Sommarföräldrar 2017 del2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du gjorde ks förra gången va?
Jag tror att det tar mer tid då. Jag skyller på det i varje fall. Efter 3 ks undrar jag om jag någonsin kommer visa mig i bikini igen mer än för sambon som bär skulden delvis...

Det där är nog individuellt + lite beroende på hur tränad man är innan. Jag gjorde ju KS och gick ner allt på lite mindre än 2 veckor (11 kg) trots diet bestående av semlor. Men jag var sinnessjukt vältränad innan, låg på 15-20 timmar träning/vecka. Glad för det för jag håller mig tränad trots mkt mindre träningstimmar just nu.

Ursäkta frågan från en novis men när är det lagom att börja träna så smått igen? Måste man känna sig helt återställd eller hur känsligt är det? Känner också att jag vill börja komma igång så smått och få ihop de där magmusklerna men vill inte överanstränga stygnen.
Börja med knipövningar och muskelaktivering direkt. Träna helst lite varje dag. Avvakta minst fyra veckor med övningar som belastar bäckenbotten. Mammamage-appen är bra, om inte annat för att man inser (om man börjar tidigt) hur bortkopplad den inre magmuskulaturen är :D
Det finns säkert flera "läror" om hur man ska/bör träna men den jag följer går ut på att man börjar inifrån med att aktivera och stärka den inre muskulaturen innan man börjar träna den yttre. Om man inte stärker upp den inre muskulaturen får den yttre jobba mycket hårdare för att stabilisera kroppen och det är stor risk att magmuskeldelningen inte går ihop.

Jag rekommenderar att läsa bloggen Baking Babies skriven av Mia som är sjukgymnast. Hon har skrivit massor om att börja träna efter förlossning.

Börja med knipövningar och muskelaktivering direkt. Träna helst lite varje dag. Avvakta minst fyra veckor med övningar som belastar bäckenbotten. Mammamage-appen är bra, om inte annat för att man inser (om man börjar tidigt) hur bortkopplad den inre magmuskulaturen är :D
Det finns säkert flera "läror" om hur man ska/bör träna men den jag följer går ut på att man börjar inifrån med att aktivera och stärka den inre muskulaturen innan man börjar träna den yttre. Om man inte stärker upp den inre muskulaturen får den yttre jobba mycket hårdare för att stabilisera kroppen och det är stor risk att magmuskeldelningen inte går ihop.

Jag rekommenderar att läsa bloggen Baking Babies skriven av Mia som är sjukgymnast. Hon har skrivit massor om att börja träna efter förlossning.

Så tänker jag också, inifrån och ut. Stärka det som är inne innan man går på utsidan.

Bra tips! Den ska jag läsa!

• Gilla
Reactions: Ray
Lånar lite av din positiva inställning där. Jag tvivlar på att jag kommer lyckas återta någon kropp och det är ju en dålig inställning...
Försöker se det positiva i att jag inte har ont i ryggen. Trots att magmusklerna inte finns och troligen inte kommer gå ihop heller så känns ryggen bra. Så nån slags funktion finns ju kvar:)
Min kropp kommer ju aldrig bli likadan som innan jag blev gravid. Jag har fått framfall, ett litet navelbråck, några bristningar på magen, hängigare bröst. Och jag kommer alltid vara svagare än då för att jag inte har tid eller motivation att träna varje dag längre. Men jag väljer att jämföra nuläget med att vara gravid, att ha bäckensmärta och sammandragningar, vara supertrött, väga massor. Jag återtar min kropp från skicket den var i som höggravid.

Min kropp kommer ju aldrig bli likadan som innan jag blev gravid. Jag har fått framfall, ett litet navelbråck, några bristningar på magen, hängigare bröst. Och jag kommer alltid vara svagare än då för att jag inte har tid eller motivation att träna varje dag längre. Men jag väljer att jämföra nuläget med att vara gravid, att ha bäckensmärta och sammandragningar, vara supertrött, väga massor. Jag återtar min kropp från skicket den var i som höggravid.
Mycket bra tänkt tycker jag!
Jag är väldigt nöjd när jag går och håller samma fart som räservovven! Just att benen faktiskt kan producera fart...

Sambon hade bärselen igår och tyckte det var en baggis. Och jag fick förklara att nej det är ingenstans likadant som att vara höggravid. Man tror ju att bara man hänget några kg på framsidan kroppen så är det jämförbart men då missar man ju kissnödigheten, andnöden, foglossningen, sammandragningarna etc.

Man är väl som ett äldre hus... Visst renoveringsbehov:p

Hur ofta äter era bebisar om natten?
Vi kör fortfarande lite "hålltider" nattetid (släppt det dagtid dock) men har glesat ut intervallerna till 4 timmar och lillknodd vaknar oftast innan larmet. Han är väldigt punktlig av sig (inte så konstigt kanske då han har världens största rutinmänniska till mamma) och brukar äta cirka 21 vid läggning, sen 00, 03 och 05/06 då han har en gnällperiod innan vi somnar om till cirka 07.
Tycker det funkar helt OK, tar ju lite tid iom att jag går upp åtminstone de första passen men sambon är guld och byter blöja antingen innan eller efter varje pass. :)

Nu för tiden somnar hon ofta runt 20-21 och sover till minst 04, ofta till 06-07 innan det är dags för mat. :love: Hon är ju dålig på att säga till när hon är hungrig med så ofta brukar jag erbjuda bröstet när hon vaknar på morgonen/natten, förutsatt att jag är vaken då. :p

Det där är nog individuellt + lite beroende på hur tränad man är innan. Jag gjorde ju KS och gick ner allt på lite mindre än 2 veckor (11 kg) trots diet bestående av semlor. Men jag var sinnessjukt vältränad innan, låg på 15-20 timmar träning/vecka. Glad för det för jag håller mig tränad trots mkt mindre träningstimmar just nu.
Ja allt är ju individuellt.
Härligt att allt gick smidigt för dig. Jag tror jag glömmer att jag läste det och lever vidare i min tro eftersom det känns betydligt bättre:up:

Mycket bra tänkt tycker jag!
Jag är väldigt nöjd när jag går och håller samma fart som räservovven! Just att benen faktiskt kan producera fart...

Sambon hade bärselen igår och tyckte det var en baggis. Och jag fick förklara att nej det är ingenstans likadant som att vara höggravid. Man tror ju att bara man hänget några kg på framsidan kroppen så är det jämförbart men då missar man ju kissnödigheten, andnöden, foglossningen, sammandragningarna etc.

Man är väl som ett äldre hus... Visst renoveringsbehov:p

Bra liknelse :) gammalt hus med renoverings behov, det gillar jag!
Och gamla hus med historia och skavanker är det vackraste som finns :love: Man kan fixa till finishen men det kommer ändå inte bli som från början, men det nya är precis lika vackert!

Bra liknelse :) gammalt hus med renoverings behov, det gillar jag!
Och gamla hus med historia och skavanker är det vackraste som finns :love: Man kan fixa till finishen men det kommer ändå inte bli som från början, men det nya är precis lika vackert!
Älskar faktiskt gamla hus och tycker om när man renoverat utan att ändra för mycket.
Är det att bygga sig inifrån och ut tro? Att man inte blir "en ny person " utan fixar till den man är och bibehåller vissa charmiga detaljer?
Hm. Får meditera detta över en kopp kaffe...

Älskar faktiskt gamla hus och tycker om när man renoverat utan att ändra för mycket.
Är det att bygga sig inifrån och ut tro? Att man inte blir "en ny person " utan fixar till den man är och bibehåller vissa charmiga detaljer?
Hm. Får meditera detta över en kopp kaffe...

Precis min filosofi! Det är absolut att bygga inifrån och ut :love:

• Gilla
Reactions: Ray
Jag tror också att man får räkna med någon reaktion. Stora sonen har under helgen haft det väldigt jobbigt och varit orolig, mycket ledsen, allt varit fel, vill vara nära. Ena dagen dög bara jag och bebis fick vara mycket hos sin pappa (sonen köpte dock att lillebror behövde ha mat) och igår var det bara bara pappa som gällde. Sitta mycket i knät och gosa och bara vara nära. Mycket frågor från storebror "mamma.. du min mamma?" "Min pappa?" "Lillebrors pappa också?" Han vill försäkra sig om att vi eller lillebror inte försvinner någonstans..
Men framåt kvällen igår kändes han gladare och ville att lillebror skulle köra tåg med honom på vardagsrumsgolvet :love:
Och han är väldigt kärleksfull mot honom och vill ha honom i knät och kramas..
Ja, det är mycket nytt för dem att ta in. Även om vi gjort så gott vi kunnat för att förbereda sonen på förändringen (genom att visa bilder på när han var liten och när han låg i magen, läsa böcker och låta honom känna på magen osv.) så förstår han såklart inte fullt ut vad det faktiskt kommer innebära. Det lär bli mycket tankar och många frågor, gäller att vara lyhörd :).

Gnällig bebis idag med magont som mest vill ligga hos mamma. :( Tycker så synd om honom... Vet inte hur snabbt det går för magen att lugna sig efter en så pass lång och tuff antibiotikakur? På fölet dröjde det ju åtskilliga månader, hemska tanke...
Ska jag se nåt positivt med dagen så är det att han äter väldigt vid tutten, betydligt mer än vad han gjort innan. Han ska vägas på onsdag, jag tror tyvärr inte att han gått upp tillräckligt trots mjölktillgången, så vi får se vad BM tycker att vi ska göra. Känns ju inte så roligt att lägga på ersättning heller när han redan har magknip, och risken om jag börjar ge flaska är att det sabbar amningen helt. :(

Gnällig bebis idag med magont som mest vill ligga hos mamma. :( Tycker så synd om honom... Vet inte hur snabbt det går för magen att lugna sig efter en så pass lång och tuff antibiotikakur? På fölet dröjde det ju åtskilliga månader, hemska tanke...
Ska jag se nåt positivt med dagen så är det att han äter väldigt vid tutten, betydligt mer än vad han gjort innan. Han ska vägas på onsdag, jag tror tyvärr inte att han gått upp tillräckligt trots mjölktillgången, så vi får se vad BM tycker att vi ska göra. Känns ju inte så roligt att lägga på ersättning heller när han redan har magknip, och risken om jag börjar ge flaska är att det sabbar amningen helt. :(
Man kan ju koppmata med ersättning oxå och det stör inte amningen.
Men det tror jag inte du behöver. Du ska se att det är ok utifrån förutsättningarna:)

Ta inte ut något i förskott, han verkar ju ha varit en nöjd bebis med normal sovmängd osv innan vilket jag iaf inbillar mig är tecken på att de får i sig tillräckligt! Som Ray sa kan man ju koppmata och sen är det ju många här på buke som kombinerar amning och flaska utan problem. Förstår rädslan dock, jag var också rädd för att prova för jag var rädd för att sabba amningen.. De 3-4 gånger sambon har gett flaska har det dock inte varit några problem att amma efteråt. Nu verkar dock problemet snarare vara att min utdrivningsreflex inte vill komma igång när jag pumpar, frysen är tom och de två senaste försöken resulterade i typ 5 ml mjölk.. :banghead: Typiskt när nu fröken har accepterat pappa lite bättre och de var hemma själv i 3,5 h i lördags med en förvisso kort sovperiod men en sovperiod och utan hysteri och gråt! :up:

Är dock rädd för att mina ridturer hänger löst igen eftersom vår fasta 3 h förmiddagslur igen börjar bli upphackad i lite för många delar...

Idag blev hon vaccinerad, trodde det skulle bli en jobbig affär eftersom vi inte fått till någon längre sovperiod i förmiddags och hon såklart somnade i bilen dit och fortsatte att sova i selen i väntrummet för att behöva väckas igen när vi kom in till sköterskan. Men hon tog 1 spruta i varje lår med typ 5 s gråt och sen var hon tyst igen och fortsatte att kolla in rummet! :cool::D

Nu sover hon dock igen och hoppas hon får sova 2-3 h innan eventuell feber kickar in..

Hon somnar för natten omkring kl 20-21 och sover för det mesta till 2-3, ammar och sover till 4-5 någon gång till kl 6 ammas och ibland sover vi vidare till 8-8.30 eller så går vi upp omkring 7. Jag liggammar om natten, men om jag är för trött och somnar vid sidan av henne en längre period får jag spänningshuvudvärk dagen efter eftersom jag inte ligger helt bra, så försöker hålla mig vaken och lägga tillbaka henne i nestet, mina bröst är tyvärr inte tillräckligt stora för att kunna amma henne när hon ligger i nestet. :angel:

Om det skulle vara så att du behöver komplettera med ersättning och inte vill ge flaska så finns det ju tillmatningsset som ger ersättning samtidigt som du ammar. Inte provat själv och anar att det nog kan vara lite meckigt men är det bara en kortare period så kanske det kan vara nåt.

Hemkommen från bm. Fick en hinnsvepning och det gick superbra. Var öppen ca 1,5 cm och tappen var till hälften utplånad, så det har ändå hänt grejer där nere :D. Från att ha börjat dagen med en känsla av uppgivenhet så skiner nu optimismen i mig upp - nu blir det nog snart bebis! Och om svepningen inte hjälper har jg fått tid för igångsättning på tisdag.

Hemkommen från bm. Fick en hinnsvepning och det gick superbra. Var öppen ca 1,5 cm och tappen var till hälften utplånad, så det har ändå hänt grejer där nere :D. Från att ha börjat dagen med en känsla av uppgivenhet så skiner nu optimismen i mig upp - nu blir det nog snart bebis! Och om svepningen inte hjälper har jg fått tid för igångsättning på tisdag.

Åh vad skönt!! Hoppas det dra igång nu!

Tack för era svar angående ersättning/amning. Jag måste erkänna att jag "fegade ur" här under eftermiddagen så vi köpte hem Nan Sensitive som han fick på Neo. Jag reagerade redan i morse på att han kändes lättare och nästan tunn, han har inte det där babyhullet kvar som han hade på Neo. Jag är säker på att han har gått ner i vikt sen i torsdags, inte så konstigt då penicillinet antagligen gjort honom slöare än vanligt, det sa de på sjukhuset också att de blir påverkade och trötta av det. Idag har han varit vaken i princip hela dagen vilket aldrig hänt innan, vi är helt chockade. Han slocknade nu vid 17, övertrött som bara den.

Barnmorskan som vägde honom senast var skeptisk redan i torsdags men sa att vi skulle väga om honom denna veckan och ta ställning till eventuell ersättningsmatning då, så det lär ändå komma upp på agendan på onsdag.

Jag tror säkert att han klarar en viss viktnedgång, men jag känner att det ska inte bli en stress för mig heller att hela tiden oroa mig och tänka "när åt han senast, åt han tillräckligt", osv. Det började sätta sig i huvudet på mig redan på Neo och nu har det bara eskalerat. Bättre då att testa med flaska till natten åtminstone och se om det funkar.

Vi ska ändå iväg och köpa en bärsele nu och säljaren hade även en oanvänd bröstpump till salu som vi kan köpa isf. I bästa fall kan vi ge största delen mjölk och lite ersättning, men just nu känner jag att det är en trygghet för mig att veta mer exakt hur mycket han får i sig. Sambon tycker att jag är onödigt fjantig och att vi ska avvakta till onsdag men man får verkligen hjärnspöken, speciellt efter vår start på Neo.

Toppen ju, då var du längre kommen än mig som inte ens fick en svepning då jag inte var öppen det minsta när hon undersökte mig. :) Håller tummarna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 728
Senast: MML
·
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 131
Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
797
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 104
Senast: gammalek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar