Sommarföräldrar 2018 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Var och hälsade på på jobbet idag, 2:a gången sedan Nora kom :)
Jag kommer börja jobba lite från vecka 2, en dag i veckan till att börja med, och sen är planen att gå upp till 3 dagar under våren och jobba så tills vidare :banana:
Ska bli SÅ skönt att få aktivera hjärnan lite igen!

När planerar ni att återgå till arbete?

Jag kommer börja jobba lite från vecka 2, en dag i veckan till att börja med, och sen är planen att gå upp till 3 dagar under våren och jobba så tills vidare :banana:

I mars nån gång. 1-2 dagar i veckan. Ev extra pass nån gång ibland också.

Ska börja jobba halvtid i april 😊

Vecka 3 ska jag jobba helg. Sedan från feb/mars kommer jag jobba varannan helg framöver :) kommer nog dröja innan jag kan börja jobba vardagar igen då sambon startat eget och jag vill helst inte skola in Alvin på dagis innan han är 1,5 år :)

Jag kommer vara hemma till augusti som det ser ut nu. Längre än så har vi inte kommit i planeringen ännu.

Träffade min chef när vi var ute och gick häromdagen som undrade hur jag ställde mig till att jobba lite hemifrån i vår. Just den rollen köper jag inte att jag kan göra hemifrån (och göra ett bra jobb/ som jag är nöjd med), men ska stämma av lite om det kan vara aktuellt med något med lite andra förutsättningar.

Jag är hemma hela nästa år också. Men då hinner de ordna upp röran på jobbet... så glad att jag slipper!!

Jag börjar jobba i juni, så det är långt kvar! Känns rätt skönt. Jag längtar absolut efter jobbet och det ska bli kul att jobba igen, speciellt eftersom det blir en lyxtillvaro med mannen hemma så jag slipper hela karusellen med hämta, lämna, vab osv och någon som sköter grovplaneringen hemma så att säga, men jag känner mig inte redo att vara borta från bebisen hela dagar än. Men det kommer! :)

Kl
Hur går det för er med matintroduktionen? Här är det mycket kväljningar och kräkningar så fort det är minsta lilla mikroskopiska biten eller lite fastare konsistens. Men jag tar det lugnt, han är snart fem månader så det finns gott om tid att öva. Saker som varit populära senaste dagarna är mangopure, suga på en clementinklyfta och suga på lite vörtbröd (läs:slicka bort smöret :D).

Jag har inte ens ett arbete att gå tillbaka till. Just nu jobbar jag dock med att försöka bli ”sjukpensionär” på åtminstone halvtid. Insett att med min grundsjukdom så klara inte kroppen att både jobba och rehabilitera plus allt övrigt i vardagen.

Vi har stött på vårt första stopp i maten. Biff stroganoff med ris (burk) gick inte hem. En hel del bitar i det då det är från 8 månader. Vet inte om det är därför eller om han helt enkelt inte gillar smaken (för han kan äta småbitar av annat, mackor, banan, smakat ris förut mm).
Bytte till pasta med broccoli, från 6 månader så inga bitar, och det gapade han stort för.

Jag börjar jobba i juni, så det är långt kvar! Känns rätt skönt. Jag längtar absolut efter jobbet och det ska bli kul att jobba igen, speciellt eftersom det blir en lyxtillvaro med mannen hemma så jag slipper hela karusellen med hämta, lämna, vab osv och någon som sköter grovplaneringen hemma så att säga, men jag känner mig inte redo att vara borta från bebisen hela dagar än. Men det kommer! :)

Kl
Hur går det för er med matintroduktionen? Här är det mycket kväljningar och kräkningar så fort det är minsta lilla mikroskopiska biten eller lite fastare konsistens. Men jag tar det lugnt, han är snart fem månader så det finns gott om tid att öva. Saker som varit populära senaste dagarna är mangopure, suga på en clementinklyfta och suga på lite vörtbröd (läs:slicka bort smöret :D).

Det går si så där, har lite fått börja om pga Noras mage. Hon är strax 6 mån och för 2,5 vecka sedan åt hon lite gröt på morgonen och nån grönsakspure/fruktpure eller mosad potatis på kvällen, alltså typ 1-2 tsk så inga mängder.
Men pga förstoppning (som jag är rätt säker beror på maten) pausade vi helt med maten, nu är magen som vanligt igen, och har de senaste dagarna börjat ge henne små smakportioner om kvällarna igen.
Men Nora tycker det är spännande med mat och är inte direkt kräsen med konsistensen :up:

Vi har stött på vårt första stopp i maten. Biff stroganoff med ris (burk) gick inte hem. En hel del bitar i det då det är från 8 månader. Vet inte om det är därför eller om han helt enkelt inte gillar smaken (för han kan äta småbitar av annat, mackor, banan, smakat ris förut mm).
Bytte till pasta med broccoli, från 6 månader så inga bitar, och det gapade han stort för.

Oj, vi har fått många stopp här! Gröt verkar han tycka är gott typ varannan dag, äckligt varannan :p clementin började han gråta när han smakade första gången :omen nu fick han smaka igen och gillade det. Men kul med en bebis som verkar gilla det mesta :up:

Det går si så där, har lite fått börja om pga Noras mage. Hon är strax 6 mån och för 2,5 vecka sedan åt hon lite gröt på morgonen och nån grönsakspure/fruktpure eller mosad potatis på kvällen, alltså typ 1-2 tsk så inga mängder.
Men pga förstoppning (som jag är rätt säker beror på maten) pausade vi helt med maten, nu är magen som vanligt igen, och har de senaste dagarna börjat ge henne små smakportioner om kvällarna igen.
Men Nora tycker det är spännande med mat och är inte direkt kräsen med konsistensen :up:

Oj tufft med magen! Vi har också tagit det väldigt försiktigt med mängden, enstaka teskedar bara men han får prova saker typ varje måltid om han är vaken och pigg.

Jim är 6 månader i veckan som kommer och tycker mat är gott. Han tycker dock inte om köpta burkar förutom frukten, det har ingen av mins gjort. Annars går det mesta ner och han visar tydligt att han vill ha mat och inte bara tutte/flaska. I brist på annat går det ypperligt med mosad banan eller skrapat äpple på tesked.

Sötpotatis är riktigt mumma. Gröt på pulver är sisådär men den färdiga gröten i klädpåsar är riktigt gott.

Går inget vidare med mat här. Mycket klökningar och till och med rena kaskadkräkningar för att det är så äckligt (gröt) 🙄

Vikten går dåligt också och det blir inte bättre när BVC vill att hon ska äta fulla portioner med gröt, som hon hatar :banghead: tror fortfarande inte nåt har tagit sig ner i magen :turd:

Går inget vidare med mat här. Mycket klökningar och till och med rena kaskadkräkningar för att det är så äckligt (gröt) 🙄

Vikten går dåligt också och det blir inte bättre när BVC vill att hon ska äta fulla portioner med gröt, som hon hatar :banghead: tror fortfarande inte nåt har tagit sig ner i magen :turd:

Ammar du? Testa blanda bröstmjölk i maten/gröten. Annars (eller ändå) kanske välling är smarrigare och lättare att accepera då det ges på flaska?

Låter som ni har det tufft. Hoppas vikten snart vänder åt rött håll.

@westernsuzie
Här har vi inte varit så aktiva kring maten. Liten hade ju väldiga bekymmer med magen första tre månaderna, så känns som lite andhämtning innan vi introducerar mat och vad det kan innebära för magen.

Jim kan tänka sig att äta pulvergröt om det är hälften pärpnpure (som han älskar). Finns det någon frukt som går hem så testa att blanda ut gröten med det. Om ni kommit så långt som till frukt. Annars är bästa tipset bröstmjölk istället för vatten.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 586
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 136
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
77 536
Senast: Jeps
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 161
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar