Sommarföräldrar 2017 del2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jäkla skit asså...
Men så är det när man har inställningen att man byter när det behövs och inte bara för att det är gammalt. 15 år är frysen.
I stugan har vi frys från 60 talet och den går som ett klockverk...
Fast alltså, det är ju rätt inställning, i teorin. I praktiken blir det ju knas när nåt sånt här händer även om det kanske inte är jordens undergång.
Sambon resonerar precis som er (fast i absurdum...) medan jag t.ex krävde ny bil inför bebis ankomst då jag kunde föreställa mig scenariot när den gamla skulle gå sönder (kopplingen började bli kass efter 27 000 mil bl.a) när jag är själv hemma med knodd och han är ute på jobb i flera veckor.
Så här i efterhand känns det bra att slippa det orosmomentet, men hade vi inte fått bebis så hade vi nog kört på som ni gjort med er kyl/frys.

Så är det alltid, och tyvärr kommer sällan en sak ensam har jag fått erfara.
I vintras gick vår värmepanna sönder 5dagar innan julafton, samma dag vi skulle flyttat in i vårt hus efter renovering och samtidigt blev sonen magsjuk, bilen gick sönder..
Lagen om all jävlighet kallar vi det för här hemma
Som min pappa brukade säga.
He ska va jävligt å leva!

Fast alltså, det är ju rätt inställning, i teorin. I praktiken blir det ju knas när nåt sånt här händer även om det kanske inte är jordens undergång.
Sambon resonerar precis som er (fast i absurdum...) medan jag t.ex krävde ny bil inför bebis ankomst då jag kunde föreställa mig scenariot när den gamla skulle gå sönder (kopplingen började bli kass efter 27 000 mil bl.a) när jag är själv hemma med knodd och han är ute på jobb i flera veckor.
Så här i efterhand känns det bra att slippa det orosmomentet, men hade vi inte fått bebis så hade vi nog kört på som ni gjort med er kyl/frys.
Bilen ja...
Efter att blivit stående 3 ggr så vill jag oxå ja ny bil!

Om det är "hemskt" att vilja ha egentid för sig själv så är vi fruktansvärda föräldrar. Vi har sedan dag ett hemma försökt gå i skift, dvs sambon får gå ut en timme i trädgården och jobba medan jag är inne med knodd, sen byter vi av och han är inne. På kvällen har jag åkt ut till stallet en sväng, de flesta gångerna har sambon och knodd varit med men nu igår åkte jag själv, det var himmelriket att veta att det bara var för sambon att värma och ge.
Jag tror man måste ge sig själv lite avlastning om man ska orka i längden, aldrig att jag tänker ha dåligt samvete för det, och det tycker jag ingen annan ska få heller. Tycker det är jättetråkigt att du upplever attityden från BVC så negativt, de om några borde ju veta hur tufft det är.

(Och heja heja @Rhinos !)

Ja, tyvärr upplever jag attityden från BVC så. Det är väldigt tråkigt förstås. Det påverkade mig mer precis när sonen var nyfödd dock, dels att man förmodligen var mer osäker som ny mamma och dels flödade väl hormonerna.. Nu tar jag inte åt mig, men kan som sagt tycka att det är lite fult och irriterande.
Jag har absolut inte dåligt samvete över att jag behöver egentid. Tycker tvärtom att det är bra för sonen att spendera tid ensam med pappa eller farmor. Vi gör också så att vi "turas om" för att hinna med övriga sysslor och saker vi vill göra.
Men mysigast är ändå att vara alla tre tillsammans :love:

Och på tal om bil.. Vi skulle verkligen behöva ny. Tanken var att köpa typ nu, men sambon har fått reda på att han ev får en högre tjänst (med högre lön då) på jobbet till våren så nu funderar han på om vi borde vänta in det. Han tänker nog att vi i så fall kanske har råd med en lite bättre bil. Jag vet inte alls vad jag tycker. Kör omkring med sonen i en liiten Hyundai just nu. Det är allt annat än praktiskt :wtf:

Här är en till som kör kräksdisco idag. Pappa satte på fina gå bort-kläder i morse då vi ska till BVC, de är ju rätt körda nu kan jag säga, iaf bodyn. :grin: Han käkar mat så det sprutar ur öronen, satt med honom vid ena tutten och pumpen vid den andra. Simultanförmågan förbättas radikalt när man får barn måste jag säga.
Nu tog det tvärstopp efter 20 ml i flaskan men så har han nog snuttat på bra vid bröstet innan också och han åt som en häst vid 07 senast.

• Gilla
Reactions: Ray
Här är en till som kör kräksdisco idag. Pappa satte på fina gå bort-kläder i morse då vi ska till BVC, de är ju rätt körda nu kan jag säga, iaf bodyn. :grin: Han käkar mat så det sprutar ur öronen, satt med honom vid ena tutten och pumpen vid den andra. Simultanförmågan förbättas radikalt när man får barn måste jag säga.
Nu tog det tvärstopp efter 20 ml i flaskan men så har han nog snuttat på bra vid bröstet innan också och han åt som en häst vid 07 senast.
Dregglisar är den stora räddaren i nöden här, de fångar upp den största delen av kräkningarna :up:
/Mirach med kräkande vårbebis :p

• Gilla
Dregglisar är den stora räddaren i nöden här, de fångar upp den största delen av kräkningarna :up:
Ja, verkligen!! Fick ett paket med Snutten av en kompis innan knodden fick, då tänkte jag inte så mycket på det, men sen! Är så beroende av de där tygstyckena att jag beställde fler redan på BB. De är oumbärliga men tyvärr är mamma inte tillräckligt snabbt framme alla gånger. :)

Ja, verkligen!! Fick ett paket med Snutten av en kompis innan knodden fick, då tänkte jag inte så mycket på det, men sen! Är så beroende av de där tygstyckena att jag beställde fler redan på BB. De är oumbärliga men tyvärr är mamma inte tillräckligt snabbt framme alla gånger. :)
Ibland spelar det ju ingen roll hur snabb man är heller, det blir kräk överallt ändå :p Här går det åt ett gäng dregglisar varje dag :)

Då kräks din lille inga stora volymer ;)
Här står det en stråle ur halsen efter nästan varje matning. Jag har en handduk under lilleman och en över min axel och bröstkorg. Trots det måste vi oftast byta kläder båda två efter en kräk och varenda soffdyna har snart fått en skvätt på sig.

• Gilla
Här står det en stråle ur halsen efter nästan varje matning. Jag har en handduk under lilleman och en över min axel och bröstkorg. Trots det måste vi oftast byta kläder båda två efter en kräk och varenda soffdyna har snart fått en skvätt på sig.
Haha, typ så.känns det här ibland oxå. Fast ingen stråle utan mer som när man slänger ut vatten ur en hink...

Kaskadkräks gör hon sällan det mer flödar ut men även här har nästan varje soffdyna fläckar. Ofta hamnar kräket mer på andra ställen än på henne tex pappas t-shirt ;) Hon är snart 5 månader och tycker det har lugnat sig lite samt att vi har lärt oss lite hur vi kan minska kräkrisken för just henne :)

Idag var det läkarkoll på bvc. Lille M hade ökat 300 g sedan förra veckan och väger nu 4745 g, 3 v + 3 d gammal. Nästa bvc-besök kommer han vara över 5 kg - stoppa tiden! :eek:

Jag berättade om kräkningarna och de tröga tarmarna (M kan ligga och stånka i timtal, oftast nattetid :meh:, utan att få ut något) men läkaren menade att eftersom han växer så bra så är det knappast något fel. Och jag inser att jämfört med storasyster, som hade reflux och mjölkproteinallergi, så mår han ju tusen gånger bättre. Han har inte alls de symptom hon hade.

Kaskadkräks gör hon sällan det mer flödar ut men även här har nästan varje soffdyna fläckar. Ofta hamnar kräket mer på andra ställen än på henne tex pappas t-shirt ;) Hon är snart 5 månader och tycker det har lugnat sig lite samt att vi har lärt oss lite hur vi kan minska kräkrisken för just henne :)
Ok, jag tolkade det som att dregglisarna fångade upp allt kräk. En dregglis här räcker inte långt. Vi förbrukar hushållets alla handdukar på tre dagar.

Inser att vår fina förmiddagsrutin och förmiddagslur är borta. Hon somnar fortfarande vid samma tid men de 3 h hon brukar sover är uppdelade i korta 30-45 mIn intervaller istället. Vi kämpade ganska mycket i början med att få henne att somna om igen, sen hade vi en period där det knappt behövdes och tror jag blev lite bekväm då, samt att vi har haft lite för många dagar där vi varit tvungna att åka mitt i eller gjort något annat som väckt henne = nu är det igen jättesvårt att få henne att somna om. Så imorgon blir det nytt krafttag och försök på att komma på rätt spår igen även om det innebär en halvtimmes klapp i pannan sittandes vid sidan om nestet.. :cautious: sen är det såklart också så att hon inte behöver lina mycket sömn längre som tidigare.

Idag var det läkarkoll på bvc. Lille M hade ökat 300 g sedan förra veckan och väger nu 4745 g, 3 v + 3 d gammal. Nästa bvc-besök kommer han vara över 5 kg - stoppa tiden! :eek:

Jag berättade om kräkningarna och de tröga tarmarna (M kan ligga och stånka i timtal, oftast nattetid :meh:, utan att få ut något) men läkaren menade att eftersom han växer så bra så är det knappast något fel. Och jag inser att jämfört med storasyster, som hade reflux och mjölkproteinallergi, så mår han ju tusen gånger bättre. Han har inte alls de symptom hon hade.

Typiskt läkare, växer dom så är allt fint. Min stora växde jätte fint hela tiden och hade som din tjej, problem med reflux och mjölkproteinallergi.
Hittills visar lillebror här inge tecken på varken reflux eller mp allergi. Sån skillnad mot storebror som redan vid 1veckas ålder bajsade vattentunn diarré 5-10ggr i timmen och kräktes som jag vet inte vad. Magsmärtor och skrek sig igenom kvällarna.
Minstingen har på sin höjd lite magknip på kvällarna..

Typiskt läkare, växer dom så är allt fint. Min stora växde jätte fint hela tiden och hade som din tjej, problem med reflux och mjölkproteinallergi.
Hittills visar lillebror här inge tecken på varken reflux eller mp allergi. Sån skillnad mot storebror som redan vid 1veckas ålder bajsade vattentunn diarré 5-10ggr i timmen och kräktes som jag vet inte vad. Magsmärtor och skrek sig igenom kvällarna.
Minstingen har på sin höjd lite magknip på kvällarna..
Men usch vad hemskt det låter, hur tar man sig igenom det? Stackars liten, och stackars er, en annan var ju orolig och ledsen över antibiotikadiarrén som tack och lov bara verkar ha hållt i sig i några dagar. :(

Knoddis hade faktiskt gått upp 150 gram på dagens vägning, hans mamma sken som en sol! Förklarade läget för sköterskan och hon tyckte vi hade gjort helt rätt som börjat stödmata med flaska när han visade så tydliga tecken på hunger (jag lämnade å andra sidan inget utrymme för nån diskussion angående amning/flaska/ersättning så hade hon nån annan åsikt så höll hon den för sig själv - klokt nog, min stubin är inte den längsta för tillfället).

Misstänker att han kommer gå upp ännu mer till nästa vägning nu när vi förhoppningsvis fått ordning på maten. Växt en cm har han gjort också så nu är han 56 cm lång. :) Firade med att köpa hem chevréost, tryffelsalami och seranoskinka som jag har suktat och längtat efter i 9 månader varje gång jag gått förbi charkdisken på Ica. :love::love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 720
Senast: MML
·
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 116
Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
797
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 104
Senast: gammalek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar