Sommarföräldrar 2018 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi började med mat i tisdags på 6 månaders dagen. Testar morotsstavar. Morot-potatis burkmat samt plommonpure då magen sa stopp. Blir 2-3 tsk varje vaken måltid. Har ju koordinerat så han sover när vi övriga äter:angel:

BVC trodde det skulle vara sååååå svårt att få honom att äta då vi väntat så länge. Nope. Liten fågelunge även om han grimaserar vid varje tugga. Vi stressar dock inte

Vi började med mat i tisdags på 6 månaders dagen. Testar morotsstavar. Morot-potatis burkmat samt plommonpure då magen sa stopp. Blir 2-3 tsk varje vaken måltid. Har ju koordinerat så han sover när vi övriga äter:angel:

BVC trodde det skulle vara sååååå svårt att få honom att äta då vi väntat så länge. Nope. Liten fågelunge även om han grimaserar vid varje tugga. Vi stressar dock inte

Väntat så länge? Vad rekomenderar dom i Finland? Här är det ju från sex månader men provsmakade från fyra om barnet visar intresse.

Första lilla gadden börjar göra sig synlig i underkäken :love:
Såg det av en slump igår :angel: Men det kan ju förklara dem senaste dagarna som varit lite gnälliga, bökiga nätter och överlag jäkligt svårt att komma till ro :meh:

Går inget vidare med mat här. Mycket klökningar och till och med rena kaskadkräkningar för att det är så äckligt (gröt) 🙄

Vikten går dåligt också och det blir inte bättre när BVC vill att hon ska äta fulla portioner med gröt, som hon hatar :banghead: tror fortfarande inte nåt har tagit sig ner i magen :turd:

Dricker hon nån ersättning? Tips är i så fall att ha i lite olja för att få i henne mer fett.
Nora ska helst lägga på sig mer och efter råd från BVC så tilläggmatas hon 2-3 gånger om dagen med ersättning och olja i den.

Här har pappa och son åkt iväg för lite julfika hos farmor. Första gången de åker iväg så själva. Mamman är nog mest nervös, menade är ju vana klara sig hemma några timmar utan mig så det är nog inga bekymmer.

God jul till er alla! Första julen med bebisarna :love: här kommer en liten sexmånaders pepparkaka som man blir både snäll och glad av :heart

Bifogade filer

• 20181218_133532.webp
    20181218_133532.webp
    157,1 KB · Visningar: 39
God Jul på er alla!
Här firar vi också med att få första tanden idag. Sambon upptäckte det av en händelse bara, inget gnäll eller så, aningen mer dreggel kanske.

Ammar du? Testa blanda bröstmjölk i maten/gröten. Annars (eller ändå) kanske välling är smarrigare och lättare att accepera då det ges på flaska?

Jim kan tänka sig att äta pulvergröt om det är hälften pärpnpure (som han älskar). Finns det någon frukt som går hem så testa att blanda ut gröten med det. Om ni kommit så långt som till frukt. Annars är bästa tipset bröstmjölk istället för vatten.

Nu vet jag inte hur det blev med citeringarna här men svarar allmänt på det ni skrivit

Blandar alltid med bröstmjölk. Provat blanda löst som välling och hårt som gröt och allt emellan. Har ej gett nån fruktpure (socker och konserveringsmedel, hur är det med det i burkarna?)
Tar ej flaska, tar ej pipmugg. Ammar enbart

Tycker hon mår bra och är glad så blir lite less på BVC som härjar 🙄

Nu vet jag inte hur det blev med citeringarna här men svarar allmänt på det ni skrivit

Blandar alltid med bröstmjölk. Provat blanda löst som välling och hårt som gröt och allt emellan. Har ej gett nån fruktpure (socker och konserveringsmedel, hur är det med det i burkarna?)
Tar ej flaska, tar ej pipmugg. Ammar enbart

Tycker hon mår bra och är glad så blir lite less på BVC som härjar 🙄

Är hon pigg och glad och följer sin kurva någorlunda så tycker jag att du kan strunta i BVC.

Hipp har en burk som består av 100% ekologisk päron. Det är dessutom lösande om hon har tendens att bli hård i magen.

Går inget vidare med mat här. Mycket klökningar och till och med rena kaskadkräkningar för att det är så äckligt (gröt) 🙄

Vikten går dåligt också och det blir inte bättre när BVC vill att hon ska äta fulla portioner med gröt, som hon hatar :banghead: tror fortfarande inte nåt har tagit sig ner i magen :turd:

Mår hon bra så ignorera BVC. Hos oss klagades då storebror växte för dåligt på längden. Vad gör man åt det liksom. Tilläggas att deras pappa är ”bara” 172 cm lång och han gick med storebror på nästan alla träffarna då jag inte orkade

Har ej gett nån fruktpure (socker och konserveringsmedel, hur är det med det i burkarna?)

Fruktpuré för bebisar (och barnmat överlag) innehåller aldrig tillsatt socker eller konserveringsmedel. Inte den som säljs i Sverige iallafall. Fruktpuré är bra grejer.

Det är inte säkert att barn går med på att äta gröt. Min stora tjej totalvägrade all gröt även om vi blandade med mer än hälften frukt. Hon tyckte det var svinäckligt och lärde sig aldrig äta det.

Fruktpuré för bebisar (och barnmat överlag) innehåller aldrig tillsatt socker eller konserveringsmedel. Inte den som säljs i Sverige iallafall. Fruktpuré är bra grejer.

Det är inte säkert att barn går med på att äta gröt. Min stora tjej totalvägrade all gröt även om vi blandade med mer än hälften frukt. Hon tyckte det var svinäckligt och lärde sig aldrig äta det.

Vi har försökt med gröt i 1.5 månad nu 🙄 inte dagligen men några gånger i veckan. Vet inte vad jag ska säga till BVC nästa gång, känns som det är mitt fel på nåt vis att hon inte går upp i vikt som hon ska enligt dem

Vi har försökt med gröt i 1.5 månad nu 🙄 inte dagligen men några gånger i veckan. Vet inte vad jag ska säga till BVC nästa gång, känns som det är mitt fel på nåt vis att hon inte går upp i vikt som hon ska enligt dem

Vad har ni testat för annan mat? Skit i gröten och ge något hon tycker om. Sötpotatis har alla mina älskat. Vill man få upp vikten så går det ypperligt att blanda i olja eller smör. Morot är också väldigt gott men det är dock stoppande så då gäller det att förebygga med päron eller katrinplommonpure

Bvc nu på förmiddagen och 5-mån vaccination. Han fortsätter gå upp i vikt i raketfart och väger nu drygt 10,1 kg :o och är 67,4 cm lång. Han pratade, skrattade och log mot bvc-sköterskan och sprutorna gick bra, lite tårar men inte så farligt. Nu håller jag tummarna att han inte reagerar sååå kraftigt på dem som förra gången, men är förberedd på att det kan bli några tuffa dagar.

Håller med @Hjartagna om att testa annat. Hennes aptit och matlust lär väl inte öka om man envisas med något hon inte gillar tänker jag. Fruktpure av olika slag brukar många bebisar gilla och ett annat tips är att göra pyttesmå mackor av mjukt bröd och ha olika goda pålägg på, eller annan plockmat. Dottern som var skeptisk mot mat levde typ på det, banan och katrinplommonpure under en period i början :angel: det har blivit folk av henne med :)
Klart det inte är ditt fel på något sätt! Ni gör ju så gott ni kan och verkar hon pigg och glad och utvecklas bra annars är det förmodligen bara så hon växer liksom. Barn växer ju olika :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 404
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
75 321
Senast: Jeps
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 906

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka