Sommarföräldrar 2017 del2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här har vi en förkyld lillebror med jätte mycket slem i halsen..
Vaknade i natt vid 03 av att han var jätte rosslig, han ville inte amma och var jätte kinkig, kräktes stora slemklumpar och slemmet rann ur mungipan på honom.
Sov inget på hela natten sen åkte vi in till akuten på morgonen.
Fick inhalera koksaltlösning och blev hemskickade med inhalator under dagen för att se om det hjälpte och hade telefonkontakt med läkare under eftermiddagen. Som ville att vi skulle komma tillbaka in eftersom vi upplevde att han var slö och inte ätit på nästan hela dagen.
Så nu är vi tillbaka på SöS och inlagda för observation under natten.
Han är lite piggare men har inte kommit igång att äta.. Dom vill se att han äter annars sätter dom sond..
Åh fy, känner med er, det är min mardröm att knoddis blir sjuk! Hoppas det går över fort, ni är i goda händer iaf låter det som.

Den där att glömma skruva på botten har jag också lyckats med. Det är en av anledningarna till att jag valt bort Mams flaskor den här gången. För meckigt och för riskfyllt att hantera för komatrötta bebisföräldrar :cautious:
Du har helt klart en poäng, grät nästan av frustration när jag satte mig vid pumpen igen för andra gången på 30 minuter...

• Gilla
Reactions: Ray
Den där att glömma skruva på botten har jag också lyckats med. Det är en av anledningarna till att jag valt bort Mams flaskor den här gången. För meckigt och för riskfyllt att hantera för komatrötta bebisföräldrar :cautious:

Jag har också lyckats med det med äldre sonen.. fast att locket inte har skruvats i rätt i gängorna.. Insåg det när hela flaskan med bröstmjölk åkte ut över honom istället..
Valde också bort mam efter det..

Nu sitter sonden på plats och jag har fått pumpa ur bröstmjölk som dom gett i sonden.

Usch dom ser så sjuka ut när det sitter massa slangar på dom, dom där små :(

Men det är skönt att den sitter där, så blir inte amningen så stressande..

Nu sitter sonden på plats och jag har fått pumpa ur bröstmjölk som dom gett i sonden.

Usch dom ser så sjuka ut när det sitter massa slangar på dom, dom där små :(

Men det är skönt att den sitter där, så blir inte amningen så stressande..
Fy era stackare, jag minns alldeles för väl hur det kändes så jag lider verkligen med er!! Ska gå och pussa på min egen unge lite extra.

Trött mamma gör "roliga" saker. Några axplock från de senaste dagarna:

- Backar in med släpet i stallets nya fina hängränna när vi ska lasta fölet. Backat samma väg hundratals gånger innan utan problem... Glad stallägare, ville sjunka genom jorden....
- Ska hälla upp nypumpad mjölk i en nappflaska. Utan att skruva på botten först. 50 dyrbara ml åt helvete.
- Försöker smörja in ansiktet med tandkräm efter duschen.

Börjar snart bli rädd för att gå utanför dörren....

Jag skulle slänga lite smutstvätt i tvättkorgen häromdagen, lyfter på locket och slänger dem i... *tadaaa*... toaletten :o.

Tråkigt! Kan känna igen mig lite i din sits men har inget vettigt att skriva mer än att jag förstår dig och jag hoppas att det blir bättre. Ta ett ordentligt snack med honom och lägg fram de på samma sätt som här?

Ja, jag måste nog ta upp det ordentligare än vad jag gjort. Skulle jag varit borta från sonen i åtta timmar skulle jag ha väldigt bråttom hem sen känner jag, men men.. Jag vet ju att det tär på sambon också, han vill vara med oss men prioriterar ändå fel (i mina ögon i alla fall). Tror inte han ser någon lösning riktigt, även om han skulle vilja ha det annorlunda.

På tal om något helt annat..
Sonen älskar verkligen att titta på sig själv i spegeln och det är det sötaste jag någonsin varit med om :love: Jag håller honom i famnen och så vänder jag honom mot spegeln, han kikar och får världens största leende när han ser den där spegelbebisen :D sen blir han blyg och borrar ner ansiktet i mitt bröst men kikar fram och skrattar när bebisen i spegeln kikar tillbaka :love::heart:heart:heart och så börjar det om igen. Det är helt otroligt gulligt :love: Tusan vad jag älskar den här lilla varelsen!

Vi tog första vaccinet idag. Hjärtat brast när nålen gick in i låret på min glada kille som efter någon sekunds insikt bara illvrålade så att han tappade andan :cry: sedan att vända på honom och ta andra låret innan han ens fattat vad som hände. Kände mig som djävulsmodern....

Nu bara gråter och gråter han när han inte däckar av utmattning. Fyfan vad hemskt detta var.

Fråga nästa gång varför de inte är två som sticker i varsitt lår. Nu blir min visserligen galet kränkt ändå men det blir bara en gång.

Jag skulle slänga lite smutstvätt i tvättkorgen häromdagen, lyfter på locket och slänger dem i... *tadaaa*... toaletten :o.
:laugh::laugh::laugh:

Skulle köpa halstabletter till sambon igår men glömde bort det x2. Kom nämligen på det när jag packade ihop mina varor. Ställde mig i kö igen och betalade för ett paket. Tog växeln, sa till kassörskan att slänga kvittot och så gick jag iväg utan halstabletterna. :grin:

Mini mår mycket bättre, inte lika slemmig och rosslig som innan och slet själv ur sonden under förmiddagen. Men nu är han piggare och visar självmant att han vill amma även om han inte orkar amma så långa sekvenser ännu.
Vi har fått klartecken av barnläkaren att åka hem om vi upplever att amningen går bättre framåt eftermiddagen! :heart

Imorgon ska plutten ta PKU-provet och sedan blir vi förhoppningsvis utskrivna från BB. Han äter bra och ofta (går 1-2 timmar mellan amningarna). Mjölken har runnit till så nu är brösten stora som meloner :nailbiting:.

Han är nöjd med tillvaron för det mesta än så länge, men det brukar de väl vara de första dygnen så vi väntar på att det blir kämpigare framöver. Just nu går det lite för lätt :confused:;)

Idag fick jag tid för en två timmar lång uteritt :love:
Jäklar vad jobbigt det var att trava och rida lätt längre stunder, riduppehållet har satt sina spår! :p

Sen blev det ytterligare en tur till stallet framåt kvällen, då fick sonen haka på, han börjar nog vänja sig vid den miljön nu. Tyvärr var det inte av en så rolig anledning vi var tvungna att åka tillbaka :/ Min häst har verkligen blivit konstig i beteendet, han vägrar låta någon annan än mig hämta in honom från hagen på kvällen. Det är jättekonstigt. Vi har testat olika personer, locka med mat osv men han stressar upp sig och sticker iväg, börjar cirkla runt en bit ifrån personen. Jag har blivit ditkallad tre kvällar på rad nu. När jag kommer ut så kommer han direkt. Idag stod jag en bit bort först, där han inte kunde se mig, för att titta när stallägaren försökte fånga in honom. Det funkade inte så jag börjar gå mot hagen och ropa hans namn och han skiner upp och kommer fram och låter sig fångas på en gång. Visst är det mysigt att han tycker om mig, men detta är ju inte hållbart i längden :( Nån som varit med om samma och har tips?

Ska nog starta en egen tråd om min underliga häst så att det inte blir nåt trådkap här (bebisfokus!), men skulle bara vara intressant att veta om någon av er upplevt detta.

Skönt att han mår bättre @Rosen-Knoppen !

Lustig kuse @Omega. Den har inte fått en stöt av stängslet när någon annan tagit in?

Ponnyångest här. Gud så svårt! Tittar på en alldeles underbar liten ponny som verkar ha en underbart psyke som barnponny. Men är bara 5 och såklart rätt grön och för liten för att jag ska kunna rida den. Ungen älskar alla ponnyer. Vi var överrens innan om att vi bara köper ponnyer som hon vågar galoppera på provridningen.
Det gjorde hon med denna. Jag är smått kär men så där tråkigt eftertänksam. Kommer den vara som vi/jag vill i hoppningen?
Tänk om det blir fel...

Idag fick jag tid för en två timmar lång uteritt :love:
Jäklar vad jobbigt det var att trava och rida lätt längre stunder, riduppehållet har satt sina spår! :p

Sen blev det ytterligare en tur till stallet framåt kvällen, då fick sonen haka på, han börjar nog vänja sig vid den miljön nu. Tyvärr var det inte av en så rolig anledning vi var tvungna att åka tillbaka :/ Min häst har verkligen blivit konstig i beteendet, han vägrar låta någon annan än mig hämta in honom från hagen på kvällen. Det är jättekonstigt. Vi har testat olika personer, locka med mat osv men han stressar upp sig och sticker iväg, börjar cirkla runt en bit ifrån personen. Jag har blivit ditkallad tre kvällar på rad nu. När jag kommer ut så kommer han direkt. Idag stod jag en bit bort först, där han inte kunde se mig, för att titta när stallägaren försökte fånga in honom. Det funkade inte så jag börjar gå mot hagen och ropa hans namn och han skiner upp och kommer fram och låter sig fångas på en gång. Visst är det mysigt att han tycker om mig, men detta är ju inte hållbart i längden :( Nån som varit med om samma och har tips?

Ska nog starta en egen tråd om min underliga häst så att det inte blir nåt trådkap här (bebisfokus!), men skulle bara vara intressant att veta om någon av er upplevt detta.
Gud vad segt med hästen... Har en som gör liknande men inte riktigt så illa. Hon kan fjanta sig med mig med men jag har kommit runt det genom att vara smart (ston alltså, kräver att man plockar fram hela tankeverksamheten rätt ofta...).

Dels har jag _alltid_ med mig nåt ut i hagen när jag kommer, även om de inte ska tas in. Krafft eller äpplen, inga mängder men ändå så de har att mumsa på.
Mina går utan grimma för skavrisken, plus att de ändå slänger av sig sina stup i kvarten, det gör att jag får göra proceduren omständligare...
När jag ska fånga henne så ger jag först nåt gott till kompisen så hon ser vad hon går miste om, sen har jag grimman över axeln, medan jag alltid börjar med att lägga grimskaftet över halsen, därefter tar jag på grimman.
Samma rutin varje gång. Oftast funkar det det, om hon ändå dummar sig så får kompisen mer godis så hon ser = tråkigt. Fortsätter hon så tar jag kompisen och hon får gå själv kvar i hagen = tråkigt.
Sammanfattningsvis så ska det vara kul att komma in och tråkigt att inte göra som matte vill.
Detta funkar för mig, men det finns ju inga garantier för att det funkar på din häst, eller att stallägaren vill lägga ner tid på den proceduren, min skulle absolut inte göra det.

Valacker jag har haft har jag varit tuffare mot. Vill de springa runt i hagen och leka Allan så får de väl göra det, men då ska det vara jag som driver dem runt, de brukar tröttna rätt fort = godis. Det funkar om man har en någorlunda liten hage och en häst (plus hästkompisar) som inte får fullständig panik, och det förutsätter att underlaget är OK så de inte skadar sig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 093
Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
795
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 104
Senast: gammalek
·
Gravid - 1år Någon mer än jag som väntar bebis till sommaren och vill hänga i en tråd? Jag (snart 38 år) är beräknad till 21/7 och har för några...
29 30 31
Svar
610
· Visningar
44 514
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar