Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag kan inte sluta förundras över hur olika tvillingarna är! Carl sov typ 18,30-5,00 med en hel del uppvak för mat, täppt näsa och knorrig mage. Cajsa sov ca 18,10-08,20(då jag väckte henne) med tre matpauser under natten!
Åh, då är vi två! Min man ska iväg hela helgen. Barnen är dessutom pangförkylda, treåringen har kräkts 5 gånger idag på grund av allt slem i halsen och jag blir så orolig så fort bebis rosslar och hostar.Ska lägga båda barnen ensam imorgon och känner typ skräck. Det var planerat att jag skulle ha hjälp med hjälpen blev sjuk. Sist jag skulle prova lägga båda själv när bebisen var några veckor gammal så slutade det med att alla grät och maken fick komma hem.
Planen är väl att försöka få treåringen att somna i sängen medan jag försöker söva lillebror i selen i samma rum... Misstänker att treåringen kommer bli ledsen (=totalt utbrott) över att jag inte lägger mig bredvid honom och bebisen kommer förmodligen skrika i selen ett tag. Ge mig styrka. Tips från er som kan detta?!
Ska lägga båda barnen ensam imorgon och känner typ skräck. Det var planerat att jag skulle ha hjälp med hjälpen blev sjuk. Sist jag skulle prova lägga båda själv när bebisen var några veckor gammal så slutade det med att alla grät och maken fick komma hem.![]()
Planen är väl att försöka få treåringen att somna i sängen medan jag försöker söva lillebror i selen i samma rum... Misstänker att treåringen kommer bli ledsen (=totalt utbrott) över att jag inte lägger mig bredvid honom och bebisen kommer förmodligen skrika i selen ett tag. Ge mig styrka. Tips från er som kan detta?!
Nämen fy så jobbigt! När de är sjuka blir ju allt många gånger värre. Vilken helgÅh, då är vi två! Min man ska iväg hela helgen. Barnen är dessutom pangförkylda, treåringen har kräkts 5 gånger idag på grund av allt slem i halsen och jag blir så orolig så fort bebis rosslar och hostar.
Jag KAN absolut inte detta utan improviserar som sjutton, men när bebis var två veckor gammal jobbade min man sent kvällspass och jag skulle lägga båda. Då lät jag treåringen vara vaken ett par timmar senare än vanligt så att han säkert skulle vara trött och sedan lastade jag in barnen i bilen och körde en lång omväg till stallet, jag skulle ändå kvällsfodra och tanken var att barnen skulle somna i bilen. Det lyckades, och hemma bar jag över treåringen till sängen medan bebis och jag var vakna en stund till. Säkert onödigt krångligt men just då kändes bilen ändå som det säkraste kortet, plus att jag ju ändå behövde till stallet. I helgen gör jag antingen likadant eller bara tar med mig bebis upp i sängen och ammar medan jag nattar storebror.
Bebisen kommer inte kunna sova själv den tiden det tar att natta storebror.Jag tycker det är enklast att lägga bebis först, förutsatt att bebis inte är beroende av dig för att sova vidare. Antingen i sin säng eller i vagn beroende på var bebis sover bäst. Under tiden får storasyskonen kolla på tv eller iPad.
Ja jag har tänkt att det nog är så det får bli om storebror verkligen inte somnar i sängen. Då får han se på tv tills han stupar.@Pellegnillot Om det är väldigt sällan du lägger dem själv skulle jag i så fall hålla storebror vaken och sitta och mysa med dem i soffan, tillslut (även om det kan ta lång tid) blir väl storebror såpass trött att han antingen somnar i soffan eller går att lägga på kort tid. Har du dubbelvagn så det går att natta dem i den annars?
Det kanske vore något om jag känner att väggarna kryper närmare och jag bara måste hitta på något annat. Tack! Storebror borde ju rimligen somna i vagnen om han är nog trött...@Pellegnillot Ett annat tips är att ta bebis i bärsele och storebror i vagn och ta en promenad![]()
Men tack vad gullig du är!@Skrottiskrott och @Pellegnillot Hoppas det går bra för er ikväll.
Men tack vad gullig du är!
Det gick bra att natta dem, men fy fasen för denna slemhosta. Storebror har hittills ikväll spytt en gång i sängen, såklart inte där jag hade lagt ut kissunderlägg och badlakan trots att jag tyckte att jag hade täckt största delen av sängen. Och bebis får titt som tätt läskiga hostattacker. Jag är på helspänn och längtar så tills denna oändliga slemhistoria är över.
Tack, så gulligt av dig@Skrottiskrott och @Pellegnillot Hoppas det går bra för er ikväll.
Nu är det lite sent svar här men jag lägger bebis med kolik och 3åring samtidigt regelbundet. Tips är att ha låga förväntningar och ta det som det kommer. Bra om båda är trötta men är ju inte alltid lätt att tajma.
Jag har fått använda mig av tre varianter, antingen söva bebis i sele och sen sittligga bredvid storebror i sängen medan han lyssnar på ljudbok. Eller liggamma bebis bredvid storebror eller stå och guppa bebis i sele bredvid sängen. Ibland börjar jag på ett sätt och får byta till ett annat. Storebror är van vid att man ligger och håller om honom men har efter lite gnäll köpt alla 3 sätt. Som tur är är de vid 3 år ju tillräckligt stora för att förstå att bebis kan behöva extra hjälp.
Dock har lillan senaste dagarna börjat vara vaken sent och vägrat somna. Så kan bli spännande framöver![]()
Tack, så gulligt av digDet gick bättre än väntat faktiskt. Storebror var jättetrött efter en katastrofnatt natten före så han lyckades somna under tiden jag ammade lillebror!! Så otroligt skönt. Sedan fick jag jogga omkring med lillebror i typ 45 minuter tills jag var helt svettig och gav upp och la oss i sängen igen och han somnade då.
Med lillebror är det knöligt nu. Fick söva honom då på kvällen till 21, sedan kl 01 och igen kl 05. Så trött på att trava omkring med selen på nätterna. Jag vet inte ens varför han inte somnar om. Det verkar varken vara att han är hungrig eller nödig eller varm/kall eller vill byta sovställning. Så frustrerande mitt i nätterna.
Jobbigt när de inte bara äter och somnar om.Tack, så gulligt av digDet gick bättre än väntat faktiskt. Storebror var jättetrött efter en katastrofnatt natten före så han lyckades somna under tiden jag ammade lillebror!! Så otroligt skönt. Sedan fick jag jogga omkring med lillebror i typ 45 minuter tills jag var helt svettig och gav upp och la oss i sängen igen och han somnade då.
Med lillebror är det knöligt nu. Fick söva honom då på kvällen till 21, sedan kl 01 och igen kl 05. Så trött på att trava omkring med selen på nätterna. Jag vet inte ens varför han inte somnar om. Det verkar varken vara att han är hungrig eller nödig eller varm/kall eller vill byta sovställning. Så frustrerande mitt i nätterna.
Men verkligen oväntat, jag var i chock och kunde knappt tro att det var santVilket flyt att han somnade så enkelt och oväntat! Jobbigt dock med bebis som behöver så lång tid på sig att sövas och dessutom göra det fler gånger på natten. Man är ju halvt medvetslös när de vaknar och inte vill amma som annars är så himla smidigt om man liggammar. Förstår att du känner dig klar med bebistiden![]()
Det måste jag testa! Han vill nämligen studsa väldigt mycket upp och ner, av någon anledning. Så man får liksom springa "på höjden". Tack för tips!Jobbigt när de inte bara äter och somnar om.När vår första var bebis använde vi en pilatesboll oerhört flitigt. Det var så skönt att kunna växla mellan att gå runt med honom i selen/famnen och att kunna sätta sig och studsa på pilatesbollen en stund.
Haha åå nu får jag flashbacks, jag brukade sitta på pilatesbollen och låtsas rida ett dressyrprogram med honom i selen.Det måste jag testa! Han vill nämligen studsa väldigt mycket upp och ner, av någon anledning. Så man får liksom springa "på höjden". Tack för tips!