Sommarföräldrar 2018 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Gick in i vecka 38 igår och känner att bebis mer än gärna får komma nu.
Har hunnit vara ledig 3 veckor från jobbet och går nu mest bara och pular på gården, plockar lite ogräs, putsar fönster osv lite halvt uttråkad sådär... Har bokat in en Ullaredstripp på onsdag i ren och skär rastlöshet, skulle aldrig få för mig att åka dit annars :cautious:
Var och fikade hos sambons vänner idag, dem berättade att deras första kom 3 veckor för tidigt, och även en barndomsvän till mig fick 3 veckor för tidigt.
Så jag liksom lever lite på hoppet ;)

Har hunnit vara ledig 3 veckor från jobbet och går nu mest bara och pular på gården, plockar lite ogräs, putsar fönster osv lite halvt uttråkad sådär... Har bokat in en Ullaredstripp på onsdag i ren och skär rastlöshet, skulle aldrig få för mig att åka dit annars :cautious:
Var och fikade hos sambons vänner idag, dem berättade att deras första kom 3 veckor för tidigt, och även en barndomsvän till mig fick 3 veckor för tidigt.

Här förklarade bm att jag inte behöver ringa och avboka min tid 39+6 om jag har fött innan. "Men... jag tror nog vi kommer ses då!:D" la och käckt till innan jag gick, så här förväntar jag mig inte en tidig bebis:)

Har varit på loppis idag och hittade lite söta pojkkläder. Och ett par stretchiga caprijeans som jag tänkte skulle passa om ett par månader iaf :D funderar på om jag borde köpa fler amningsvänliga toppar. Jag har lite linnen och kommer väl antagligen ändå bara skrota hemma i mjukiskläder för det mesta. Men det kan ju hända att jag vill klä upp mig lite iaf. Om vi ska åka och hälsa på pappan tex. Får se om jag beställer lite på nätet så kan jag prova hemma sen i lugn och ro.

@Poison-heart och @vinkelina Vi hade ett sjukt litet badrum i vårt förra hus. Vi löste det genom att köpa ikeas sniglar och ställa i duschen. Duschen var då en sån med vikväggar så var det bara att rulla undan skötbordet på små hjul som vi skruvade på skötbordsbenens framhjul. Inte den smidigaste lösningen men nära till vatten iaf.
Skulle något sånt funka för er? Eller ställa ett vikbart i duschen?

På nätterna ville jag inte gå i trappan med bebis för att byta blöja så det gjorde jag i sängen. Jag hade en vattenflaska till tvättlapparna. Sambon sov vidare med huvudet under en kudde eller så hjälpte han till. Jag pumpade nattetid de första 3 månaderna också så då fick han ta en del av flaskmatandet nattetid, annars hade jag slitit ut mig själv.
Vi skulle faktiskt kunna flytta ut garderoben i badrummet och sätta in ett skötbord där. Men som du säger, hur stor lust har man att gå i trappen med en bebis mitt i natten? Kanske man kan köpa en sån där att lägga över spjälsängen som man kan ha i sovrummet? Dom verkar ju rätt smidiga.

Jag hade som sagt skötbordet i ett annat rum, framförallt för att det fanns plats för det där.
Hade jag inte haft plats i groventre/badrum men i sovrummet hade jag utan tvekan haft det där! Sjukt smidigt att slippa gå så långt med bebis nattetid.
Vatten kan man ha i en liten flaska med hål i korken, alternativt sprayflaska. Blanda upp med lite olja så återfuktar man bebisens rumpa samtidigt som det blir lättare att torka bort bajs.

Min sambo har också alltid gått upp tidigt. Tyckte han att vi/bebis störde så fick han sova någon annanstans..
Ja det är ju sant. Det allra bästa vore ju som sagt att ha nåt typ av skötbord både i sovrum kanske och i vårat fall badrum/nedervåning.
Och absolut, han får ju bara gilla läget. Han kommer nog inte ha något emot det, det är mest jag som tänker att om det vore jag som skulle stå upp klockan 5 på morgonen hade jag förmodligen stört mig på lampor som tänds osv mitt i natten :rofl:

Jag kan verkligen tänka mig att man blir rastlös det sista! Jag är ”bara” i vecka 29 än så länge men längtar ändå tills det är dags att sluta jobba så man kan fokusera mer på att ”boa”. Kul med Ullared förresten! Min mamma var nyligen där o köpte en sån där babyvakt så man kan höra om bebisen vaknar ifall man är nere t ex :up:

Puh, har vaggat runt en kvällspromenad. Fick en massa sammandragningar så nu är det skönt att ligga på soffan igen.

Nu har ungen ammat sen kl 20 och nu har pappan honom så jag ska kunna gå på toa. Liten skriker dock oavbrutet.
Till råga på allt har sambon klampat in med lortiga skor - och jag har dammsugit idag.
Känner bara :arghh::arghh::arghh::banghead::banghead::banghead:

Börjar fundera på om jag inte har nog med mjölk? :(

Nu har ungen ammat sen kl 20 och nu har pappan honom så jag ska kunna gå på toa. Liten skriker dock oavbrutet.
Till råga på allt har sambon klampat in med lortiga skor - och jag har dammsugit idag.
Känner bara :arghh::arghh::arghh::banghead::banghead::banghead:

Börjar fundera på om jag inte har nog med mjölk? :(

Ökningsperiod? Vet inte hur de räknas på preumatur men fullgångna har väl runt tre veckor och tre månader vill jag minnas

Ökningsperiod? Vet inte hur de räknas på preumatur men fullgångna har väl runt tre veckor och tre månader vill jag minnas
Kan kanske vara så.
Han sov istället rätt bra i natt, hade magknip ett tag och smakade mest på tutten då innan han somnade om. Han har sovit nästan fyra timmar i sträck nu. Jag blev alldeles förvånad är jag kollade klockan precis :).

Har fått lägga ner amningen här hemma. Lillebror har haft ordentlig magknip på kvällarna och min rygg klarar helt enkelt inte av de akrobatiska övningar som krävs för att han ska ta bröstet då.
Så nu äter han flaska och är mycket nöjd med det.
Största abret just nu är att få mjölken att sina. Hej smärta! :down:

Har fått lägga ner amningen här hemma. Lillebror har haft ordentlig magknip på kvällarna och min rygg klarar helt enkelt inte av de akrobatiska övningar som krävs för att han ska ta bröstet då.
Så nu äter han flaska och är mycket nöjd med det.
Största abret just nu är att få mjölken att sina. Hej smärta! :down:
Skönt att han tar flaska i det hela.

Jag har inte ens bemödat ta på mig en tröja idag, utan placerat mig i soffan framför tvn i byxor och bh bara. Om det inte vore för att brösten läcker när han äter så hade jag kunnat skippa bhn för enkelhetens skull :p.

Besök hos bm idag. Vi skrev en sammanfattning till förlossningen bl.a. Socker och järn har typ aldrig legat så bra! Allt annat var också fint. Det var dock inte jätteskönt när hon skulle klämma och känna hur han låg.. får se om vi hinner med besöket om två veckor eller om han vill komma ut före det. Sen går bm på semester så det vore trevligt om vi hann "avsluta" innan det är dags att gå över till BVC.

Väntar fortfarande på svar här från FK ang min grav.penning. Det blev tydligen utdraget då min arbetsgivare på något sätt missat att skicka in inkomstuppgifter ordentligt. Varför ska något gå smidigt :rofl:
Börjar även planera föräldraledigheten men det är svårt att veta exakt hur vi ska göra. Jag kommer vara hemma helt första halvåret och förmodligen börja jobba varannan helg sedan för att dryga ut dagarna. Sedan kommer förhoppningsvis sambon ta antingen en måndag eller fredag i veckan. Vi ska försöka planera så barnet kan vara hemma fram till 1,5 år iaf innan den skolas på dagis. Hur ska ni andra göra? :)

Väntar fortfarande på svar här från FK ang min grav.penning. Det blev tydligen utdraget då min arbetsgivare på något sätt missat att skicka in inkomstuppgifter ordentligt. Varför ska något gå smidigt :rofl:
Börjar även planera föräldraledigheten men det är svårt att veta exakt hur vi ska göra. Jag kommer vara hemma helt första halvåret och förmodligen börja jobba varannan helg sedan för att dryga ut dagarna. Sedan kommer förhoppningsvis sambon ta antingen en måndag eller fredag i veckan. Vi ska försöka planera så barnet kan vara hemma fram till 1,5 år iaf innan den skolas på dagis. Hur ska ni andra göra? :)

Här är väldigt hårt tryck på fsk platserna så i slutet av augusti/början av september nästa år lär det bli inskolning för att få en plats. Så vid 14-15 mån. Sen har jag tänkt försöka byta jobb så jag slipper pendlandet i samband med alltihop, så riktigt när jag börjar jobba igen får vi se. Sambon hoppas jag kommer kunna ta några månader mot slutet och sen nyttja fl till att gå ner lite i tjänst så att dagarna på fsk inte blir så långa. Det vill jag också gärna göra så jag jobbar 80-90% ungefär.

Jag tar alla dagar här då det inte fungerar bra för oss om sambon ska ta ut via sitt jobb i grannlandet (då måste jag vara sysselsatt minst 75% och jag orkar (senaste åren) bara jobba 50%).
Sambon har dock 20 veckor ledigt om året och kommer jobba tre-dagarsveckor så han kommer vara hemma mycket ändå.

Min tanke i nuläget är att ev börja jobba nån dag i veckan nästa vår, vi får se hur det känns då. Just nu växlar jag mellan att sakna jobbet till att känna att jag aldrig kommer åka ifrån sonen :o (Hej hormoner!).

Dagis har vi tänkt från 18 månader ca. Och då lär jag behöva byta arbetsplats :( (10 mil enkel resa).

Med 2 veckor kvar till BF har jag inte planen klar för mig ännu mer än att jag är tjänstledig från jobbet just nu :grin: Och att sambon får hälften av dagarna, men hur exakt vi lägger upp det är lite oklart.
Överenskommelsen med chefen är väl som sådan att jag kanske kommer vara hemma heltid ett år, kanske jag kommer tillbaka redan sent i höst/vinter och jobbar 1-2 dagar i veckan, det beror helt på bebis och vad jag känner för.
Jag vill ju kunna amma, men skulle det av någon anledning skita sig så hade jag nog ändå velat komma tillbaka till jobbet i höst/vinter som det känns nu och jobbat 1-2 dagar i veckan för att få lite stimulans, och så får sambon ta den/dem dagen/dagarna.

Så ännu är det högst oklart hur våran föräldraledighet kommer se ut :p

Vi kommer behöva sätta honom i förskola från augusti nästa år så ca 14 månader, för att vara säkra på en plats på samma som de båda andra går på.

Angående föräldraledigheten så blir jag hemma minst fram till februari. Sambon har eget företag inom expressfrakt och ingen att lägga över det på så ska jag gå tillbaka på heltid så måste bebisen kunna åka med pappa och de stora vara på förskola, dvs båda jobbar heltid. Vi kommer i så fall ha en hel del föräldradagar att ta ut senare. Men jag kommer högst troligt att jobba iaf några timmar i veckan nästan hela perioden hemma.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 602
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 136
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
77 541
Senast: Jeps
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 162
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18