Sommarföräldrar 2017 del2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bryter av flaska/amnings snacket lite och tar och gnäller över att jag har fastnat i en missnöjd känsla idag. Det är så många irriterande saker som inte är bra nog och hälften av det är inte min sak just nu men irriterar ändå eftersom jag är trött.

Äldre barnet hade kass dag på skolan eftersom skolsyster tyckte hon skulle till optikern och hon vill inte ha glasögon. Det är ju en liten grej men det är ju synd om henne att hon blev så ledsen:cry:
Det kom läraren ut för att berätta oxå och kryddade med att "ja mina barn dom flög ut minsann och det är nog för att jag rider- var det så för dig med"
Nej. Haha. Mina barn får skäras ut.

Hittar ingen bra ponny till ungen heller. Vill så gärna köpa ponny men får hejda mig precis innan köp och se objektivt på att det inte är något att ha. Hon blir besviken och jag lackar ur och vill skita i allt.
På jobbet är det massa saker på gång och jag är så där retfullt involverad. Vet vad som strular men har inte tid eller möjlighet att höra nåt åt det.
Bilarna bråkar konstant så jag är fast hemma när sambon jobbar och det är trist. Känner mig fastlåst utan bil.
Har inte kommit iväg och ridit än- måste hämta på skolan vid ett och hinner aldrig iväg innan- och ja, bilen igen.
Massa störiga grejer som sabbar mitt flow här i bebismyset.
Tänker att jag kanske släpper det om jag kräker här...
Kräk på!! Låter som en massa komponenter som sammantaget bäddar för dåligt humör så jag förstår dig verkligen. Kul kommentar av läraren också...Har folk ingen taktkänsla alls?

@Fritidsryttare, du/ni känner honom bäst och all heder till dig som lyssnade på din magkänsla. Det är jättesvårt att sluta älta saker och släppa det dåliga samvetet men du har inte gjort något fel! :heart Finns ju en chans om du kan fortsätta pumpa och låta han ligga vid bröstet så mycket som möjligt att din produktion ökar och när han blir äldre och starkare så orkar han dricka mer och klarar sig på bara amning! Dock är det ju jätteskönt om det funkar med flaska också så pappan kan avlasta om du ska iväg. :)

På tal om pumpning så har jag själv haft ett mindre sammanbrott här imorse, pumpningen funkar inte alls nu, utdrivningsreflexen vill inte alls komma igång även om jag sitter vid henne och hon gnyr, kollar på bilder, videos, stryker längs med brösten osv. Till sist kom den igång i typ 5 min så jag fick ut 50 ml från ena bröstet. Men då hade jag kämpat typ 1 timme samt sövt om henne en gång mitt i.. :cry: Det blir en ond cirkel eftersom jag så gärna vill kunna pumpa ut då det är synonymen med min "frihet" att kunna åka och rida vilket betyder otroligt mycket för mitt mående när det då inte funkar blir jag stressad = det funkar ännu mindre och jag vet inte helt hur jag ska ta mig ur den dåliga spiralen.:(

S var väldigt varm och orolig inatt så tror hon hade lite feber efter vaccinationen, verkar dock pigg och glad idag igen och hade iaf normal temp imorse. :)

Ni som har barn sedan tidigare, om ni haft namngivningsfest/dop vad för presenter blev ni gladast för? Vi skickade inbjudan till namngivning igår men tänkte skicka en önskelista för att undgå alltför mycket mer kläder och leksaker som vi inte har plats till... :angel: Men har lite brist på ideer...
Såg nu att jag läste ditt inlägg slarvigt så missade delen om att du har problem med pumpningen... Mindre smidigt av mig att gå på och gnälla om att jag har för mycket mjölk, ursäkta!

Jag beklagar verkligen att det strular för dig, det verkar som att vi är många som upplever problem med amningen men på olika sätt...
Hoppas det löser sig för dig/er och att du får möjlighet att komma iväg till stallet, jag är precis lika mån om att få komma iväg och börjar känna mig låst här hemma men har tack och lov en sambo som har möjlighet att följa med som sällskap med knodden.

@Fritidsryttare, du/ni känner honom bäst och all heder till dig som lyssnade på din magkänsla. Det är jättesvårt att sluta älta saker och släppa det dåliga samvetet men du har inte gjort något fel! :heart Finns ju en chans om du kan fortsätta pumpa och låta han ligga vid bröstet så mycket som möjligt att din produktion ökar och när han blir äldre och starkare så orkar han dricka mer och klarar sig på bara amning! Dock är det ju jätteskönt om det funkar med flaska också så pappan kan avlasta om du ska iväg. :)

På tal om pumpning så har jag själv haft ett mindre sammanbrott här imorse, pumpningen funkar inte alls nu, utdrivningsreflexen vill inte alls komma igång även om jag sitter vid henne och hon gnyr, kollar på bilder, videos, stryker längs med brösten osv. Till sist kom den igång i typ 5 min så jag fick ut 50 ml från ena bröstet. Men då hade jag kämpat typ 1 timme samt sövt om henne en gång mitt i.. :cry: Det blir en ond cirkel eftersom jag så gärna vill kunna pumpa ut då det är synonymen med min "frihet" att kunna åka och rida vilket betyder otroligt mycket för mitt mående när det då inte funkar blir jag stressad = det funkar ännu mindre och jag vet inte helt hur jag ska ta mig ur den dåliga spiralen.:(

S var väldigt varm och orolig inatt så tror hon hade lite feber efter vaccinationen, verkar dock pigg och glad idag igen och hade iaf normal temp imorse. :)

Ni som har barn sedan tidigare, om ni haft namngivningsfest/dop vad för presenter blev ni gladast för? Vi skickade inbjudan till namngivning igår men tänkte skicka en önskelista för att undgå alltför mycket mer kläder och leksaker som vi inte har plats till... :angel: Men har lite brist på ideer...

Jag har också gått från att med lätthet pumpa ut 1,5-2 dl/bröst få ut typ 50 ml :( tuttarna är inte alls lika lättlurade längre....

Såg nu att jag läste ditt inlägg slarvigt så missade delen om att du har problem med pumpningen... Mindre smidigt av mig att gå på och gnälla om att jag har för mycket mjölk, ursäkta!

Jag beklagar verkligen att det strular för dig, det verkar som att vi är många som upplever problem med amningen men på olika sätt...
Hoppas det löser sig för dig/er och att du får möjlighet att komma iväg till stallet, jag är precis lika mån om att få komma iväg och börjar känna mig låst här hemma men har tack och lov en sambo som har möjlighet att följa med som sällskap med knodden.

Jag har också gått från att med lätthet pumpa ut 1,5-2 dl/bröst få ut typ 50 ml :( tuttarna är inte alls lika lättlurade längre....

Är det så, att brösten vänjer sig vid pumpningen och att det blir svårare med tiden?

I grund och botten handlar det ju om att få igång utdrivningsreflexen. I mitt fall tror jag jag vill "för mycket" vilket gör att jag spänner mig och så funkar det inte.. Gissar att när man som jag inte har pumpat så regelbundet så vänjer sig ju brösten till amning och är inte lika lätta att lura som i början, men om man får in en rutin på pumpning så vänjer sig ju kroppen vid att det också är ok att släppa mjölk till!
Här också en snäll sambo som följer med men det är bara så mycket skönare att inte ha baby och sambo trippandes. Dessutom behövs det för deras relation att få vara själva lite. Dock tar en runda i stallet med ridning ca 3.5 h så vill helst ha mjölk hemma in hade of emergency så att säga :D
Jag tog inte illa upp av din mjölkmängd:p jag har inte och kommer inte ha något överflöd av mjölk. Litar på att hon får tillräckligt men läcker i princip aldrig utanför amning och kan sova barbröstad och använda samma ammeinlägg flera dagar i rad så jag är nöjd om jag kan pumpa ett par gånger i veckan och ha i frysen.

Gissar att vi bara måste kämpa på @Elin_B och hoppas att det vänder igen..

@Ray kräk på, har haft en liknande dag så förstår känslan! :( tror dessutom min mens valde att komma tillbaka idag, vilket iof kanske är grundproblemet till de senaste dagarnas dåliga humör.. :wtf:

Nu fortsätter det hända saker här. Har börjat få kraftiga sammandragningar och kan nästan klassa det som förvärkar. De börjar nämligen göra ont, även om det går bra att vänta ut dem utan någon smärtlindring ännu. Har börjat klocka dem och de kommer med 3-4 minuters mellanrum men vara runt 30 sek så avvaktar med att ringa förlossningen.

Vi har ringt in sonens morfar som är på väg så barnvakt verkar kirrat!

Nu fortsätter det hända saker här. Har börjat få kraftiga sammandragningar och kan nästan klassa det som förvärkar. De börjar nämligen göra ont, även om det går bra att vänta ut dem utan någon smärtlindring ännu. Har börjat klocka dem och de kommer med 3-4 minuters mellanrum men vara runt 30 sek så avvaktar med att ringa förlossningen.

Spännande!!

I grund och botten handlar det ju om att få igång utdrivningsreflexen. I mitt fall tror jag jag vill "för mycket" vilket gör att jag spänner mig och så funkar det inte.. Gissar att när man som jag inte har pumpat så regelbundet så vänjer sig ju brösten till amning och är inte lika lätta att lura som i början, men om man får in en rutin på pumpning så vänjer sig ju kroppen vid att det också är ok att släppa mjölk till!
Här också en snäll sambo som följer med men det är bara så mycket skönare att inte ha baby och sambo trippandes. Dessutom behövs det för deras relation att få vara själva lite. Dock tar en runda i stallet med ridning ca 3.5 h så vill helst ha mjölk hemma in hade of emergency så att säga :D
Jag tog inte illa upp av din mjölkmängd:p jag har inte och kommer inte ha något överflöd av mjölk. Litar på att hon får tillräckligt men läcker i princip aldrig utanför amning och kan sova barbröstad och använda samma ammeinlägg flera dagar i rad så jag är nöjd om jag kan pumpa ett par gånger i veckan och ha i frysen.

Gissar att vi bara måste kämpa på @Elin_B och hoppas att det vänder igen..

@Ray kräk på, har haft en liknande dag så förstår känslan! :( tror dessutom min mens valde att komma tillbaka idag, vilket iof kanske är grundproblemet till de senaste dagarnas dåliga humör.. :wtf:
Det går himla mycket enklare att pumpa ena bröstet medan han ammar det andra men det kräver lite teknik nu när han blivit lite stökigare vid amning

Jag vet inte om mina bröst vande sig vid pumpning eller vad det var, men får i alla fall inte ut så mycket längre jämfört med första två månaderna. Men det är säkert olika!

@Omega Tänk så olika det kan vara, 2 veckor utan en rejäl bajsblöja! Här är vi glada om det går två blöjbyten utan en riktig laddning. :p Nu ställer så klart antibiotikan till det en del för vår kille men han har haft en ruskigt aktiv mage ända sen start. Mååånga blöjor, med både kiss och bajs blir det.

Så hade vi också första veckorna, bajs i varje blöja, men nu kan det gå många dagar emellan.. Verkar vara vanligt, många i min mammagrupp som haft precis så. Men! Igår kom det :banana:
Och det var rejält minst sagt.. :yuck:

Ja, det hade ju varit smidigt om amningen faktiskt hade funkat fullt ut men så länge jag kan pumpa ur mjölk så struntar jag faktiskt i om han får den via bröst eller flaska. Är bara ledsen att jag inte stod på mig mer och tidigare, sambon har tyckt att jag varit hispig och hon på BVC gav intrycket förra veckan av att amning ändå är att föredra framför ersättning/flaska och att vi borde kämpa på. Jo, så är det kanske, men inte på bekostnad av mitt barns välmående...

Det är just detta, att de på BVC (och även på andra vårdställen vad jag erfarit) uttrycker sig så som att amning alltid är bäst. Det stör mig lite. Det är faktiskt inte alltid bäst i alla lägen. Visst är det bra, men fungerar det inte av en eller annan anledning så är ersättning kanske bäst. Sonen helammas men får ersättning när jag behöver komma iväg och göra annat, främst rida, och han lever och mår bra trots detta :up: Jag får dock missnöjda blickar av personalen på BVC när jag nämner detta. Vet inte om de tycker att det är hemskt att vi ger ersättning eller om det är hemskare att jag som mamma har egna behov också och vill vara borta från mitt barn ett par timmar då och då..:nailbiting:

• Gilla
Reactions: Ray

Heja heja!

Jag vet inte om mina bröst vande sig vid pumpning eller vad det var, men får i alla fall inte ut så mycket längre jämfört med första två månaderna. Men det är säkert olika!

Så hade vi också första veckorna, bajs i varje blöja, men nu kan det gå många dagar emellan.. Verkar vara vanligt, många i min mammagrupp som haft precis så. Men! Igår kom det :banana:

Det är just detta, att de på BVC (och även på andra vårdställen vad jag erfarit) uttrycker sig så som att amning alltid är bäst. Det stör mig lite. Det är faktiskt inte alltid bäst i alla lägen. Visst är det bra, men fungerar det inte av en eller annan anledning så är ersättning kanske bäst. Sonen helammas men får ersättning när jag behöver komma iväg och göra annat, främst rida, och han lever och mår bra trots detta :up: Jag får dock missnöjda blickar av personalen på BVC när jag nämner detta. Vet inte om de tycker att det är hemskt att vi ger ersättning eller om det är hemskare att jag som mamma har egna behov också och vill vara borta från mitt barn ett par timmar då och då..:nailbiting:
Hemska människa att lämna barnet så...

Tack alla för kräktillåtelse. Blev faktiskt bättre. Dottern är glad för vi ska titta på 2 ponnyer på torsdag, imorgon hämtar vi ny bil och fick sovit två timmar nu på kvällen.

Heja @Rhinos !

Om det är "hemskt" att vilja ha egentid för sig själv så är vi fruktansvärda föräldrar. Vi har sedan dag ett hemma försökt gå i skift, dvs sambon får gå ut en timme i trädgården och jobba medan jag är inne med knodd, sen byter vi av och han är inne. På kvällen har jag åkt ut till stallet en sväng, de flesta gångerna har sambon och knodd varit med men nu igår åkte jag själv, det var himmelriket att veta att det bara var för sambon att värma och ge.
Jag tror man måste ge sig själv lite avlastning om man ska orka i längden, aldrig att jag tänker ha dåligt samvete för det, och det tycker jag ingen annan ska få heller. Tycker det är jättetråkigt att du upplever attityden från BVC så negativt, de om några borde ju veta hur tufft det är.

(Och heja heja @Rhinos !)

Värkarna var regelbundna hela kvällen igår men när jag lade mig för att sova klingade de sakta av och jag har kunnat sova mellan kl 2-6 utan några större bekymmer. Har känt lite småvärkar sedan jag steg upp men de är varken långa eller regelbundna. Dock verkar det som att kroppen är på gång igen så jag tippar på att vi kommer få åka in inom det närmsta dygnet :).

Och så gick frysen sönder oxå.
Och vi är dubbelbokade på både läkarbesök med lillebror och hämta bil...

Vi halv 6 amningen i morse fick jag bevis på att han får i sig bra med mjölk för allt kom flygande upp igen i den renbäddade sängen och nyduschade mig :cautious:
Tror liten är lite förkyld, snörvlar mer än vanligt. Kanske det som gjorde kränkningen? Brukar inte kaskad kräkas sådär.

Med äldsta fick jag många kommentarer när jag lämnade henne med pappa och åkte till stallet. Både att han var så fantastiskt duktig och fina gliringar om att jag var en sämre mamma... Denna gången känns det att samhället ändrats lite ändå. Ingen som tycker det är konstigt att liten är med pappa. På sin höjd någon "ammar du inte " kommentar- men i princip känns attityden mer tillåtande.

Och så gick frysen sönder oxå.
Och vi är dubbelbokade på både läkarbesök med lillebror och hämta bil...

Vi halv 6 amningen i morse fick jag bevis på att han får i sig bra med mjölk för allt kom flygande upp igen i den renbäddade sängen och nyduschade mig :cautious:
Tror liten är lite förkyld, snörvlar mer än vanligt. Kanske det som gjorde kränkningen? Brukar inte kaskad kräkas sådär.

Med äldsta fick jag många kommentarer när jag lämnade henne med pappa och åkte till stallet. Både att han var så fantastiskt duktig och fina gliringar om att jag var en sämre mamma... Denna gången känns det att samhället ändrats lite ändå. Ingen som tycker det är konstigt att liten är med pappa. På sin höjd någon "ammar du inte " kommentar- men i princip känns attityden mer tillåtande.
Men nej stackare! Vet hur hjälplös man kände sig när kylen gick sönder här hemma - utan bebis...

Jäkla skit asså...
Men så är det när man har inställningen att man byter när det behövs och inte bara för att det är gammalt. 15 år är frysen.
I stugan har vi frys från 60 talet och den går som ett klockverk...

Så är det alltid, och tyvärr kommer sällan en sak ensam har jag fått erfara.
I vintras gick vår värmepanna sönder 5dagar innan julafton, samma dag vi skulle flyttat in i vårt hus efter renovering och samtidigt blev sonen magsjuk, bilen gick sönder..
Lagen om all jävlighet kallar vi det för här hemma

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 720
Senast: MML
·
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 116
Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
797
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 104
Senast: gammalek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar