Sommarföräldrar 2022

Ni som har djur och tänker främst på hund. Tycker ni de blivit annorlunda mot er under graviditeten?
Vår har senaste veckan följt mig överallt om jag går på toaletten, duschar etc. ska sova nära, otroligt kärleksfull och ogillar i vanliga fall för mkt gull.
Vår ena katt tog varje tillfälle att ligga på mig och spinna under första trimestern när jag mådde pyton. Jag var i och för sig stressad över jobbet då också, brukar kalla honom för min "ångest-katt", han kommer alltid och ska prompt lägga sig på min bröstkorg (där stressen sitter) och mysa när jag är stressad/orolig/har ångest. Jag är övertygad om att han känner av det! Tror inte att alla djur känner av eller kanske "bryr sig" om förändringar psykiskt/fysiskt hos deras människor, men en del individer gör det definitivt och det låter som att er hund är en sådan individ!
 
Bebis fortsätter att sova bra, äter numera någon gång mitt i natten också men fullt överkomligt. Jag däremot sover som en kratta! Vaknar till efter amningen och kan sen inte somna om förrän framåt småtimmarna, fullständigt värdelöst.

Annars går det fint med bebis, han ger svarsleenden och är mer med vilket är så kul! Har anmält oss till babyrytmik här i byn som drar igång i höst, gick där med mellanbarnet och det var så mysigt 😊
 
Bebis fortsätter att sova bra, äter numera någon gång mitt i natten också men fullt överkomligt. Jag däremot sover som en kratta! Vaknar till efter amningen och kan sen inte somna om förrän framåt småtimmarna, fullständigt värdelöst.

Annars går det fint med bebis, han ger svarsleenden och är mer med vilket är så kul! Har anmält oss till babyrytmik här i byn som drar igång i höst, gick där med mellanbarnet och det var så mysigt 😊
Mysigt med babyrytmik! Har inte gått på det själv, med vi gick på babysim. Funderar dock på hur vi ska göra med två! Vi är ju två vuxna med har ju en femåring också 🙈

Sitter och pumpar mjölk med min nya elektroniska pump, vill försöka öka mjölkproduktionen så vi kan dra ner på ersättning. Får se om det lyckas 🙈
 
Mysigt med babyrytmik! Har inte gått på det själv, med vi gick på babysim. Funderar dock på hur vi ska göra med två! Vi är ju två vuxna med har ju en femåring också 🙈

Sitter och pumpar mjölk med min nya elektroniska pump, vill försöka öka mjölkproduktionen så vi kan dra ner på ersättning. Får se om det lyckas 🙈

Här brukar babysim vara den tiden på dagen så att storasyskon är på förskolan. Vi har inte ens försökt anmäla till babysim, det är sånt tryck på platser så det är ingen idé 🙈
 
Ni som har djur och tänker främst på hund. Tycker ni de blivit annorlunda mot er under graviditeten?
Vår har senaste veckan följt mig överallt om jag går på toaletten, duschar etc. ska sova nära, otroligt kärleksfull och ogillar i vanliga fall för mkt gull.
Min hund är helt besatt av mig! Går och lägger sig samtidigt med mig alltid! När jag inte är hemma ska han ligga mitt på vägen hemma och vänta, utanför toadärren osv
Trötta kvällar när jag lägger mig tidigt vägrar han följa med sambon på kvällskissen och sådär. Så sambon är mer less än jag som får tjata :D
 
Mvc besök idag. Minskat sf mått, men görs bara en mätning om en vecka igen. Inget ul nu. Pratat med förlossningen också. De sa samma. Orolig att fostervatten minskat till följd av dålig placentan och blir stressad för det. Men rutinen verkar bara vara att kolla om en v igen.
 
Så mycket sammandragningar nu. Stenhård mage samtidigt som bebis bökar och trycker ut rumpan, det gör ju inte ont-ont men det spänner, drar, sträcker... Känns inte skönt i alla fall. Samtidigt är det ju hur häftigt som helst hur det fungerar. Tänk om alla muskler kunde träna sig själva sådär! 😄
 
Mvc besök idag. Minskat sf mått, men görs bara en mätning om en vecka igen. Inget ul nu. Pratat med förlossningen också. De sa samma. Orolig att fostervatten minskat till följd av dålig placentan och blir stressad för det. Men rutinen verkar bara vara att kolla om en v igen.
Hmm jag blev ju skickad på akut tillväxt-ultraljud med mitt minskade sf-mått. Förstår att det känns oroligt, kan du inte be om ett ultraljud om det känns tryggare?
 
Hmm jag blev ju skickad på akut tillväxt-ultraljud med mitt minskade sf-mått. Förstår att det känns oroligt, kan du inte be om ett ultraljud om det känns tryggare?
Tack för ditt svar. Fick du åka direkt samma dag för att sf- måttet gått ner?
 
Mvc besök idag. Minskat sf mått, men görs bara en mätning om en vecka igen. Inget ul nu. Pratat med förlossningen också. De sa samma. Orolig att fostervatten minskat till följd av dålig placentan och blir stressad för det. Men rutinen verkar bara vara att kolla om en v igen.
Tror rutinen är samma här om bebisen inte avviker på något annat sätt. Rör sig mindre eller så.

Men säger som de andra är du orolig så ring förlossningen igen och fråga om ev extra ul!
 
Carl är en hungrig typ, konstant hungrig och får han inte mat direkt skriker han i panik! 🙈 Medan Cajsa är försynt och rätt tystlåten av sig, så olika! De är fyra veckor idag, tiden går fort. Storebror sa nyss ”vilken tur att vi fick bebisarna, de är så söta” 🥰
Var på läkarkontroll i tisdags och båda fick godkändstämpel i rumpan ❤️
 
Ni som har djur och tänker främst på hund. Tycker ni de blivit annorlunda mot er under graviditeten?
Vår har senaste veckan följt mig överallt om jag går på toaletten, duschar etc. ska sova nära, otroligt kärleksfull och ogillar i vanliga fall för mkt gull.
Vår egen hund har inte ändrat beteende nämnvärt, jag vet inte om hon uppmärksammat graviditeten alls. Men svärföräldrarnas ena hund av samma ras är superuppmärksam! Går gärna fram och nosar, lägger huvudet emot i soffan o så. :)
 
Intressant att många av er känner av att djuren har ändrat beteende. Vi har ju en valp nu så henne märker jag inget på men jag märkte inget på vår förra hund heller under de andra graviditeterna.

Livet flyter på här. Sambon är ledig en
vecka till sen börjar allvaret 😄 Tycker ändå det går bra de få gångerna jag är själv med barnen även om det bara är ett par timmar här och där. Det gäller att de äldsta är sams för att det ska flyta på 😅
 
V 38 nu, 37+2. Var och provred en häst i torsdags också, går fortf bra att rida. Har lite halvt spontanshoppat en häst som kompis till min andra, och förväntar mig inte att det ska kännas jackpot utan att vi får se hur det blir sedan. Är ju inte strålande förutsättningar för så mkt just nu. Men har (nog) bestämt mig för att inte fortsätta med inridning/utbildning av min 3 åring för ens bebis är ute.

Alla fogar känns av, av och till, ffa den fram. Ryggontet är värre av och till, och inget alls ibland. Karpaltunnlarna är sämre, ffa den ena, tog till 11 på fm idag (gick upp typ 6.30) innan någon vettig funktion i handen alls. Mår illa mest hela tiden och i övrigt är det mest bara tungt. Gått upp ca 20 kg, alla säger att det inte syns (det gör det inte heller), men känns gör det!

Nytt mvc-besök för sf mått på tisdag.
 
V 38 nu, 37+2. Var och provred en häst i torsdags också, går fortf bra att rida. Har lite halvt spontanshoppat en häst som kompis till min andra, och förväntar mig inte att det ska kännas jackpot utan att vi får se hur det blir sedan. Är ju inte strålande förutsättningar för så mkt just nu. Men har (nog) bestämt mig för att inte fortsätta med inridning/utbildning av min 3 åring för ens bebis är ute.

Alla fogar känns av, av och till, ffa den fram. Ryggontet är värre av och till, och inget alls ibland. Karpaltunnlarna är sämre, ffa den ena, tog till 11 på fm idag (gick upp typ 6.30) innan någon vettig funktion i handen alls. Mår illa mest hela tiden och i övrigt är det mest bara tungt. Gått upp ca 20 kg, alla säger att det inte syns (det gör det inte heller), men känns gör det!

Nytt mvc-besök för sf mått på tisdag.
Modigt att provrida häst! Jag red runt vecka 10-12 sista gången, eller har knappt ridit alls senaste året! Ska upp igen så fort bm godkänt mig 😅

Jag hade hoppats att problemet med karpaltunneln skulle släppa när bebisar var ute, men har problem än… Men ger det lite mer tid innan jag ringer VC.
 
Modigt att provrida häst! Jag red runt vecka 10-12 sista gången, eller har knappt ridit alls senaste året! Ska upp igen så fort bm godkänt mig 😅

Jag hade hoppats att problemet med karpaltunneln skulle släppa när bebisar var ute, men har problem än… Men ger det lite mer tid innan jag ringer VC.
Har provridit ett helt gäng senaste veckorna (Varav en hel hög galoppörer), men varit noga med att sett hästen med ägaren först och bedömt efter det. Red 10 dagar efter förra förlossningen. Då skavde det lite i stygnen, får se hur det blir den här gången.

Med förra barnet så släppte inte problemet med karpaltunnlarna alls. Det ska tydligen gå 6 mån fr förlossningen innan det bedöms om det blir kvarstående. Så efter 6 månader från förra förlossningen så gjordes något mätning med elektroder och det konstaterades försämrad funktion båda sidor. Fick tid för operation, båda händerna. Gick till naprapat för fogen (6 st besök), hon kunde inte hjälpa mig med fogarna, men karpaltunnlarna! Så slapp operation den gången i alla fall.
 
Har provridit ett helt gäng senaste veckorna (Varav en hel hög galoppörer), men varit noga med att sett hästen med ägaren först och bedömt efter det. Red 10 dagar efter förra förlossningen. Då skavde det lite i stygnen, får se hur det blir den här gången.

Med förra barnet så släppte inte problemet med karpaltunnlarna alls. Det ska tydligen gå 6 mån fr förlossningen innan det bedöms om det blir kvarstående. Så efter 6 månader från förra förlossningen så gjordes något mätning med elektroder och det konstaterades försämrad funktion båda sidor. Fick tid för operation, båda händerna. Gick till naprapat för fogen (6 st besök), hon kunde inte hjälpa mig med fogarna, men karpaltunnlarna! Så slapp operation den gången i alla fall.
Aha, jag har ju en duktig naprapat! Ska höra med henne om hon kan karpaltunnlar också! Tack för tips!
 
V 38 nu, 37+2. Var och provred en häst i torsdags också, går fortf bra att rida. Har lite halvt spontanshoppat en häst som kompis till min andra, och förväntar mig inte att det ska kännas jackpot utan att vi får se hur det blir sedan. Är ju inte strålande förutsättningar för så mkt just nu. Men har (nog) bestämt mig för att inte fortsätta med inridning/utbildning av min 3 åring för ens bebis är ute.

Alla fogar känns av, av och till, ffa den fram. Ryggontet är värre av och till, och inget alls ibland. Karpaltunnlarna är sämre, ffa den ena, tog till 11 på fm idag (gick upp typ 6.30) innan någon vettig funktion i handen alls. Mår illa mest hela tiden och i övrigt är det mest bara tungt. Gått upp ca 20 kg, alla säger att det inte syns (det gör det inte heller), men känns gör det!

Nytt mvc-besök för sf mått på tisdag.
Häftigt att du fortfarande kan rida! Jag stoppade vecka 20 denna gång p.g.a. fogarna, kände mig otymplig samt att hästen kan vara ganska busig vissa dagar. Har aldrig haft såhär långt riduppehåll men känner mig konstigt nog inte stressad över det. "Var sak har sin tid". Sist gång började jag rida en månad efter förlossningen, kändes inte möjligt innan dess. Får se hur det blir denna gång. Jag har också gått upp 20 kg, gick in i vecka 39 idag, håller med om att det känns! 😄 Starkt jobbat att klara av att köpa en häst nu, det blir säkert jättebra även om det kanske hade sett annorlunda ut med en annan "timing".

Tycker att det år så spännande nu. Går liksom och hoppas på att sammandragningarna ska eskalera till "på riktigt" för det klart att jag längtar efter det häftigaste som finns och att få träffa vår bebis, samtidigt som jag i nästa stund känner neeej hur ska jag orka, jag är inte redo, vart tog sommarlovet och tiden med bara ett barn vägen, hur ska jag räcka till o.s.v. Samma med själva graviditeten, ena stunden är jag mer än färdig med den och i nästa stund får jag lite panik över att detta kanske är sista gången jag är med om det unika i att vara gravid och känna bebis böka runt i magen.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 063
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd :) V 5 (4+5), BF 5 juni. Plussade igår igen efter 2 försök sedan sista MF. Hoppas verkligen att den lille krabaten vi stanna i...
98 99 100
Svar
1 996
· Visningar
123 457
Senast: superstar
·
Övr. Barn Historien upprepar sig och alltid när jag bestämt och förlikat mig med tanken, bubblar olika analyser och funderingar upp igen. Jag får...
2
Svar
37
· Visningar
5 696
Senast: Tora
·
Gravid - 1år Hej alla !! Tyckte det nu var dax att skaffa sej ett användarnamn efter att ha "tjuv-läst" här under flera års tid. Är som...
Svar
14
· Visningar
2 099
Senast: Zody
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp