Sommarföräldrar 2017 del2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ni som har ett eller flera äldre barn, hur har de reagerat på att få ett syskon? :)
Dottern fyller 3 om en knapp månad. Hon är superfin med lillebror och klappar, ger napp, berättar för mig när han gråter osv. Dock tycker hon, med rätta, att vi föräldrar är himla tråkiga och att lillebror delvis tagit hennes plats. Det är mycket trots, mycket starka känslor och mycket egen vilja. Det är en stor omställning men jag tycker att det går bättre och bättre för varje dag.

Idag ska lillknodd göra sin första lite längre utflykt. Jag har varit sjukt restriktiv med folk och besök på grund av hans infektion, "karantän" släpper jag inte förrän tidigast nästa helg när vi ser så att antibiotikan gått ur (sista dosen imorgon) och han inte får återfall, tills dess är han 2,5 vecka. Då kommer mina svärisar ner för att hälsa på, jag längtar ihjäl mig över att få visa upp honom.
Han har fått bli "tittad på" av svärfar, stallägaren och två kompisar utomhus på behörigt avstånd när han ligger i vagnen, se men inte röra har varit den stränga förhållningsordern. Nojjig mamma 2.0...

Unghingsten hade ett rätt rejält skärsår på ett bakben igår kväll så min kompis som äger honom får komma ner idag och så får vi lasta och köra hem honom. Det blir det första "riktiga" mötet mellan knodd och nån utomstående som inte är vårdpersonal.

Det går rasande fort i utvecklingen här hemma, han är 11 dagar idag och igår hade han flera vakna perioder på minst en timme, en period var han vaken 2,5 timme i sträck. Han har börjat fästa blicken och ler ofta och mycket (efterhärmningar, enligt Google, men likväl leenden), han _älskar_ sitt fårskinn där han får ligga och "gympa", sprattla runt, vända sig med hjälp och öva på att lyfta huvudet, det är bättre än vilket babygym som helst. :)

Han är nog rätt bortskämd redan för hans mamma har upptäckt tjusningen med riktigt bra yllefiltar. Köpte en babyfilt i riktigt fin fårull och vi _lever_ i den, han har den jämt om sig så det fick bli att köpa en till att ha ute i bilen, plus en vanlig stor filt som han kan ha när han blir större. :o

Han har kopplat ihop det där med morsan = käk, och sitter fastklistrad vid tutten vid vissa tider på dygnet (en gnällperiod sen natt/tidig morgon och en på kvällen). Han är sjukt charmig för han kan gallskrika hos pappa, otröstlig, sen så fort han märker att han får komma till mig så börjar han le och ser nästan ut att skratta, ungefär som att han tänker "haha! Jag fick som jag ville, igen!". :laugh:

Här njuter jag av ett glas vin:love:!!
Jag ska aldrig mer vara gravid och tänk vad många glas vin som ligger framför mig :D.
Lite is good:banana:
S har precis somnat och jag käkar lösgodis, sambon är ute ned några vänner och tror bestämt jag också ska unna mig ett glas vin. :D

För övrigt har jag drabbats av ammehjärna big time, totalt glömt black out när jag skulle betala hos frisören igår så lyckades spärra kortet och kan fortfarande inte komma på den, typiskt när jag har samma kod till båda korten. Har normalt sett bra sifferminne och fick låna sambons kort och hans kod minns jag även om jag bara hört den en gång.... :banghead:

Jag har äntligen förstått tjusningen i att liggamma :love:
Fick aldrig till det med stora sonen, hade iof problem med amningen generellt sätt med honom.
Men hittills funkar det så bra med lillebror :love:
Hade inställningen att det får bli som det blir men just för tillfället verkar det fungera väldigt bra (knack knack ta i trä)

Jag har äntligen förstått tjusningen i att liggamma :love:
Fick aldrig till det med stora sonen, hade iof problem med amningen generellt sätt med honom.
Men hittills funkar det så bra med lillebror :love:
Hade inställningen att det får bli som det blir men just för tillfället verkar det fungera väldigt bra (knack knack ta i trä)
Vi liggammar enbart här hemma. Dels skönt för min rygg. Bebis däckar ofta och vaknar inte av att jag lägger ner honom så att jag får någon timme att fixa saker. Mjölken kommer i lagom takt så han sätter inte lika mycket i halsen. Känns bara som bra grejer. Blir lite ledsen varje gång vi är på språng och jag måste amma på annat vis ;)

Vi liggammar enbart här hemma. Dels skönt för min rygg. Bebis däckar ofta och vaknar inte av att jag lägger ner honom så att jag får någon timme att fixa saker. Mjölken kommer i lagom takt så han sätter inte lika mycket i halsen. Känns bara som bra grejer. Blir lite ledsen varje gång vi är på språng och jag måste amma på annat vis ;)

Ja här däckar bebis också. Ammar gärna med bebis liggande i babynestet på natten. Då kan jag bara flytta mig lite (om jag inte somnat) och bebis vaknar inte som han skulle om jag behövt lägga ifrån mig honom om jag suttit upp.. Mindre störd sömn för alla.

Här funkar det bäst för mig att sitta och amma, tycker han käkar bättre då och jag somnar inte lika lätt, sen minskar vi risken för kräks efteråt. :)

Gnällig bebis idag, magen som spökar, troligtvis på grund av antibiotikan, han är ruskigt dålig i magen mellan varven. Tycker kanske det hjälper lite med magdroppar och sen försöker jag äta så skonsam mat som möjligt. Ikväll ger vi sista dosen penicillin, håll tummar och tår för att han håller sig pigg framöver.

Idag körde vi över både oss och liten känner jag. Jobbig natt men fint väder och vi ville nyttja det. Packade iväg oss och hundar och gjorde picknick. Mysigt och alla glada.
Kom hem och slängde i hop en paj och fick besök. Som sen avlöstes med nästa besök som då kom vid 6 8ch åkte vid 8. Middag blev det ingen och liten blev helt övertrött och ville varken amma eller ta flaska tillslut.

Lyckades smyga undan i ett mörkt rum och få i honom tillslut men tog ändå en bra stund innan han slocknade i famnen. Nu vågar jag inte lägga bort honom för risken att han ska vakna och bli sådär hysteriskt ledsen igen...

Vi "råkar" också göra så där då och då @Ray, man håller igång mer än man egentligen orkar och sonen får inte riktigt möjlighet att komma till ro. Och så blir han övertrött och kan inte somna sen istället. Har varit lite så flera dagar denna vecka så vi fokuserade på att ha en lugn helg hemma för att liksom varva ner. Tror att han behövde det för att smälta alla intryck som kommer av att vara ute och snurra och ha mycket besök :)

Förresten så måste jag också hålla med om att liggamning är super! Räddar mina nätter. Sonen är ofta torr i blöjan under natten så med liggamning behöver jag inte resa mig alls. Är tusen gånger piggare om dagarna tack vare det. Brukar se till att han hamnar att sova ordentligt på rygg när han är klar, men i övrigt halvsover jag medan han äter och somnar sedan om.

Annars så går vi mest och väntar på världens största bajsblöja här, två veckor sen sist nu..

@Omega Tänk så olika det kan vara, 2 veckor utan en rejäl bajsblöja! Här är vi glada om det går två blöjbyten utan en riktig laddning. :p Nu ställer så klart antibiotikan till det en del för vår kille men han har haft en ruskigt aktiv mage ända sen start. Mååånga blöjor, med både kiss och bajs blir det.

Hur ofta äter era bebisar om natten?
Vi kör fortfarande lite "hålltider" nattetid (släppt det dagtid dock) men har glesat ut intervallerna till 4 timmar och lillknodd vaknar oftast innan larmet. Han är väldigt punktlig av sig (inte så konstigt kanske då han har världens största rutinmänniska till mamma) och brukar äta cirka 21 vid läggning, sen 00, 03 och 05/06 då han har en gnällperiod innan vi somnar om till cirka 07.
Tycker det funkar helt OK, tar ju lite tid iom att jag går upp åtminstone de första passen men sambon är guld och byter blöja antingen innan eller efter varje pass. :)

@Omega Tänk så olika det kan vara, 2 veckor utan en rejäl bajsblöja! Här är vi glada om det går två blöjbyten utan en riktig laddning. :p Nu ställer så klart antibiotikan till det en del för vår kille men han har haft en ruskigt aktiv mage ända sen start. Mååånga blöjor, med både kiss och bajs blir det.

Hur ofta äter era bebisar om natten?
Vi kör fortfarande lite "hålltider" nattetid (släppt det dagtid dock) men har glesat ut intervallerna till 4 timmar och lillknodd vaknar oftast innan larmet. Han är väldigt punktlig av sig (inte så konstigt kanske då han har världens största rutinmänniska till mamma) och brukar äta cirka 21 vid läggning, sen 00, 03 och 05/06 då han har en gnällperiod innan vi somnar om till cirka 07.
Tycker det funkar helt OK, tar ju lite tid iom att jag går upp åtminstone de första passen men sambon är guld och byter blöja antingen innan eller efter varje pass. :)

Nu är lillebror bara 5dygn så han har inte börjat visss någon slags "rutin" ännu.
Men i natt amma vi sista gången vid 23 innan vi somna och vakna nu vid 03 för nästa amningspass.
Igår natt amma han 1 gång i timme och mycket knorr i magen.

Knäppt nog känner jag mig typ utvilad av att ha fått sova 4timmar nu och har svårt att somna om :D

• Gilla
Reactions: Ray
Nu är lillebror bara 5dygn så han har inte börjat visss någon slags "rutin" ännu.
Men i natt amma vi sista gången vid 23 innan vi somna och vakna nu vid 03 för nästa amningspass.
Igår natt amma han 1 gång i timme och mycket knorr i magen.

Knäppt nog känner jag mig typ utvilad av att ha fått sova 4timmar nu och har svårt att somna om :D
Åh jag skulle aldrig ha skrivit det där sista inlägget för här har jag ägnat de sista timmarna åt att roa gnällig bebis. :p Antagligen magen men sen är det ju SÅ mysigt att ligga vid tutten och kolla sig runt.:p Så mycket för den nattsömnen.

Åh jag skulle aldrig ha skrivit det där sista inlägget för här har jag ägnat de sista timmarna åt att roa gnällig bebis. :p Antagligen magen men sen är det ju SÅ mysigt att ligga vid tutten och kolla sig runt.:p Så mycket för den nattsömnen.

Inte jag heller :p borde jag lärt mig efter stora sonen; Man ska aldrig aldrig kommentera sömn, hur dom äter osv. Då får det bakslag direkt :D
Plutt har snuttat 1 gång i halv timmen sen 04 och jag känner mig inte utvilad längre :grin:

Inte jag heller :p borde jag lärt mig efter stora sonen; Man ska aldrig aldrig kommentera sömn, hur dom äter osv. Då får det bakslag direkt :D
Plutt har snuttat 1 gång i halv timmen sen 04 och jag känner mig inte utvilad längre :grin:
Hehe ja, jag har fått käka upp mina ord för knodd är fortfarande vaken och växlar mellan mjölkbaren och att vilja bli road, nytt vakenhetsrekord tror jag. :D Så skönt att veta att man inte är ensam! Kan ändå tycka att det är fantastiskt mysigt att ligga inne i sängen medan regnet smattrar mot fönsterrutorna så jag gnäller inte allt för mycket.;)

Varning för gnäll!!!

Vaknade med halsont - verkligen inte ok eftersom jag ju redan haft min sjuka förra veckan. Även sambon är nu förkyld.

Jag har jätteont i muskelfästet precis ovanför magen. Det är helt klart överansträngt eftersom det bränner som f*n! Min mage är dessutom extreeeemt trög - hej hemorojder!

Nu är jag så pass pessimistisk att jag är helt inställd på att jag kommer bli igångsatt denna gången också. Varför skulle denna bebisen vilja komma ut innan, liksom:meh:? Ska till BM i eftermiddag och få en tid.

Nej, jag är inte bitter :grin:!

Några positiva saker är åtminstone att sonen är frisk och bebisen verkar trivas i magen. Dessutom kommer jag bli superöverraskad och glad om hen faktiskt kommer ut på egen hand :D

• Gilla
Reactions: Ray
Varning för gnäll!!!

Vaknade med halsont - verkligen inte ok eftersom jag ju redan haft min sjuka förra veckan. Även sambon är nu förkyld.

Jag har jätteont i muskelfästet precis ovanför magen. Det är helt klart överansträngt eftersom det bränner som f*n! Min mage är dessutom extreeeemt trög - hej hemorojder!

Nu är jag så pass pessimistisk att jag är helt inställd på att jag kommer bli igångsatt denna gången också. Varför skulle denna bebisen vilja komma ut innan, liksom:meh:? Ska till BM i eftermiddag och få en tid.

Nej, jag är inte bitter :grin:!

Några positiva saker är åtminstone att sonen är frisk och bebisen verkar trivas i magen. Dessutom kommer jag bli superöverraskad och glad om hen faktiskt kommer ut på egen hand :D

Åhh nej! Nu räcker det med förkylningar tycker jag!
Be BM svepa hinnorna om det går, så kanske det händer någonting.

Hemorojder :down: suck! Jag fick det nu efter förlossningen. Vette fan om inte den gör ondare än där jag blivit sydd. Mardröm att gå på toaletten :arghh::nailbiting: tacka vet jag movicol, annars hade det varit en skräckupplevelse varje gång. Vågar ju inte direkt ta i..
#Det är glammigt att va högravid/nyförlöst

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 780
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 141
Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
798
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 104
Senast: gammalek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar