Vi ska ta upp det med BVC (IGEN) när vi ska dit igen nu snart. Vi börjar fundera på om det är något fel, typ allergi mot mjölk eller något. Han är dessutom ofta missnöjd när han väl är vaken, trots att vi gör allt vi kan. Vi matar, vaggar, bär, ligger mycket i famnen, ser till så han är torr och ren, pratar mycket med honom, osv, men fort vi lägger ifrån oss honom så gallskriker han. Ska vi åka bil så gallskriker han när vi sätter ner han i babyskyddet. Åka vagn är okej 10-20 minuter (sålänge den rullar) sen skriker han.
Enda gången han är nöjd är när han får ligga i famnen, då kan han slappna av och sova en stund, men sen vaknar han och är ledsen. Det känns som om han nästan aldrig kan vara vaken och vara nöjd, utan är han vaken så är det gråt eller gnäll, trots att vi gjort/gör allt.
Har även börjat vakna i panik (se min andra tråd) vilket han aldrig gjort innan, och jag har inte varit med om det någonsin med tidigare barn heller.
Det känns inte helt normalt… Överallt står det att bebisen sover största delen av första tiden, (vilket han aldrig gjort) och nu vid 5 veckor så ska bebisen sova ungefär 17 timmar om dygnet. Det är helt omöjligt, han är ju liksom vaken minst 17-18 timmar om dygnet.
Nyss var vi ut på en promenad, somnade till i 10 minuter, sen vaknade han och började skrika. Inte en chans att han kan ligga vaken och titta och njuta av promenaden, utan det ska skrikas. Tar vi upp honom så skriker han ändå. Kommer hem och han är svettig av skrikandet, ger han mat och då är han nöjd, tills han är mätt vilket går snabbt eftersom han åt precis innan vi gick ut, och då börjar han gnälla igen. Tar upp och rapar, och låter han ligga kvar över axeln, då somnar han till. Försöker lägga ner han i vaggan efter 5 minuter, då vaknar han och skriker, sen är det otröstligt en bra stund, men tillslut somnar han om i famnen och då får han ligga kvar för att kunna få sova en stund iaf. Så rullar dagarna på här hemma…
Så ja, jag vet inte om det är något fel på riktigt, eller om han ”bara” är en sk high need baby.
Han sköter magen minst en gång om dagen med normal avföring, (normal för att vara bebis) kissar, äter mängden han ska, pruttar och rapar, han har heller inga utslag/exem, så BVC trodde då inte det kunde vara någon allergi, men vi börjar ju fundera mer och mer i dom banorna eftersom han nästan aldrig är nöjd. Vi kommer ta upp det igen nästa gång som sagt då det inte blir någon bättring.
Tröttsamt är det helt klart, men vi hjälps åt så det funkar. Tack och lov så har sambon lite oregelbundna arbetstider, så han jobbar kväll en del vilket innebär att han kan ta natten så jag får sova, sen får han sova på morgonen/förmiddagen, eller så tar jag natten och sambon kan då ta sonen på morgonen/förmiddagen så jag kan vila. Värre är det när han jobbar dag, när jag har hela natten och hela dagen själv, då blir man ganska slut alltså när det rullar på så här dygnet runt.
Vi har förhoppning om att det vänder snart, och att snart snart snart får vi det lite bättre. Om det är magen som stökar så bör det snart rätta till sig. Eller om det handlar om frustration så borde det bli bättre när han blir lite äldre och mer med och intresserad av omgivningen, och kanske kan börja sitta och åla sig fram/bak.