Sommarföräldrar 2017

Var hos barnmorskan imorse och grät en skvätt för att jag är så trött. Hon vill få mig sjukskriven för stress. Jag växlar mellan att tycka att det är en bra idé och att tycka att jag bara är fånig och lat :meh: Jag måste i vilket fall prata med min chef och få tid hos företagshälsovården.

Något som i alla fall är väldigt skönt, och som minskar en del av stressen, är att dottern idag fått erbjudande om förskoleplats i kommunen vi flyttar till i april. Hon fick inte vårt förstahandsval men den verkar ändå jättebra. Nybyggd och med grön profil (miljöundervisning, mycket utetid, ekologisk mat). Vi cyklar dit på 5-10 min :)

Var hos barnmorskan imorse och grät en skvätt för att jag är så trött. Hon vill få mig sjukskriven för stress. Jag växlar mellan att tycka att det är en bra idé och att tycka att jag bara är fånig och lat :meh: Jag måste i vilket fall prata med min chef och få tid hos företagshälsovården.

Något som i alla fall är väldigt skönt, och som minskar en del av stressen, är att dottern idag fått erbjudande om förskoleplats i kommunen vi flyttar till i april. Hon fick inte vårt förstahandsval men den verkar ändå jättebra. Nybyggd och med grön profil (miljöundervisning, mycket utetid, ekologisk mat). Vi cyklar dit på 5-10 min :)

Du är inte fånig, ibland kan man behöva en paus!

Vad skönt med förskoleplats, det är sån lättnad när man vet att det där löser sig. Cykla på 5-10min är precis som vi har det nu, och det är guld! Att ha nära till föris underlättar så.

Nej jag vet väl det innerst inne. Jag borde ha sjukskrivit mig i höstas när det var som värst men jag bet ihop och får sota för det nu, när jag egentligen inte har det så stressigt längre men ändå är slutkörd.
Usch vad jobbigt det låter. Ta hand om dig nu:heart

Gaah, mina bröst har börjat läcka något otroligt. Nog för att de har läckt lite till och från i några månader men det här är ju löjligt, får stora våta fläckar på t-shirten. Vad jag har förstått finns inget att göra heller, bara att stå ut. :grin:

Gaah, mina bröst har börjat läcka något otroligt. Nog för att de har läckt lite till och från i några månader men det här är ju löjligt, får stora våta fläckar på t-shirten. Vad jag har förstått finns inget att göra heller, bara att stå ut. :grin:

Delvis KL -

oj, wow... Vilken vecka är du i Thalbaz? Jag har köpt såna amningsinlägg. Det kanske kan hjälpa? Mina läcker dock inget än så har inte fått användning för dom.

Igår red jag ett dressyrpass som iofs gick ganska bra men framför allt under uppvärmningen innan pålle är riktigt samlad och har koordinerat alla rörelser är det rätt skumpigt trots att jag alltid rider lätt. Traven är klart värst. Tyckte det var riktigt jobbigt med magen som liksom skumpar i otakt med resten av kroppen. Är i vecka 22 men ganska stor (gått upp 12 kg redan :eek:) Igårkväll och idag har jag haft rätt ont i bäckenet och är rädd att det är efter ridpasset...

Har någon provat nåt stödbälte för magen eller liknande? Kan det hjälpa kanske? Är inte redo att lägga ridningen på hyllan än.

Hur gör ni med hästar förresten med stallarbete och annat? Min sambo håller på att strypa mig för att jag kånkar tunga vattenhinkar dagligen... Men det är ju så jobbigt att dra fram den där vattenslangen för att fylla på. :angel:

Usch vad jobbigt!
Ingen kompis som kan hjälpa dig? Någon du kan betala för att rida 1-2 ggr/v ?
Löshoppa (om ngn kan hjälpa dig)
Longera över bommar?
Min häst blir oxå dryg när han inte jobbar ordentligt så jag förstår precis. Man kan liksom inte slänga upp vem som helst då så jag betalar gärna en tränare för det jobbet. En riktigt duktig ryttare löser ju en laddad häst betydligt enklare än vi andra.

Tack för tipsen @Ray , jag följde ditt råd och la upp en annons om att jag söker duktig ryttare som kan hålla igång hästen ett tag mot betalning. Känns som att det kan vara värt det om man då slipper oroa sig så mycket. Har fått några svar, vissa unga med lite mindre erfarenhet (men duktiga vad jag hört, liten ort så lite koll har jag..) som jag skulle ha råd att ha ut typ 3 gånger/vecka vilket skulle vara jättebra för hästen och vissa mycket välmeriterade personer som jag knappast har råd att ha ut så ofta. Då är frågan bara vem man väljer?!
Löshoppa ska jag försöka göra så ofta jag kan få hjälp, vilket inte är jätteofta men kanske en gång per vecka. Longering är lite svårt med min herre, han tycker inte om det (löslongering går rätt bra, men då kan han smita runt bommarna ;)) och jag är för dålig på det för att det ska bli ett bra pass om han sätter sig på tvären. Så himla irriterande när man har världens snällaste häst som kan ridas av små barn och nybörjare när han är igång, men som blir ett litet monster i hanteringen så fort han fått stå för mycket :wtf:

Delvis KL -
Igår red jag ett dressyrpass som iofs gick ganska bra men framför allt under uppvärmningen innan pålle är riktigt samlad och har koordinerat alla rörelser är det rätt skumpigt trots att jag alltid rider lätt. Traven är klart värst. Tyckte det var riktigt jobbigt med magen som liksom skumpar i otakt med resten av kroppen. Är i vecka 22 men ganska stor (gått upp 12 kg redan :eek:) Igårkväll och idag har jag haft rätt ont i bäckenet och är rädd att det är efter ridpasset...

Har någon provat nåt stödbälte för magen eller liknande? Kan det hjälpa kanske? Är inte redo att lägga ridningen på hyllan än.

Jag har ett bälte för foglossning som jag har på mig när jag är i rörelse, det är rätt skönt att ha, exakt hur mycket det hjälper vet jag inte men det känns bra i alla fall så jag skulle nog rekommendera det.
Jag är i vecka 26 och har gått upp 4,5 kg sammanlagt, har stora problem med foglossning sedan ett par veckor tillbaka. Red senast för två veckor sedan (dvs i vecka 24) och har nu fått inse att det faktiskt inte går längre. Jag hade jättesvårt att acceptera det, men precis som du så fick jag ont i bäckenet efter ridpassen och detta gav till slut inte med sig, nu har jag konstant ont i framfogen, hade tidigare bara bak.. Vill inte skrämma upp dig på något sätt, men kan vara värt att tänka på så att man inte tar det lite för långt, bättre att lyssna på kroppen i tid så slipper man kanske få stora besvär med lite tur. :)

Hur gör ni med hästar förresten med stallarbete och annat? Min sambo håller på att strypa mig för att jag kånkar tunga vattenhinkar dagligen... Men det är ju så jobbigt att dra fram den där vattenslangen för att fylla på. :angel:

Helinackordering sedan vecka 12 (förutom i några veckor när stallägaren var bortrest och jag skötte allt själv) :angel: Skulle inte funka på annat sätt nu när foglossningen blivit så pass illa. Förstår att det kanske inte är ett alternativ, men tror i alla fall på att försöka underlätta så mycket man kan för sig själv, det är nog bara att börja dra fram vattenslangen så långt det går och undvika att bära mer än nödvändigt ;) På slutet, innan jag bytte stall till helinackordering, så tog jag ut vattenhinkarna och tvättade dem rena, hängde sedan upp och gick i omgångar med vattenkanna och fyllde på så att det inte blev så tungt. Tog längre tid förstås, men jag tycker att det är värt det.

oj, wow... Vilken vecka är du i Thalbaz? Jag har köpt såna amningsinlägg. Det kanske kan hjälpa? Mina läcker dock inget än så har inte fått användning för dom.

Jag är i v 26... Hoppas det lugnar ner sig igen. Har tyvärr ingen bh som passar längre förutom en sport bh. :p

Hoppas du hittar någon bra @Omega ! Jag satte själv ut en annons igår. Har aldrig haft medryttare under våra 11 år ihop men har så dåligt samvete för att jag rider för sällan och det är bara inte roligt längre när man helst vill dö på soffan och inte tycker det är kul att komma iväg till stallet i de flesta fall. En tjej kommer ut och provrider idag så jag håller tummarna.
@Fritidsryttare , jag är sinnessjukt avis på din mage. Jag ser ut såhär i vecka 22 och fattar inte hur jag ska klara att bli typ dubbelt så stor :eek: Magen tar redan i framvalvet....

IMG_3309.jpg

Hoppas du hittar någon bra @Omega ! Jag satte själv ut en annons igår. Har aldrig haft medryttare under våra 11 år ihop men har så dåligt samvete för att jag rider för sällan och det är bara inte roligt längre när man helst vill dö på soffan och inte tycker det är kul att komma iväg till stallet i de flesta fall. En tjej kommer ut och provrider idag så jag håller tummarna.
@Fritidsryttare , jag är sinnessjukt avis på din mage. Jag ser ut såhär i vecka 22 och fattar inte hur jag ska klara att bli typ dubbelt så stor :eek: Magen tar redan i framvalvet....

IMG_3309.jpg
Usch ja vad man kan tappa motivationen. Som grädde på moset har min häst varit skumt svullen i ett ben nu i två veckor. Ska till klinik imorgon.
Och en del av mig tänker att det är ok om.det blir konvalescens så slipper jag rida.
Samtidigt som jag vill rida nu denna månad ut- passa på mens jag kan.

Usch ja vad man kan tappa motivationen. Som grädde på moset har min häst varit skumt svullen i ett ben nu i två veckor. Ska till klinik imorgon.
Och en del av mig tänker att det är ok om.det blir konvalescens så slipper jag rida.
Samtidigt som jag vill rida nu denna månad ut- passa på mens jag kan.

Hehe, min häst var varm i ett ben för någon vecka sen. Lät honom vila en vecka. Det var inte odelat negativt....... Han hade säkert mått bra av promenader men jag tog tacksamt emot några dagars uppehåll. Som sagt, avlastningen är välkommen.

V 24 och här är det som förut ungefär, magen växer och jag börjar känna mig klumpig. Tror dock att den är relativt liten fortfarande när jag jämför med andras magbilder från vecka 24.
Börjar få lite klädproblem, har köpt 2 par mammajeans som funkar bra och är bekväma när jag väl använder dem men de är inte riktigt typen av kläder som passar i min vardag. Bor norrut och här är det midvinter. Min normala outfit är underställ, friluftsbyxor a´la Lundhags eller fjällräven och fleecetröja el annan varm tröja, den typen av kläder finns icke att hitta som mammakläder och jag börjar få svårt att knäppa byxorna på ett bekvämt sätt nu. Det går med gummisnodd i gylfen men trycker och blir ganska obekvämt. Har inte gått upp så mkt i vikt (3-4 kg kanske, inte vägt mig på ett tag) så kan fortfarande ha kläderna för övrigt och tröjorna är fortfarande tillräckligt långa, det är det där med knäppningen. Hur gör ni andra? Tänker mig att många hästmänniskor inte springer runt i tighta jeans eller klänning på fritiden så jag bör inte vara ensam om problemet, eller?

För övrigt är det full cirkus i magen och jag kan nu höra hjärtljud med ett vanligt stetoskop, häftigt :bump:.
Har inhandlat en begagnad men relativt ny och mkt fräsch barnvagn som råkade dyka upp på annons, hade fin färg, passade kraven och fanns nära. Mycket märklig känsla att ha en barnvagn stående i gästrummet :o.
Sover fortfarande bra för det mesta men har börjat vakna före klockan vilket annars ALDRIG händer, är normalt mycket morgontrött av mig. Använder en kudde mellan knäna för att ligga bättre på sidan, tänkte inhandla en graviditets/amningskudde men det är ju en djungel så kommer av mig lite när jag börjar leta. Nån som har bra tips?

V 24 och här är det som förut ungefär, magen växer och jag börjar känna mig klumpig. Tror dock att den är relativt liten fortfarande när jag jämför med andras magbilder från vecka 24.
Börjar få lite klädproblem, har köpt 2 par mammajeans som funkar bra och är bekväma när jag väl använder dem men de är inte riktigt typen av kläder som passar i min vardag. Bor norrut och här är det midvinter. Min normala outfit är underställ, friluftsbyxor a´la Lundhags eller fjällräven och fleecetröja el annan varm tröja, den typen av kläder finns icke att hitta som mammakläder och jag börjar få svårt att knäppa byxorna på ett bekvämt sätt nu. Det går med gummisnodd i gylfen men trycker och blir ganska obekvämt. Har inte gått upp så mkt i vikt (3-4 kg kanske, inte vägt mig på ett tag) så kan fortfarande ha kläderna för övrigt och tröjorna är fortfarande tillräckligt långa, det är det där med knäppningen. Hur gör ni andra? Tänker mig att många hästmänniskor inte springer runt i tighta jeans eller klänning på fritiden så jag bör inte vara ensam om problemet, eller?

För övrigt är det full cirkus i magen och jag kan nu höra hjärtljud med ett vanligt stetoskop, häftigt :bump:.
Har inhandlat en begagnad men relativt ny och mkt fräsch barnvagn som råkade dyka upp på annons, hade fin färg, passade kraven och fanns nära. Mycket märklig känsla att ha en barnvagn stående i gästrummet :o.
Sover fortfarande bra för det mesta men har börjat vakna före klockan vilket annars ALDRIG händer, är normalt mycket morgontrött av mig. Använder en kudde mellan knäna för att ligga bättre på sidan, tänkte inhandla en graviditets/amningskudde men det är ju en djungel så kommer av mig lite när jag börjar leta. Nån som har bra tips?

Jag är iofs stor som ett hus men jag har mammajeans eller trikåklänning. Då bor jag ju inte så långt norrut så det funkar. I stallet har jag ull-långkalsonger och min sambos fleeceunderställ som överdrag :D

Jag har också köpt mycket, bl a vagn och babyskydd, begagnat. Hittade en jättefin Emmaljunga 2015 till mindre än halva priset.

Har däremot kostat på mig en DooMoo-amningskudde. Tror att de hade rea nånstans på nätet. Inte den stora gravidkudden utan "medium" amningskudden. Läste många recensioner där folk var väldigt nöjda och jag instämmer även om jag inte använt den till huvudsyftet än. Den är KANON att ha mellan knäna. Lagom stabil och "fast" och formen stödjer upp höfter, rygg och knän väldigt bra.

Vaknar också tidigt. Fattar inte varför... Kan typ inte sova längre än till 4. Känner mig inte stressad men är ju sjuuukt trött på kvällarna.

Hehe, min häst var varm i ett ben för någon vecka sen. Lät honom vila en vecka. Det var inte odelat negativt....... Han hade säkert mått bra av promenader men jag tog tacksamt emot några dagars uppehåll. Som sagt, avlastningen är välkommen.
Tråkiga är att min springer av sig skorna direkt när han står...
Får dra av baksidorna

Fritiden?
Mysbyxor...

Tråkiga är att min springer av sig skorna direkt när han står...
Får dra av baksidorna

Hmm ja, jag har svart bälte i tappskor tror jag. Inte i att faktiskt kunna åtgärda dom, men mina hovslagare brukar ledsna just för att mina pållar strösslar skor till höger och vänster. Dessutom inte sällan så illa att de får åka till klinik och laga trasiga fötter.:meh:

Har plockat bakskorna på mitt dräktiga sto som inte rids. Tänkte ta framskorna nu i mars och hålla tummarna att halkan håller sig borta. Mest ur en ekonomisk synpunkt.

Valacken som rids kan inte gå utan, men i perioder när hans hovar varit allt för trasiga har han haft barfota skor (boa-boots) bak. Det har funkat bra för motionsridning vilket det ju blir nu med mage.

• Gilla
Reactions: Ray

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 169
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: Linda_A
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
35
· Visningar
5 099
Senast: MiaMia
·
Fritid I juni kommer jag, sonen 8 år och vovvarna åka norrut från Skåne på vår allra första campingsemester. Vi kommer vara borta 8-9 dagar...
Svar
7
· Visningar
639

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar