi en reaktion då så fastslår dom typ allergi och han kommer få fortsätta äta mjölkfritt.

Hon sa också att den här ersättningen smakar inte alls gott, så vi skulle vara beredda på att vi skulle behöva fasa in den. Hon sa också att hennes erfarenhet var att de bebisarna som är allergiska/känsliga äter det dock oftast utan att blinka direkt, och när vi testade första flaskan så SLUKADE sonen den. 🙄

Sen har vi kunnat mata han med 120 ml med lätthet, tidigare har det varit 30-60 ml, 90 ml har vi fått truga i, och 120 ml har varit nästan omöjligt och tagit minst en timme. Nyss matade jag i 120 ml på 10 minuter?

Jag vågar INTE ropa hej än, men bara det att han kan äta större portioner = bättre och längre mättnadskänsla = bättre och djupare sömn. Hoppas jag! 😅

Snälla håll tummarna för oss, igen, att det är nu det vänder! ❤️
 
En uppdatering från oss:

NAN gjorde inte någon skillnad, tvärt om så blev det nästan värre! 🙁 Han åt mindre portioner och kräktes mer, riktiga kaskadkräkor som flög över axlarna på oss och ner på golvet.

Idag hade vi besök hos BVC, och hon frågade hur det gick nu och vi svarade att vi provat byta ersättning, men det blev nästan värre, (hon har vetat hela tiden hur ledsen och olycklig han varit, så inget ny information för henne) samt att jag visade tiderna jag klockat på nätterna. Inatt tex la vi oss 21, vak och mat kl 22.30. Vak 23.50 med gnäll och kastningar med kroppen, åt bara några klunkar. Vak 01.10, åt någon klunk, sen kastspya och jätteledsen, somnade till vid 02, sen vak vid 02.45, sen gick det inte att somna om utan han låg och gnällde, vred och vände, slog med armar, grät, osv fram tills kl 07, då blev han lugn, men somnade först på vagnpromenad vid 09, då svarade hon att vi kämpat på tillräckligt så hon ville prova mjölkfritt.

Sååå, nu fick vi med oss ett par burkar med ersättning som är fri från mjölkprotein. Det ska han äta i 2 veckor, lugnar det sig ska vi börja fasa in den vanliga ersättningen igen under ett par dagar på dag 13, och får vi en reaktion då så fastslår dom typ allergi och han kommer få fortsätta äta mjölkfritt.

Hon sa också att den här ersättningen smakar inte alls gott, så vi skulle vara beredda på att vi skulle behöva fasa in den. Hon sa också att hennes erfarenhet var att de bebisarna som är allergiska/känsliga äter det dock oftast utan att blinka direkt, och när vi testade första flaskan så SLUKADE sonen den. 🙄

Sen har vi kunnat mata han med 120 ml med lätthet, tidigare har det varit 30-60 ml, 90 ml har vi fått truga i, och 120 ml har varit nästan omöjligt och tagit minst en timme. Nyss matade jag i 120 ml på 10 minuter?

Jag vågar INTE ropa hej än, men bara det att han kan äta större portioner = bättre och längre mättnadskänsla = bättre och djupare sömn. Hoppas jag! 😅

Snälla håll tummarna för oss, igen, att det är nu det vänder! ❤️
Hoppas det blir bra nu för killen❤️
 
En uppdatering från oss:

NAN gjorde inte någon skillnad, tvärt om så blev det nästan värre! 🙁 Han åt mindre portioner och kräktes mer, riktiga kaskadkräkor som flög över axlarna på oss och ner på golvet.

Idag hade vi besök hos BVC, och hon frågade hur det gick nu och vi svarade att vi provat byta ersättning, men det blev nästan värre, (hon har vetat hela tiden hur ledsen och olycklig han varit, så inget ny information för henne) samt att jag visade tiderna jag klockat på nätterna. Inatt tex la vi oss 21, vak och mat kl 22.30. Vak 23.50 med gnäll och kastningar med kroppen, åt bara några klunkar. Vak 01.10, åt någon klunk, sen kastspya och jätteledsen, somnade till vid 02, sen vak vid 02.45, sen gick det inte att somna om utan han låg och gnällde, vred och vände, slog med armar, grät, osv fram tills kl 07, då blev han lugn, men somnade först på vagnpromenad vid 09, då svarade hon att vi kämpat på tillräckligt så hon ville prova mjölkfritt.

Sååå, nu fick vi med oss ett par burkar med ersättning som är fri från mjölkprotein. Det ska han äta i 2 veckor, lugnar det sig ska vi börja fasa in den vanliga ersättningen igen under ett par dagar på dag 13, och får vi en reaktion då så fastslår dom typ allergi och han kommer få fortsätta äta mjölkfritt.

Hon sa också att den här ersättningen smakar inte alls gott, så vi skulle vara beredda på att vi skulle behöva fasa in den. Hon sa också att hennes erfarenhet var att de bebisarna som är allergiska/känsliga äter det dock oftast utan att blinka direkt, och när vi testade första flaskan så SLUKADE sonen den. 🙄

Sen har vi kunnat mata han med 120 ml med lätthet, tidigare har det varit 30-60 ml, 90 ml har vi fått truga i, och 120 ml har varit nästan omöjligt och tagit minst en timme. Nyss matade jag i 120 ml på 10 minuter?

Jag vågar INTE ropa hej än, men bara det att han kan äta större portioner = bättre och längre mättnadskänsla = bättre och djupare sömn. Hoppas jag! 😅

Snälla håll tummarna för oss, igen, att det är nu det vänder! ❤️
Tar de inget blodprov? På min Carl tog de blodprov direkt, visserligen blödde han när han bajsade också, så kanske räknades som mer ”akut”.
Håller verkligen tummarna för att den här ersättningen fungerar!
 
En uppdatering från oss:

NAN gjorde inte någon skillnad, tvärt om så blev det nästan värre! 🙁 Han åt mindre portioner och kräktes mer, riktiga kaskadkräkor som flög över axlarna på oss och ner på golvet.

Idag hade vi besök hos BVC, och hon frågade hur det gick nu och vi svarade att vi provat byta ersättning, men det blev nästan värre, (hon har vetat hela tiden hur ledsen och olycklig han varit, så inget ny information för henne) samt att jag visade tiderna jag klockat på nätterna. Inatt tex la vi oss 21, vak och mat kl 22.30. Vak 23.50 med gnäll och kastningar med kroppen, åt bara några klunkar. Vak 01.10, åt någon klunk, sen kastspya och jätteledsen, somnade till vid 02, sen vak vid 02.45, sen gick det inte att somna om utan han låg och gnällde, vred och vände, slog med armar, grät, osv fram tills kl 07, då blev han lugn, men somnade först på vagnpromenad vid 09, då svarade hon att vi kämpat på tillräckligt så hon ville prova mjölkfritt.

Sååå, nu fick vi med oss ett par burkar med ersättning som är fri från mjölkprotein. Det ska han äta i 2 veckor, lugnar det sig ska vi börja fasa in den vanliga ersättningen igen under ett par dagar på dag 13, och får vi en reaktion då så fastslår dom typ allergi och han kommer få fortsätta äta mjölkfritt.

Hon sa också att den här ersättningen smakar inte alls gott, så vi skulle vara beredda på att vi skulle behöva fasa in den. Hon sa också att hennes erfarenhet var att de bebisarna som är allergiska/känsliga äter det dock oftast utan att blinka direkt, och när vi testade första flaskan så SLUKADE sonen den. 🙄

Sen har vi kunnat mata han med 120 ml med lätthet, tidigare har det varit 30-60 ml, 90 ml har vi fått truga i, och 120 ml har varit nästan omöjligt och tagit minst en timme. Nyss matade jag i 120 ml på 10 minuter?

Jag vågar INTE ropa hej än, men bara det att han kan äta större portioner = bättre och längre mättnadskänsla = bättre och djupare sömn. Hoppas jag! 😅

Snälla håll tummarna för oss, igen, att det är nu det vänder! ❤️
Men lilla killen ❤️ Vad nu fått kämpa allihopa! Håller så tummarna för att det blir bra nu ❤️
 
Tar de inget blodprov? På min Carl tog de blodprov direkt, visserligen blödde han när han bajsade också, så kanske räknades som mer ”akut”.
Håller verkligen tummarna för att den här ersättningen fungerar!

Inte här på BVC, men hon skulle skicka remiss till läkare/dietist så jag kan tro att det blir prover tagna då. Nu fick vi med oss två burkar ersättning, sen skulle det komma hem mer. Och som sagt, två veckor HELT mjölkfritt, så idag är dag 1, eftersom han åt vanlig ersättning i går morse innan BVC.

Vi har inget blod i avföringen, och heller inga utslag eller liknande så är inget akut, utan vi testar bara för att kunna utesluta.
 
Bästa uppdateringen på länge! Har succén fortsatt?

Nja, rätt dålig natt/dag i dag, men jag och pappan har varit förkylda och haft väldigt ont i halsen så jag vet inte om han kan ha fått en släng av det, då han haft en del slem i kräkorna.
Sen i natt var det krångligt med bajseriet, han började gnessa och småklämma vid halv tre, först vid fem kunde han sköta magen. Misstänker att det hastiga bytet ställer till det lite, men då ”släppte proppen” iallafall och magen har känts mjuk och inte lika uppsvälld som den kan ha gjort förut.

Så det är lite tidigt att ropa hej än, speciellt om det är en förkylning också.

Dock så kräks han mer, nästan varje gång han ätit och vi lägger ner honom så kommer det upp en hel del, men läste att det var vanligt eftersom denna ersättningen är mycket tunnare, så den kommer lättare upp. Vissa hade löst det genom att blanda i lite maizenamjöl så jag ska ta upp det med BVC om det går att lösa på något vis.

Jag har jättesvårt för ersättningen, för den stinker verkligen! 🤢 Får kväljningar och mår illa vid varje matning, sen tycker jag hela ungen stinker sen. Luktar gammal gammal ost. Pulverost. Påminner om en pulverpastasås man kunde köpa när jag var liten, någon carbonara typ. Så som det luktade i påsen luktar ersättningen. 🤢
 
Hur går det @Fibusen ?

I helgen var vi hos min släkt, första gången vi sov borta och träffade Lokes kusiner på min sida. ❤️ Han är otroligt snäll och lätt, lite svårare att söva men inte så konstigt med alla nya intryck.
Han älskade min stora syster från första stund 😅😍 Samt ena kusin fick hålla och ögonen tindra som det vore hans egna bebis🥰
 
Här gick dopet av stapeln i lördags, och det gick som en dans. Hon sa inget under akten, utan somnade till och med under psalmen Tryggare kan ingen vara.

Hon är en så väldigt snäll och enkel bebis. Lättroad och för det mesta glad. Enda gången hon verkligen blir ledsen är när hon är väldigt hungrig. Inte ens en blöt blöja kan förstöra hennes leende annars. Hon är ingen knäunge heller, hon kan bli irriterad när man hållit i henne en stund. Hon älskar att få ligga på sin lekmatta under gymmet och sparka med benen hej vilt och göra vändningsförsök.

Hennes enkelhet har dock lett till en annan situation..

Min brors barn (fem veckor äldre) och vår tös är väldigt, väldigt olika. Deras bebis är svår att trösta, skriker så fort hon hamnar i någon annans knä, måste vaggas till sömms i en helt tyst miljö, måste vara i samma rum som mamma annars skriker hon.

Jag har noterat en avundsjuka. Får till och med kommentarer om att de önskar att deras E var mer som vår E. Våra föräldrar vågar inte ha deras E mer än korta minuter, eftersom hon inte går att trösta av någon annan än mamma. Våra päron är gamla och slitna och orkar inte gå omkring med ett ledset barn.. Jag har lämnat min tös hos dem i timmar medan jag gjort ansiktsbehandlingar och annat. Bara hon har sin ersättning och en kul skallra med sig så är allt lugnt. Mamma vågar knappt säga att hon varit barnvakt åt E nu..

Jag vågar inte tro att tösen alltid kommer vara såhär enkel, och deras E kommer säkerligen ändras också. Jag tycker bara det är lite trist att det känns som om något gnager. Svårt att göra något åt också..

Man får ju liksom bara det barn man får.. Gick inte att beställa något i förväg så att säga..
 
Här gick dopet av stapeln i lördags, och det gick som en dans. Hon sa inget under akten, utan somnade till och med under psalmen Tryggare kan ingen vara.

Hon är en så väldigt snäll och enkel bebis. Lättroad och för det mesta glad. Enda gången hon verkligen blir ledsen är när hon är väldigt hungrig. Inte ens en blöt blöja kan förstöra hennes leende annars. Hon är ingen knäunge heller, hon kan bli irriterad när man hållit i henne en stund. Hon älskar att få ligga på sin lekmatta under gymmet och sparka med benen hej vilt och göra vändningsförsök.

Hennes enkelhet har dock lett till en annan situation..

Min brors barn (fem veckor äldre) och vår tös är väldigt, väldigt olika. Deras bebis är svår att trösta, skriker så fort hon hamnar i någon annans knä, måste vaggas till sömms i en helt tyst miljö, måste vara i samma rum som mamma annars skriker hon.

Jag har noterat en avundsjuka. Får till och med kommentarer om att de önskar att deras E var mer som vår E. Våra föräldrar vågar inte ha deras E mer än korta minuter, eftersom hon inte går att trösta av någon annan än mamma. Våra päron är gamla och slitna och orkar inte gå omkring med ett ledset barn.. Jag har lämnat min tös hos dem i timmar medan jag gjort ansiktsbehandlingar och annat. Bara hon har sin ersättning och en kul skallra med sig så är allt lugnt. Mamma vågar knappt säga att hon varit barnvakt åt E nu..

Jag vågar inte tro att tösen alltid kommer vara såhär enkel, och deras E kommer säkerligen ändras också. Jag tycker bara det är lite trist att det känns som om något gnager. Svårt att göra något åt också..

Man får ju liksom bara det barn man får.. Gick inte att beställa något i förväg så att säga..
Usch vad jobbigt med avundsjukan, vi har också en väldigt enkel bebis. I helgen sövde både min mamma och syster honom 😅
Vi säger alltid att vi är väldigt tacksamma för att vi fått en enkel bebis och vet att andra inte har det enkelt. Också att vår inte alltid kommer vara så här enkel.
 
Här gick dopet av stapeln i lördags, och det gick som en dans. Hon sa inget under akten, utan somnade till och med under psalmen Tryggare kan ingen vara.

Hon är en så väldigt snäll och enkel bebis. Lättroad och för det mesta glad. Enda gången hon verkligen blir ledsen är när hon är väldigt hungrig. Inte ens en blöt blöja kan förstöra hennes leende annars. Hon är ingen knäunge heller, hon kan bli irriterad när man hållit i henne en stund. Hon älskar att få ligga på sin lekmatta under gymmet och sparka med benen hej vilt och göra vändningsförsök.

Hennes enkelhet har dock lett till en annan situation..

Min brors barn (fem veckor äldre) och vår tös är väldigt, väldigt olika. Deras bebis är svår att trösta, skriker så fort hon hamnar i någon annans knä, måste vaggas till sömms i en helt tyst miljö, måste vara i samma rum som mamma annars skriker hon.

Jag har noterat en avundsjuka. Får till och med kommentarer om att de önskar att deras E var mer som vår E. Våra föräldrar vågar inte ha deras E mer än korta minuter, eftersom hon inte går att trösta av någon annan än mamma. Våra päron är gamla och slitna och orkar inte gå omkring med ett ledset barn.. Jag har lämnat min tös hos dem i timmar medan jag gjort ansiktsbehandlingar och annat. Bara hon har sin ersättning och en kul skallra med sig så är allt lugnt. Mamma vågar knappt säga att hon varit barnvakt åt E nu..

Jag vågar inte tro att tösen alltid kommer vara såhär enkel, och deras E kommer säkerligen ändras också. Jag tycker bara det är lite trist att det känns som om något gnager. Svårt att göra något åt också..

Man får ju liksom bara det barn man får.. Gick inte att beställa något i förväg så att säga..
Samtidigt kan ju det där svänga när som helst. Våran har varit rättså enkel och nöjd hos de flesta en stund (jag helammar så min erfarenhet är att bebisar då blir mer mammakära) men efter rotavirusvaccinet i torsdags har vi haft en helt annan bebis som inte varit nöjd annat än hos mig och rättså gnällig i allmänhet.
mina två tidigare barn har båda varit mammiga under bebistiden men det ändras ju äldre de blir som tur är.
 
Samtidigt kan ju det där svänga när som helst. Våran har varit rättså enkel och nöjd hos de flesta en stund (jag helammar så min erfarenhet är att bebisar då blir mer mammakära) men efter rotavirusvaccinet i torsdags har vi haft en helt annan bebis som inte varit nöjd annat än hos mig och rättså gnällig i allmänhet.
mina två tidigare barn har båda varit mammiga under bebistiden men det ändras ju äldre de blir som tur är.

Exakt, det är ju precis så. Har sagt det med, vi har tur nu men det kan vända när man minst anar det.
 
Hur går det @Fibusen ?

I helgen var vi hos min släkt, första gången vi sov borta och träffade Lokes kusiner på min sida. ❤️ Han är otroligt snäll och lätt, lite svårare att söva men inte så konstigt med alla nya intryck.
Han älskade min stora syster från första stund 😅😍 Samt ena kusin fick hålla och ögonen tindra som det vore hans egna bebis🥰

Tack, och jadå, det går. Vi kör lite varannan natt med att sova ”bra” och inte. Men magen har varit väldigt lös sen nya ersättningen (det ska vara så, enligt BVC, även läst på om ersättningen att den kan ge lösare och oftare avföring i början) så det blir halva blöjan med bajsvatten nästan vid varje prutt, så nu är det ofta det som stör honom på natten, att det blir så många blöjbyten. 😅

Men nu händer det att han sover från 22 till 02-03, så då får jag ju 5 timmars sammanhängande sömn. Då blir det mat och då kommer pruttarna efter. 😅 Har vi tur så somnar han om till 05,06,07, då är det rena drömmen.

Har vi otur lägger han in ett vak kl 01 också, sen när han vaknar där vid kl 03 så tar han morgon och vägrar somna om. 🙈

På dagarna har han börjat vara okej med att vila en stund 30-60 min brukar det bli. Jag tycker inte att han panikskriker lika ofta, men är dock fortsatt lite missnöjd… Så det har absolut blivit bättre, även om vi fortfarande har jobbiga dagar/nätter ibland.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Hallå! Gammal hemvändande medlem med nytt användarnamn :) Väntat på att en vintertråd ska starta, men nu tar jag tag i saken själv...
2
Svar
29
· Visningar
3 200
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det här året borde ha varit ett av de eller rentav det allra bästa året i mitt liv. Med en pigg och glad unghund, med åldern inne för...
2
Svar
21
· Visningar
4 214
Senast: Takire
·
Övr. Barn Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden, men hoppas att det finns studenter eller f.d. studenter som är föräldrar och som...
Svar
13
· Visningar
1 880
Senast: ako
·
Äldre Jag får väl börja med att säga att detta är mitt första inlägg i "Vuxen" här på buke :D Jag får ju inse att efter jag varit mer eller...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 915
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp