Sommarföräldrar 2017 del2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Heja @Rosen-Knoppen hoppas verkligen det drar igång här för dig! Mina värkar var så där i början, lite oregelbundna och varierade i intensitet och längd men blev snabbt både mer regelbundna och längre, dock gick det väldigt fort för mig så det verkar vara individuellt. Hoppas på positiva besked hos BM!

@Ray intressant det där med sömnen! Nu är vår så liten att det är omöjligt att få in några rutiner ännu men längre fram är det ju bra att veta. Vår kille har vänt på dygnet nu det sista, han är pigg på morgon/förmiddag, däckar runt lunch och sover som en sten, sen kickar han igång igen hela kvällen och natten. Sov max 2-3 timmar i natt för att han ammade och var gnällig däremellan.
Jag är lite tuff mot vår kille, han får sova 2 timmar efter varje amning, men sen får han vakna och äta om han inte vaknat av sig själv. Detta på inrådan av sköterskan för att han ska kicka igång aptiten, han har varit lite slö med att äta sen vi drog sonden, är väl van vid buffébord och sen kan antibiotikan göra honom slö också .. :cool:

Vi har fått komma hem idag. :banana: Han har gått upp 100 g på 2 dygn och låg över sin födelsevikt på dagens nakenvikt. Alla kontroller såg bra ut och han går på antibiotika 3 ggr/dygn och verkar ändå ha repat sig, så de lät oss åka hem, helt underbart.
Jag måste erkänna att jag är lite stolt över mina tuttar, vi kontrollvägde honom igår eftermiddag före och efter amning då jag upplevde honom som slö och ointresserad av brösten, han jobbade liksom inte för maten. Trots att han bara låg som en död sill vid bröstet så fick han i sig 60 ml på 30 minuter, vill inte veta hur mycket han får när han suger aktivt... Fick enkelt ut 100 ml vid pumpning igår och det bildas sjöar av mjölk som rinner från det lediga bröstet när han käkar. :)

Nu ligger han och sover i sitt babynest i soffan (som han totalratade i natt, bara mammas tutte dög). ;)

Heja @Rosen-Knoppen hoppas verkligen det drar igång här för dig! Mina värkar var så där i början, lite oregelbundna och varierade i intensitet och längd men blev snabbt både mer regelbundna och längre, dock gick det väldigt fort för mig så det verkar vara individuellt. Hoppas på positiva besked hos BM!

@Ray intressant det där med sömnen! Nu är vår så liten att det är omöjligt att få in några rutiner ännu men längre fram är det ju bra att veta. Vår kille har vänt på dygnet nu det sista, han är pigg på morgon/förmiddag, däckar runt lunch och sover som en sten, sen kickar han igång igen hela kvällen och natten. Sov max 2-3 timmar i natt för att han ammade och var gnällig däremellan.
Jag är lite tuff mot vår kille, han får sova 2 timmar efter varje amning, men sen får han vakna och äta om han inte vaknat av sig själv. Detta på inrådan av sköterskan för att han ska kicka igång aptiten, han har varit lite slö med att äta sen vi drog sonden, är väl van vid buffébord och sen kan antibiotikan göra honom slö också .. :cool:

Vi har fått komma hem idag. :banana: Han har gått upp 100 g på 2 dygn och låg över sin födelsevikt på dagens nakenvikt. Alla kontroller såg bra ut och han går på antibiotika 3 ggr/dygn och verkar ändå ha repat sig, så de lät oss åka hem, helt underbart.
Jag måste erkänna att jag är lite stolt över mina tuttar, vi kontrollvägde honom igår eftermiddag före och efter amning då jag upplevde honom som slö och ointresserad av brösten, han jobbade liksom inte för maten. Trots att han bara låg som en död sill vid bröstet så fick han i sig 60 ml på 30 minuter, vill inte veta hur mycket han får när han suger aktivt... Fick enkelt ut 100 ml vid pumpning igår och det bildas sjöar av mjölk som rinner från det lediga bröstet när han käkar. :)

Nu ligger han och sover i sitt babynest i soffan (som han totalratade i natt, bara mammas tutte dög). ;)

Välkomna hem!!

Åh, vi har fått en supertrotsig storasyster här hemma, och det skär i hjärtat på mig :cry: Hon har gått från att vara världens snällaste och goaste (och är iofs fortfarande en stor del av tiden) till att bli helt omöjlig med bl a blöjbyten, tandborstning och påklädning. Hon sparkas och slåss samtidigt som hon skrattar, och blir helt omöjlig att kommunicera med. Jag blir både provocerad och arg och ledsen. Tålamodet är ju inte på topp heller med sömnbristen man går med :cautious:

Utöver det har vi lillebror som har en tjorvig mage, sover dåligt och kaskadkräks nästan varje gång han får mat. Jag tror han går upp i vikt trots detta men det känns inte bra att han kräks så mycket och så ofta som han gör. Han äter 100-130 ml ersättning per måltid och kräks upp ca 1/3 av det.

Åh, vi har fått en supertrotsig storasyster här hemma, och det skär i hjärtat på mig :cry: Hon har gått från att vara världens snällaste och goaste (och är iofs fortfarande en stor del av tiden) till att bli helt omöjlig med bl a blöjbyten, tandborstning och påklädning. Hon sparkas och slåss samtidigt som hon skrattar, och blir helt omöjlig att kommunicera med. Jag blir både provocerad och arg och ledsen. Tålamodet är ju inte på topp heller med sömnbristen man går med :cautious:

Utöver det har vi lillebror som har en tjorvig mage, sover dåligt och kaskadkräks nästan varje gång han får mat. Jag tror han går upp i vikt trots detta men det känns inte bra att han kräks så mycket och så ofta som han gör. Han äter 100-130 ml ersättning per måltid och kräks upp ca 1/3 av det.
Jobbigt. Trotsiga barn är tufft när man är trött. Man behöver all energi för att inte bli helt knäckt . Min stora var så jobbig där kring 2,5 just med kläder, lägga sig, tänder, mat- allt... Jag ville bara sätta mig på golvet och gråta ibland för man blev sååå trött.

Lillen här kräks oxå- men lite periodvis. Spelar ingen roll om det är ersättning eller amning- ibland sprutar det rakt ut och ibland rapar han upp 3-4 gånger efter matning. Men han verkar mätt ändå efteråt och får jag honom att äta mer efter han kräkt så kommer det oftast oxå upp.
Blir lite bättre om han lyckas rapa efter han ätit för då kommer bara luft. Går det lite tid mellan rap och matning så kommer maginnehållet oxå...

Igår när storasyster ockuperat badkaret passade vi på att bada lillen oxå. Bara badat i handfatet innan. Han tyckte det var hur mysigt som helst! Vilka flytare de är ! Hade typ två fingrar bakom huvudet och i övrigt flöt han runt och sprattlade med armar och ben ibland.

00.52 i natt föddes han efter att ha varit 3h på förlossningen. Var öppen 3cm när vi kom in och öppnade mig till 10cm på mindre än 2timmar. Epiduralen hann aldrig verka så det vara bara att köra på.
Började få regelbundna värkar 19.30 och sen gick det fort..

49cm och 3690gram

Stort grattis!!:heart

Stort Grattis @Rosen-Knoppen
Här hemma misstänker jag att vi är igång med utvecklingssprång 3. Har gått från att stabilt sova 5-7 h första omgången på kvällen/natten till att sova 2,5-3 h de senaste nätterna- mamman väldigt trött och inte helt nöjd med utvecklingen! :crazy: Hoppas verkligen det vänder tillbaka snart igen! Humöret skiftar också snabbt från leende till hysterisk gråt.

För att återkoppla till sömndiskussionen tidigare så är det ju verkligen olika från bebis till bebis. S har alltid sovit få men längre perioder i löpet av dagen med vakenperioder på 1,5- 3 h emellan.
Får hon inte sova minst ett pass på ca 3 h så blir det en jobbig dag och kväll! Samma om man försöker hålla henne vaken på kvällen för att hon ska sova senare, det resulterar snarare i en övertrött tjej som har svår för att komma till ro och sover sämre än om hon får somna när hon är klar till det.

Skönt att ni har fått komma hem @Fritidsryttare!

CRP:t nere på 7 både igår och idag så nu går vi över på oral behandling. Tack gode gud för gårdagkvällen var ett rent helvete. Inte ens överläkaren på narkos lyckades sätta infart och ungen skrek och skrek tills han blev helt apatisk och jag bara grät... Till slut fick de ge sig för stunden.
Jag var helt knäckt, jag _hatar_ när jag inte kan se en plan B och C, narkos var vårt reservkort att ta till och det gick inte. Ett tag såg det ut som att vi skulle få fortsätta sticka och sticka med hjälp av narkos trots att det bevisligen inte gick, att avsluta behandlingen i förtid var inget alternativ och att ge oralt var heller inte ett alternativ.. Det var första gången i mitt liv som jag velat ha nåt ångestdämpande....

Det har ju gått att sticka honom innan, men då har han varit ordentligt uppvätskad med sonden innan för att få bättre stuns i kärlen. Så jag krävde att ny sond skulle sättas och att han skulle få återhämta sig i några timmar (han har sovit som en död fram tills nu i princip). Antibiotikan skulle inte in förrän 02 och detta var tidig kväll...
De tog ett CRP runt 22 igår kväll och då var blodet så trögflytande att de knappt fick till det, och absolut inte till de andra proverna men det gick till slut och det visade på 7 så då kände vi att vi vann lite tid och kunde avvakta till morgonen.

Idag låg värdena fortfarande stabilt, det gick på första försöket att få ut blod till alla prover och blodet rann fint. Alla tecken på honom tyder på att han mår bra efter omständigheterna, så nu beslutade de att vi inte behöver fortsätta med IV ändå... obeskrivlig lättnad att han ska få slippa den satans infarten... Eventuellt kanske kanske vi blir utskrivna redan imorgon men de vill ha oss under lite observation så att det kommer igång igen med amningen och att han är fortsatt pigg innan de släpper oss.

Jag har säkert varit en riktig pain in the ass för vi har nog tröskat igenom varenda läkare inom alla instanser vid det här laget. Verksamhetschefen som hade jour var t.o.m inne igår och pratade med oss för att diskutera alternativen.

Ursäkta om det blir väldigt röriga, gnälliga och egocentriska inlägg här från mig just nu men använder detta som ventil, vi har inte velat oroa släkt och vänner i "onödan" utan har nog hållit en rätt glad fasad...
Stackars liten :cry:
Min son (född 2014) fick också en infektion och hamnade på neo så jag vet precis vad ni går igenom. Som väl var är han lättstucken. Hade det varit flisan hade det nog varit samma problem som för er för henne var de tre stycken innan de hittade ngt att sticka i.

Vad låg crp på från början?
7 är jättebra, nästan 0 ju ;)

Stackars liten :cry:
Min son (född 2014) fick också en infektion och hamnade på neo så jag vet precis vad ni går igenom. Som väl var är han lättstucken. Hade det varit flisan hade det nog varit samma problem som för er för henne var de tre stycken innan de hittade ngt att sticka i.

Vad låg crp på från början?
7 är jättebra, nästan 0 ju ;)
Ja, det var nåt av det värsta jag varit med om faktiskt, särskilt som man är så känslig de första dagarna också. Det värsta var nästan att se hur misstänksam han var dagen efter, han gallskrek så fort pappa lyfte upp honom på skötbordet och tog i fötterna (pappa fick vara med och tvångshålla, jag klarade inte det...). Mår dåligt bara jag tänker på det...
CRPt första gången låg på 68 så det var klart förhöjt men det sjönk fort tack och lov. :)

Nu är han lika glad som vilken bebis som helst så de verkar glömma fort. Jag är verkligen helt såld på denna unge, kunde aldrig ana att det skulle vara så fantastiskt att få barn. :love: Stod i köket tidigt i morse och tänkte på fullaste allvar för mig själv att jag nog ändå skulle kunna utstå en förlossning igen.:angel:

Ja, det var nåt av det värsta jag varit med om faktiskt, särskilt som man är så känslig de första dagarna också. Det värsta var nästan att se hur misstänksam han var dagen efter, han gallskrek så fort pappa lyfte upp honom på skötbordet och tog i fötterna (pappa fick vara med och tvångshålla, jag klarade inte det...). Mår dåligt bara jag tänker på det...
CRPt första gången låg på 68 så det var klart förhöjt men det sjönk fort tack och lov. :)

Nu är han lika glad som vilken bebis som helst så de verkar glömma fort. Jag är verkligen helt såld på denna unge, kunde aldrig ana att det skulle vara så fantastiskt att få barn. :love: Stod i köket tidigt i morse och tänkte på fullaste allvar för mig själv att jag nog ändå skulle kunna utstå en förlossning igen.:angel:
Då var den ju rejält förhöjd. :eek:
Sonen hade 47 i CRP när han föddes med akut KS och då var hjärtat påverkat sista stunden i magen och hans andning var påverkad första dygnet plus lite lätt blåaktig vid födseln.

Då var den ju rejält förhöjd. :eek:
Sonen hade 47 i CRP när han föddes med akut KS och då var hjärtat påverkat sista stunden i magen och hans andning var påverkad första dygnet plus lite lätt blåaktig vid födseln.
Japp, och då var läkarna som sagt beredda att skicka hem oss när de bara kollade allmäntillståndet, för han verkade ju pigg. Det föll enbart på mätningarna, tack gode gud för det så här i efterhand...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
4 987
Senast: falukorw
·
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 143
Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
799
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 104
Senast: gammalek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar