Var på BVC idag och fick 3-månaderssprutan. Så ledsen Alvin blev tur sambon va med o höll honom för jag började nästan gråta själv av hans skrik när dom satte sprutorna. Visste inte jag jag var så känslig... nu är han jättetrött stackarn.
Vår BVC-sköterska kunde inte rekommendera att åka på resa innan 18-månaders vaccinationen mot mässling. Hon menade på att det är en liten risk även om man undviker att va länge på flygplatserna osv. Nu blev jag lite kluven, men samtidigt är det ju många som reser med 6-månaders bebisar till länder som känns “värre” än USA. Vi kommer ju endast bo hemma hos min syster och inte göra större utflykter än till stranden typ.
Vi åker till Gran Canaria i februari och bvc-sköterskan överlät till läkaren på 6-månaders kontrollen att avgöra om Jim ska få mässlingvaccinet innan vi åker.
Vid första barnet åkte vi inte förrän han var ett år och då fått första dosen MPR. Andra barnet fick en dos vid 6 månader och sedan en till vid ordinarie tillfälle vid 18 månader. Då var det ingen diskussion om att ge eftersom det kunde ges vid 6 mån.
Nu hävdar hon på bvc att det är rekommendation tidigast vid 9 mån men vid resa till högrisk från 6 mån.