Aj då, antar att det bara är för sambon att vänja sig.Här pruttas det fortfarande. 4 månader senare
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Aj då, antar att det bara är för sambon att vänja sig.Här pruttas det fortfarande. 4 månader senare
Men lille plutten! Vad tråkigt att det faktiskt var så att han inte får i sig tillräckligt från amningen, men bra att ni upptäckte det.Snart 12 timmar sen vi testade flaska första gången och ungen är som förbytt mot igår. Han glupade i sig 90 ml ersättning direkt, vrålhungrig trots att han legat vid bröstet hela dagen och velat äta. Sen somnade han som en sten och har sovit gott nästan hela natten.
Vi har växlat i natt mellan att jag ammat varannan gång och sen gick pappa upp vid 04 för att ge en andra flaska.
Han var fortfarande lite gnällig runt 05, det är ju hans gnällperiod, men det är absolut inte det hysteriska gråtandet som han hade igår när han var vaken i princip hela dagen och bara skrek och tuggade sönder mina tuttar.
Jag försöker pumpa ur så gott det går mellan amningarna så i slutändan blir det nog rätt jämt fördelat mellan mjölk och ersättning. Nu ligger han och sover som en sten i bärselen.
Låter likt min lille...Fast det började ju tidigare. Underbart ändå när de sen är mätta och nöjda. Skönt att han tar både flaskan och bröstet!Snart 12 timmar sen vi testade flaska första gången och ungen är som förbytt mot igår. Han glupade i sig 90 ml ersättning direkt, vrålhungrig trots att han legat vid bröstet hela dagen och velat äta. Sen somnade han som en sten och har sovit gott nästan hela natten.
Vi har växlat i natt mellan att jag ammat varannan gång och sen gick pappa upp vid 04 för att ge en andra flaska.
Han var fortfarande lite gnällig runt 05, det är ju hans gnällperiod, men det är absolut inte det hysteriska gråtandet som han hade igår när han var vaken i princip hela dagen och bara skrek och tuggade sönder mina tuttar.
Jag försöker pumpa ur så gott det går mellan amningarna så i slutändan blir det nog rätt jämt fördelat mellan mjölk och ersättning. Nu ligger han och sover som en sten i bärselen.
Ja, det hade ju varit smidigt om amningen faktiskt hade funkat fullt ut men så länge jag kan pumpa ur mjölk så struntar jag faktiskt i om han får den via bröst eller flaska. Är bara ledsen att jag inte stod på mig mer och tidigare, sambon har tyckt att jag varit hispig och hon på BVC gav intrycket förra veckan av att amning ändå är att föredra framför ersättning/flaska och att vi borde kämpa på. Jo, så är det kanske, men inte på bekostnad av mitt barns välmående...Men lille plutten! Vad tråkigt att det faktiskt var så att han inte får i sig tillräckligt från amningen, men bra att ni upptäckte det.
Jag har sagt rätt länge att jag tror vi kommer få gå på ersättningen men sambon framför allt har inte riktigt velat lyssna. Amningen har tagit stryk av flaskmatningen redan märker jag, men å andra sidan var hans sugteknik rätt kass redan igår, han var så hysterisk att han mest gapade över vårtan = sög förmodligen in en massa luft och fick ännu mer magknip. Idag är magen klockren, men kan inte säga om det beror på flaskan eller att han slutat med antibiotikan, kanske en kombination.Låter likt min lille...Fast det började ju tidigare. Underbart ändå när de sen är mätta och nöjda. Skönt att han tar både flaskan och bröstet!
Kan tipsa om en flaska som heter Medea Calma. Hade mam först och tappade all sugförmåga på direkten... Med calma flaskan har det gått bättre- den är kämpigare...Jag har sagt rätt länge att jag tror vi kommer få gå på ersättningen men sambon framför allt har inte riktigt velat lyssna. Amningen har tagit stryk av flaskmatningen redan märker jag, men å andra sidan var hans sugteknik rätt kass redan igår, han var så hysterisk att han mest gapade över vårtan = sög förmodligen in en massa luft och fick ännu mer magknip. Idag är magen klockren, men kan inte säga om det beror på flaskan eller att han slutat med antibiotikan, kanske en kombination.
Som sagt, för mig är det viktiga att han får i sig mjölk, sen hur han får i sig den är mindre viktigt.
Tänk inte på hur du borde ha gjort eller inte borde ha gjort. Det är ingen som vet vad som faktiskt är bäst och man måste prova sig fram. Din son verkar pigg och relativt nöjd och BVC har koll på att det inte är akut. Ni gör så gott ni kan och med sådana föräldrar är sonen i trygga händer !Ja, det hade ju varit smidigt om amningen faktiskt hade funkat fullt ut men så länge jag kan pumpa ur mjölk så struntar jag faktiskt i om han får den via bröst eller flaska. Är bara ledsen att jag inte stod på mig mer och tidigare, sambon har tyckt att jag varit hispig och hon på BVC gav intrycket förra veckan av att amning ändå är att föredra framför ersättning/flaska och att vi borde kämpa på. Jo, så är det kanske, men inte på bekostnad av mitt barns välmående...
Tack för tipset, ska faktiskt pipa in till apoteket här nu i stan så kan kolla efter en sån flaska. Ja, mycket möjligt att det blir så här också med pappan, han var ju väldigt neutral till ersättning innan men nu tycker han väl att det är skönt att knodden vill till mig hela tiden = han får mer sömn. Jag å min sida tycker det är guld om vi kan dela mer lika på matningen också så att sonen blir bekväm med oss båda.Kan tipsa om en flaska som heter Medea Calma. Hade mam först och tappade all sugförmåga på direkten... Med calma flaskan har det gått bättre- den är kämpigare...
Det är ju du som vet bäst vad som fungerar. Det ska man komma ihåg- o h det gör nog du oxå tror jag... Pappan var väldigt för amning första 2 veckorna här men nu får jag hålla hårda direktiv för att han inte ska flaska i onödan...Han gillar ju att få mata han med och tycker det är lite tråkigt när liten mest vill ligga hos mamma...
Tack, vad snällt sagt!!Tänk inte på hur du borde ha gjort eller inte borde ha gjort. Det är ingen som vet vad som faktiskt är bäst och man måste prova sig fram. Din son verkar pigg och relativt nöjd och BVC har koll på att det inte är akut. Ni gör så gott ni kan och med sådana föräldrar är sonen i trygga händer !
Men det är sant! Vi föräldrar måste bli bättre på att förlåta oss själva, acceptera och lita på att vi alltid gör våra val efter vad vi tror är det rätta. Sen gör vi kanske inte alltid det rätta när vi väl har facit i hand men vi gjorde det vi trodde var rätt just där och då. Ibland gör vi också fel, fast att vi vet att det är fel (höjer rösten, ger barnet glass till frukost, låter barnet se allt för många klipp på youtube) och det är ok att göra fel också .Tack, vad snällt sagt!!
Du har så klart helt rätt! Jag önskar att jag kunde se det så i större utsträckning, men är tyvärr allt för självkritisk många gånger, speciellt på nya saker där jag är osäker och gärna vill göra hela världen nöjd. Förhoppningsvis blir det bättre när jag landat lite i mammarollen, just nu känns det fortfarande som att vi är kvar i Neo-tänket med rutiner osv, det kommer nog ta ett tag att komma fram till vad som passar oss bäst som familj.Men det är sant! Vi föräldrar måste bli bättre på att förlåta oss själva, acceptera och lita på att vi alltid gör våra val efter vad vi tror är det rätta. Sen gör vi kanske inte alltid det rätta när vi väl har facit i hand men vi gjorde det vi trodde var rätt just där och då. Ibland gör vi också fel, fast att vi vet att det är fel (höjer rösten, ger barnet glass till frukost, låter barnet se allt för många klipp på youtube) och det är ok att göra fel också .
Tips är att i början hälla lite mjölk i pipen så att han förstår att det finns något där. Det krävs ju lite jobb att få fram mjölken och det fattade inte vår knodd i början. Om det kom lite gott direkt så blev han mer intresserad att suga!Tack @Ray för tipset om flaskan, fick med mig en sån hem nu så ska genast hem o testa!
Tack @Ray för tipset om flaskan, fick med mig en sån hem nu så ska genast hem o testa!
Första tiden som förälder är sannerligen inte lätt. Även om jag älskade mitt barn från första stund och tyckte han var helt fantastisk ska jag inte sticka under stol med att det var otroligt jobbigt till en början. Framförallt kände jag att jag hade en föreställning om hur det borde vara, och den föreställningen stämde liksom inte in i hur det faktiskt var.Du har så klart helt rätt! Jag önskar att jag kunde se det så i större utsträckning, men är tyvärr allt för självkritisk många gånger, speciellt på nya saker där jag är osäker och gärna vill göra hela världen nöjd. Förhoppningsvis blir det bättre när jag landat lite i mammarollen, just nu känns det fortfarande som att vi är kvar i Neo-tänket med rutiner osv, det kommer nog ta ett tag att komma fram till vad som passar oss bäst som familj.
Men ditt inlägg är verkligen spot on, behövde det idag när jag känner mig allmänt nere.