Sommarföräldrar 2018 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Blev det nå julklappar för era små?
Här blev det på tok för många....

Får hade köpt en nalle som pratar/sjunger/lär ut färger mm. Gissar att den kommer driva mig som mamma till vansinne så blir nog begränsad tid med den. Hade gett farmor förslag på några godnattböcker så känner mig lite sur att hon först frågade och ville ha länkar och sen köpte nåt helt annat.

Mormor hade köpt pyjamas och lite leksaker som han måste "växa i".

Av farfar med sambo fick han kläder.

Själv hade jag slagit på stort och köpt han en liten snuttefilt :p.

Barnet själv sov i mormors knä hela julklappsutdelningen.

Vi har försökt med gröt i 1.5 månad nu 🙄 inte dagligen men några gånger i veckan. Vet inte vad jag ska säga till BVC nästa gång, känns som det är mitt fel på nåt vis att hon inte går upp i vikt som hon ska enligt dem

Skippa gröten och mata på med annat är mitt råd. Gillar hon inte gröt så kommer det knappast hjälpa henne att öka i vikt. Mat och fruktpuré blir det också tillväxt av. Min plutt går upp dåligt i vikt, så jag pytsar i extra fett i varenda smakportion och trattar även i henne rejäla mängder söt fruktpuré efter varje mål.

(Min stora tjej åt aldrig gröt och hon lyckades ligga +3 på alla kurvor ändå.)

Till BVC hade jag sagt som det är "Nej, vi ger inte gröt för hon gillar inte det. Vi ger det här istället, duger inte det menar ni?" Och så berätta vad hon faktiskt äter.

Får hade köpt en nalle som pratar/sjunger/lär ut färger mm. Gissar att den kommer driva mig som mamma till vansinne så blir nog begränsad tid med den. Hade gett farmor förslag på några godnattböcker så känner mig lite sur att hon först frågade och ville ha länkar och sen köpte nåt helt annat.

A fick mest kläder, böcker och några leksaker. Inte mängder av grejer som väl var.
Av oss fick hon ett Bobbogosedjur, två Pettsonböcker och en annan bok.
Storebror fick desto mer, men mest bra saker som han verkligen ville ha.

På juldagen dök tand nr2 upp där nere.

Jim har varit på 6 mån-kontroll idag. 8,12 kg lätt och 68,5 cm lång. Han följer sina kurvor fint och är på mm lika lång som storebror var vid samma ålder men nästan ett kg lättare. Kul att kunna jämföra.

Vi har lite försiktigt pratat om att det blir väldigt mycket julklappar totalt sett om alla ger flera stycken ända sedan vårt första barn kom (hon blir 6 år om ett par veckor) och det har faktiskt fungerat för det är inte alls lika hysteriskt länge. Hon var första barnbarnet på båda sidor vilket förmodligen spelade in. Nu har vi ju liksom tre barn plus att de fått en kusin så presenterna blir lite mer fördelade :)
Lillbebisen här fick mest kläder och någon enataka leksak.

Mycket gråt, omöjligt att natta honom och lämna honom att sova vidare själv. Och nu ikväll har han suttit och ryckt i mitt hår och när jag sagt ajaj och tagit bort hans hand skrattar han åt mig :arghh:.

Vill ha tillbaka min enkla kille.
Gav honom till sambon nu för jag kände att mitt tålamod börjar tryta. Och jag får dåligt samvete därför. Han är ju bara 8 månader och vet ju inte bättre än.

Mycket gråt, omöjligt att natta honom och lämna honom att sova vidare själv. Och nu ikväll har han suttit och ryckt i mitt hår och när jag sagt ajaj och tagit bort hans hand skrattar han åt mig :arghh:.

Vill ha tillbaka min enkla kille.
Gav honom till sambon nu för jag kände att mitt tålamod börjar tryta. Och jag får dåligt samvete därför. Han är ju bara 8 månader och vet ju inte bättre än.

Att skratta är en jättevanlig reaktion hos barn som blir osäkra.
Att bli trött och tappa tålamodet är en del av föräldraskapet skulle jag vilja säga. Unna dig en paus ibland, pappa är ju lika mycket förälder som du.

/hon som gav pappan en för tredje gången nybajsad unge med orden "din bebis".

Att skratta är en jättevanlig reaktion hos barn som blir osäkra.
Att bli trött och tappa tålamodet är en del av föräldraskapet skulle jag vilja säga. Unna dig en paus ibland, pappa är ju lika mycket förälder som du.

/hon som gav pappan en för tredje gången nybajsad unge med orden "din bebis".
Det visste jag inte, att det är en vanlig reaktion att skratta om de blir osäkra. Men det låter logiskt.
Och tack, behövde höra att jag inte är en dålig förälder.
Nu sover ungen, själv dessutom :). Eller ja, labben ligger intill.

Det visste jag inte, att det är en vanlig reaktion att skratta om de blir osäkra. Men det låter logiskt.
Och tack, behövde höra att jag inte är en dålig förälder.
Nu sover ungen, själv dessutom :). Eller ja, labben ligger intill.

Petra Kranz Lindgren skriver rätt bra om det i inlägget: När barn skrattar åt vuxnas tillsägelser, då är gränsen nådd! Eller?
Om du är intresserad av att läsa mer.

Varsågod! Labbesällskap låter jättemysigt. Så skulle jag gärna vilja sova

V fick två dregglisar av mig och sambon och varsitt gosedjur från farmor och farbror. Från ena morbrodern fick han ett badlakan med huva och en skallra som blev jättepopulär. Jag hade sagt till min familj att det inte behövdes några julklappar och det lyssnade de tack och lov till (förutom skallran och handduken, men det var nog snarare försenade välkommen till världen-presenter) :)

@hemlig
Gustav fick ganska rimlig mängd julklappar. Hade styrt rätt hårt vad alla skulle köpa :o.
Lite kläder, en babyinsats till trip-trappen, och så lite begagnade leksaker.
Då var det betydligt ”värre” för storasyster :meh:.

Vi har lite försiktigt pratat om att det blir väldigt mycket julklappar totalt sett om alla ger flera stycken ända sedan vårt första barn kom (hon blir 6 år om ett par veckor) och det har faktiskt fungerat för det är inte alls lika hysteriskt länge. Hon var första barnbarnet på båda sidor vilket förmodligen spelade in. Nu har vi ju liksom tre barn plus att de fått en kusin så presenterna blir lite mer fördelade :)
Lillbebisen här fick mest kläder och någon enataka leksak.
Jag sa till sambon att nästa jul får folk faktiskt gå ihop om julklappar eller köpa max en sak var, för det här är inte hållbart. Och då fick femåringen nog ändå färre paket än förra året. Nästa år vill ju säkert alla ge till V också, trots att han fortfarande är liten då. 🙈

Har hade vi bestämt att man bara fick köpa ett paket per barn och person. Mycket böcker,lite kläder och några leksaker. T fördubblade sitt leksaksföråd men hade inte så mycket för sin åldersgrupp. Farmor fuskade och slog in flera saker i samma paket :laugh:

Idag har jag, pappan och sonen varit på Ikea. Skulle köpa skåplås och annat för att kunna säkra hemma, men det hade utgått ur sortimentet.
Blev tre böcker istället. Sonen är nog ännu lite liten för dom, men det var väldigt fina bilder i den vi läste nu ikväll. Och han gillar tydligen att höra mig läsa, så det ska vi försöka få rutin på på kvällarna.

Tips till de som inte vet är att man får en barnmatsburk gratis när man köper mat i deras restaurang :up:.

Idag har jag, pappan och sonen varit på Ikea. Skulle köpa skåplås och annat för att kunna säkra hemma, men det hade utgått ur sortimentet.
Blev tre böcker istället. Sonen är nog ännu lite liten för dom, men det var väldigt fina bilder i den vi läste nu ikväll. Och han gillar tydligen att höra mig läsa, så det ska vi försöka få rutin på på kvällarna.

Tips till de som inte vet är att man får en barnmatsburk gratis när man köper mat i deras restaurang :up:.

Typiskt att det inte fanns...
Sambon försökte övertyga mig om att Ikea var en trevlig tripp häromdagen, men vi delar inte åsikt... Han fick ta den vägen hem från jobbet istället 😇

Idag har vi dock gjort gekås, med liten. Vilket gick riktigt bra. Vi behövde bla lite smått och gott till namnkalaset 😃

Senast ändrad:
Idag har vi premiärbadat på badhuset. A tyckte först att det var läskigt och blev lite ledsen. Sen tyckte hon att det var mysigt och plaskade till och med en del med handen så det stänkte rejält över oss båda.

Idag har vi premiärbadat på badhuset. A tyckte först att det var läskigt och blev lite ledsen. Sen tyckte hon att det var mysigt och plaskade till och med en del med handen så det stänkte rejält över oss båda.
Hur gjorde ni när ni bytte om? Fanns det någonstans att lägga ner barnet? Vi börjar på babysim snart och då ska det ju bytas om och duschas och så. Funderar på hur man löser det själv..

N har blivit väldigt rörlig och det står inte på innan han kryper på riktigt. Just nu vrider han sig mest runt som en klocka typ. Äter gör han glatt, vi har börjat smaka välling också. Letar toasits så vi kan börja potta, han är ju så regelbunden så vi kan säkert börja fånga lite bajs i toan i alla fall. Det känns som att han vuxit massor men det är ett par veckor kvar till nästa besök på bvc. Hade mängder med kläder i storlek 62-68 men inte alls lika mycket i storleken därefter.. måste inventera garderoben.

Hur gjorde ni när ni bytte om? Fanns det någonstans att lägga ner barnet? Vi börjar på babysim snart och då ska det ju bytas om och duschas och så. Funderar på hur man löser det själv..

N har blivit väldigt rörlig och det står inte på innan han kryper på riktigt. Just nu vrider han sig mest runt som en klocka typ. Äter gör han glatt, vi har börjat smaka välling också. Letar toasits så vi kan börja potta, han är ju så regelbunden så vi kan säkert börja fånga lite bajs i toan i alla fall. Det känns som att han vuxit massor men det är ett par veckor kvar till nästa besök på bvc. Hade mängder med kläder i storlek 62-68 men inte alls lika mycket i storleken därefter.. måste inventera garderoben.

Jag har haft med babyskyddet, lagt plastad frotté och handduk i efter jag bytt om på liten. Köpt som ett litet liggunderlag för att kunna lägga K på vid ombyte. Men ”i vårt bad” finns skötbord/skötmadrass att tillgå i omklädningsrummet. Har sedan haft liten i babyskyddet när jag duschar. På information innan första gången sa de att vi kunde hoppa över att dusha de små första gångerna. Finns även typ Ikea-stolar att låna att ha i duschen.
Haft babyskyddet och ställt vid bassängkanten, men vet ju inte om du tar bil/ eller om du bytt bilstol.
Sen tycker nig alla med bebis i omklädningsrummet att det är lika krångligt första gången - så vi har hjälpts åt.
(Oj, blev väldigt långt)

Här finns det som små madrasser man kan låna att lägga barnet på, kan tas in i duschen med vilket är väldigt praktiskt om de är små nog och ligger kvar på ett ställe. I duschen kan man även låna ikea barnmatstolar.

Vissa har tagit med babyskyddet in med handduk i, men jag tycker det har varit tungt så har tagit honom i bärsele och sen lånat madrass/stol åt honom.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 404
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
75 321
Senast: Jeps
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 906

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka