Sommarföräldrar 2017 del2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Snart 12 timmar sen vi testade flaska första gången och ungen är som förbytt mot igår. Han glupade i sig 90 ml ersättning direkt, vrålhungrig trots att han legat vid bröstet hela dagen och velat äta. Sen somnade han som en sten och har sovit gott nästan hela natten.
Vi har växlat i natt mellan att jag ammat varannan gång och sen gick pappa upp vid 04 för att ge en andra flaska.
Han var fortfarande lite gnällig runt 05, det är ju hans gnällperiod, men det är absolut inte det hysteriska gråtandet som han hade igår när han var vaken i princip hela dagen och bara skrek och tuggade sönder mina tuttar.

Jag försöker pumpa ur så gott det går mellan amningarna så i slutändan blir det nog rätt jämt fördelat mellan mjölk och ersättning. Nu ligger han och sover som en sten i bärselen.

Snart 12 timmar sen vi testade flaska första gången och ungen är som förbytt mot igår. Han glupade i sig 90 ml ersättning direkt, vrålhungrig trots att han legat vid bröstet hela dagen och velat äta. Sen somnade han som en sten och har sovit gott nästan hela natten.
Vi har växlat i natt mellan att jag ammat varannan gång och sen gick pappa upp vid 04 för att ge en andra flaska.
Han var fortfarande lite gnällig runt 05, det är ju hans gnällperiod, men det är absolut inte det hysteriska gråtandet som han hade igår när han var vaken i princip hela dagen och bara skrek och tuggade sönder mina tuttar.

Jag försöker pumpa ur så gott det går mellan amningarna så i slutändan blir det nog rätt jämt fördelat mellan mjölk och ersättning. Nu ligger han och sover som en sten i bärselen.
Men lille plutten! Vad tråkigt att det faktiskt var så att han inte får i sig tillräckligt från amningen, men bra att ni upptäckte det.

Låter likt min lille...Fast det började ju tidigare. Underbart ändå när de sen är mätta och nöjda. Skönt att han tar både flaskan och bröstet!

Men lille plutten! Vad tråkigt att det faktiskt var så att han inte får i sig tillräckligt från amningen, men bra att ni upptäckte det.
Ja, det hade ju varit smidigt om amningen faktiskt hade funkat fullt ut men så länge jag kan pumpa ur mjölk så struntar jag faktiskt i om han får den via bröst eller flaska. Är bara ledsen att jag inte stod på mig mer och tidigare, sambon har tyckt att jag varit hispig och hon på BVC gav intrycket förra veckan av att amning ändå är att föredra framför ersättning/flaska och att vi borde kämpa på. Jo, så är det kanske, men inte på bekostnad av mitt barns välmående...

Låter likt min lille...Fast det började ju tidigare. Underbart ändå när de sen är mätta och nöjda. Skönt att han tar både flaskan och bröstet!
Jag har sagt rätt länge att jag tror vi kommer få gå på ersättningen men sambon framför allt har inte riktigt velat lyssna. Amningen har tagit stryk av flaskmatningen redan märker jag, men å andra sidan var hans sugteknik rätt kass redan igår, han var så hysterisk att han mest gapade över vårtan = sög förmodligen in en massa luft och fick ännu mer magknip. :( Idag är magen klockren, men kan inte säga om det beror på flaskan eller att han slutat med antibiotikan, kanske en kombination.
Som sagt, för mig är det viktiga att han får i sig mjölk, sen hur han får i sig den är mindre viktigt.

Hinnsvepningen har nog gjort verkan för nu släppte slemproppen :nailbiting:. Inga värkar ännu men det är upplyftande att något händer. Det har också varit ett mycket högre tryck mot bäckenbotten efter svepningen. Kan knappt ta mig upp om jag sitter ner på golvet eller en låg stol.

Jag har sagt rätt länge att jag tror vi kommer få gå på ersättningen men sambon framför allt har inte riktigt velat lyssna. Amningen har tagit stryk av flaskmatningen redan märker jag, men å andra sidan var hans sugteknik rätt kass redan igår, han var så hysterisk att han mest gapade över vårtan = sög förmodligen in en massa luft och fick ännu mer magknip. :( Idag är magen klockren, men kan inte säga om det beror på flaskan eller att han slutat med antibiotikan, kanske en kombination.
Som sagt, för mig är det viktiga att han får i sig mjölk, sen hur han får i sig den är mindre viktigt.
Kan tipsa om en flaska som heter Medea Calma. Hade mam först och tappade all sugförmåga på direkten... Med calma flaskan har det gått bättre- den är kämpigare...
Det är ju du som vet bäst vad som fungerar. Det ska man komma ihåg- o h det gör nog du oxå tror jag... Pappan var väldigt för amning första 2 veckorna här men nu får jag hålla hårda direktiv för att han inte ska flaska i onödan...Han gillar ju att få mata han med och tycker det är lite tråkigt när liten mest vill ligga hos mamma...

Ja, det hade ju varit smidigt om amningen faktiskt hade funkat fullt ut men så länge jag kan pumpa ur mjölk så struntar jag faktiskt i om han får den via bröst eller flaska. Är bara ledsen att jag inte stod på mig mer och tidigare, sambon har tyckt att jag varit hispig och hon på BVC gav intrycket förra veckan av att amning ändå är att föredra framför ersättning/flaska och att vi borde kämpa på. Jo, så är det kanske, men inte på bekostnad av mitt barns välmående...
Tänk inte på hur du borde ha gjort eller inte borde ha gjort. Det är ingen som vet vad som faktiskt är bäst och man måste prova sig fram. Din son verkar pigg och relativt nöjd och BVC har koll på att det inte är akut. Ni gör så gott ni kan och med sådana föräldrar är sonen i trygga händer :heart!

Kan tipsa om en flaska som heter Medea Calma. Hade mam först och tappade all sugförmåga på direkten... Med calma flaskan har det gått bättre- den är kämpigare...
Det är ju du som vet bäst vad som fungerar. Det ska man komma ihåg- o h det gör nog du oxå tror jag... Pappan var väldigt för amning första 2 veckorna här men nu får jag hålla hårda direktiv för att han inte ska flaska i onödan...Han gillar ju att få mata han med och tycker det är lite tråkigt när liten mest vill ligga hos mamma...
Tack för tipset, ska faktiskt pipa in till apoteket här nu i stan så kan kolla efter en sån flaska. Ja, mycket möjligt att det blir så här också med pappan, han var ju väldigt neutral till ersättning innan men nu tycker han väl att det är skönt att knodden vill till mig hela tiden = han får mer sömn. Jag å min sida tycker det är guld om vi kan dela mer lika på matningen också så att sonen blir bekväm med oss båda.

Tänk inte på hur du borde ha gjort eller inte borde ha gjort. Det är ingen som vet vad som faktiskt är bäst och man måste prova sig fram. Din son verkar pigg och relativt nöjd och BVC har koll på att det inte är akut. Ni gör så gott ni kan och med sådana föräldrar är sonen i trygga händer :heart!
Tack, vad snällt sagt!!

Tack, vad snällt sagt!!
Men det är sant! Vi föräldrar måste bli bättre på att förlåta oss själva, acceptera och lita på att vi alltid gör våra val efter vad vi tror är det rätta. Sen gör vi kanske inte alltid det rätta när vi väl har facit i hand men vi gjorde det vi trodde var rätt just där och då. Ibland gör vi också fel, fast att vi vet att det är fel (höjer rösten, ger barnet glass till frukost, låter barnet se allt för många klipp på youtube) och det är ok att göra fel också :).

Men det är sant! Vi föräldrar måste bli bättre på att förlåta oss själva, acceptera och lita på att vi alltid gör våra val efter vad vi tror är det rätta. Sen gör vi kanske inte alltid det rätta när vi väl har facit i hand men vi gjorde det vi trodde var rätt just där och då. Ibland gör vi också fel, fast att vi vet att det är fel (höjer rösten, ger barnet glass till frukost, låter barnet se allt för många klipp på youtube) och det är ok att göra fel också :).
Du har så klart helt rätt! Jag önskar att jag kunde se det så i större utsträckning, men är tyvärr allt för självkritisk många gånger, speciellt på nya saker där jag är osäker och gärna vill göra hela världen nöjd. Förhoppningsvis blir det bättre när jag landat lite i mammarollen, just nu känns det fortfarande som att vi är kvar i Neo-tänket med rutiner osv, det kommer nog ta ett tag att komma fram till vad som passar oss bäst som familj.
Men ditt inlägg är verkligen spot on, behövde det idag när jag känner mig allmänt nere. :)

@Fritidsryttare, du/ni känner honom bäst och all heder till dig som lyssnade på din magkänsla. Det är jättesvårt att sluta älta saker och släppa det dåliga samvetet men du har inte gjort något fel! :heart Finns ju en chans om du kan fortsätta pumpa och låta han ligga vid bröstet så mycket som möjligt att din produktion ökar och när han blir äldre och starkare så orkar han dricka mer och klarar sig på bara amning! Dock är det ju jätteskönt om det funkar med flaska också så pappan kan avlasta om du ska iväg. :)

På tal om pumpning så har jag själv haft ett mindre sammanbrott här imorse, pumpningen funkar inte alls nu, utdrivningsreflexen vill inte alls komma igång även om jag sitter vid henne och hon gnyr, kollar på bilder, videos, stryker längs med brösten osv. Till sist kom den igång i typ 5 min så jag fick ut 50 ml från ena bröstet. Men då hade jag kämpat typ 1 timme samt sövt om henne en gång mitt i.. :cry: Det blir en ond cirkel eftersom jag så gärna vill kunna pumpa ut då det är synonymen med min "frihet" att kunna åka och rida vilket betyder otroligt mycket för mitt mående när det då inte funkar blir jag stressad = det funkar ännu mindre och jag vet inte helt hur jag ska ta mig ur den dåliga spiralen.:(

S var väldigt varm och orolig inatt så tror hon hade lite feber efter vaccinationen, verkar dock pigg och glad idag igen och hade iaf normal temp imorse. :)

Ni som har barn sedan tidigare, om ni haft namngivningsfest/dop vad för presenter blev ni gladast för? Vi skickade inbjudan till namngivning igår men tänkte skicka en önskelista för att undgå alltför mycket mer kläder och leksaker som vi inte har plats till... :angel: Men har lite brist på ideer...

Tack @Ray för tipset om flaskan, fick med mig en sån hem nu så ska genast hem o testa!

Jag delammar och ger Nan Sensitive med Calma-flaska! Periodvis är han tuttförvirrad men det har blivit bättre de senaste två veckorna när jag äntligen kunde kasta amningsnappen. Vår pojk blir 10 v nu och jag hade hoppats att vi kunde fasa ut ersättningen vid det här laget, men samtidigt kan jag inte pumpa ihop några mängder och det är skönt att kunna ge ur flaska, så vi fortsätter. Även sjukt skönt att få sova från 22-06 eller åtminstone 00-04 eftersom han sover bra i spjälsängen när han får ersättning på kvällen. När han vaknar flyttar jag över honom och liggammar/sover tills vi kliver upp. Himla smidigt!

Vi började med en liknande historia som er på neo då sonen bara kräktes och inte orkade amma pga. högt CRP. Sonen hade även brutit nyckelbenet och var svårstucken, det var en jobbig tid och SÅ skönt när man fick slippa alla tider för provtagning, antibiotika, smärtstillande, vägning, sondning och pumpning... tider som självklart inte sammanföll med varandra utan var utspridda varje/varannan timme även på natten. Gick mellan vårdsalen och rummet som en zombie. Så jag känner så igen mig och hoppas allt går väl för er nu!

Du har så klart helt rätt! Jag önskar att jag kunde se det så i större utsträckning, men är tyvärr allt för självkritisk många gånger, speciellt på nya saker där jag är osäker och gärna vill göra hela världen nöjd. Förhoppningsvis blir det bättre när jag landat lite i mammarollen, just nu känns det fortfarande som att vi är kvar i Neo-tänket med rutiner osv, det kommer nog ta ett tag att komma fram till vad som passar oss bäst som familj.
Men ditt inlägg är verkligen spot on, behövde det idag när jag känner mig allmänt nere. :)
Första tiden som förälder är sannerligen inte lätt. Även om jag älskade mitt barn från första stund och tyckte han var helt fantastisk ska jag inte sticka under stol med att det var otroligt jobbigt till en början. Framförallt kände jag att jag hade en föreställning om hur det borde vara, och den föreställningen stämde liksom inte in i hur det faktiskt var.

Vi spekulerade också väldigt mycket i vad som kunde vara fel när sonen skrek och försökte hitta logiska förklaringar till allt - vi kom oftast inte fram till någonting. För oss hjälpte det att släppa de tankarna och bara acceptera att han skrek ibland och att det då inte fanns någonting vi hade kunnat göra annorlunda, MEN det tog tid innan vi nådde dit.

Bryter av flaska/amnings snacket lite och tar och gnäller över att jag har fastnat i en missnöjd känsla idag. Det är så många irriterande saker som inte är bra nog och hälften av det är inte min sak just nu men irriterar ändå eftersom jag är trött.

Äldre barnet hade kass dag på skolan eftersom skolsyster tyckte hon skulle till optikern och hon vill inte ha glasögon. Det är ju en liten grej men det är ju synd om henne att hon blev så ledsen:cry:
Det kom läraren ut för att berätta oxå och kryddade med att "ja mina barn dom flög ut minsann och det är nog för att jag rider- var det så för dig med"
Nej. Haha. Mina barn får skäras ut.

Hittar ingen bra ponny till ungen heller. Vill så gärna köpa ponny men får hejda mig precis innan köp och se objektivt på att det inte är något att ha. Hon blir besviken och jag lackar ur och vill skita i allt.
På jobbet är det massa saker på gång och jag är så där retfullt involverad. Vet vad som strular men har inte tid eller möjlighet att höra nåt åt det.
Bilarna bråkar konstant så jag är fast hemma när sambon jobbar och det är trist. Känner mig fastlåst utan bil.
Har inte kommit iväg och ridit än- måste hämta på skolan vid ett och hinner aldrig iväg innan- och ja, bilen igen.
Massa störiga grejer som sabbar mitt flow här i bebismyset.
Tänker att jag kanske släpper det om jag kräker här...

Tack alla (igen!) för stöd och peppning, ni är fantastiska!
Det har funkat så bra att ge i flaska under dagen att vi har gått över till det enbart, han får snutta vid bröstet när han visar att han vill men för det mesta har han varit helt nöjd med nappen. Ersättning har vi inte behövt ge nån sen i natt, han klarar sig fint på enbart utpumpad bröstmjölk, jag har redan ett fint extralager i kylen...

Mina bröst går för högtryck verkligen, eftersom han snuttade så mycket igår så la de i en extra växel under natten och nu gör de ONT om jag inte pumpar med jämna mellanrum, de är stenhårda, varma och ser ut som att nån pucklat på dem, helt röda och blå på sina ställen (kan bero på min något oömma behandling vid pumpningen också...). Mjölk kommer det, och den ser ut som vanligt, så enligt svägerskan är det bara att fortsätta att pumpa och driva ut för att undvika mjölkstockning och mastit.
Hade det senare på en märr i vintras och nu förstår jag verkligen hur ont hon måste ha haft, det är långt ifrån skönt trots maxdos paracetamol...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 728
Senast: MML
·
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 131
Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
797
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 104
Senast: gammalek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar