Sommarföräldrar 2017 del2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har blivit förkyld. :arghh: Misstänker att jag plockade upp det när jag spenderade några timmar på akuten i förrgår efter att ha fått en stöt när jag skulle koppla in en lampa. Mycket onödigt då jag gjorde typ allt man inte ska göra. :grin: Igår kväll fick jag ont i halsen och det har ju inte blivit bättre. :cry: Hoppas bara fröken klarar sig.

@Ray jag inser ju hur extremt bra jag har det med en sambo som är hemma till november, men har ändå märkt av den där offerkoftan. Inte så att han säger det rakt ut men det är ju sååå roligt att vara ute och jobba, och det gnys i tysthet om man får stanna inne en hel förmiddag/eftermiddag med knodd. Att jag sitter inne fastkedjad i soffan större delen av dygnet är ju helt normalt, vaddå vilja åka ut till stallet en timme, ungen skriker ju så kan du komma hem igen...? :grin: Så är det inte varje dag men det har hänt fler än en gång.

På natten delar vi upp det men jag är ju "ganska" mycket mer lättväckt än sambon, och när han fortsätter ligga och morna sig klockan 03 på natten när ungen gallskriker och han har lovat att ta blöjbyte och matning så kan det ha hänt att mitt tonfall varit allt annat än vänligt.
Med andra ord, jag förstår dig precis, jag hade heller inte haft nån större förståelse i ditt läge.
Nej vänlighet är väl inte det första man drar till med i sånna lägen...

Jag har blivit förkyld. :arghh: Misstänker att jag plockade upp det när jag spenderade några timmar på akuten i förrgår efter att ha fått en stöt när jag skulle koppla in en lampa. Mycket onödigt då jag gjorde typ allt man inte ska göra. :grin: Igår kväll fick jag ont i halsen och det har ju inte blivit bättre. :cry: Hoppas bara fröken klarar sig.
Bara du slipper mancold bacillen så ;)
Krya på dig!

Nu är maken och sonen iväg och handlar så jag passar på att skriva en förlossningsberättelse :).

Det hela började nog med att jag fick hinnsvepningen av min barnmorska i måndags eftermiddag. Direkt när vi lämnade BM kände jag att det var MYCKET tyngre att bära på magen än vad det varit innan. Det berodde säkert på att livmodertappen fått sig en omgång, men det är ju också meningen med svepningen.

Slemproppen gick tisdag förmiddag. På eftermiddagen började jag känna kraftigare sammandragningar som blev mer och mer lika mensvärk. På kvällen var det ingen tvekan längre om att jag hade förvärkar som dessutom kom regelbundet - 3 st var 10:e minut. Dock var de inte särskilt kraftiga eller långa (mellan 30-50 sekunder långa), men vi kände att det nog var bäst att tillkalla barnvakt redan nu, så att vi hade folk på plats om det skulle dra igång under natten.

Tog alvedon innan jag lade mig och kunde då sova i några timmar. Värkarna blev glesare under natten och när jag vaknade hade jag en värk var 7-9 minut. Nu var de dock mycket kraftigare, men klarade mig att andas igenom dem. Det var först framåt eftermiddagen som de tilltog i både styrka, täthet och längd så vi bestämde oss för att ringa förlossningen kl. 17. Då kom de med 4 minuters mellanrum och varade över en minut. Jag tog en dusch under tiden maken ringde, vilket underlättade enormt :D!

Vi var välkomna in så vi åkte in, var framme kl. 18. Fick ta några värkar i bilen och det började bli riktigt kämpigt. På vägen från bilen till entrén var det ca 30 meter och på den sträckan fick jag två värkar som var sjukt jobbiga att ta och jag var tvungen att stanna och luta mig åt något för att kunna härda igenom.

Blev uppmötta av en barnmorska som körde in mig i rullstol på ett rum direkt. Fick sådana mätare på magen och skulle ligga med dem i 20 minuter. När dessa minutrar var slut gjorde värkarna så ont att jag var tvungen att be om lustgas, vilket jag fick. Jag blev då undersökt och var öppen 8 cm och tappen var så gott som utplånad så BM sa att jag kunde börja krysta om det kändes rätt. Jag blev såklart superglad! Trodde att jag skulle vara öppen 4 cm om jag hade tur så att jag klarat av att öppna mig så pass mycket hemma gjorde mig överlycklig! Klockan var nu 19. Jag tog några värkar till innan jag började krysta vid varje värk. BM sa även att om jag ville ha epidural så var det i princip för sent, men jag kände att jag nog skulle klara mig på lustgas nu när jag visste att det inte var långt kvar.

Bebisen låg med huvudet "uppåt", vilket gjorde att det tog lite längre tid än att krysta ut honom. Huvudet är inte lika formbart i det läget så det blir liksom en större omkrets att få ut. Det tog därför några extra krystvärkar att få förbi huvudet genom tappen. Efter ungefär en timmas krystarbete kom han äntligen ut. Det var stundom skitjobbigt, och framförallt var det extremt jobbigt när huvudet skulle ut. Men känslan när allt bara släppte och sonen kom upp till en var helt underbar :love:. Han anlände kl. 20.22 och vägde 3390 gram och var 50 cm lång.

Jag sprack ytligt och fick sy några stygn. Sonen började amma ganska fort efter att navelsträngen blev klippt. Sedan låg vi och myste och fick äta de berömda mackorna. Sedan sov vi hyfsat gott under natten med några amningsuppvak. Sedan valde vi att åka hem dagen efter när alla undersökningar gjorts. Vi mådde så pass bra och saknade storebror där hemma så vi kommer åka tillbaka för att göra PKU-provet på måndag nästa vecka.

Till skillnad från storebrors förlossning när jag ju blev igångsatt, gick det betydligt fortare denna gången. Är otroligt glad över att det gick så smidigt och att vi mår bra. Nu ska vi bara sätta rutinerna här hemma också och de vad vi har fått för en person denna gången :).

Juni
6/6- MalanMjöl, 28 år första barnet- Svea född 5/6 3374 g, 52 cm (Kph)
9/6 - Thalbaz, 28 år, första barnet (Östergötland), Ellen, född 17/3, 1205 g, 44 cm.
9/6 - Omega, 26 år, första barnet, Milo född 6/6, 3925 g, 49,5 cm.

19/6 - Ryttla, 28 år, första barnet
20/6 - Cynthia, 32 år, första barnet
24/6 - Julmust 35 år första barnet
29/6 - Kanintant, 34 år, första barnet, Algot född 5/7, 3510 g, 51,5 cm.

Juli
2/ 7 - Humla, 31 år, första barnet (Sthlm), Folke född 5/7, 3952 g, 52 cm
17/7 - Comatose, 33 år, andra barnet (Sthlm) - Olle född 24/7
20/7 - Pannkaka 40 år första barnet

Augusti
5/8 - Manhattan_2006 31 år första barnet, Noel född 29/7 3090 gr, 49 cm.
10/8 - hvala, 34 år, andra barnet (Sthlm), pojke "M" född 13/8, 4130 g, 52 cm.
11/8 - Fritidsryttare, 25 år, första barnet
24/8 - Fivi, 27 år, andra barnet. Sixten född 6/8 3540 g 49 cm
25/8 - Dumle_gumman, 30 år, Första barnet
26/8 - Rosen-Knoppen, 28år, andra barnet,Pojke enl RUL (Sthlm)
26/8 - IdaV, 27 år, första barnet, Ada född 2/8 2620 g 46,6 cm
28/8 - Rhinos, 28 år, andra barnet (Skaraborg), pojke "V" född 6/9, 3390 g, 50 cm

Vi tog första vaccinet idag. Hjärtat brast när nålen gick in i låret på min glada kille som efter någon sekunds insikt bara illvrålade så att han tappade andan :cry: sedan att vända på honom och ta andra låret innan han ens fattat vad som hände. Kände mig som djävulsmodern....

Nu bara gråter och gråter han när han inte däckar av utmattning. Fyfan vad hemskt detta var.

Härligt att du är så nöjd med förlossningen @Rhinos! :)

Jag måste bara få spy ur mig lite nu känner jag..
Är så jäkla trött på sambon för tillfället. Det känns som att han bara jobbar och jobbar och sedan när han väl kommer hem så vill han förvisso vara med sonen, men han är uppenbart trött efter all övertid på jobbet så han gör liksom inte så mycket med honom. Han vill ha honom nära och hoppas att det ska funka medan sonen är inne i en period när han vill att det ska hända saker hela tiden (jag får gå omkring och vagga honom och sjunga och tjoa och leka hela dagarna). Detta får till följd att sonen blir irriterad och börjar skrika, men sambon gör liksom inget åt det utan låter honom ofta hållas, eller kommer till mig och säger att han måste vara hungrig (eh, nej, han har precis nyss ammat i en timme typ..). Detta gör ju mig stressad. Främst är det dock all övertid på jobbet som är irriterande. Sambon har skyhög arbetsmoral och stannar kvar tills allt är fixat, även om han har ett sånt jobb där ingen direkt dör av att det lämnas till nästa dag. Han verkar inte förstå att det gör skillnad för oss här hemma om han kommer hem 1-2 timmar senare om dagarna. Kan tillägga att han aldrig skulle göra så om det gällde nåt annat, men just jobbet är så heligt för honom och det är som att han anser att man bara måste förstå när det är jobbrelaterat. Gäller det annat, typ att han skulle behöva stanna till på nån affär på vägen hem, så ringer han alltid och kollar om det är okej osv, även om det bara tar en kvart.

Så just nu är jag inte bara lite irriterad :devil:

På plussidan så har ena katten verkligen börjat tycka om sonen och det är väldigt gulligt :love:

Juni
6/6- MalanMjöl, 28 år första barnet- Svea född 5/6 3374 g, 52 cm (Kph)
9/6 - Thalbaz, 28 år, första barnet (Östergötland), Ellen, född 17/3, 1205 g, 44 cm.
9/6 - Omega, 26 år, första barnet, Milo född 6/6, 3925 g, 49,5 cm.

19/6 - Ryttla, 28 år, första barnet
20/6 - Cynthia, 32 år, första barnet
24/6 - Julmust 35 år första barnet
29/6 - Kanintant, 34 år, första barnet, Algot född 5/7, 3510 g, 51,5 cm.

Juli
2/ 7 - Humla, 31 år, första barnet (Sthlm), Folke född 5/7, 3952 g, 52 cm
17/7 - Comatose, 33 år, andra barnet (Sthlm) - Olle född 24/7
20/7 - Pannkaka 40 år första barnet

Augusti
5/8 - Manhattan_2006 31 år första barnet, Noel född 29/7 3090 gr, 49 cm.
10/8 - hvala, 34 år, andra barnet (Sthlm), pojke "M" född 13/8, 4130 g, 52 cm.
11/8 - Fritidsryttare, 25 år, första barnet
24/8 - Fivi, 27 år, andra barnet. Sixten född 6/8 3540 g 49 cm
25/8 - Dumle_gumman, 30 år, Första barnet
26/8 - Rosen-Knoppen, 28år, andra barnet, Sthlm, Pojke Milo född 30/8 3690g 49cm
26/8 - IdaV, 27 år, första barnet, Ada född 2/8 2620 g 46,6 cm
28/8 - Rhinos, 28 år, andra barnet (Skaraborg), pojke "V" född 6/9, 3390 g, 50 cm

Härligt att du är så nöjd med förlossningen @Rhinos! :)

Jag måste bara få spy ur mig lite nu känner jag..
Är så jäkla trött på sambon för tillfället. Det känns som att han bara jobbar och jobbar och sedan när han väl kommer hem så vill han förvisso vara med sonen, men han är uppenbart trött efter all övertid på jobbet så han gör liksom inte så mycket med honom. Han vill ha honom nära och hoppas att det ska funka medan sonen är inne i en period när han vill att det ska hända saker hela tiden (jag får gå omkring och vagga honom och sjunga och tjoa och leka hela dagarna). Detta får till följd att sonen blir irriterad och börjar skrika, men sambon gör liksom inget åt det utan låter honom ofta hållas, eller kommer till mig och säger att han måste vara hungrig (eh, nej, han har precis nyss ammat i en timme typ..). Detta gör ju mig stressad. Främst är det dock all övertid på jobbet som är irriterande. Sambon har skyhög arbetsmoral och stannar kvar tills allt är fixat, även om han har ett sånt jobb där ingen direkt dör av att det lämnas till nästa dag. Han verkar inte förstå att det gör skillnad för oss här hemma om han kommer hem 1-2 timmar senare om dagarna. Kan tillägga att han aldrig skulle göra så om det gällde nåt annat, men just jobbet är så heligt för honom och det är som att han anser att man bara måste förstå när det är jobbrelaterat. Gäller det annat, typ att han skulle behöva stanna till på nån affär på vägen hem, så ringer han alltid och kollar om det är okej osv, även om det bara tar en kvart.

Så just nu är jag inte bara lite irriterad :devil:

På plussidan så har ena katten verkligen börjat tycka om sonen och det är väldigt gulligt :love:
Tråkigt! Kan känna igen mig lite i din sits men har inget vettigt att skriva mer än att jag förstår dig och jag hoppas att det blir bättre. Ta ett ordentligt snack med honom och lägg fram de på samma sätt som här?

• Gilla
Reactions: Ray
Gud...Vilken arg bebis vi har fått? Alltså han är inte arg hela tiden, men när saker inte går som han vill (mamma byter blöja, maten kommer inte fort nog, han får inte kravla längre upp på mammas bröst för då kan han ramla ner, han måste sitta i babyskyddet osv osv osv i all oändlighet) så börjar han vråla och fäkta med armar och ben tills han får som han vill eller vi upphör med det vi gör, då tystnar han direkt.
Är bebisar så här? Idag har varit en riktig vråldag och jag tror inte att nåt är "fel" mer än att han är tja, arg? Han har haft lite magknip under dagen men inte varje gång han har skrikit lungorna av sig.

Jag hade affektkramper som liten när jag blev arg, likaså mamma, så humör finns i överflöd i släkten men det är ju så där kul att få tinnitus redan nu.:cool:

• Gilla
Gud...Vilken arg bebis vi har fått? Alltså han är inte arg hela tiden, men när saker inte går som han vill (mamma byter blöja, maten kommer inte fort nog, han får inte kravla längre upp på mammas bröst för då kan han ramla ner, han måste sitta i babyskyddet osv osv osv i all oändlighet) så börjar han vråla och fäkta med armar och ben tills han får som han vill eller vi upphör med det vi gör, då tystnar han direkt.
Är bebisar så här? Idag har varit en riktig vråldag och jag tror inte att nåt är "fel" mer än att han är tja, arg? Han har haft lite magknip under dagen men inte varje gång han har skrikit lungorna av sig.

Jag hade affektkramper som liten när jag blev arg, likaså mamma, så humör finns i överflöd i släkten men det är ju så där kul att få tinnitus redan nu.:cool:
Började det igår? Första utvecklingssprånget! Vi märkte av det igår eller i förrgår. M är inte arg så men lite kinkigare, vill vara nära hela tiden och äter oftare. Enligt appen (Wonder Weeks) "ska" språnget börja imorgon. Och våra pojkar hade ju i princip samma bf.

Började det igår? Första utvecklingssprånget! Vi märkte av det igår eller i förrgår. M är inte arg så men lite kinkigare, vill vara nära hela tiden och äter oftare. Enligt appen (Wonder Weeks) "ska" språnget börja imorgon. Och våra pojkar hade ju i princip samma bf.
Aha, kan det vara så alltså? Ja, igår var en riktig skrikardag som sagt, han har ju rätt mycket humör även annars men det här tog priset, inget var riktigt bra, vilket ledde till omedelbara protester.
Vår kille äter också ofta, med 3 timmars mellanrum eller mindre. Vilket innebär att han bajsar och kissar som en häst =täta blöjbyten = så jädrans arg bebis när mamma byter (pappa får byta bäst han vill!).
Får läsa på om de där utvecklingssprången, kan ju vara en tröst när öronen känns som att de ska trilla av. :)

Aha, kan det vara så alltså? Ja, igår var en riktig skrikardag som sagt, han har ju rätt mycket humör även annars men det här tog priset, inget var riktigt bra, vilket ledde till omedelbara protester.
Vår kille äter också ofta, med 3 timmars mellanrum eller mindre. Vilket innebär att han bajsar och kissar som en häst =täta blöjbyten = så jädrans arg bebis när mamma byter (pappa får byta bäst han vill!).
Får läsa på om de där utvecklingssprången, kan ju vara en tröst när öronen känns som att de ska trilla av. :)
Vår lille har gått från att äta var tredje timme till varannan trots att han flaskmatas och borde kunna hålla mättnaden längre. Och så kräks han ner sig nästan varje gång han ätit så vi byter kläder hela dagarna :meh: Helst vill han ligga på mage på mitt eller min mans bröst och bli buffad i rumpan 24/7 men idag är jag ensam med båda barnen så jag har lyckats övertyga honom om att bärsjalen är schyst också.

Ja läs på om utvecklingssprången, det är jätteintressant :)

Vår lille har gått från att äta var tredje timme till varannan trots att han flaskmatas och borde kunna hålla mättnaden längre. Och så kräks han ner sig nästan varje gång han ätit så vi byter kläder hela dagarna :meh: Helst vill han ligga på mage på mitt eller min mans bröst och bli buffad i rumpan 24/7 men idag är jag ensam med båda barnen så jag har lyckats övertyga honom om att bärsjalen är schyst också.

Ja läs på om utvecklingssprången, det är jätteintressant :)
Hehe känns som att våra grabbar är rätt lika, vi är inne på andra ombytet idag, och klev upp 06.30.:D
Jag tror bestämt att det är en musikintresserad unge vi har fått, vi ligger i babygymmet och lyssnar på gamla barnvisor, det verkar vara en hit. I bilen är rockkanalen en favorit.:p

På tal om populära saker så var knoddis med på långpromenad i stallet igår för jag skulle flytta hästar. Stona fick hälsa på honom när han satt i bärselen och de är ju bara för underbara :love::love:. Den lilla bruna är den mest barnkära häst jag nånsin träffat på och hela hon lyste när hon stod och sniffade bebishuvud, helt fantastiskt att se, de förstår verkligen att det är små minimänniskor!

Senast ändrad:
@Rhinos stort grattis!
@Fritidsryttare gud vad mysigt det låter med stona, nu har jag inga ston längre endast valacker och dom har inte fått hälsa på Noel än då han inte varit med ute i stallet så mycket än utan mest varit inne med pappa under tiden jag är ute, men har märkt att även honkatterna är jättemysiga och vill vara nära bebisen, så fint:)

Usch ja vaccin är hemskt @Elin_B :cry:

Nån har snott min rätt coola kille och lämnat ett gallskrikande monster:crazy:
Precis som @Fritidsryttare beskriver. Jag hade bf 17 aug - är vi på nåt språng då oxå tro? Han kan skrika så det slår lock för öronen. Hög röst ligger i släkten. Jag hade tydligen en imponerande ilsken stämma som liten oxå...

Trött mamma gör "roliga" saker. Några axplock från de senaste dagarna:

- Backar in med släpet i stallets nya fina hängränna när vi ska lasta fölet. Backat samma väg hundratals gånger innan utan problem... Glad stallägare, ville sjunka genom jorden....
- Ska hälla upp nypumpad mjölk i en nappflaska. Utan att skruva på botten först. 50 dyrbara ml åt helvete.
- Försöker smörja in ansiktet med tandkräm efter duschen.

Börjar snart bli rädd för att gå utanför dörren....

• Gilla
Här har vi en förkyld lillebror med jätte mycket slem i halsen..
Vaknade i natt vid 03 av att han var jätte rosslig, han ville inte amma och var jätte kinkig, kräktes stora slemklumpar och slemmet rann ur mungipan på honom.
Sov inget på hela natten sen åkte vi in till akuten på morgonen.
Fick inhalera koksaltlösning och blev hemskickade med inhalator under dagen för att se om det hjälpte och hade telefonkontakt med läkare under eftermiddagen. Som ville att vi skulle komma tillbaka in eftersom vi upplevde att han var slö och inte ätit på nästan hela dagen.
Så nu är vi tillbaka på SöS och inlagda för observation under natten.
Han är lite piggare men har inte kommit igång att äta.. Dom vill se att han äter annars sätter dom sond..

Trött mamma gör "roliga" saker. Några axplock från de senaste dagarna:

- Backar in med släpet i stallets nya fina hängränna när vi ska lasta fölet. Backat samma väg hundratals gånger innan utan problem... Glad stallägare, ville sjunka genom jorden....
- Ska hälla upp nypumpad mjölk i en nappflaska. Utan att skruva på botten först. 50 dyrbara ml åt helvete.
- Försöker smörja in ansiktet med tandkräm efter duschen.

Börjar snart bli rädd för att gå utanför dörren....
Den där att glömma skruva på botten har jag också lyckats med. Det är en av anledningarna till att jag valt bort Mams flaskor den här gången. För meckigt och för riskfyllt att hantera för komatrötta bebisföräldrar :cautious:

Här har vi en förkyld lillebror med jätte mycket slem i halsen..
Vaknade i natt vid 03 av att han var jätte rosslig, han ville inte amma och var jätte kinkig, kräktes stora slemklumpar och slemmet rann ur mungipan på honom.
Sov inget på hela natten sen åkte vi in till akuten på morgonen.
Fick inhalera koksaltlösning och blev hemskickade med inhalator under dagen för att se om det hjälpte och hade telefonkontakt med läkare under eftermiddagen. Som ville att vi skulle komma tillbaka in eftersom vi upplevde att han var slö och inte ätit på nästan hela dagen.
Så nu är vi tillbaka på SöS och inlagda för observation under natten.
Han är lite piggare men har inte kommit igång att äta.. Dom vill se att han äter annars sätter dom sond..
Åh lilla hjärtat då! :( Hoppas han kryar på sig snabbt!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 093
Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
795
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 104
Senast: gammalek
·
Gravid - 1år Någon mer än jag som väntar bebis till sommaren och vill hänga i en tråd? Jag (snart 38 år) är beräknad till 21/7 och har för några...
29 30 31
Svar
610
· Visningar
44 514
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar