Sommarföräldrar 2022

Jag kan inte sluta förundras över hur olika tvillingarna är! Carl sov typ 18,30-5,00 med en hel del uppvak för mat, täppt näsa och knorrig mage. Cajsa sov ca 18,10-08,20(då jag väckte henne) med tre matpauser under natten!

Cajsa imponerar 😁 Så skönt när bebisarna tar lite sovmorgon tycker jag. Det är vi inte bortskämda med i det här huset.

Idag ska vi på babyrytmik!
 
Ska lägga båda barnen ensam imorgon och känner typ skräck. Det var planerat att jag skulle ha hjälp med hjälpen blev sjuk. Sist jag skulle prova lägga båda själv när bebisen var några veckor gammal så slutade det med att alla grät och maken fick komma hem. 🙃

Planen är väl att försöka få treåringen att somna i sängen medan jag försöker söva lillebror i selen i samma rum... Misstänker att treåringen kommer bli ledsen (=totalt utbrott) över att jag inte lägger mig bredvid honom och bebisen kommer förmodligen skrika i selen ett tag. Ge mig styrka. Tips från er som kan detta?!
 
Ska lägga båda barnen ensam imorgon och känner typ skräck. Det var planerat att jag skulle ha hjälp med hjälpen blev sjuk. Sist jag skulle prova lägga båda själv när bebisen var några veckor gammal så slutade det med att alla grät och maken fick komma hem. 🙃

Planen är väl att försöka få treåringen att somna i sängen medan jag försöker söva lillebror i selen i samma rum... Misstänker att treåringen kommer bli ledsen (=totalt utbrott) över att jag inte lägger mig bredvid honom och bebisen kommer förmodligen skrika i selen ett tag. Ge mig styrka. Tips från er som kan detta?!
Åh, då är vi två! Min man ska iväg hela helgen. Barnen är dessutom pangförkylda, treåringen har kräkts 5 gånger idag på grund av allt slem i halsen och jag blir så orolig så fort bebis rosslar och hostar.

Jag KAN absolut inte detta utan improviserar som sjutton, men när bebis var två veckor gammal jobbade min man sent kvällspass och jag skulle lägga båda. Då lät jag treåringen vara vaken ett par timmar senare än vanligt så att han säkert skulle vara trött och sedan lastade jag in barnen i bilen och körde en lång omväg till stallet, jag skulle ändå kvällsfodra och tanken var att barnen skulle somna i bilen. Det lyckades, och hemma bar jag över treåringen till sängen medan bebis och jag var vakna en stund till. Säkert onödigt krångligt men just då kändes bilen ändå som det säkraste kortet, plus att jag ju ändå behövde till stallet. I helgen gör jag antingen likadant eller bara tar med mig bebis upp i sängen och ammar medan jag nattar storebror.
 
Ska lägga båda barnen ensam imorgon och känner typ skräck. Det var planerat att jag skulle ha hjälp med hjälpen blev sjuk. Sist jag skulle prova lägga båda själv när bebisen var några veckor gammal så slutade det med att alla grät och maken fick komma hem. 🙃

Planen är väl att försöka få treåringen att somna i sängen medan jag försöker söva lillebror i selen i samma rum... Misstänker att treåringen kommer bli ledsen (=totalt utbrott) över att jag inte lägger mig bredvid honom och bebisen kommer förmodligen skrika i selen ett tag. Ge mig styrka. Tips från er som kan detta?!

Jag tycker det är enklast att lägga bebis först, förutsatt att bebis inte är beroende av dig för att sova vidare. Antingen i sin säng eller i vagn beroende på var bebis sover bäst. Under tiden får storasyskonen kolla på tv eller iPad.
 
Åh, då är vi två! Min man ska iväg hela helgen. Barnen är dessutom pangförkylda, treåringen har kräkts 5 gånger idag på grund av allt slem i halsen och jag blir så orolig så fort bebis rosslar och hostar.

Jag KAN absolut inte detta utan improviserar som sjutton, men när bebis var två veckor gammal jobbade min man sent kvällspass och jag skulle lägga båda. Då lät jag treåringen vara vaken ett par timmar senare än vanligt så att han säkert skulle vara trött och sedan lastade jag in barnen i bilen och körde en lång omväg till stallet, jag skulle ändå kvällsfodra och tanken var att barnen skulle somna i bilen. Det lyckades, och hemma bar jag över treåringen till sängen medan bebis och jag var vakna en stund till. Säkert onödigt krångligt men just då kändes bilen ändå som det säkraste kortet, plus att jag ju ändå behövde till stallet. I helgen gör jag antingen likadant eller bara tar med mig bebis upp i sängen och ammar medan jag nattar storebror.
Nämen fy så jobbigt! När de är sjuka blir ju allt många gånger värre. Vilken helg 😖Hoppas det blir en vändning till det bättre!

Alla sätt är bra utom de dåliga, jag hade definitivt testat strategin med att åka bil om det inte vore för att lillebror skriker all tid utöver de första 10 minutrarna. Av någon anledning avskyr han att åka bil...

Lillebror är ingen snuttare, utan somnar han inte eller blir störd de flesta fem minutrarna med amning så kommer han bara ligga och sparka och bli mer och mer irriterad och då har jag aldrig fått honom att somna genom att ligga kvar. 😕 Känns som att stjärnorna måste stå JÄKLIGT rätt för att storebror ska somna direkt utan att ligga och babbla först. Suck.
Jag tycker det är enklast att lägga bebis först, förutsatt att bebis inte är beroende av dig för att sova vidare. Antingen i sin säng eller i vagn beroende på var bebis sover bäst. Under tiden får storasyskonen kolla på tv eller iPad.
Bebisen kommer inte kunna sova själv den tiden det tar att natta storebror. 😔 Tack ändå för tipset!
 
@Pellegnillot Om det är väldigt sällan du lägger dem själv skulle jag i så fall hålla storebror vaken och sitta och mysa med dem i soffan, tillslut (även om det kan ta lång tid 😄) blir väl storebror såpass trött att han antingen somnar i soffan eller går att lägga på kort tid. Har du dubbelvagn så det går att natta dem i den annars?
 
@Pellegnillot Om det är väldigt sällan du lägger dem själv skulle jag i så fall hålla storebror vaken och sitta och mysa med dem i soffan, tillslut (även om det kan ta lång tid 😄) blir väl storebror såpass trött att han antingen somnar i soffan eller går att lägga på kort tid. Har du dubbelvagn så det går att natta dem i den annars?
Ja jag har tänkt att det nog är så det får bli om storebror verkligen inte somnar i sängen. Då får han se på tv tills han stupar. 😬 Vi har en dubbelvagn men lillebror somnar inte i den utan blir bara övertrött och storebror har aldrig varit någon vagnsovare 😅
@Pellegnillot Ett annat tips är att ta bebis i bärsele och storebror i vagn och ta en promenad 😊
Det kanske vore något om jag känner att väggarna kryper närmare och jag bara måste hitta på något annat. Tack! Storebror borde ju rimligen somna i vagnen om han är nog trött...
 
@Skrottiskrott och @Pellegnillot Hoppas det går bra för er ikväll.
Men tack vad gullig du är!

Det gick bra att natta dem, men fy fasen för denna slemhosta. Storebror har hittills ikväll spytt en gång i sängen, såklart inte där jag hade lagt ut kissunderlägg och badlakan trots att jag tyckte att jag hade täckt största delen av sängen. Och bebis får titt som tätt läskiga hostattacker. Jag är på helspänn och längtar så tills denna oändliga slemhistoria är över.
 
Men tack vad gullig du är!

Det gick bra att natta dem, men fy fasen för denna slemhosta. Storebror har hittills ikväll spytt en gång i sängen, såklart inte där jag hade lagt ut kissunderlägg och badlakan trots att jag tyckte att jag hade täckt största delen av sängen. Och bebis får titt som tätt läskiga hostattacker. Jag är på helspänn och längtar så tills denna oändliga slemhistoria är över.

Usch vad jobbigt och så typiskt att det lyckades hamna i sängen fast du skyddat den så. Hoppas ni fick sova någorlunda i alla fall.
 
Nu är det lite sent svar här men jag lägger bebis med kolik och 3åring samtidigt regelbundet. Tips är att ha låga förväntningar och ta det som det kommer. Bra om båda är trötta men är ju inte alltid lätt att tajma.

Jag har fått använda mig av tre varianter, antingen söva bebis i sele och sen sittligga bredvid storebror i sängen medan han lyssnar på ljudbok. Eller liggamma bebis bredvid storebror eller stå och guppa bebis i sele bredvid sängen. Ibland börjar jag på ett sätt och får byta till ett annat. Storebror är van vid att man ligger och håller om honom men har efter lite gnäll köpt alla 3 sätt. Som tur är är de vid 3 år ju tillräckligt stora för att förstå att bebis kan behöva extra hjälp.

Dock har lillan senaste dagarna börjat vara vaken sent och vägrat somna. Så kan bli spännande framöver 😅
 
@Skrottiskrott och @Pellegnillot Hoppas det går bra för er ikväll.
Tack, så gulligt av dig :heart Det gick bättre än väntat faktiskt. Storebror var jättetrött efter en katastrofnatt natten före så han lyckades somna under tiden jag ammade lillebror!! Så otroligt skönt. Sedan fick jag jogga omkring med lillebror i typ 45 minuter tills jag var helt svettig och gav upp och la oss i sängen igen och han somnade då.

Med lillebror är det knöligt nu. Fick söva honom då på kvällen till 21, sedan kl 01 och igen kl 05. Så trött på att trava omkring med selen på nätterna. Jag vet inte ens varför han inte somnar om. Det verkar varken vara att han är hungrig eller nödig eller varm/kall eller vill byta sovställning. Så frustrerande mitt i nätterna.
 
Nu är det lite sent svar här men jag lägger bebis med kolik och 3åring samtidigt regelbundet. Tips är att ha låga förväntningar och ta det som det kommer. Bra om båda är trötta men är ju inte alltid lätt att tajma.

Jag har fått använda mig av tre varianter, antingen söva bebis i sele och sen sittligga bredvid storebror i sängen medan han lyssnar på ljudbok. Eller liggamma bebis bredvid storebror eller stå och guppa bebis i sele bredvid sängen. Ibland börjar jag på ett sätt och får byta till ett annat. Storebror är van vid att man ligger och håller om honom men har efter lite gnäll köpt alla 3 sätt. Som tur är är de vid 3 år ju tillräckligt stora för att förstå att bebis kan behöva extra hjälp.

Dock har lillan senaste dagarna börjat vara vaken sent och vägrat somna. Så kan bli spännande framöver 😅

Tack för beskrivningen av hur du gör! Ja det är väl en vanesak som så mycket annat. Storebror brukar vara väldigt tydlig med att lillebror INTE ska följa med upp i sängen, att han ska vara hos pappa när vi går och lägger oss. Så jag förberedde mig på ett himla liv när lillebror var med upp, men det var inga protester. Han måste ju ha tänkt på att pappa inte var hemma så att ingen annan kunde ta lillebror. Så vissa saker löser ju sig själva ibland.

Nu när jag skrev förra i lägget så hade lillebror precis somnat och pappan var upptagen med något så storebror kom upp och väckte bebisen. Jag blir så trött. Orkar inte gå med den förbannade selen mer. Jag kan ärligt säga att jag känner mig himla klar med bebislivet just nu.
 
Tack, så gulligt av dig :heart Det gick bättre än väntat faktiskt. Storebror var jättetrött efter en katastrofnatt natten före så han lyckades somna under tiden jag ammade lillebror!! Så otroligt skönt. Sedan fick jag jogga omkring med lillebror i typ 45 minuter tills jag var helt svettig och gav upp och la oss i sängen igen och han somnade då.

Med lillebror är det knöligt nu. Fick söva honom då på kvällen till 21, sedan kl 01 och igen kl 05. Så trött på att trava omkring med selen på nätterna. Jag vet inte ens varför han inte somnar om. Det verkar varken vara att han är hungrig eller nödig eller varm/kall eller vill byta sovställning. Så frustrerande mitt i nätterna.

Vilket flyt att han somnade så enkelt och oväntat! Jobbigt dock med bebis som behöver så lång tid på sig att sövas och dessutom göra det fler gånger på natten. Man är ju halvt medvetslös när de vaknar och inte vill amma som annars är så himla smidigt om man liggammar. Förstår att du känner dig klar med bebistiden ❤️
 
Tack, så gulligt av dig :heart Det gick bättre än väntat faktiskt. Storebror var jättetrött efter en katastrofnatt natten före så han lyckades somna under tiden jag ammade lillebror!! Så otroligt skönt. Sedan fick jag jogga omkring med lillebror i typ 45 minuter tills jag var helt svettig och gav upp och la oss i sängen igen och han somnade då.

Med lillebror är det knöligt nu. Fick söva honom då på kvällen till 21, sedan kl 01 och igen kl 05. Så trött på att trava omkring med selen på nätterna. Jag vet inte ens varför han inte somnar om. Det verkar varken vara att han är hungrig eller nödig eller varm/kall eller vill byta sovställning. Så frustrerande mitt i nätterna.
Jobbigt när de inte bara äter och somnar om. ❤️ När vår första var bebis använde vi en pilatesboll oerhört flitigt. Det var så skönt att kunna växla mellan att gå runt med honom i selen/famnen och att kunna sätta sig och studsa på pilatesbollen en stund.
 
Vilket flyt att han somnade så enkelt och oväntat! Jobbigt dock med bebis som behöver så lång tid på sig att sövas och dessutom göra det fler gånger på natten. Man är ju halvt medvetslös när de vaknar och inte vill amma som annars är så himla smidigt om man liggammar. Förstår att du känner dig klar med bebistiden ❤️
Men verkligen oväntat, jag var i chock och kunde knappt tro att det var sant :confused:

Jag ser att jag bara klagar om allt. Jag har världens goaste, finaste lilla bebis som jag aldrig skulle vilja vara utan, det är bara att det blir ofta för mycket i kombination med allt annat. Känns tråkigt att jag mest bara vill att han ska bli större just nu. Jag försöker se det fina i den här tiden och vara i nuet, men det är definitivt svårare den här gången än när storebror var bebis när jag kände att jag räckte till mycket bättre psykiskt och fick mer återhämtning. Jag tyckte att bebistiden med storebror var den bästa tiden jag haft i livet så det är rätt stor kontrast mot den här gången.

Men dessa bebishänder alltså, finns det något mysigare? Små och varma och så mjuka och knubbiga. Jag skulle vilja ha något fint kort på dem. Jag måste försöka fixa det.
 
Jobbigt när de inte bara äter och somnar om. ❤️ När vår första var bebis använde vi en pilatesboll oerhört flitigt. Det var så skönt att kunna växla mellan att gå runt med honom i selen/famnen och att kunna sätta sig och studsa på pilatesbollen en stund.
Det måste jag testa! Han vill nämligen studsa väldigt mycket upp och ner, av någon anledning. Så man får liksom springa "på höjden". Tack för tips!
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 055
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd :) V 5 (4+5), BF 5 juni. Plussade igår igen efter 2 försök sedan sista MF. Hoppas verkligen att den lille krabaten vi stanna i...
98 99 100
Svar
1 996
· Visningar
123 447
Senast: superstar
·
Övr. Barn Historien upprepar sig och alltid när jag bestämt och förlikat mig med tanken, bubblar olika analyser och funderingar upp igen. Jag får...
2
Svar
37
· Visningar
5 694
Senast: Tora
·
Gravid - 1år Hej alla !! Tyckte det nu var dax att skaffa sej ett användarnamn efter att ha "tjuv-läst" här under flera års tid. Är som...
Svar
14
· Visningar
2 099
Senast: Zody
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp