Sommarföräldrar 2018 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är väl först efter 36+0 som det spelar roll hur bebisen ligger? Men tråkigt att bm inte berättar mer om vad hn upptäcker på undersökningarna. Jag har alltid fått veta fosterläge, tidigare med tillägg "just nu spelar det dock ingen roll, hon får ligga som hon vill".

Jo precis, men det finns ju bebisar som vänder efter det och om man då inte har fler kontroller kanske man missar det? :nailbiting:

Mm, vår första låg ju som sagt med säte på sista kollen och det blev (misslyckat) vändnibgsförsök och hela baletten. Sedan ett planerat snitt 4 dagar före bf. Hon hade legat med huvudet nedåt hela tiden på slutet.

Den här har jag ingen aning om hur hen ligger. Jag har glömt att fråga och BM har inte sagt. Jag delar verkligen din oro.

Den här låg med huvudet ner senaste gången, men högt och rörligt. De andra två har legat högt och rörligt och aldrig fixerat sig så tror inte den här kommer göra det heller, och med tanke på att det här verkar vara en riktig snurrbebis kommer jag nog va lite nojig. Men man kanske kan be om ett extrabesök om man tror att bebisen snurrar runt igen efter det sista inbokade besöket? :)

Jobbigt med vändningsförsök förresten :nailbiting:

Nu har vi varit på efterkontroll, vilket i vårt fall innebar att vi pratade lite om vad som hänt och varför det blev så akut snitt.
Det var enligt läkaren väldigt väldigt ovanligt och hon tyckte det var kul att få se liten och höra att det gått så bra för honom.

Liten har även lämnat blod för att kolla bilirubin (läkaren på bvc tyckte han var gul, vi tycker inte det och inte sköterskan heller) och Hb.

Har även hämtat ut minipiller för ett halvår. Mår så dåligt vid pms och just i nuläget finns inte tanke på nån mer liten.

Jo precis, men det finns ju bebisar som vänder efter det och om man då inte har fler kontroller kanske man missar det? :nailbiting:

Jag tänkte mest på det här med att bm inte sagt något om fosterläget:) men jag tycker det låter konstigt att bli utan fler besök? Jag ska till bm både i vecka 39+6 och ev. under vecka 41+0-6.

Det är väl så här på slutet det är stört risk att drabbas av t ex havandeskapsförgiftning?

Vi har inte köpt spjälsäng ännu. Behöver en som är hög, sängen är ca 60 cm tror jag och vi vill ha spjälsängen bredvid i mer eller mindre jämnhöjd. Ska vara sänkbar/avtagbar sida på spjälsängen.

Funderar på Kaxholmen Nina eller Troll Lux.

Åsikter? Fler alternativ?

Nån som hittat paket med spjälsäng + skötbord med nån av dessa sängar?

Vi har inte köpt spjälsäng ännu. Behöver en som är hög, sängen är ca 60 cm tror jag och vi vill ha spjälsängen bredvid i mer eller mindre jämnhöjd. Ska vara sänkbar/avtagbar sida på spjälsängen.

Funderar på Kaxholmen Nina eller Troll Lux.

Åsikter? Fler alternativ?

Nån som hittat paket med spjälsäng + skötbord med nån av dessa sängar?

Vi har köpt en troll lux spjälsäng, och satte bredvid vår kontinentalsäng som är hög, det blev perfekt när långsidan är nedsänkt, och botten på högsta läget och med madrass i, blev som en bedside crib. Så vi är nöjda, än så länge...

Har nu redan tagit mig till v 35+5! Magen sjunkit massor senaste veckan. Vackert foto mitt bland flyttkartongerna:p
4D7681D6-7E08-4B66-8D02-741D951A7A52.webp

Lyckades gå en hundpromenad i värmen och liten sov i vagnen. Nu vill han bara sova på mig och ha nära till tutten. Har flyttat in för det är alldeles för varmt att ha honom i sjalen och vara ute.

Skulle skruva upp skötbordet ikväll (vi har ett vägghängt) Visade sig att enda väggen som fungerar utrymmesmässigt knappast kommer hålla tyngden pga gamla sköra gipsskivor. Så, nu är vi utan skötbord. Vill inte byta i sängen utan ha ståhöjd. Ryms inte in ett skötbord i badrummet. Daaaaa. Detta var ju inte planerat

Skulle skruva upp skötbordet ikväll (vi har ett vägghängt) Visade sig att enda väggen som fungerar utrymmesmässigt knappast kommer hålla tyngden pga gamla sköra gipsskivor. Så, nu är vi utan skötbord. Vill inte byta i sängen utan ha ståhöjd. Ryms inte in ett skötbord i badrummet. Daaaaa. Detta var ju inte planerat
Ni får inte plats med ett skötbord i något annat rum? Tvättstuga, sovrum osv?
Vi hade skötbädden ovanpå tvättmaskinen förut.

Det är lite alienvarning här just nu. Han är överallt och bökar, inte jättebekvämt. Om han kunde sluta trycka mig på kissblåsan åtminstone :crazy:

Ni får inte plats med ett skötbord i något annat rum? Tvättstuga, sovrum osv?
Vi hade skötbädden ovanpå tvättmaskinen förut.

Vi försöker fundera så det kommer ut genom öronen. Vill ha skötbordet nära vatten för att underlätta tvätt. Har torktumlaren på tvättmaskinen så de går bort. Sovrummet är fullt (går inte på spjälsängen heller då vi tagit bort långsidan. I badrummet ryms ett som är max 60 cm långt ifall man vill komma in i duschen också.

Vi försöker fundera så det kommer ut genom öronen. Vill ha skötbordet nära vatten för att underlätta tvätt. Har torktumlaren på tvättmaskinen så de går bort. Sovrummet är fullt (går inte på spjälsängen heller då vi tagit bort långsidan. I badrummet ryms ett som är max 60 cm långt ifall man vill komma in i duschen också.
Kan ni skaffa ett som går att vika ihop och ställa åt sidan när det inte används?

Vi har lite samma problem. Finns inte plats med skötbord i badrummet. I sovrummet finns det plats men känns osmidigt att ha det där? Tänker även på natten när jag (den första tiden)ska gå upp och byta och kanske inte vill väcka sambo som ska upp o jobba kl 5 på mornarna.

Vi har lite samma problem. Finns inte plats med skötbord i badrummet. I sovrummet finns det plats men känns osmidigt att ha det där? Tänker även på natten när jag (den första tiden)ska gå upp och byta och kanske inte vill väcka sambo som ska upp o jobba kl 5 på mornarna.

Samma här med mannens uppstigning. Var så nöjd då vi hade skötbord klart. Bara att hänga upp. Men nej

@Poison-heart och @vinkelina Vi hade ett sjukt litet badrum i vårt förra hus. Vi löste det genom att köpa ikeas sniglar och ställa i duschen. Duschen var då en sån med vikväggar så var det bara att rulla undan skötbordet på små hjul som vi skruvade på skötbordsbenens framhjul. Inte den smidigaste lösningen men nära till vatten iaf.
Skulle något sånt funka för er? Eller ställa ett vikbart i duschen?

På nätterna ville jag inte gå i trappan med bebis för att byta blöja så det gjorde jag i sängen. Jag hade en vattenflaska till tvättlapparna. Sambon sov vidare med huvudet under en kudde eller så hjälpte han till. Jag pumpade nattetid de första 3 månaderna också så då fick han ta en del av flaskmatandet nattetid, annars hade jag slitit ut mig själv.

Jag hade som sagt skötbordet i ett annat rum, framförallt för att det fanns plats för det där.
Hade jag inte haft plats i groventre/badrum men i sovrummet hade jag utan tvekan haft det där! Sjukt smidigt att slippa gå så långt med bebis nattetid.
Vatten kan man ha i en liten flaska med hål i korken, alternativt sprayflaska. Blanda upp med lite olja så återfuktar man bebisens rumpa samtidigt som det blir lättare att torka bort bajs.

Min sambo har också alltid gått upp tidigt. Tyckte han att vi/bebis störde så fick han sova någon annanstans..

@Poison-heart och @vinkelina Vi hade ett sjukt litet badrum i vårt förra hus. Vi löste det genom att köpa ikeas sniglar och ställa i duschen. Duschen var då en sån med vikväggar så var det bara att rulla undan skötbordet på små hjul som vi skruvade på skötbordsbenens framhjul. Inte den smidigaste lösningen men nära till vatten iaf.
Skulle något sånt funka för er? Eller ställa ett vikbart i duschen?

På nätterna ville jag inte gå i trappan med bebis för att byta blöja så det gjorde jag i sängen. Jag hade en vattenflaska till tvättlapparna. Sambon sov vidare med huvudet under en kudde eller så hjälpte han till. Jag pumpade nattetid de första 3 månaderna också så då fick han ta en del av flaskmatandet nattetid, annars hade jag slitit ut mig själv.

Golvet sluttar i vår dusch + att det är ett skåp. Hela toaletten är opraktiskt ur barnsynpunkt, stor men knasigt planerat, bott en singelgubbe här i 30 år ;)

Räknar kallt med att få ta alla nätter även denna gång, mannen vakna aldrig med storebror hur han än skrek (skriker för sover inte ännu heller hela nätter)

Treåringen har legat brevid mig hela natten fram till kl5 och sparkat på antingen min rygg eller mage. Jag var så less att jag fräste några mindre väl valda ord till sambon, som drog honom till sig. Kunde inte somna om i värmen, så jag la mig i sonens säng och fulgrinade, tänkte onda tankar om alla hurtiga texter i gravidappar mm. Om att passa på att göra allt som man vill men inte kommer ha tid till sen.

Jo men tjena. Jag börjar dagen nu vid sextiden med en härlig morgonpromenad på stranden och äter sedan en söndagsfrukost med familjen på frallorna som jag köper med mig hem från bageriet. Sen målar jag och sambon fasaden på huset medan sonen leker fint på tomten. Efter lunch går vi alla ned till stranden, badar i timtal, spelar kubb och gräver fina sandslott. Vi fikar på hembakt och när det blir kväll tänder vi grillen och tittar på solnedgången i havet.
Typ, skjut mig :banghead: halvligga på soffan med en ask praliner och uttråkat zappa på tvn är vad jag har ork till :cautious:

Bebis kom uuuuuut :bump:

Som väl är åkte sambon iväg med sonen vid 9 och jag fick somna om i sängen, har inte gått upp ännu :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 602
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 136
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
77 541
Senast: Jeps
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 162
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18